Emoties in bedrijf - Intel
Intel Inside. Wat zit er precies aan emoties "inside"?
Waar de emoties niet anders zijn dan bij andere verslagen van andere bedrijven is dat over "gedrevenheid, acceptatie en vertrouwen." Wel scoort Intel hoger op: zorg (caring):
- "Zorg voor onze mensen. De kern van ons zakelijk succes zijn onze medewerkers. Een van de zes Intel-waarden is ‘Great Place to Work.’ Wat het strategische belang van investeren in onze mensen versterkt. Wij ondersteunen deze waarde door het cultiveren van een veilige, respectvolle en ethische werkomgeving die werknemers in staat stelt te gedijen, zowel op het werk als in hun gemeenschap. In 2013 werd Intel opnieuw genoemd op de lijst van beste bedrijven om voor te werken van het tijdschrift Fortune."
- "Zorg voor de planeet. Intel is een erkend leider op het gebied van duurzaamheid vanwege de manier waarop we werken om de gevolgen voor het milieu te minimaliseren onze activiteiten en ontwerpproducten die steeds energiezuiniger worden. In 2013 was Intel voor het zesde jaar op rij de grootste vrijwillige koper van groene stroom volgens de VS. Milieubeschermingsagentschap. Wij zijn ook blijven samenwerken met anderen streven naar mondiale normen voor producten en productie die energie-efficiënte prestaties garanderen."
Maar dat was in 2013, in 2023 komt het begrip niet meer (zo expliciet in ieder geval) voor. Wat is er precies veranderd bij het bedrijf?
Twijfel komt twee keer voor in de vorm van "in geval van twijfel" bij Financial Reporting Measure en Incentive Based Compensation.
Kwetsbaar:
- "Recente gebeurtenissen, waaronder het pandemie-gerelateerde mondiale tekort aan chips, hebben duidelijk gemaakt hoe verstoringen van de toeleveringsketen ernstige gevolgen kunnen hebben voor het dagelijks leven. De gestage opkomst van de chipproductie de capaciteit in Azië heeft de wereld kwetsbaar gemaakt voor aanhoudende en steeds extremere tekorten. Wij geloven dat een veilig, evenwichtig en veerkrachtig aanbod van halfgeleiders dat wel is essentieel voor de belangen van de gehele wereldeconomie. Met een van de meest geografisch evenwichtige toeleveringsketens in Noord-Amerika, Europa en Azië zijn we van plan samen te werken met de publieke sector om de veerkracht van de mondiale toeleveringsketen van halfgeleiders te versterken door te investeren in een meer geografisch evenwichtige capaciteit. Wij geloven in onze investeringen zal helpen een veerkrachtiger toeleveringsketen voor de komende generaties te ontwikkelen en zich in te dekken tegen geopolitieke instabiliteit."
Passie:
- Through our RISE strategy, we aim to create a more responsible, inclusive, and sustainable world, enabled by our technology and the expertise and passion of our employees.
Vertrouwen ( komt niet voor in 2023) het lijkt erop dat expliciet benoeming van vertrouwen nodig is wanneer dat vertrouwen niet vanzelf komt of vanzelf spreekt - zie ook optimistisch - , zoals wederom in 2013:
- "Intel gaat 2014 in met leidende posities in belangrijke bedrijfssegmenten, waaronder client computing, het datacenter, software, embedded systemen en NAND-flash geheugen. Net zo belangrijk: we mogen nooit vergeten wat De wet van Moore vertelt ons over de toekomst: Computerapparatuur zal steeds kleiner, goedkoper en beter presterend worden kan ook mobieler zijn. De tablet is een verlengstuk van onze geschiedenis en we hadden het potentieel ervan eerder moeten onderkennen." (AR 2023) [hier kan je ook emotie in terugvinden, nml: spijt of nederigheid.]
- Desondanks zegt de toenmalige Voorzitter Bryant dat hij vertrouwen heeft in de toekomst omdat medewerkers weten dat chips veilig moeten zijn als ook moeten voldoen aan privacy en duurzaamheid. Maar juist de concurrentie kwam met hele andere producteisen.
Wensen is te vinden in: "gewenste productie."
Optimistisch: "Ik heb naar meer dan 30 landen gereisd Het afgelopen jaar, en overal waar ik ga, mensen besef dat om in de toekomst succesvol te kunnen zijn, zij moeten toegang hebben tot en in staat zijn om stand technologie. Daarom – ondanks de negatieve impact die de wereldeconomie heeft De neergang had een impact op onze omzet in het vierde kwartaal van 2008 – Ik blijf optimistisch over de toekomst van Intel. Intel maakt deel uit van een unieke industrie die mensen de mogelijkheid biedt meer doen met minder –" Ook hier in sombere tijden s het nodig om positieve emoties een zet te geven en dus zie je "optimistisch," dat in verdere jaren bijna niet meer voorkomt.
Aanmoedigen (of gewoon moed): wordt enkel gebruikt om bezoekers naar de investors site te leiden voor meer informatie of medewerkers om te vaccineren.
Trots komt in 2010 voor, waar de voorzitter (Jane Shaw) trots is dat er Intel onderwijs programma's heeft voor vrouwen en minderheden en die daardoor meer kansen krijgen.
E.e.a. doorzoekend kom ik op de slogan, laten we een winnende cultuur maken (eigenlijk: creëren). Wanneer je daar op zoekt, kom je bij Harvard Business Review en een specifieke website die daar haar naam aan verbindt: creatingawinningculture.com. Zij komen met zes principes die daartoe moeten leiden, zoals (1) het opgeven van je ego. Bain Company zegt het anders: A company’s key to success is in its heart and soul. Maar verder kijkend komen ze enkel met organisatorische tips voor een High Performance culture.
Achteraf is het natuurlijk makkelijk dat je Intel de schuld kan laten geven aan de cultuur die blijkbaar niet werkt en daardoor dat het bedrijf ingehaald wordt door de concurrent. maar is dat wel zo?
Zelf geloof ik niet in die one-size-fits-all benadering dat elk bedrijf op dezelfde manier haar HPO-cultuur kan bereiken. Cultuur is echt iets dat begint bij het type bedrijf en dat begint bij de business waarin het opereert. Ik ben bang (over emoties gesproken) dat alle bedrijven meer gelijkvormig worden, net zoals de auto's meer eenkleurig (wit, grijs of anderszins neutraal) worden. Iedereen heeft het over Agile. In 2022 lanceert Intel overigens een nieuwe processor die "toevallig" agilex heet. Dit heeft ook met risico te maken, denk ik. Durven bedrijven nog anders te zijn? Authenticiteit is iets van vroeger.
Maar natuurlijk kan een te groot Ego een probleem zijn. Maar dan is er een cultuurverandering nodig. Wat duidelijk is is dat Intel een probleem heeft en dat los je niet op door enkel naar de kernwaarden te kijken, zoals de "klant komt eerst."
Hoe moeilijk moet het zijn voor een bedrijf dat een winning culture promoot en dan verliest in de chip-arena?
Zelf schiet me de gedachte te binnen dat een bedrijf dat zo goed voorbereid is op de toekomst en haar naam hier als basis voor heeft, intel, intelligence, zo loopt te worstelen. Daarmee zou je kunnen zeggen dat intelligentie niet alles is, en juist die "emoties" dwars kunnen liggen.
Reacties