Prozac of Seneca

Mijn eerste reactie was dat dit boek wat overdone zou zijn, omdat er al een initiatief was geweest (Minder prozac meer Plato). Maar dit boek gaat puur in op de stoïcijnse filosofie, van Seneca. Het boek verscheen ook in 2014, ca. vijftien jaar later dan de genoemde referentie.

"CLAY NEWMAN (Nueva York, 1956)... bereikte op zeer jonge leeftijd een dieptepunt en overwon zijn lijden door een autodidactisch proces van zelfkennis. Om dit te bereiken deed hij op vierentwintigjarige leeftijd afstand van het advies van psychiaters en de hulp van antidepressiva. Vervolgens begon hij zeven jaar lang aan een solo-reis die hem door Latijns-Amerika, Afrika en Azië bracht op zoek naar transformerende ervaringen en nuttige kennis om een ​​nieuwe betekenis aan zijn bestaan ​​te geven.

Hij is een expert in trans-persoonlijke psychologie, eeuwige filosofie en enneagram en is professor aan verschillende universiteiten, waar hij lezingen geeft over spirituele ontwikkeling. Met een Amerikaanse vader en een Spaanse moeder woont hij tussen de Verenigde Staten en Spanje. Seneca's Prozac is zijn eerste boek." ()


Het boek is doorspekt met allerlei Seneca-quotes, en opent met: "wijsheid is het enige medicijn die de ziektes van de geest geneest." Lucius Annaeus Seneca. In de inleiding schrijft de auteur dat dit van hem van toepassing was, omdat hij zelfmoord wilde plegen. Hij vindt in een kast in een motel een boek - moral letters to lucius - van Seneca en begint het te lezen, en ...
Het boek volgt de geneeskundige vorm met bijsluiters en gebruiksaanwijzingen en begint inhoudelijk met De apotheek (moeder natuur). Hij refereert hier dat hij ook begonnen is met pillen en die werken effectief, en vooral snel maar de werking is ook even eindig. Door te reizen kwam hij achter een veel beter medicijn. De doctor is ... dus Seneca. Geboren in Cordoba en stierf in Rome. Hij werd tot de dood veroordeeld door zijn grootste tegenstanders uit die tijd, waaronder Nero. De auteur meent dat hij werd vermoord omdat zijn inzichten zijn tegenstanders verblindde en daar niet van gediend waren.
Het actieve materiaal in de medicijnen zijn de waarden van het stoïcisme. Het leven van de mens is volgens deze leer niet die van het toeval, maar van oorzaak en gevolg. Wat je zaait zal je oogsten. Hij stelt een periode / reis van drie maanden voor waarin je dit boek leest als therapie. Dat heeft drie doelen of onderwerpen.

Het eigen geluk, is het eerste. Hier toont hij de waarden die daar nodig zijn. De eerste daarvan is eerlijkheid. De quote van Seneca die hier bij hoort is: "wie durft zichzelf de waarheid te zeggen." Impliciet zie je hier een andere waarde: die van Moed.
Nederigheid, leert je groeien door te leren en te ontwikkelen. Seneca zegt hierover: je eigen fouten leren kennen is een pijnlijk proces, maar leven met dwalingen is de oorzaak van ons lijden.
Over Zelfkennis zegt Seneca dat dit belangrijker is dan anderen onszelf te laten kennen. Bewustzijn. dat is nodig voor diegenen die slapen en niet weten dat ze iets niet weten. Je moet zelf beter willen worden, en dat zal je genezing helpen. "Energie" gaat in op het fenomeen van vermoeidheid. Haal je kont van de bank af,  zou de stoïcijn zeggen. Wanneer we slecht eten werkt geen enkel medicijn, wanneer we goed eten, heb je geen medicijn nodig. Stilte. Door het geluid op straat horen we niet meer hoe leeg we ons voelen. Stilte is voor Seneca de raadgever, en past in de mindfulnes en meditatieleer.
Aanvaard wie je bent. Accepteer je zelf. Als er acceptatie is is er geen pertubatie [] als er pertubatie is is er geen acceptatie.

In vrede met de rest leven. Wanneer we tevreden zijn met onszelf, kunnen we ook in vrede leven met anderen. En ook dat is een mooie visie. hier gaat het om waarden als verantwoordelijkheid en het vermijden van slachtoffergedrag. Pro-activiteit: je bent geen pop in handen van de omstandigheden.  Seneca zegt dan dat we de zee niet kunnen kalmeren, maar we kunnen wel leren te zeilen. Compassie / empathie. Hier gaat de auteur in op spiritualiteit. OP het zien of opmerken van het lijden van de ander. Met als voorbeeld diegene die in woede ontsteekt. Waarom is hij zo boos, kan je je dan afvragen, ipv het altijd maar persoonlijk op te vatten. Seneca zegt: zijn wij zelf zo perfect? Waarom eisen we het dan van de ander?
Perdon. Net als jij probeert iedereen het zo goed mogelijk te doen. Woede is soms destructiever dan de onrechtvaardigheid die deze provoceerde (Seneca).
Loslaten. Ben je nog steeds afhankelijk van je ouders? Anderen kunnen je niet gelukkig maken. Knip de navelstreng met de maatschappij los. Is het recept. Niets is eindig zegt de filosoof, alles wat een begin heeft, krijgt ook een einde...
Assertiviteit. Dit gaat o.a. over "woorden" en wie er de leiding heeft: je woorden of jijzelf. Als we vrienden van onszelf zijn, zijn we het ook van anderen. Assertiviteit betekent dat je niet alles met iedereen hoeft te delen.
Acceptatie van wat anderen zijn en ze niet willen veranderen. Accepteer dat ze je niet accepteren. Dit zorgt dat je eigen lijden afneemt. Als we het belangrijk vinden dat men van ons houdt, dan moeten we eerst van ons zelf houden, reageert de filosoof op de achtergrond.

Als laatste gaat het om - houden van het leven zoals het is. Niet zoals je vindt dat het zou moeten zijn. De stoïcijn stelt geen normen? Kan je leven met waarden in het normverval van de maatschappij, denk ik even hardop, alvorens dit hoofdstuk te lezen.
Evolutie. Laat die aderlating van je hersenen - nihilisme genoemd - even nakijken. Er is niets perfect in het universum. Jij ook niet. Breng de decentie op om van je fouten te leren. Dat zorgt ervoor dat je leert hoe het leven werkt. "Alle harmonie in deze wereld, wordt gevormd door onenigheid."
Correspondentie (in termen van oorzaak en gevolg). Er is het nodige determinisme in het leven. Vechten tegen onrechtvaardigheid, lijden of conflicten? Wat voor een zin heeft het? In het Spaans (de vertaling die ik las) komt hier een vorm voor die lastig te vertalen is en die je bij coaching vaak hoort. In plaats van Por Que (Waarom gebeurt me dit) moet je je afvragen Para Que, met welk doel overkomt me dit? Wat kan ik hier van leren. Seneca: tegenslag is de kans voor de deugd.
Gelijkmoedigheid. Wees net zo min verontwaardigd als onverschillig. We krijgen ethiek en moraal ingegoten bij onze opvoeding, maar wat goed en fout is, is maar een mening [en de waarheid is groot en oneindig ver weg, vaak. Voeg ik er als aspirant filosoof aan toe]. "Alles wat er gebeurt wat je overkomt is perfect want zorgt voor je proces van perfectioneren."
Dankbaarheid. Dit is er ook een die je veel in de coachingswereld tegen komt. wees dankbaar. Maar we zijn het niet, merkt Seneca op: wie houdt in zijn dagboek de gunsten van de anderen bij? 
Vertrouwen. Je bent gevangene van je eigen zekerheid / veiligheid. "Alles wat er gebeurt heeft een oorzaak en doel." De auteur doet dit door bij de genezende afsluiting de lezer te bedanken.
Gehoorzaamheid. Je bent een slaaf van je dorst aan vrijheid. De filosoof zegt dat vrijheid bestaat uit het gehoorzamen van de wil van het leven. [een van de mooiste quotes uit het boek, m-.i.] 
Wederom: acceptatie. maar dan van wat er is. Hoe de wereld is. De wereld is een school, zegt Seneca, waar we gekomen zijn om te leren leven.
  

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?