Aziatische Latinos

Als cover informatie lees ik: "gaat ras alleen over de kleur van je huid? In The Latinos of Asia laat Anthony Christian Ocampo zien dat welke "kleur" je hebt grotendeels afhangt van je sociale context. Filipino-Amerikanen hielpen bijvoorbeeld bij het opzetten van de Aziatisch-Amerikaanse beweging en worden door de Amerikaanse volkstelling geclassificeerd als Aziatisch. Maar de erfenis van het Spaanse kolonialisme in de Filipijnen betekent dat ze veel culturele kenmerken delen met Latino's, zoals achternamen, religie en taal. Zo verandert de "kleur" van Filipino's - hun gevoel van verbondenheid met andere raciale groepen - afhankelijk van hun sociale context.

Het Filipijnse verhaal laat zien hoe immigratie de manier verandert waarop mensen onderhandelen over ras, met name in steden als Los Angeles waar Latino's en Aziaten nu een collectieve meerderheid vormen. Door hun stemmen te versterken, illustreert Ocampo hoe de raciale identiteit van tweede generatie Filipino-Amerikanen verandert, afhankelijk van de gemeenschappen waarin ze opgroeien, de scholen die ze bezoeken en de mensen met wie ze bevriend raken. Uiteindelijk biedt The Latinos of Asia een venster op zowel het raciale bewustzijn van gewone mensen als het veranderende raciale landschap van de Amerikaanse samenleving."

Samenvatting per hoofdstuk

De Latino's van Aziƫ. Hoe Filipino-Amerikanen de regels van ras overtreden. Anthony Christian Ocampo
1. Het raadselachtige geval van Filipino-Amerikanen. - Hoewel ze door de Amerikaanse volkstelling als Aziatisch worden geclassificeerd, hebben Filipino's Spaanse achternamen, zijn ze overwegend katholiek en worden ze vaak verkeerd gecategoriseerd op basis van ras. Met andere woorden, Filipino's passen niet heel goed in het Amerikaanse raciale landschap, wat van invloed is op hoe ze ras in het dagelijks leven ervaren. Dit hoofdstuk introduceert sociologische theorieĆ«n die relevant zijn voor de raciale ervaring van tweede generatie Filipijnse jongvolwassenen, die als Aziatisch worden geclassificeerd, maar die cultureel verbonden zijn met Latino's, de opkomende nieuwe meerderheid in zowel de stad als de staat als geheel. De verhalen van Filipino's in Los Angeles illustreren belangrijke lessen over de veranderende dynamiek van rassenrelaties in een steeds multi-etnischer wordende samenleving, hoe raciale barriĆØres blijven bestaan ​​en, nog belangrijker, hoe we barriĆØres kunnen doorbreken als we de regels van ras in het dagelijks leven beter begrijpen.

2. Koloniale erfenissen. - Het historische kolonialisme in de Filipijnen was de katalysator voor de massale migratie van Filipino's naar de Verenigde Staten aan het begin van de twintigste eeuw. Het kolonialisme heeft echter heel verschillende effecten gehad op de manier waarop Filipino's zich aanpassen aan het leven in de Verenigde Staten, afhankelijk van het raciale systeem waarin ze terechtkwamen. In het begin van de twintigste eeuw stond het Amerikaanse koloniale beleid alleen de migratie toe van Filipino's die in de landbouwsector en andere sectoren met laaggeschoolde arbeid konden werken. Ondertussen, terug in de Filipijnen, transformeerde het Amerikaanse koloniale beleid snel het sociale, culturele en institutionele landschap van de Filipijnen. Gezien de culturele en sociaaleconomische voordelen die Filipino's hebben verworven door het Amerikaanse kolonialisme, zijn ze vandaag de dag heel anders dan hun voorgangers: ze behoren tot de middenklasse, hebben professionele banen en wonen in een raciaal geĆÆntegreerde buurt omdat ze Engels spreken.

3. Etniciteit in de voorsteden. - Filipino's wonen niet in etnische enclaves. Dat hoeven ze ook niet. Zoals het vorige hoofdstuk opmerkt, komen Filipino's naar dit land met sociaaleconomische middelen en een culturele vaardigheid met de Verenigde Staten die de meeste andere immigranten niet bezitten. In plaats daarvan groeien hun kinderen op in buurten die middenklasse en multi-etnisch zijn. In veel opzichten zijn hun buurten een voorproefje van de Verenigde Staten van morgen. Gezien de klasse- en raciale samenstelling van hun buurten, komen tweede generatie Filipino's anders tot hun etnische identiteit dan andere Aziaten. Andere Aziaten vertrouwen op de dichte aanwezigheid van etnische instellingen en homogene sociale netwerken om meer te leren over hun etnische cultuur. Filipino's besteden daarentegen tijd aan het leren over etniciteit in hun families en kerk.

4. De Latino's van AziĆ«. - Filipino's groeien op in Los Angeles en ontwikkelen een scherp bewustzijn van de culturele eigenschappen die ze delen met Latino's die terug te voeren zijn op het Spaanse kolonialisme, zoals taal, achternamen en katholieke religie. Dit gedeelde gevoel van volksheid dat Filipino's en Latino's ontwikkelen, ontstaat niet door bewuste politieke coalities, maar eerder door alledaagse interacties in de meest intieme ruimtes van het buurtleven. Hoewel Filipino's Aziatisch zijn, wonen ze niet allemaal samen met andere Aziaten, wat op zijn beurt hun vermogen om zich panetnisch met hen te identificeren beĆÆnvloedt - veel Filipino's zijn openlijk ambivalent over pan-Aziatische identiteit.

5. Onderwijs krijgen over ras. - Op openbare middelbare scholen en hogescholen, die sociaaleconomisch diverser zijn en een academisch volgsysteem sterk handhaven, raken Filipino's vervreemd van hun Latijns-Amerikaanse leeftijdsgenoten vanwege de uiteenlopende manieren waarop leraren en bestuurders hen racialiseren. Binnen de educatieve context is Aziatisch zijn een modelminderheid (en vice versa). Bij afwezigheid van andere Aziaten binnen het district, zijn Filipino's meer geneigd om zich in te schrijven voor de honours- en college preparatory tracks, gezien hun sociaaleconomische voordelen ten opzichte van Latino's en andere minderheden. Hun volgpatronen leiden tot schoolervaringen, die op hun beurt een gevoel van Aziatisch raciaal bewustzijn bevorderen - een dat is gebaseerd op het stereotype van de modelminderheid, in plaats van cultuur. Filipino's krijgen bijvoorbeeld voorkeursbehandeling en een grotere academische push van leraren, wat op zijn beurt dit Aziatisch-Amerikaanse bewustzijn cultiveert. Binnen katholieke scholen is het campusklimaat intiem en ontwikkelen Filipino's diepere banden met hun Latijns-Amerikaanse leeftijdsgenoten.
6. "Filipino's zijn geen Aziaten" en andere lessen van de universiteit. - Op de universiteit komen Filipino's nieuwe rassenregels tegen die verband houden met hun ondervertegenwoordiging, sociaal activisme en onderwijspolitiek, waar ze doorgaans niet mee te maken krijgen in buurten en hun eerdere scholing. Vanwege hun woonpatronen in Los Angeles - hun neiging om in buurten te wonen met veel Latijns-Amerikanen, in plaats van andere Aziaten - is de universiteit de eerste kans die veel Filipino's hebben om intiemer om te gaan met andere Aziatische etniciteiten. Bovendien verschuift de status van Filipino's dramatisch van de middelbare school naar de universiteit. Op de universiteit ervaren Filipino's ongewoon hoge uitvalpercentages en op sommige campussen hebben ze zelfs de aanduiding "gerichte ondervertegenwoordigde minderheid". Hun toegenomen verkeer met andere Aziaten, samen met de verschuiving in raciale context, zorgt ervoor dat veel Filipino's zich sociaal distantiƫren van andere Aziaten en zich disidentificeren van het raciale label. Hun status en ervaringen als ondervertegenwoordigde minderheden versterken hun banden met Latino's en andere niet-Aziatische minderheidsstudenten.

7. Rassendilemma's. - De regels van ras variĆ«ren niet alleen per buurt en schoolcontext, maar ook per levensfase. Dit hoofdstuk vertelt het verhaal van Eileen, een Filipijnse Amerikaanse vrouw uit Carson die "identiteitscrises" en "identiteitsopenbaringen" heeft door haar ervaringen op een openbare middelbare school, een particuliere middelbare school, een openbare universiteit en meest recent op de medische school. Eileens verhaal laat zien hoe ƩƩn persoon bewust navigeert door de verschillende sociale constructies van zowel Aziatisch-Amerikaanse als Latijns-Amerikaanse identiteit door verschillende stadia van haar persoonlijke leven en opleiding. In haar verhaal ging Eileen van het zich sterk identificeren als Aziatisch-Amerikaans (op de middelbare school) naar het actief disidentificeren van andere Aziaten (op de universiteit) naar het ontwikkelen van een panminderheidsidentiteit met haar Latijns-Amerikaanse bachelor- en masterstudenten (op de universiteit en medische school).

8. Panetnische mogelijkheden. - Filipino's geven toe dat ze zich "tussen" Aziaten en Latino's voelen, wat het voor anderen moeilijk maakt om ze in het Amerikaanse raciale landschap te plaatsen. Om de zaken nog ingewikkelder te maken, lijken ze op verschillende manieren te fluctueren tussen Aziatische en Latijns-Amerikaanse raciale identificatie tussen buurten en scholen, en tussen de kindertijd en volwassenheid - dit komt omdat de regels van ras veranderen in deze verschillende contexten en levensfasen. Filipino's overschrijden regelmatig raciale grenzen. Dit hoofdstuk sluit af met besprekingen van hoe de unieke raciale ervaringen van Filipino's hun politieke betrokkenheid, hun arbeidsmarktresultaten en zelfs hun liefdesleven kunnen beĆÆnvloeden.(https://www.sup.org/books/sociology/latinos-asia/excerpt/table-contents)

Review

"Boeiend en actueel, The Latinos of Asia verbrijzelt statische, homogeniserende en binaire categoriseringen van Aziatische Amerikanen en Latinas/os. Met krachtige getuigenissen van Filipino's uit twee gemeenschappen in Los Angeles en een centrale dynamiek in scholen en buurten, compliceert dit onmisbare boek het begrip van ras, identiteit en Los Angeles."--Gilda L. Ochoa "Auteur van Academic Profiling: Latinos, Asian Americans and the Achievement Gap"
"The Latinos of Asia is baanbrekend. Ocampo onderzoekt raciale identiteiten onder Filipino-Amerikanen, niet alleen in relatie tot blanken, maar ook in relatie tot andere minderheden. Door middel van openhartige en welsprekende reacties van Filipino-Amerikaanse jongvolwassenen en boeiende links naar wetenschappelijke discussies, volgt Ocampo de vloeibaarheid van ras en betoogt dat plaats ertoe doet in hoe mensen over zichzelf gaan denken."--Robyn Rodriguez "UC Davis"
"Dit is een baanbrekend boek over een van de minst begrepen groepen mensen: Filipino's. Als volk zijn we grotendeels Amerikaans, absoluut Aziatisch en onmiskenbaar Latino. The Latinos of Asia is niet alleen verplichte kost voor de Filipijnse diaspora, maar ook voor iedereen die geĆÆnteresseerd is in de mysteries van raciale identiteit."--Jose Antonio Vargas "Pulitzer Prize-winnende journalist en oprichter van Define American en #EmergingUS"
"Anthony Ocampo's fascinerende studie illustreert hoe Filipino's niet netjes in Amerikaanse raciale categorieƫn passen. Zijn zeer toegankelijke verhaal neemt de lezer mee door verschillende sociale en institutionele contexten die Filipino's heen en weer trekken over panetnische lijnen en onze notie van wat panetniciteit in Amerika betekent uitdagen."--Wendy Roth, universitair hoofddocent sociologie "The University of British Columbia"
"In dit innovatieve boek brengt Anthony Ocampo de dubbelzinnigheden en ambivalenties aan het licht van een raciale identiteit die altijd Filipina/o is, maar ook contingent Aziatisch, Latina/o en zelfs Pacific Islander. The Latinos of Asia staat vol met onverwachte bevindingen en inzichtelijke verklaringen en benadrukt de intrinsieke instabiliteit en blijvende kracht van ras."--Moon-Kie Jung "auteur van Beneath the Surface of White Supremacy"
"Door Filipijns-Amerikaanse ervaringen te analyseren van 'er Aziatisch uitzien maar een Spaanse achternaam hebben' of 'er Mexicaans uitzien maar zichzelf identificeren als Aziatisch', laat Ocampo zien hoe de kinderen van Filipijnse immigranten voortdurend de heersende raciale mappingregels in Amerika uitdagen. The Latinos of Asia is baanbrekend en biedt een ingenieus perspectief op raciale dynamiek en vorming."--Min Zhou "Tan Lark Sye hoogleraar sociologie, Nanyang Technological University, en medeauteur van The Asian American Achievement Paradox"
"Zijn Filipijnse Amerikanen Aziatisch, Latino of iets heel anders? In dit provocerende boek combineert Anthony Ocampo op behendige wijze enquêteanalyse, diepgaande interviews en persoonlijke verhalen om te laten zien dat het antwoord niet eenvoudig is. Het is kritisch afhankelijk van de context en heeft belangrijke implicaties voor zaken als levenskansen, levenskeuzes en rassenrelaties in een snel diversifiërende natie."--Karthick Ramakrishnan, hoogleraar en adjunct-decaan van het openbaar beleid "University of California Riverside"
"The Latinos of Asia is een zeer tot nadenken stemmend en goed onderzocht boek dat een significante bijdrage levert aan ons begrip van de diverse culturele en sociale ervaringen van Filipino-Amerikanen en Aziatische Amerikanen, met name in termen van hun etnische en raciale identiteiten... The Latinos of Asia belooft een zeer gerespecteerd werk te worden over de hedendaagse Filipino-Amerikaanse ervaring."--Jonathan Y. Okamura "Contemporary Sociology"
"The Latinos of Asia presenteert een innovatieve analyse van Filipino's als een 'tussenpersoon' die de gestigmatiseerde immigrantengroepen uit Latijns-Amerika en de modelminderheidspopulaties van nieuwkomers uit Azië overspant. Dit boek toont overtuigend aan dat ras geen vaststaand kenmerk is van individuen en groepen. Het werk van Anthony Ocampo zal de verbeelding prikkelen van studenten van immigratie, ras en etniciteit."--Rubén HernÔndez-León "Universitair hoofddocent sociologie en directeur van het UCLA Center for Mexican Studies"
"Anthony Ocampo laat zien dat het begrijpen van ras in het Amerika van vandaag betekent dat je een groep begrijpt die verschillende raciale grenzen volgt: Filipino-Amerikanen. Aan de hand van rijke interviews en toegankelijk proza ​​legt Ocampo uit hoe Filipino-Amerikanen zich tussen de Latijns-Amerikaanse en Aziatische raciale categorieĆ«n bevinden, en wat die scheiding zegt over ras in de Verenigde Staten van vandaag. Dit is het definitieve verslag van de hedendaagse Filipino-Amerikaanse ervaring."--TomĆ”s R. JimĆ©nez "Stanford University; auteur van Replenished Ethnicity: Mexican Americans Immigration, and Identity"
"The Latinos of Asia is verplichte kost voor iedereen die geïnteresseerd is in het begrijpen van de complexiteit van de Amerikaanse rassenrelaties. De prachtig geschreven verslagen laten zien hoe Filipino's worstelen met de rol van ras en plaats in Amerika en de implicaties van deze strijd voor hoe ze levensdoelen creëren, kiezen wie

https://bookshop.org/p/books/the-latinos-of-asia-how-filipino-americans-break-the-rules-of-race-anthony-christian-ocampo/11019246

 

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Het grootste bordeel van Europa

Homerus (Illias) versus Vergilius (Aeneis)