Cultuur van de (Harvard) Business School (s)
Een journalist, correspondent bij The Daily Telegraph - Philip Delves Broughton - gaat als undercover een opleiding doen aan een van de meest prestigieuze business schools, HBS: Harvard. Het resultaat:
What they teach you at Harvard Business School.
Echt undercover? Misschien niet initieel en intentioneel. Maar hij begon in 2004, en merkte dat hij zich er niet thuis voelde. wel werd hem duidelijk wat de cultuur was waar toekomstige business leiders grootgebracht werden.
Vooral toen de financiƫle crisis kwam en de alumni geraakt werden. tot die tijd kreeg hij inzicht in "wat goed in business" was. Het eindigt met het inzicht dat het morele kompas dat op de website van HBS beloofd werd, weinig ethisch gericht is. De campus lijkt op een hotel en het curriculum is vrij standaard, finance, marketing, operations, en na twee jaar is er meer vrijheid om af te wijken.
Het verschil - de focus - van HBS is business cases / case studies. De journalist wijkt af in achtergrond van de andere studenten die allemaal een business achtergrond hebben. De case studies gaan bv over bestaande bedrijven zoals Black & Decker in relatie met voorgekomen problemen, zoals hier de DeWalt tooline die niet aansloeg. De clou is dat bedrijven niet enkel naar hun eigen kunnen en expertise moeten kijken maar ook naar de wensen van de klant. Bij Operations kwam het Benihana novel restaurant model naar voren.
Risico. Dat is een fundamenteel topic in het curriculum. Zowel aan de negatieve kant van teveel risico nemen als te weinig en opportunity costs om alternatieven over het hoofd te zien.
Dan bleek bij veel bedrijven de business meer op kunst dan op wetenschap te lijken. Ook niet altijd positief, zoals de kunst om de cijfer er zo mooi mogelijk uit te laten zien [creatief boekhouden]
Reacties