Trends voor de toekomst (Salzman, Matathia)

Trends voor de toekomst is een boek van twee trendwatchers. In 1999 publiceerden beide auteurs nog de next trends for the near future. "Trends," was het boek waarmee ze begonnen en is uit 1997. Van beide auteurs zocht ik naar het CV en hun carrières lopen sterk uiteen. Matathia is nauwelijks meer actief en lijkt bij de publicatie van zijn boek in 1999 op zijn maximum te hebben gezeten. 

Op linkedin schrijft hij: "Indpendent" [zonder e dus] vanaf 2014 - heden. Greater New York City Area. Als zelfstandige werkt hij aan projectgerichte diensten, zoals

  •  Periodic Trend letters for the advertiser base of a major US publisher
  •  Business development and strategic planning for a highly specialized New York business services company, operating in the Innovation space
  •  Development of a business plan to evolve a New York based enterprise from an information aggregation heritage to a full service marketing consultancy

Dat geeft gelijk ook een beetje aan hoe zo'n boek tot stand komt, als doelgroep zijn er de bedrijven die met business development bezig zijn, en in dat licht moet je trends vooral zien. 

-- Marian (zo schrijft haar compagnon in het boek, is al lang voor de opkomst van internet bezig met nieuwe technologie), schrijft sneller dan ze leest, vertelt ze op haar website, en schreef 18 boeken en in nog actief als trendanalist, en heeft een website onder haar eigen (brand) name. Ook het nieuwe The New Megatrends is van haar hand, zie foto.  ------------

Marian writes almost as much as she reads and is the author or co-author of 18 books on topics ranging from current affairs to the youth market and the commercial workplace. Her trendspotting books are must-reads for management professionals.

  • The New Megatrends. Seeing Clearly in the Age of Disruption (may 2022)
  • Agile PR: Expert Messaging in a Hyper-Connected, Always-On World 
  • What’s Next?: What to Expect in 2013  (120M Books, 2012)
  • Next Now: Trends for the Future  (Palgrave Macmillan, 2006)
  • The Future of Men: The Rise of the Ubersexual and What He Means for Marketing Today  (Palgrave Macmillan, 2005)
  • Buzz: Harness the Power of Influence and Create Demand  (Wiley, 2003)
  • Next: Trends for the Near Future 
  • (U.S. edition; Overlook, 1999)
  • ...
Het boek. Bestaat uit drie delen.
I De (nieuwe) consument. In die tijd speelde sterk de globalisatie en schreven ze over deze trend, bijvoorbeeld dat er gedeelde service centra kwamen voor bedrijven of ook dat mediaconcerns nieuwe media zouden overnemen, toen was dat Bertelsman dat AOL overnam. Die deal is nauwelijks meer relevant en kan je zien als weggegooid geld. Dat kwam niet door trendwatchers, maar gewone bedrijven die in de waan van de dacht overnames deden, om meer macht te krijgen, terwijl de wereld veel breder en veel dieper zou gaan veranderen.

Consumententrends waren toen de gelijktijdige opkomst van nostalgie en futurisme, milieubewustzijn, luxe (LVMH). Generatietrends ging bijvoorbeeld over James Dean is dood, Einzelgänger zijn niet langer cool! Dan was er de opkomst van de seniorenmarkt Die duidelijk is gebleven, de veranderende rol van ouderschap (gezinnen ontdekken technologie) en gelijke kansen voor vrouwen (met o.a. de opkomst van "technische meiden," vrouwen in de techniek). Dat blijft een thema.

II Branchetrends. Het huis als woning blijft altijd een trend, meer doe-het-zelf, huis als vluchthavenautomatisering (nu domotica), dan is er amusement zoals thema-restaurants, het zoeken van uitdagingen merchandising rond films. De opkomst (toen nog) van thuisbankieren en e-cash. Veel trends op het gebied van seksualiteit. En ook reizen, dat opnieuw in de belangstelling staat in het licht van CO2. Ook gezondheid en de opkomst van sportclubs in het licht van de vergrijzing (dat niet werd genoemd): langer leven door actief te blijven en te sporten.

III De toekomst.
De toekomst gaat o.a. in op het virtuele kantoor, Het Nieuwe Werken (toen nog niet zo genoemd), zaken doen in cyberspace (nu digitalisering), diverse zakelijke trends zoals fusies, op zoek naar competitieve voordelen, etc. Mediaconsumptie (nu social media), en over hoe je de nieuwe consument bereikt. het boek sluit af met tien trend voorspellingen:

1. Zij en wij: links versus rechts. Er is een nieuwe confrontatie te verwachten tussen linkse mensen met vrije opvattingen en rechtse conservatieven, vergelijkbaar met de vroegere tegenstelling kapitalisme en communisme. Deze nieuwe koude oorlog gaat uitgevochten worden over gezinswaarden, waar abortus en feminisme factoren zijn. Godsdienst moet weer centraal komen in het openbaren leven [tijdgeest: overlijden Moeder Teresa].  Toekomstige rechts-religieuze strijders zullen demonstreren met in sommige gevallen wapens in de hand tegen abortus of werkende vrouwen... Ook immigranten en minderheden zullen voorwerp zijn van agressiever debat. Fundamentalisten zullen sterker worden naarmate het millennium nadert.
2. Wanhopig op zoek naar gelijkgestemden. "In het kielzog hiervan," zullen gelijkgestemden elkaar op het internet weten te vinden, maar positieve (fulltime vaders) en negatieve gevolgen (holocaust ontkenners) van dien...
3. Geen geheimen meer. Privacy bestaat niet meer. En komt een ongevoeligheid voor schandalen (met als voorbeeld: mannen die vrouwenkleding dragen...).
4. Ben ik normaal? In de huid van gewone mensen kruipen wordt een internationale rage. Toenemend exhibitionisme?
5. Vertrouw niet meer op vliegtuigen. Kwaliteit infrastructuur neemt af en daarmee de kans op ongelukken in de luchtvaart [lijkt vooral een Amerikaans topic. Is niet echt uitgekomen, m.i.]
6. De grote stad leeft weer op. Meer mensen werken thuis. In sommige steden [ook typisch VS] is de middenklasse geheel verdwenen. [zie crabgrass]
7. Verlofperioden worden standaardonderdeel van carrières. Minder mensen met een fulltime baan [opkomst ZZP'er zou je hier kunnen ontwaren]
8. Intelligentie is in tel. Door keiharde concurrentie, liever intelligente kinderen dan sporters, liever techneuten dan handwerkers, liever studiehoofden dan stampers...
9. Mediaversplintering... Kijkers zullen hun nieuwsuitzending kunnen aanpassen m.b.v. een keuze menu [liep anders]
0. Millenium-koorst blijft tot 2000 een euro-amerikaanse obsessie. In China leeft er een andere opdeling van de geschiedenis (in zesduizend jaar) en leeft deze koorts minder, het is een Europees-Amerikaans feestje. (cultuur is essentieel om trends en ontwikkelingen te duiden).

Deze toekomstvoorspelling staat wat los van het boek op zich, omdat je deze er niet echt uit kan herleiden. Het is dan ook een voorspelling op persoonlijke titel van Marianne. Maar hij is wel functioneel gebleken. Dat betekent met de toekomst bezig zijn kan zeker zijn nut hebben, als je er maar flexibel mee omgaat en een doel weet. Business development, vooral. De grote uitdaging zit in de details. De grote lijnen kloppen vaak aardig, maar de gedetailleerde invulling??

... Voor 2023 had ze destijds een nieuwe trendrapport gemaakt waarin vijf ontwikkelingen centraal stonden (in mijn eigen woorden / interpretatie):
a.  We verliezen de grip op de realiteit door fakenews en gaslighting en de mens raakt onthecht van de samenleving.
b. Calling BS: we stellen alles ter sprake, niets is meer heilig of geloofwaardig op het eerste gezicht. De jongere generatie neemt het niet zo maar voor lief om hard te werken en krediet opbouwen zonder dat er echte waardering (en dus geld) tegenover staat
c. normaliseren van duurzaamheid. Klimaatrisico's krijgen impact op de te verkopen woning. Duruzaamheid is here to stay?
d. Sounds good to us, muziek en geluid wordt steeds meer therapeutisch.
e. Tailoring our tiny world. mensen trekken zich terug in of naar hun eigen (t)huis waar ze happy zijn, maar zoeken ook iets om ergens bij te horen, dicht bij huis waar ze een band mee voelen ver weg van de grote wereld.
(https://mariansalzman.com/wp-content/uploads/2022/12/FIVE-TRENDS-FOR-2023_single.pdf)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa