Verkrachting

Een nieuwszender zoals de NOS, laat een bericht zien over de openingsscène in Parijs, met het onterechte idee dat het zou gaan om de nabootsing van Leonardo da Vinci's laatste avondmaal. Maar al vrij kort na de scene kon ieder op zoek de waarheid op twitter (ik bedoel x) vinden en dat het om een analogie van Bacchus ging, concreet om een schilderij van de Nederlandse schilder uit de ... eeuw (via renze torensma):

Enfin. Dat velen het een parodie beschouwden is op zich niet vreemd, door de inzet van transseksuelen, want die roep3en denk ik eerder dubbele gevoelens op dan "gewone" mensen, om het maar even zo te zeggen.

Nu is het politiek correct om de transgender-revolutie ook maar gewoon te noemen, maar dat is het natuurlijk niet. We staan nog maar aan het begin van deze revolutie - wat mij betreft meer het einde van een irrationele golf die als een tsunami over de maatschappij heen is gestroomd. Want kijk nu hoe moeilijk het is voor gewone lesbische of homoseksuele personen om uit de kast te komen, en dat is een fenomeen dat al eeuwenoud is. En geaccepteerd zou moeten zijn.    


Dat is bij transgender nog lang niet het geval. En dan komt op die zelfde olympische spelen een bijzonder geval ten tonele.

Imane Khelif uit Algerije versloeg Angela Carini uit Italië nadat Carini na 46 seconden de wedstrijd had opgegeven. Carini stopte het gevecht nadat er maar een paar stoten waren uitgewisseld, vermeed het om Khelifs hand te schudden en viel toen huilend op de grond.
De deelname van Khelif aan het Olympisch vrouwenboksen is de afgelopen dagen onder de loep genomen nadat er opnieuw berichten opdoken dat zij en een andere bokser, Lin Yu‑ting uit Taiwan, vorig jaar niet aan de gender-geschiktheidstests voldeden tijdens de Wereldkampioenschappen boksen voor vrouwen in New Delhi. Destijds beweerden sportfunctionarissen dat de boksers een niet-gespecificeerde test niet doorstonden omdat ze mannelijke chromosomen hadden. (https://www.nbcnews.com/nbc-out/out-news/imane-khelif-boxing-win-olympics-gender-eligibility-rcna164662)
 
Na Khelif komt Lin Yu-Ting, dat laat zien dat het een globaal fenomeen is geworden. Maar deze twee biologische boksers-mannen in een vrouwencompetitie maken de acceptatie van de gewone transgenders wel moeilijker.

Wat moet er gebeuren willen we de transgenders of al die non-of-welbinaire combinaties als normaal zien, in alle omstandigheden? Net zoals man, vrouw of homeseskueel?

Zelf denk ik aan het thema van verkrachting. Bij verkrachting gaat de meeste emotie naar het misbruik van vrouwen toe. Alle ouders zullen dit herkennen. Het is een van de weinige (misdaad) thema's waar je niet zelf ervaring mee hoeft te hebben, om te weten hoe erg dit is, los natuurlijk van misdaden die het overlijden tot gevolg hebben.
Maar de verkrachting van een man is toch iets anders dan dat van een vrouw. Allereerst omdat het veel minder frequent is. Je hoort dan van die verhalen over mannengevangenissen, en dergelijke.

Maar de verkrachting van een vrouw, dat is iets heiligs in onze cultuur. Dat kan niet.

Met die gedachte moet ik vervolgens denken aan deze transgender die een collega in het ziekenhuis slaat. Ik moet al blogger natuurlijk uitkijken met wat ik schrijf, dat ik geen impliciete oproep doe, maar voor mij is de verkrachting van een biologische man toch iets anders dan de verkrachting van een biologische vrouw.

Over gelijkheid - egalité in de context van Parijs - gesproken.

PS. De morning after. Merk ik na nieuwe informatie dat ik ook tot die groep behoor die snel een oordeel klaar heeft. De feiten - daar gaat het toch om bij het schrijven - zijn dat de Algerijnse bokser een genetische afwijking heeft en volgens de test van de boksbond bij de mannen zou moeten boksen maar bij de test van de olympische spelen (die op testosteronniveaus test) wel tot de groep van vrouwen kan worden toegelaten. Khelif is dus geen transgender. [Of toch wel, want nu verschijnen er weer andere berichten dat het gewoon een man is]
 
Deze foto van een boxer die (op de foto een rode) een testikel-beschermingsband draagt, roept ook vragen op, zoals: als je als biologische vrouw in de ring staat met een man, dat is de zwakke plek toch snel gevonden, of niet?


--

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)