Ik kan er niks aan doen

 I can't help myself. Iets met vrije wil... Hebben we dat nu wel of niet? Een recent boek, Determined, geeft een nieuwe visie op dit thema (zie link).

"Als het om tijdloze soulmuziek gaat, is één nummer dat onmiskenbaar opvalt ‘I Can’t Help Myself (Sugar Pie Honey Bunch)’ van The Four Tops. Deze iconische hit, uitgebracht in 1965, heeft de harten van miljoenen veroverd en is nog steeds een favoriet. De tekst van dit nummer, gecombineerd met de soulvolle zang van The Four Tops, zorgen voor een onvergetelijke ervaring voor luisteraars. Maar wat is de ware betekenis achter deze geliefde klassieker?

In de kern is [het] een liefdeslied dat overweldigende genegenheid en toewijding uitdrukt. De tekst vertelt het verhaal van een persoon die tot over zijn oren verliefd is en zijn gevoelens niet kan weerstaan. De herhaling van de regel "Suikertaart, honingbos" benadrukt de zoetheid en genegenheid die de verteller voelt voor zijn partner. Het portretteert een diep verlangen om oprechte genegenheid te uiten en onvoorwaardelijke steun te bieden."

Anderen die deze titel ook gebruikten zijn: 

  •  Bonnie Pointer (Soul), Donnie Elbert (Soul), and Dolly Parton (Country). 

(bron: https://oldtimemusic.com/the-meaning-behind-the-song-i-cant-help-myself-by-the-four-tops/)

Hier zou ik zeggen dat vorm en inhoud bij elkaar passen: Soul muziek:

"Eind jaren vijftig begin jaren zestig is in het zuiden van de Verenigde Staten de soulmuziek ontstaan. Vooral in de staten Alabama, Georgia, Louisiana en Mississippi ligt de oorsprong van de sou muziek. Maar al snel werd de muziek ook in andere plaatsen en staten gemaakt. [De muziek is te herkennen aan] ... een soort van mengvorm tussen rythm-and-blues en gospel. Zang staat centraal in de meeste soulliedjes, meestal ondersteund door backingvocals, een strakke bas en drumlijn en een blazerssectie." (bron: https://www.muzikaleontdekkingen.nl/soul-muziek/)

Op Wikipedia is er ook een heel thema over muziekfilosofie, met verschillende theorieën over wat de functie van muziek is in onze cultuur. Daarnaast of misschien wel daarbinnen gaat het om de functie van een bepaald genre en de vorm. Gospel en Soul staat dicht bij elkaar en een gospel is op haar beurt weer religieus beïnvloed en dan kan je een tekst als Ik kan er niks aan doen / I can't help myself opvatten als een geloofsuiting. Hoe lang je er maar in geloofd, hoe eerder het waar wordt. Liefde is een van de grote thema's waar filosofen wat badinerend over kunnen doen, maar dat serieus genomen wordt in de diverse religies. Heb uw naaste lief. "Ja, het is goed met je," denk je dan. 

Anders ...
 Het werk van Sun en Peng uit 2016, Can’t Help Myself, werd gemaakt in opdracht van het Guggenheim Museum (GM). Het werd tentoongesteld als onderdeel van de tentoonstelling Tales of Our Time in het GM in Manhattan. Het werk bestaat uit een grote KUKA industriële robot met robotarm en visuele sensoren achter heldere acrylwanden. De robot was geprogrammeerd om eindeloos te proberen rode, stroperige, bloedachtige vloeistof in een cirkel rond de basis te vegen, waarbij het ‘bloed’ zich verspreidde en spatte. De robot is bovendien geprogrammeerd met tweeëndertig ‘dansbewegingen’ en reageert op mensen om zich heen. Deze ‘dansbewegingen’ werden depressiever en grilliger naarmate de tijd verstreek, en stopten uiteindelijk met werken in 2019. Can’t Help Myself was ook te zien in de hoofdtentoonstelling van de Biënnale van Venetië van 2019, ‘May You Live in Interessant Times’. (bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Sun_Yuan_%26_Peng_Yu)

--

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa