Zelf gegenereerde overvloed?

 Een van de veranderingen in mijn huidige leven, is dat ik weer aan het programmeren ben geslagen. Dat deed ik al op kleine en onschuldige schaal, maar ik ben nu ook op de rijdende trein van Big Data en of Data Science gesprongen. De begrippen rond AI zijn nog niet uitgekristalliseerd, maar data is een belangrijk en blijvend onderdeel als ook generatief en lerend.

Ik las het artikel van Cap Gemini, maar ging ook wat verder surfen en toen kwam ik deze quote tegen:

“Mensen kunnen simpelweg niet zelf naar al die data kijken. Dus hebben we analytics, machine learning en AI nodig om de besluitvorming voor organisaties op te schalen,” zegt Harris.*

We kunnen eenvoudigweg niet zelf allemaal naar die data kijken!

Overvloed dus. Er komt een Tsunami aan data op ons af, en het mooiste is dat we die zelf genereren. Authenticiteit gaat een probleem worden, denk ik. Want wat is nog echt, en hoeveel van de toekomstige data is gegenereerde data? Maar dat is een ander thema.

Maar hoe gaan we om met al die data, die op ons afkomt? 

Wat ook opvalt is dat iedereen positief is over deze ontwikkeling. Er zijn ook wel zorgen over ethiek, maar per saldo gaan we een goede tijd tegemoet.

Tegelijkertijd is er ook een overvloed aan schuld in de wereld. 

Meer in de richting van de Economie en Financiële markten gaat het om de vergelijking van de tijd van nu met die van de vorige tech-bubble, als het een bubbel is? De winst van Nvidia is reëel en ook de verwachtingen van ASML zijn echt. Die sector gaat doorgroeien.

Maar economie is ook consumptie. In het betoog van Capgemini komen maar twee bedrijven naar voren, Alphabet (Google) en Microsoft. Dat viel me ook op. Je zou verwachten, dat bij dit soort ontwikkelingen waar de term disruptie voortdurend valt, ook nieuwe spelers komen. Die zijn er wel, zoals Palantir (ik weet nog niet precies wat die doen, maar de naam hoor je vaak), maar het zijn vooral ook de grote partijen van nu (The Maginificent Seven) die het speelveld lijken te verdelen.

Er is ook een overvloed aan auto's in de wereld, denk ik, en die hebben bijna allemaal dezelfde monotone kleur. Wit, domineert. Kijk in de straat en je ziet nauwelijks een groene of rode auto. Het is bijna altijd wit, zwart of grijs / zilver.
 

Zou die overvloed die we met zijn allen genereren gaan leiden tot een grotere diversiteit, of juist meer monotonie?

* - https://www.techzine.nl/experts/analytics/506435/hoe-ai-helpt-organisaties-te-overleven-in-een-tijd-van-disruptie/

Een andere grafiek die je op twitter ziet, en daar zal een bepaalde logica achter zitten is die over Excel, in de financiële wereld:


Dat roept een vraag op van, hoe overvloed samengaat met creativiteit?
- 7 april. Op twitter / x las ik over een boek over de strijd om de intelligentie, "La Guerre des Intelligence," van Laurent Alexandre. 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?