Onpeilbaar

 Ik las een passage terug van een korte schets van iemand, ... "hij is niet te doorgronden." Ik bedoelde daarmee dat ik geen hoogte van hem kon krijgen, hij is niet te peilen, kan je zeggen als synoniem, terwijl ik zoek naar andere vergelijkingen. 

Sommige mensen zijn niet te doorgronden. Ik had natuurlijk een gesprek aan kunnen gaan, maar schrijven en praten zijn twee fases in mijn dagelijks leven. Het schrijven komt meestal later. Het inzicht. De observatie gaat in de ijskast totdat een gedachte deze op een later moment laat ontdooien, en waarmee de essentie tevoorschijn komt.

De persoon in kwestie is niet oppervlakkig. Ik denk dat sommige mensen een soort van mythe creĆ«ren. Of dat via het gebruik van een masker gaat, dat zou kunnen. Maar ik geloof niet dat deze persoon iets te maskeren heeft, hij laat gewoon zijn aard niet zien. Het is wanneer je naar een toneelstuk kijkt waar je geen emoties ziet of pure apathie. OF een tv-serie zonder geluid. Juist dat geluid zorgt voor diepte. Meestal is door het geluid dat we merken dat het verhaal van richting verandert. Zonder dat geluid is alles monotoon. 

Heeft een mens een fundament? Iets waarop deze gebouwd is? Is dat wat ondoorgrondelijk betekent?

Mijn observatie had iets negatiefs. Want ik twijfelde aan de geloofwaardigheid van de diepgang. Iemand niet kunnen doorgronden betekent misschien dat er eist verborgen moet zijn van waarde, waar je naar moet zoeken. Dat is er op het eerste gezicht niet. 

Je kent iemand bijna altijd door wat deze doet of gedaan heeft. Dat kan zijn een studie, sport, een avontuur of iets eigens dat een stempel op hem of haar drukt. Maar als iemand geen emotie laat zien, bijvoorbeeld niet trots is, wat een puur menselijke emotie is, dan vraag je je af wat deze beweegt.

Anders zijn, uitzonderlijk, bijzonder, afwijkend. Maar waarom en waarmee?

Uiteindelijk zijn het alleen maar stijlkenmerken, die nooit echter typerend kunnen zijn. Je bent bijzonder omdat je iets gedaan hebt, niet door een ondoorgrondelijke houding...

Een meer vinden we onpeilbaar, een berg daarentegen niet. Diepte is geheimzinniger dan hoogte. Dat heeft alles met zichtbaarheid te maken. We willen de dingen zien, en voelen en ervaren. En diepte is gevaarlijk, net zoals het duister.

--

Foto - https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/ik-heb-een-zwak-voor-introverte-mensen-die-zijn-wat-meer-onpeilbaar~b9925621/



Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)