Vals spelen en vals ...

Een van de vragen die ik al langere tijd heb, is wat ik nu moet denken van vals spel, vals spelen. Ik heb dan specifiek iemand op het oog, maar dan is bij dit schrijven minder van belang.

Maar het gaat natuurlijk wel over iemand. Iemand die vals speelt. Dat begon eigenlijk al heel vroeg, in haar jeugd. De familie had het in het begin niet door, maar al snel ontstond er een patroon [biografie]. Bij het pesten, knakte ze kaarten die belangrijk waren. de Joker of zo. Later werd ze boos als ze verloor, maar niet tegen je verlies kunnen en vals spelen hoeven niet specifiek samen te gaan.

Er kwamen steeds meer tekenen van het ene (niet tegen verlies kunnen) en het andere, vals spelen.

Vele jaren later wanneer het leven van deze persoon mislukt is volgens de norm van de gewone burger, die werkt, relaties aangaat, iets opbouwt dingen die deze dame nooit heeft bereikt, maar goed dat is een ander verhaal. 

Onlangs hoorde ik iemand zeggen, "Ja, wel vreemd, ze was met een taxi naar het strand gegaan..." De taxi is het minste, want wanneer je minder mobiel bent kan dat geregeld worden, maar "ik dacht," zo hoorde ik "dat ze depressief was." 

- ik belde haar regelmatig om te zien hoe het ging. Dat deed ik in feite altijd, maar ook wel een beetje om te zien wat voor iemand dit nu was. En zo herinnerde ik me dat valsspelen. 

Soms komt er opeens iets uit het verleden boven dat het heden lijkt te verklaren.Ik probeer er een verhaal van te maken en dan kan ik begrijpen dat wanneer je depressief bent, geen zin hebt om een taxi te bestellen die je naar het strand (30 tot 40 km verderop) te brengen. Daar staat je hoofd dan niet naar.

En dan dit kleine detail verzwijgen. Dus wel klagen over hoe slecht het gaat, maar verzwijgen dat je naar het strand bent gegaan. 

Ook al is er een heilzame werking die dit uitstapje verklaren kan, dan nog. Waarom zegt ze het niet gewoon. Daarvoor heb je het contact.

Bij valsspelen denk je nooit aan muziek. Niet direct. Een valse noot, of vals zingen. Maar als iemand nu gewoon vals is? Kan dat ook?

- Zo ver ga ik niet. Vals zijn, dat is wel een grote beschuldiging

Ze is wel toxisch, begrijp ik uit de vele gesprekken over deze persoon. Iemand waar je normaal gesproken niet mee omgaat, omdat iedereen het je afraadt om met toxische personen in concact te komen. Ze drainen je energieniveau. Het is vragen en niks teruggeven.

Afstand nemen lijkt me het verstandigst. Opperde ik.

Iemand anders vertelde me, dat depressiviteit niet zomaar een gevoel is. In je hersenen is er een mismatch te merken op het niveau van synapsis, een onevenwicht in het verzenden en ontvangen van elektrische signalen?

Zo lees ik dit*:

"Er bestaat bewijs voor een centrale rol van homeostatische controle van synaptische verbindingen in belangrijke stemmingsgerelateerde circuits in de etiologie en behandeling van depressie. Verdere studies zijn nodig om de effecten van stress en antidepressiva op de synaptogenese in andere circuits en populaties van neuronen (bijvoorbeeld de cortex cingularis anterior, nucleus accumbens, amygdala) te bepalen en om het functionele belang van synaptische veranderingen op gedrag in modellen van depressie en angst bloot te leggen. , evenals cognitie, leren en geheugen. Deze onderzoeken zullen de neuronale en synaptische veranderingen die ten grondslag liggen aan depressie verder definiëren en zullen bijdragen aan de ontwikkeling van veiligere, effectievere antidepressiva die langer meegaan en sneller werken."

Ik weet niet wat een depressie is, anders dan dat ik er over gehoord hebt. Deze persoon is dat niet, volgens die andere voorbeelden. Zou ze vals spelen?

* - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4424898/


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)