Kwaliteit en kwantiteit in zorg. Is 90 veel?

Dit bedrijf, of beter gezegd, de bedrijfsnaam, bestaat straks alleen nog in de geschiedenisboeken. Bedrijven veranderen en daarmee bedrijfsnamen. De naam van deze organisatie in de zorg vond ik altijd een lastige. vooral natuur het idee dat iets moet stromen. [De nieuwe naam klinkt en oogt beter].

Ik heb meerdere "inzichten" opgedaan gedurende het vierjarige verblijf van mijn moeder in een verpleeghuis, maar hier richt ik me enkel en concreet op het aantal gezichten dat een patiƫnt c.q. bewoner* tegenkomt bij een organisatie. Hoe lang mag die lijst zijn?

Ik heb zelf een kleine en onvolledige inventarisatie gemaakt, toen ik een keer boos in de data ben gedoken, en kwam toen al na een onvolledige verzameling uit op meer dan 90 professionals. Ik heb de namen hier versleuteld. ze lopen af in frequentie van contact met mijn moeder.

  • 1 E*h
  • 2 L*s
  • 3 M*e
  • 4 M*a
  • 5 Z*a
  • 6 M*e
  • 7 V*a
  • 8 M*l
  • 9 E*h
  • 10 E*y
  • 11 A*e
  • 12 C*y
  • 13 A*y
  • 14 Y*e
  • ...
  • 86 K*e
  • 87 M*o
  • 88 M*a
  • 89 M*e

Zelf moet ik bekennen dat ik weinig meer weet van de zorg - uit professioneel oogpunt - dan de organisatie van ziekenhuizen en verpleeghuizen zijn een organisatieklasse apart. Maar dit feit heeft me wel aan het denken gezet?
Hoe zit het met kwaliteit en kwantiteit in de zorg en kan je bij dementerende ouderen, zoveel verschillende gezichten laten zien aan een patiƫnt?


-- *
bewoner en / of patiƫnt. Dit is een zorgaspect dat als zorgkosten, consequentie heeft voor de organisatie en uiterst subtiel (gevoelig) ligt: want voor de reguliere was is de klant gewoon een bewoner die woont en woondiensten geserveerd krijgt. Maar waar ligt dat onderscheid tussen wonen en zorg precies?

--

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa