Coaching bij bedrijven. KPN als voorbeeld
---------- EEN -------------------------------
In de sport werkt Coaching zo: Het wisselen van voetbalcoach heeft niet veel effect op de teamprestaties. ... Men verwacht dat degenen die organisaties leiden invloed hebben op hun prestaties. Zo niet, waarom zouden organisaties zoveel tijd en geld besteden aan het benoemen en stimuleren van hun leiders? Toch is er weinig bewijs voor een oorzakelijk verband tussen leiders en de prestaties van de organisatie. Met behulp van wedstrijd-voor-wedstrijd gekoppelde werkgever-werknemergegevens voor betaald voetbal in vier landen gedurende vijftien seizoenen, vergelijken we de prestaties van teams nadat ze hun Hoofd Coach hebben ontslagen met perioden waarin de Hoofd Coach op post blijft. We doen een soortgelijke oefening waarbij we de prestaties na het vertrek van een Hoofd Coach vergelijken met die van teams waar de Hoofd Coach in functie blijft. We behandelen de endogeniteit van het vertrek van een coach met behulp van entropiebalancering om de prestaties van teams voorafgaand aan het vertrek van een coach opnieuw te wegen, zodat trends in teamprestaties voorafgaand aan het vertrek overeenkomen met spreuken die eindigden met een coach die op post bleef. In overeenstemming met de theorie heeft het stoppen met de hoofdcoach weinig of geen invloed op de teamprestaties, terwijl teams die hun hoofdcoach ontslaan kleine maar statistisch significante verbeteringen in de teamprestaties ervaren, hoewel deze positieve invloed beperkt is tot omstandigheden waarin een team vasthoudt aan de nieuwe coach die ontsloeg de vorige coach. Onze resultaten ondersteunen de stelling dat teams kunnen profiteren van het verloop van de Hoofd Coach, door ze te ontslaan wanneer dit optimaal is en door een Hoofd Coach te vervangen buiten het seizoen. (Bron: Alex Bryson, Babatunde Buraimo, Alex Farnell, Rob Simmons (2021) Special ones? The effect of head coaches on football team performance. IZA Discussion Paper, 14104. https://esb.nu/kort/20062429/voetbalcoaches)
Wanneer begint Coaching als fenomeen in bedrijven te circuleren of gestalte te krijgen?
KPN's geschiedenis op het web gaat terug tot 2007, via jaarverslagen.
Het begrip coach of coaching komt niet voor in de jaarervslagen van 2004, 2006,2007, 2009, 10, of 11. In 2005 is er een kleine opmerking in het CSR: Several of our employees are coaching secondary school pupils in The Hague.
In 2014. According to Intermediair, we are the best performing ICT and IT company on gender diversity in the Netherlands. Furthermore, KPN offers women the best career development opportunities in this category. Over the years, we have provided women with activities such as coaching, education and executive training to help them succeed in their career at KPN.
32% of our people in the Netherlands participated in our interactive vitality coaching program ‘i change’ which means we have outperformed our target of 30%. We actively communicated about the program in our health and vitality initiatives. We also launched a new version of ‘i change’, which we developed with our supplier. The new ‘i change’ is based on personal profiles and includes an app that makes monitoring easier and more user-friendly.
Employee involvement:To support this process, we are strengthening our leadership and coaching capabilities.
Integrity, culture and awareness : KPN has several actions ongoing to support integrity and awareness within the organization. This is done via coaching sessions and dilemma workshops during team meetings, and other specific trainings. KPN strives for a business culture in which compliance and integrity is self-evident for all employees. Four major initiatives are ‘tone at the top’, code of conduct, whistleblower procedure and the Business Control Framework.
In 2018: We need people with new skills and competences to support our strategy, such as data scientists, agile coaches and cyber security specialists. We support employees who lose their position and help them to acquire different skills, enabling them to find a new role inside or outside KPN
New generations expect generational awareness, dynamic career perspectives, continuous feedback, mentoring and coaching and empowerment and agility.
2019. Last year we saw a substantial drop in the number of customer calls and complaints - see graph below. We proactively involved employees on our first-line helpdesk to achieve this. By better using the available tools and providing more hands-on training and coaching, we were able to to provide more solutions to customers in the first-line helpdesk and thus preventing these customer cases from ending up in the complaints process.
Fine-tuned tools and processes, data cleaning and the prevention of data pollution also helps to prevent customer complaints. That is why we continue to invest in these.
Employees (stakeholders): New generations expect generational awareness, dynamic career perspectives, continuous feedback, mentoring and coaching, empowermen, purpose and agility.
2021: New generations expect generational awareness, dynamic career perspectives, continuous feedback, mentoring and coaching, empowerment, purpose and agility.
---------- TWEE -------------------------------
Ik heb de HUIDIGE website van KPN als uitgangspunt genomen om een idee te krijgen van haar coachingsactiviteiten. Wat er zoal speelt wordt onder andere duidelijk uit haar blog. Hier volgt een bloemlezing.
1. Gestroomlijnde BYO-plannen dankzij coaching 10 november 2016
Wageningen University & Research Centre: de naam benadrukt al dat Wageningen méér is dan een universiteit. Naast 14.000 studenten zijn er 6.500 medewerkers die onderzoek verrichten naar gezondheid, voeding en leefomgeving. Medewerkers en studenten gebruiken steeds vaker hun eigen devices om op te werken.
Zo kwam de universiteit met een BYOD-beleid. Hier zie je iets unieks aan de universiteit die door haar "landbouw"focus meer veldwerk doet en daarbij zijn ICT hulpmiddelen hard nodig.
Medewerkers willen ook tijd- en plaatsonafhankelijk werken, maar dat moet wel op ondersteunde devices via veilige verbindingen. Voor ons is het de kunst om die wensen en werelden te combineren.’
‘Bring Your Own Device (BYOD) overkwam ons, ... in 2013 waren er 5.300 [devices in gebruik]. Tegelijkertijd. En dan werkten ze met die devices buiten de deur ook op andere netwerken, met alle veiligheidsrisico’s van dien. Dat was de aanleiding om uit te zoeken hoe we medewerkers op hun manier konden laten werken, maar dan wel veilig.’
... Welke bijdrage heeft KPN Consulting geleverd?
‘Zij hebben ons geholpen gestructureerd na te denken over een BYO-beslismodel. Binnen Bring Your Own zijn er verschillende scenario’s mogelijk die variëren van weinig keuzevrijheid met veel ondersteuning naar vrije keuze voor devices met weinig ondersteuning – en alles daartussen. KPN Consulting interviewde verschillende belanghebbenden in onze organisatie en berekende de meest voor de hand liggende scenario’s door. Wij stelden ons beleidsvoorstel op met coaching van KPN Consulting. Dankzij hen kwam er meer structuur in onze BYO-plannen en konden we alle inzichten verwerken in een adviesnota.’
2. Coach effectiever, combineer uw expertise met harde data (mei 2020)
Eén keer in het jaar een functioneringsgesprek? De HR-manager van nu faciliteert coaching het hele jaar rond. Een nieuwe generatie talent verlangt die aandacht, zittende generaties bloeien erdoor op. Door u te laten voeden met een continue stroom aan data, kunt u al uw medewerkers effectiever coachen en gerichter ondersteunen.
... Met de inzichten uit de datadriven werkplek kunt u uw medewerkers dus gerichter coachen, passend bij de organisatiedoelstellingen. Natuurlijk wel met respect voor privacy en ieders vrijheid, omdat u alleen patronen uit geanonimiseerde data gebruikt om medewerkers op basis van hun rol, de interactie in het team of op de afdeling, gericht te helpen. Bij de frequentie van meetings bijvoorbeeld, als u signaleert dat de samenwerking stokt. Of door ze in contact brengen met collega’s van een ander team, wanneer u ziet dat daar de samenwerking beter verloopt. Wat het beste past bij uw doelen en die van uw medewerkers.
... Om die data te kunnen verzamelen bieden wij ‘workplace analytics’ als onderdeel van de moderne datadriven werkplek. ... Bij die inrichting helpen wij u graag. Samen bepalen we welke inzichten u nodig heeft, zodat het u effectief ondersteunt in uw coachingsgesprekken.
3. Nieuwe opleiding Hybride ICT-docent gericht op toekomst (augustus 2020). KPN is eerste deelnemer in deze post-hbo-opleiding.
Inholland Academy heeft de aftrap gegeven voor de nieuwe opleiding Hybride ICT-docent. De eerste lichting deelnemers aan deze post-hbo-opleiding bestaat uit vijftien KPN-medewerkers. Deze IT’ers gaan straks naast hun werk ... of trainingen geven aan hun collega’s.
... . Volgens Laurent van der Raad, coach bij KPN en deelnemer aan de kersverse post-hbo-opleiding, is de animo groot. “Veel medewerkers blijken bereid om in het verdere verloop van hun carrière vakken te doceren.” ...
...: “Het maakt bijvoorbeeld verschil of je les geeft aan praktisch ingestelde lieden of juist aan studiebollen die telkens het naadje van de kous willen weten. De eerste groep vraagt om veel interactie, terwijl de tweede groep veel uitleg op prijs stelt. De kunst is voor iedereen een les interessant te maken. Het is verstandig regelmatig op het leerproces te reflecteren. Stel jezelf de vraag wat moet worden aangepast om beter te presteren.”
... De verwachting is dat de deelnemers na omscholing in verschillende rollen terechtkomen. Van der Raad: “Ze kunnen ... anderen coachen in hun leerontwikkeling, ... .”
4. Sportscholen zien kansen en digitaliseren versneld (juni 2020)
Sinds de sportscholen noodgedwongen hun deuren sloten richt een zeer groot deel zich op de thuiswerker. Met groepslessen via livestreams, online coaching en korte instructievideo’s motiveren ze om achter het bureau vandaan te komen. ‘Bijna iedereen lijkt overstag’, aldus Marcel Boots van Basic-Fit. Ambani de Haan van Westvliet Family Sports & Health Club: ‘Het was nooit de vraag óf we online gingen’. De digitalisering van sport is een feit.
Onbedoeld stond Basic-Fit al in de startblokken. Direct na de sluiting van de 180 clubs in Nederland was er voor directeur product & innovation Marcel Boots maar één reactie denkbaar: ‘Natuurlijk was de klap onverwachts en groot, maar we snapten meteen dat we onze leden moesten helpen bij het thuissporten.’ De online trainingsprogramma’s die de afgelopen jaren zijn ontwikkeld, bleken nu van extra grote waarde. ‘Om ook de thuiswerkende niet-leden te bereiken, hebben we een deel van onze content gratis aangeboden.’
... Miljoenen views... ‘We hebben’, zo vertelt ze lachend, ‘mensen met een stoel, waterfles en een boek in beweging gehouden.’ De Haan benadrukt bijzonder trots te zijn op de intern vrijgekomen energie. Zo kwam snel het plan op tafel voor ‘social coaching’ waarbij alle 65-plussers zijn gebeld om hun behoeften te achterhalen, zowel in de sport als daarbuiten. ‘De mentale gezondheid is ook onderdeel van ons werk.’
5. De (on)mogelijkheden van vitaliteitsmetingen (november 2016)
Hippe wearables zoals smartwatches en activitytrackers die de gezondheid monitoren, zijn in korte tijd razend populair geworden. Door hun intrede op de werkvloer zien werkgevers mogelijkheden voor gezondheidsprogramma’s, coaching en bijvoorbeeld productiviteitsverhoging. Maar wettelijk mogen zij heel weinig.
6. Digitalisering brengt warme zorg dichterbij (juni 2021)
Paul Bresser, longarts en CMIO van het OLVG (Amsterdam), was in maart 2020 betrokken bij de introductie van wat toen nog de OLVG Corona Check heette. De app was gericht op laagdrempelig bepalen of symptomen van mensen duidden op een coronabesmetting. Na de landelijke uitrol werd het ‘De Corona Check’.
De ervaringen met de Corona Check-app hebben er op diverse gebieden toe geleid dat de door corona versnelde digitalisering in de zorg in het OLVG wortels in de aarde kreeg. Zo vergemakkelijkte de app voor veel patiënten acceptatie van digitalisering in de zorg. Zij zien zaken zoals telehealth en telemonitoring nu als minder als ‘eng’ of afstandelijk. De Corona Check-app toonde volgens Bresser aan dat een e-health toepassing niet staat voor kille-afstandelijke zorg, maar zorg juist op een warme manier dichterbij brengt.
“De communicatie via Corona Check –gebeld worden en gerustgesteld worden - maakte een koude app tot iets warms. ... De coronacrisis en de ervaringen met de Corona Check hielpen zo ook mee bij het sneller opschalen van meer vormen van digitale zorg ... “Maar ook wij gaan zorg op afstand breder trekken, onder meer met gynaecologie. Dus wat dat betreft heeft de combinatie van app en ondersteuning vanuit regiecentra ook bij ons geleid tot nieuwe initiatieven.”
... Verder betekent meer regie voor de patiënt ook meer verantwoordelijkheid, meent Bresser. “Dat zie je ook terugkomen in de shift van behandeling naar preventie. Dat is iets dat nog lang niet voor iedereen duidelijk is. Dus los van de vraag of iedereen om kan gaan met digitale toepassingen, is het de vraag in hoeverre patiënten echt meer regie willen pakken en zich zo mede verantwoordelijk maken voor hun behandeling.
... De invoering van de Corona Check-app vergde volgens Paul Bresser een snelle opschaling naar heel veel telefoniecapaciteit. “KPN heeft dat in no-time mogelijk gemaakt. Op een gegeven moment hadden we bijna 100 mensen zitten die permanent aan het bellen waren. Er waren dagen met meer dan 10.000 telefoontjes. Dan heb je een stevig fundament nodig, goede voorzieningen die niet mogen falen.”
8. samenwerking in org (blog aug 2019, kpn)
Leiders... Geboren tussen 1955-1970. Veel managers komen uit deze generatie. Ze hebben de focus op het bijeenbrengen van verschillende rollen en perspectieven. In de samenwerking zijn ze sterk gericht op verbinding, coaching van hun mensen, onderling goed luisteren en verklaringen zoeken. Van hun werkplek verwachten ze een prettig samenwerkingsplatform, waarop alle collega’s kunnen werken aan gedeelde documenten. Met goed zicht op wie waar is.
9. ict en organisatieveranderingen: "Niemand weet vooraf wat werkt."
Het proces van organisatieverandering betekent voortdurend medewerkers die voorop lopen stimuleren, achterblijvers coachen en elkaar scherp houden op terugvallen. Maar niet alleen het wennen kost tijd, ook het optimaliseren van de ICT-omgeving zelf is een proces. Het is namelijk een onmogelijke opgave om een omgeving neer te zetten die meteen helemaal klaar is. Niemand weet vooraf welke functionaliteiten precies nodig zijn en wat in de praktijk wel of niet werkt. Daarom ben ik er groot voorstander van om snel een eerste versie van de omgeving neer te zetten, de kinderziektes te verhelpen en de omgeving daarna stap voor stap te perfectioneren. Zo zet een bedrijf de gewenste veranderingen al in gang en ontstaat ruimte om samen verder te bouwen aan ICT die de strategische uitdagingen én de operatie optimaal ondersteunt.
10. werksaam (succesverhalen uit de praktijk, KPN jan 2022). WerkSaam Westfriesland: ‘Werkzoekenden slim matchen’
WerkSaam Westfriesland is een gemeenschappelijke regeling van 7 Westfriese gemeenten. De organisatie helpt mensen met afstand tot de arbeidsmarkt op weg bij hun zoektocht naar werk. Dat doet de organisatie voor zo’n 3.500 cliënten. Met data wil de organisatie de dienstverlening voor werkzoekenden verbeteren en versnellen: meer op maat, in minder tijd.
Dat doen ze met ‘slim matchen’: niet alleen op de geijkte functie-eisen en profielen, maar ook op competenties, talenten, ervaring en interesses. Met AI wordt in gestructureerde en ruwe data gezocht naar matches. Elke cliënt krijgt bovendien een coach, die eveneens met AI en op basis van data slim is gematcht. Zelfs de voorzieningen voor cliënten worden nu met AI geanalyseerd op succesfactoren.
11. professionele coach tijdens Corona
Op 23 april vorig jaar, toen de coronapandemie net in volle hevigheid was losgebarsten, moest het evenement The Digital Dutch plotsklaps online worden gehouden. Op het podium van een lege Jaarbeurs overzag de Belgische customer experience-expert, ondernemer, inspirator, coach, adviseur en bestsellerauteur Steven Van Belleghem het digitale landschap. Zijn voorspellingen: barrières voor digitaal zouden voorgoed verdwijnen na de crisis en digitaal gebruiksgemak wordt de nieuwe minimumnorm.
12. Werkgeluk tijdens corona: 8 tips voor optimaal werkgeluk in tijden van corona
“Als ik kijk naar de reacties van mijn netwerk en de onderzoeken die zijn gedaan, moet ik concluderen dat de impact van corona op het werkgeluk echt pittig is”, constateert Noordoven. “Het is een flinke aanslag op de balans tussen werk en privé, de isolatie hakt erin, er is minder verbinding door het werken op afstand en het werk is inhoudelijk veranderd door alle online meetings.” Cynthia Noordoven is zelfstandig coach, adviseur en HR-manager bij Sense2B was eerder HR-lead ad interim bij KPN. Binnen het telecombedrijf hield ze zich als lid van een speciale werkgroep bezig met de impact van corona op personeel.
Tip 1: faciliteer de mogelijkheden voor goed thuiswerken
Tip 2: bied support en weet wat er speelt. “Als manager is het nu je plicht om wat persoonlijke aandacht te schenken en support te bieden. Pleeg dus wat vaker een privételefoontje, in plaats van alleen maar online groepssessies te houden. Iedereen moet namelijk de ruimte krijgen om zijn persoonlijke verhaal kwijt te kunnen en zijn behoeften en wensen te bespreken”, adviseert de ‘Chief Happiness Officer’.
Tip 3: houd rekening met de twee typen thuiswerkers... : de integreerder of de segmenteerder. De types moet je anders aanpakken en begeleiden... : “Segmenteerders scheiden werk en privé zo veel mogelijk en zouden het liefst helemaal niet thuiswerken. Vaak werken ze door tot het werk echt af is. Hierdoor zijn ze helaas niet per se productiever, aangezien overwerkte hersenen niet goed kunnen focussen. Een gestrest brein kan op termijn zelfs zorgen voor afbraak van hersencellen, een burn-out en emotionele disbalans.” Integreerders zijn juist van nature goed in staat om werk en privé te verdelen. : “Ze laten werk en privé gerust in elkaar overlopen en hebben geen enkel probleem met thuiswerken. Maar juist daardoor ligt overwerken ook bij hen op de loer. Als manager is het goed om de verschillende types te ontwaren binnen je team.”
13. Data gedreven werken: Minder stress en ziekteverzuim
Neem bijvoorbeeld Microsoft Insights. Die add-on helpt kantoorwerkers taken onder controle te houden en meer gedaan te krijgen. Gebruikers krijgen iedere werkdag een overzicht van hun dagelijkse activiteiten en de bestanden die daarbij horen. Ook zit daar advies bij, niet alleen over het werkpatroon maar ook over hun welzijn. Een fraai voorbeeld van kunstmatige intelligentie die de mens niet vervangt, maar als een coach beter doet werken. Hierdoor verminderen stress en ziekteverzuim.
14. samenwerken face to face op kantoor. Samenwerken en mensen ontmoeten op kantoor
Een werkdag op kantoor is ideaal om bijvoorbeeld zakelijke relaties face to face te ontmoeten, wanneer je veel besprekingen hebt met collega’s of als je met je team wilt brainstormen. Uit een onderzoek van McKinsey blijkt dat taken als coaching en begeleiding, relaties opbouwen met klanten en collega’s, nieuwe medewerkers onboarden, onderhandelen en cruciale beslissingen nemen veel effectiever face to face op kantoor dan thuis plaatsvinden. Het kantoor is ook dé plek om te netwerken. Je kunt bijvoorbeeld net even die ene collega aanklampen in de koffiecorner. Naast plekken om samen te werken, hebben steeds meer kantoren overigens ook aangename stiltewerkplekken.
15. je hoeft niet voorop te lopen met ICT (in 99% van de gevallen)
[CULTUURVERANDERING, VB:]
Helft medewerkers vervangen... Eenvoudig is zo’n cultuuromslag niet, bekennen Keller en Bedaux. ‘Een organisatiecultuur is heel ongrijpbaar’, licht Bedaux toe. ‘De meeste bedrijven worden al jarenlang gerund vanuit het idee van controle en voorspelbaarheid. Wil je dat veranderen, dan kost dat tijd. Hoeveel? Dat ligt eraan hoe diep de bestaande cultuur is ingesleten en hoe veranderingsgezind je medewerkers zijn. Wij hebben destijds de helft van onze mensen vervangen. Desondanks duurde het 3 jaar voordat alle teams autonoom werkten.’ Keller: ‘Blijkt het lastig om die verandering binnen de bestaande organisatie tot stand te brengen? Zonder je dan even af. Precies zoals Leon heeft gedaan. Maar zodra het werkt en je die resultaten kunt laten zien, is het zaak om snel de hele organisatie mee te krijgen en de boel weer samen te voegen.’
[en dan...]
... Zelfverbeterende machientjes... Als autonome teams eenmaal staan, heb je er als manager nagenoeg geen omkijken meer naar. ‘Je zet samen een proces neer en vraagt vervolgens aan het team om dat proces zelf te bewaken en te verbeteren’, legt Bedaux uit. ‘Dat betekent dat teamleden hun werk evalueren, maar ook feedback geven op elkaar. Zo krijg je zelfverbeterende machientjes. Daarmee verandert ook de rol van de manager, waarschuwt Keller. ‘Hij hoeft niet meer zijn hoofd te breken over de productiviteit, maar moet vooral zijn mensen faciliteren en ervoor zorgen dat ze blijven leren. Door te coachen, complimenten uit te delen en door dingen te regelen, zoals extra capaciteit of budget voor trainingen en opleidingen.’ Wat managers in elk geval niet moeten doen, is zich bemoeien met het werk van de teams. ‘Ga ze niet sturen of helpen om onderlinge problemen op te lossen, want je sloopt de autonomie’, benadrukt Bedaux. ‘En de volgende keer dat er zoiets speelt, kijken ze allemaal weer naar hun manager.’ Keller: ‘Terwijl je juist wil dat ze er met elkaar uitkomen. Samenwerken in vertrouwen en gelijkwaardigheid is essentieel voor autonome teams. Om daar te komen zullen ze ongetwijfeld sprints verprutsen en elkaar soms de tent uitvechten, maar dat is een kwestie van op je tong bijten.’
16. Talent en vacatures.
Het tekort aan IT'ers en mensen uit andere technische beroepsgroepen is aanzienlijk. Het wordt bovendien steeds moeilijker om mensen op dit gebied binnen te halen. Vacatures blijven lang onvervuld, maar daar tegenover staat dat veel jong afgestudeerden van universiteiten en hogescholen moeilijk aan de slag komen of onder hun capaciteiten werken. De kloof neemt eerder toe dan af.
... [Lotte] De Haas haalde in 2013 haar doctoraal en koos er tijdens haar master voor om meer de technische kant op te gaan. Dat heeft haar geen windeieren gelegd. Na haar afstuderen begon ze aan het Young Talent Program bij KPN. Ze zit nu in een team dat slimme chatbots op basis van kunstmatige intelligentie uitdenkt. Als een klant een vraag stelt, bepaalt een algoritme wat het beste antwoord is. Het systeem kan worden getraind om de beste vervolgvraag te stellen. ‘Anders dan wordt gedacht, behoort KPN Technium tot de minst stoffige werkplekken’, zegt ze enthousiast. ‘Het is echt heel cool werk. Digitaal is breder dan alleen maar programmeren. Er zijn ook toffe banen in digitale marketing als analist of coach.’
17. Zo verbeter je het werknemerswelzijn met technologie
... Meer dan de helft van de mensen krijgt minstens 1 keer in zijn leven te maken met een psychische aandoening zoals een burn-out, depressie of angststoornis. Mentaal welzijn en stressreductie moeten daarom belangrijke pijlers zijn binnen je gezondheidsbeleid. Technologieën die het psychische welzijn kunnen vergroten zijn bijvoorbeeld preventiechatbots, coaching op afstand en apps zoals Headspace (voor niet-zweverige, toegankelijke meditatieoefeningen) en Worry Watch (een dagboek dat helpt om zorgen te relativeren).
18. Digitale transformatie is ook een proces... Een groot misverstand is te denken dat digitale transformatie alleen maar een kwestie van techniek is: met het binnenhalen van software ben je er nog niet. Transformatie mislukt als mensen en organisaties op de oude voet doorgaan. Ook de hele (bedrijfs)cultuur en de waarden die daarbij horen, moeten veranderen. Zoals Ajax-coach Erik ten Hag altijd zegt: “Het gaat om het proces.”
19. 5G leeft al aardig, vooral bij mensen uit de ‘business’: [WELKE toepassingen?] vierogen coaching
Net buiten de top 5 [van toepassingen] valt coaching op afstand met hoge resolutie video, bijvoorbeeld bij onderhoudswerkzaamheden. Zo kan succesvol het vier-ogenprincipe worden toegepast, waarbij altijd een tweede persoon ter controle meekijkt.
---------- DRIE ----- samenvatting --------------------
Reacties