Emoties in bedrijf - Dax 2006 - 2010

Waar komt die Duitse degelijkheid vandaan? Zijn sporen van die cultuur terug te vinden in de hedendaagse jaarverslagen, in vergelijking met andere bedrijven?

Gebruiken Duitse bedrijven emoties op dezelfde manier als Nederlandse bedrijven? En is er een verschil in de tijdgeest te vinden? Hier gaat het namelijk om het woordgebruik van verslagen uit 2006.

De meest voorkomende emotie (ook typisch voor een economische omgeving) is die van Vertrouwen, trust:

- The momentum of trust (Continental 2010), reliance on trust. Trust in products, employees, partners, etc. In hetzelfde verslag: 

  • Vertrouw op de toekomst. Nobelprijswinnaar en voormalig bondskanselier van Duitsland Willy Brandt zei ooit: ‘De beste manier om de toekomst is om het vorm te geven.” Ons vermogen om de toekomst vorm te geven op de lange termijn vraagt ​​om een ​​positieve en open houding naar nieuwe ideeën en situaties, maar het allerbelangrijkste: het vereist op zijn minst een minimaal niveau van vertrouwen [deze of een soortgelijke formulering komt vaker voor, vertrouwen in de toekomst door een soort zelfvertrouwen in de juiste dingen doen].

Gedreven (vaak met toevoeging van) "door," komt voor in de zin van voornamelijk, primair, (mainly, largely, predominantly), en dan volume- of groei-gedreven. En dan door af- of toename van de rente, groei, etc.

Vriendelijk: omgeving (duurzaamheid) of gebruikers-vriendelijk

Acceptatie. Komt voor bij het bonusbeleid (onder acceptatie niveau's) of de acceptatie van sommige risico's.

Vertrouwend, zelfverzekerd (confident). Komt niet vaak voor, maar meestal  in deze vorm: "We hebben er vertrouwen in dat ...

- we are confident that the ­... is in a privileged position to build on this trust and to deal with all aspects of the challenges and opportunities ahead.

Tevreden(heid) (satisfaction). KOmt vaak voor in relatie met medewerkers tevredenheid. Engagement (betrokkenheid) komt ook op dezelfde manier voor, .. medewerker betrokkenheid. 

Twijfel: "in het licht van deze analyse mag er geen twijfel bestaan over de ability van het bedrijf over de continuiteit van de operatie. Going Concern.

Optimistisch: We bevestigen onze optimistische Voorspelling / forecast.

Passie 

- Fashion is our business. Glamorous events with international stars and the impressively choreo-
graphed fashion shows enthrall people around the world. Capturing the emotion of the moment –
to present our products to optimum effect – is a passion that demands utter perfectionism. For
this reason, experts from disparate disciplines work behind the scenes to ensure that our brands
maintain and refine their radiance and charisma. A finely tuned strategy, we believe, is the only
way to ensure sustained success (Hugo Boss, 2008).

Plezier. KOmt niet vaak voor. Maar bijvoorbeeld bij een business-case waar een bedrijf facility management organiseert voor een concertgebouw, "en dat levert plezier voor de luisterende gasten op."

- The Powertrain division integrates innovative and effi-cient powertrain system solutions into vehicles of all categories. The goal is to not only make driving more affordable and environmentally sound, but to increase driving comfort and pleasure as well.

Berusting (ontslag). In de vorm van ontslag van een supervisor door conflict van interesses.

Komfortabel: een nieuw systeem dat autorijden, veiliger, komfortabeler en duurzamer moet maken.

Enthousiasme. Soms in relatie met een business case zoals die van de DFB, German Football Association), .. enthusiasme voor sport-activiteiten. DFB en Commerzbank (in dit geval) zijn enthusiaste sportpartners.

- ...

Depressief. Dit kan, denk je dan,  alleen maar te maken hebben op de omgeving. Maar het komt ook gewoon voor:

- de lage rente... Although tighter corporate bond spreads and rising stock markets created capital gains, record low interest rates depressed operating investment returns

- depressed growth / depressed margins

Dankbaarheid. 
- The Supervisory Board expressed its gratitude to ...

Anticiperen(d). Komt in het algemeen vaak voor. Bedrijven anticiperen op groei of ontwikkelingen die vervolgens kunnen tegenvallen. Zodat men overvallen kan worden door een realiteit die anders is.
En ander voorbeeld waar anticiperen in voorkomt is (was) deze:
- The notion of trust also implies that one has recourse to alternative actions. Indeed, this is the most important difference between trust and hope. Trust is not merely anticipation; trust is an overall concept. But how is trust created and – once you have it – how do you retain it? [Er valt nog veel te leren van jaarverslagen en visies en bewoordingen zoals deze]

Opgetogen (Delighted): komt sporadisch voor. Geen voorbeelden.

Verlangen. Dit is de basisemotie in de (bedrijfs)economie en het fundament van marketing. Toch kom je het begrip in expliciete vorm weinig tegen. Wat te vinden van deze formulering:
- The self-confidence of our employees, their desire for successful learning and supportive frameworks are the basis for ideas, innovation and success.
- "Had niet het gewenste effect."

Later meer.
Nog een aspect dat niet zozeer emotioneel is, dan wel meer algemeen organisatorisch en dat is flexibiliteit of agility. Beiden komen in deze verslagen (dus van ca. tien, vijftien jaar geleden) nauwelijks voor. IN al die verslagen rond 2006 vond ik enkel deze beschrijving terug:
- The principle applied involves simplifying procedures and structures across the company, thereby
enabling us to become more agile, efficient and competitive on a permanent basis. Most importantly, this will help us create more value.

Meer als uitzondering kom je deze emotie tegen:
Terreur - "terreurdaden kunnen invloed hebben om aandelen participaties." (Hochtief 2006, betreffende luchthavendivisie)

Als laatste nog is er natuurlijk de layout van het (een) verslag. Zoals deze hier op de afbeelding te zien is, daar zijn mensen te vinden en heeft het verslag duidelijk ook een speels karakter. Dat staat nog los van de inhoud. Sommige verslagen, vooral uit die tijd en vooral ook van Duitse bedrijven waar het hier om gaat, zijn nog erg zakelijk en ontbreken er fotos zoals bij deze afbeelding.

Op die eerste vraag geeft dit verhaal nog geen antwoord, al zou je kunnen zeggen dat ze vertrouwen en daarmee betrouwbaarheid fundamenteel vinden voor de organisatie, maar dat is hier nog niet uit op te maken... 

Wat typisch was voor de verslagen uit die tijd (2006 - 2010) was het belang van titels. Te zien op de bovenste foto, waar iedereen dr. voor zijn naam heeft (toevallig ook een bekende Nederlander). Dus in Duitsland waren titels belangrijk en garendeerde in hun cultuurbeleving een soort van kwaliteit en betrouwbaarheid...

Wordt vervolgd.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa