Hardop denkend. Inflatie, gevoel en onzekerheid...

 Apple = Inflatie. Met die gedachte werd ik vandaag wakker. Die gedachte kwam van Warren Buffet uit een van zijn presentaties of interviews waarin hij vertelde dat Apple nu een van de grootste bedrijven op aarde was tegen GE of nog wat andere destijds. Maar dat GE ... nooit zo'n omvang had als Apple nu.

En dat is dus inflatie dacht ik toen. Wat de bedrijven van tegenwoordig zoeken de hoogste marge en Apple is weliswaar een technologiebedrijf, maar ook een dat zich wilde positioneren als luxe product. Het ontwerp van de appels moest anders, maar vooral opvallen. Apple lijkt meer op LVMH dan op Microsoft.

Als Apple het nieuwe GE is wat zegt ons dat dan?

Een andere gedachte is dat de geschiedenis zich herhaalt. Die gedachte is afkomstig van Strauss en Howe (SH) en hun 4th Turning theorie. Zij zien een terugkerend patroon van cycli in de geschiedenis. Dat heeft alles te maken met generaties. 

Die generaties zijn weer afkomstig uit de levenscyclus van een mens. Dat leven is op te bouwen uit vier stadia, van groei, jong volwassenheid, volwassen en ouderdom en verval - oid - en dat is ook in de natuur te vinden. Niets is blijvend en jong en oud gaat op een bepaalde manier in elkaar over. 

Dat velen jongeren bij elkaar een generatie genoemd worden moet dan eerst nog afgeleid worden uit het feit dat groepen hetzelfde meemaken, omdat ze in een tijd leven waar dingen gebeuren die van diezelfde tijd afhankelijk zijn. De kans dat er na een oorlog een nieuwe oorlog komt is heel klein omdat zo'n gebeurtenis de mind-set van mensen radicaal verandert. na de oorlog komt wederopbouw.

SH noemen hun eerste periode na een crisis een High, waarin maatschappij als geheel gericht is op zekerheid en vertrouwen in instanties die alles doen om veiligheid te bieden. Mensen zijn doelgericht verbonden met de materiele opbouw en dragen dit uit. Pas na deze generatie ontstaat er een "awakening" in hun jargon van mensen die verandering willen en zich afvragen waarom iedereen zo serieus is (mijn vertaling en interpretatie).

... enzovoort... het gaat me hier niet om de theorie.

Zelf zoek ik de emotie in de samenleving. in een crisis is er meer dan gemiddeld angst, maar er is ook euforie, niet in een crisissituatie maar er juist voor. wat in ieder geval duidelijk is is dat generaties een bepaald gevoel als geheugen meekrijgen en meenemen naar een volgende tijd. Dat idee lijkt heel plausibel.

Maar hoe zit het met oorzaak en gevolg. Is dat er wel, of is dit zo'n complex geheel dat wij die causaliteit zien of hopen dat deze er is, maar moeilijk te bewijzen valt?

...

Waar iemand stoeit met anxiety kan ik me indenken dat hele groepen van mensen daar ook mee stoeien. De onzekerheid van wat er kan gaan gebeuren. Dat gevolgen van onzekerheid. Zelf denk ik - hier hardop - dat wanneer je denkt aan de grote toename van het aantal coaches, er ook zo'n oorzaak achter zit, dat gevoel van onbehagen en dat mensen gestuurd worden door emoties die moeilijk te duiden zijn. [er zijn boeken over de depressie in onze tijd, borderline maatschappij e.d. die ook emoties aggregeren...]

...

Er is een tekort aan iets in elke samenleving als product van een groep en tijd: dus mensen - een generatie - die nu leven met de problemen van nu? In de economie bestaat het fenomeen evenwicht, maar is dat evenwicht er, en is het dan een prijs of een waarde? Zo denk ik af te zien aan het begrip en het niveau van werkeloosheid dat er wel evenwicht is in de economie (3% werkloosheid is toch niet hoog zou je zeggen) maar dat in diezelfde economie mensen toch ontevreden zijn. Mensen voelen zich niet gewaardeerd. En dus is de coach in opkomst omdat mensen in gesprek willen. Maar niet in het openbaar hun ongenoegen willen uiten. Het coachings-gesprek is net als dat bij de psycholoog: vertrouwelijk. 

... Een vertrouwenscrisis?

Een andere gedachte is dat de coach, vooral zichzelf helpt. De coach zoekt geen klanten, de coach is de klant. Door anderen te helpen, helpt deze zichzelf... Vraagteken.

-- 1 nov: een ander beeld van inflatie, vond ik op twitter (@informacosmos): 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa