De Trillion Dollar Coach

 Ik las dit boek, en terwijl ik het las besloot ik mijn coachingsproject af te sluiten. Dit boek gaf inderdaad een extra toegevoegde waarde, maar ik kon het ook afsluiten omdat het aan de andere kant niks nieuws meer vertelde. En dat voor een coach die zowel Jobs als Page, Apple en Google had "gecoached." Maar al lezende merk je dat het geen echte coach is zoals de gewone coach moet zijn, onafhankelijk. Dit is meer een businesscoach, die wel heel veel mensenkennis heeft...

Ja, dit boek is een must voor iedere coach.

De inhoud bestaat uit maar zes hoofdstukken. Het begint met The Caddy and the CEO, en eindigt met het meten van de impact. Op slideshare staat de titel van het tweede hoofdstuk als eerste slide:

"Je titel maakt je een manager, je mensen maken je tot leider. Om een goede leider te worden, moet je eerst een goede (excellente) manager zijn. Dwing respect af, eis het niet." De rest van de slides geven - zo heb ik gezien - een aardige samenvatting van het boek. Deze neem ik hier even door:

2. De hoogste prioriteit van elke manager is het welzijn en succes van haar mensen
3. Begin met reisverslagen. Om rapport te bouwen tussen teamleden moet je niet gelijk over de inhoud beginnen. Mensen moeten elkaar echt leren kennen.
4. Vijf (5) woorden op het whiteboard 
5. Beste idee, wel consensus Nooit!
6. Leid op basis van het eerste principe: het bestaansrecht van een bedrijf of (nieuw) product
7. Leid de sterspeler
8. Geld is meer dan geld, liefde en respect en verbinding met de doelen van het bedrijf
9. Doel van een bedrijf is om een product visie tot leven te brengen, al het andere is onder geschikt
10. Bouw een omhulsel van vertrouwen
11. Coach alleen diegene die gecoached wil worden. Nederigheid en eerlijkheid en de wil om door te zetten open tot leren.
12. Luister echt
13. Geen ruimte tussen statement en feiten. Wees eerlijk met feedback, negatieve feedback privé
14. Don't stick it in the ear. Vertel niet wat iemand moet doen, gebruik verhalen en gids om beste beslissingen te nemen
15. wees evangelist van moed. Geloof meer in mensen dan hun zelf geloven
16. Neem je identiteit mee (voorbeeld zwarte uit ..)
17. Team eerst
18. Bij probleem, eerst team dan probleem. Dus juiste team met juiste probleem
19. Pick the right players...
20. Pair people
21. Vrouwen zijn nodig, meer vrouwen, maken betere teams
22. Los grootste probleem op, olifant in de kamer
23. Laat negatieve emoties in meetings maar niet te lang. snijdt ze door.
(Bron: https://www.slideshare.net/ericschmidt/trillion-dollar-coach-book-bill-campbell)

Voordat ik het boek ging lezen, dook ik in de biografie van Steve Jobs (Isaacson) en daar komt Campbell al in voor. Minder dan dit boek suggereert, overigens...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?