The Wise Company (Nonaka, Takeuchi)

... is een boek... van Ikujiro Nonaka en Hirotaka Takeuchi. How companies create continuous innovation. De schrijvers zijn bekend van de bestseller The Knowledge-Creating Company uit 1995 dat onder andere het onderscheid maakte tussen expliciete en zwijgende (tacit) kennis die door ervaring opgedaan wordt. Nu is het idee veel meer dat de hoeveelheid beschikbare kennis Wijselijk gebruikt wordt. 

Dit boek past bij de trend waar filosofie de laatste jaren meer het bedrijfsleven in sluipt. Mij spreken filosofen altijd tot de verbeelding. "Wat is wijsheid?" Hoe vaak ben ik die vraag niet tegengekomen toen ik nog voor een bedrijf werkte.

Dit is een samenvatting.

1. Bedrijven gaan ondanks de overvloed aan kennis nog steeds failliet (Kodak, GM, etc) - en hebben met drie soorten problemen te maken in deze tijd. De overmatige vertrouwen op expliciete kennis, verder moeten bedrijven meer denken over de toekomst die ze willen creƫren. De sociale impact moet meegenomen worden in het bedrijfsplan. Verder moeten leiders wise zijn, om te overleven in deze tijd. Wijs zijn zij die de huidige tijd in een context kunnen plaatsen.

2. Filosofen kunnen inspirerende gidsen zijn als het gaat om kennis. wat heeft kennis voor een zin, als je er niet iets goeds mee doet? De Ouden Grieken wisten met dat probleem van phronesis (praktische kennis) om te gaan. Phronesis gaat over actie, context, goedheid en purpose.

"Phronesis wordt doorgaans opgevat als wijsheid die nuttig is of als het soort wijsheid dat de basis vormt voor het gedrag van gebruikers. Om verstandige ethische oordelen te kunnen vellen, vereist phronesis een grondig begrip van de huidige omstandigheid of huidige context, zoals Aristoteles schetste in zijn boek Nicomachean Ethics. Deze keuzes moeten de samenleving als geheel ten goede komen."

"Aan het begin van de 20e eeuw werd de fenomenologie in Europa populair dankzij de Duitse filosoof Martin Heidegger. Hij dacht dat de beslissingen die we nu nemen een directe impact hebben op de toekomst. Hij beweerde dat dit gedrag wordt geleid door impliciete informatie of persoonlijke ervaringen. Daarom moeten we in het nu leven en contextuele, persoonlijke informatie uit het hier en nu verzamelen om onze toekomst te maximaliseren."

"Pragmatici benadrukten ook het verband tussen stilzwijgende kennis en actie, waaronder de prominente Amerikaanse filosoof John Dewey... Veel hedendaagse filosofen zijn van mening dat ingebed zijn in je omgeving de enige manier is om het soort kennis te verwerven dat resulteert in intelligent gedrag. Aanwezig zijn is wat slimme leiders hiermee bedoelen. Het houdt in dat je je best doet om de wereld vanuit het perspectief van je consumenten te bekijken. Hierdoor kunt u meer te weten komen over de huidige staat van de samenleving en haar ideale staat."


3. Om duurzaam te worden moeten bedrijven naar de maatschappij kijken, wat goed is.

"Fast Retailing houdt zich bezig met verschillende duurzame bedrijfsinitiatieven, zoals het All-Product Recycling Initiative. Een project genaamd het 10 Million Ways to HELP Project is een onderdeel van dit streven. Sinds de lancering in 2015 heeft het 10 miljoen gebruikte kledingstukken gedoneerd aan families van ontheemde vluchtelingen. Yanai streeft er echter naar om in de toekomst veel meer te bereiken, aangezien er wereldwijd 60 miljoen vluchtelingen zijn."

4. Deel van wat wijs is zit in persoonlijke ervaring en attentie tot details. Het voorbeeld hier is van Brood en een toaster:

"Gen Terao, die het productontwerpbureau Balmuda oprichtte, was zeer goed bekend met de kracht van een eenvoudig brood. En hij gebruikte deze unieke ervaringen om een gloednieuwe broodrooster te creƫren. Het kreeg internationale bekendheid... De beste toast maken, niet de beste broodrooster, was de slogan van het project. Terao wilde dat anderen de hele zintuiglijke ervaring zouden begrijpen die een stuk brood kan bieden. Alles minder zou voor hem niet acceptabel zijn."

5. Menselijke interactie is essentieel om nieuwe ideeĆ«n te genereren. 

Hier gebruikt de schrijver de term BA uit het Japans: locatie of ruimte. Een medewerkers BBQ kan zo'n plaats vertegenwoordigen. Hier gaat hij verder op het idee van de toaster en hoe dit uitgeprobeerd werd. 

6. Wijze leiders communiceren door verhalen en metaforen. Verhalen maken de emoties los:

"Bovendien vereist een verhaal geen lange boodschap. Neem bijvoorbeeld de avonturier Ernest Shackleton. Op een gevaarlijke reis naar de Zuidpool moest hij bemanningsleden verzamelen. Slechts twee zinnen vormden zijn hele verklaring. Het bood rekruten eindeloos veel gevaar, weinig compensatie en geen garantie op veiligheid, maar als ze daarin zouden slagen, zouden ze eer en erkenning krijgen... Er waren veel antwoorden voor Shackleton. Dat komt omdat hij door eerlijk en eerlijk te zijn over wat hij kon verwachten, inspeelde op het rationaliteitsgevoel van mensen. Door hen eer en krediet te garanderen als ze in de missie zouden slagen, deed hij ook een beroep op de emoties en moraal van mensen."

7. Soms is politiek nodig. Zoals de Prince laat zien van Machiavelli. Voorbeelden van Jobs om via trucen het onmogelijke voor elkaar te krijgen.

"Machiavelli en de Prins... Richard Samuels, een geleerde, merkt op dat de wijze prins niet altijd een slechterik is. Hij heeft zelfs niets tegen het grotere goed. Bovendien staat hij open voor verandering en aanpassing aan wat de gelegenheid ook vraagt. Hij denkt inderdaad dat het doel de methoden rechtvaardigt. Maar misschien heeft hij wel gelijk, op voorwaarde dat je altijd moreel handelt.

Machiavellistisch gedrag en sluwheid kunnen nodig zijn om een situatie onder controle te krijgen. Als we terugkeren naar de Zuidpool en zien hoe Shackelton zijn mannen in veiligheid bracht, kunnen we een man observeren die niet altijd zijn oprechte doelstellingen uitdrukte. Elk lid van Shackletons team werd door hem nauwlettend in de gaten gehouden. Hij plaatste voor iedereen een extra bestelling warme melk als hij merkte dat Ć©Ć©n persoon zich bijzonder ziek voelde. Op deze manier kan het zieke individu herstellen en wordt het moreel van het team niet beĆÆnvloed door zijn of haar ziekte.

Een bijzonder bekend voorbeeld van een onconventionele motivator was Steve Jobs. Walter Isaacson, de biograaf van Jobs, beschreef de mentale toestand van Jobs als een ‘realiteitsvervormingsveld’. Hij was in staat de percepties van anderen over de werkelijkheid zo ver te negeren dat hij anderen kon overtuigen van het schijnbaar onmogelijke.

De tijd dat hij op jacht was naar een bepaald soort glas voor de iPhone is daar een goede illustratie van. Door zijn zoektocht kwam hij in contact met Wendell Weeks, de CEO van Corning. Weeks herinnerde zich dat ze in de jaren zestig een product hadden gemaakt met de naam Gorilla Glass, maar dat het nooit het levenslicht zag omdat er geen markt voor was.

Jobs had vertrouwen in zijn instincten. Hij wist dat dit het antwoord was zodra hij over het glas hoorde. Hij gaf Corning dus zes maanden de tijd om zoveel mogelijk Gorilla Glass te produceren. Weken vonden dit belachelijk.

Ze produceerden dit momenteel niet. Het was absurd om te denken dat het zes maanden zou duren om een hele fabriek aan te passen om dit artikel te produceren. Jobs was echter onaangedaan. ‘Stel het in je hoofd. Je bent daartoe in staat”, zei hij. En inderdaad, dat deden ze."

8. Gebruik gedistribueerd leiderschap. 1000 ogen en oren weten meer, gebruik deze dus op een slimme manier.

-- De figuur, het bedrijf TheWiseCompany bestaat ook (echt), in ieder geval de website. Is dat slim wijs, zo'n naam?

-- de details zijn afkomstig van https://goodbooksummary.com/the-wise-company-by-ikujiro-nonaka-book-summary-review/


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?