Emoties in bedrijf - Duolingo

Bij een bedrijf als Duolingo mag je verwachten - dat deed ik niet, maar dat blijkt uit het verslag - dat taal belangrijk is. Of dat taalgebruik onderdeel van de business is. Zo probeer ik het te interpreteren. Een van de eerste woorden die me opvielen was een synoniem voor "ontevreden." Je kan natuurlijk (un)satisfied gebruiken, maar dat wordt zo afgezaagd...

Welke emoties komen voor? Hier begint het wel met de standaard rijtje, tevreden, gedreven, vertrouwen. Minder vaak .

confisqueren: 

We zijn ook onderworpen aan wetten die specifieke soorten gegevens en/of specifieke soorten marketing of andere activiteiten voor consumentenbetrokkenheid regelen:

... Onder deze nieuwe regelgeving kunnen toezichthouders, als een entiteit die in China opereert de wet overtreedt, bevelen corrigerende maatregelen te nemen, waarschuwingen uit te vaardigen, illegale inkomsten in beslag te nemen, diensten op te schorten, bedrijfsvergunningen of bedrijfslicenties in te trekken of een boete op te leggen. De boete kan oplopen tot ¥ 50 miljoen of 5 procent van de jaarlijkse omzet van een organisatie voor het voorgaande boekjaar. Een breed scala aan andere landen blijft nieuwe wetten op het gebied van privacy en gegevensbeveiliging of wijzigingen in bestaande wetten onderzoeken.

(confusion):

"Het kan zijn dat we onze intellectuele eigendomsrechten niet op de juiste manier verkrijgen, beschermen en behouden of voorkomen dat derden ongeoorloofd gebruik maken van dergelijke rechten"

...

"Als onze handelsmerken en handelsnamen niet op de juiste manier worden beschermd, kunnen we mogelijk geen naamsbekendheid opbouwen en behouden in onze markten van belang en kan ons bedrijf nadelig worden beïnvloed. Effectieve bescherming van handelsmerken is mogelijk niet beschikbaar of wordt mogelijk niet gezocht in elk land waarin onze producten beschikbaar worden gesteld, in elke klasse van goederen en diensten waarin we actief zijn, en contractuele geschillen kunnen van invloed zijn op het gebruik van merken die worden beheerst door een privaat contract. Onze geregistreerde of niet-geregistreerde handelsmerken, handelsnamen of andere intellectuele eigendomsrechten kunnen worden aangevochten, geschonden, omzeild of beperkt, ongeldig of niet-afdwingbaar worden verklaard of worden vastgesteld als inbreukmakend op andere merken. Verder kunnen concurrenten soms handelsnamen of handelsmerken aannemen die vergelijkbaar of identiek zijn aan de onze, waardoor ons vermogen om merkidentiteit op te bouwen of uit te breiden wordt belemmerd en mogelijk tot marktverwarring leidt."


Ontevreden (disgruntled)

"Ons succes hangt deels af van ons vermogen om toegang te krijgen tot, te beschermen, te verzamelen en te gebruiken persoonlijke gegevens, en ons falen om te voldoen aan het wisselende en snel evoluerende regelgevingskader voor privacy en gegevensbescherming in verschillende jurisdicties kan leiden tot claims of andere vormen van aansprakelijkheid, hogere operationele kosten, reputatieschade of afname van gebruikersgroei of -betrokkenheid, of anderszins een wezenlijk negatief effect hebben op onze activiteiten".
...
"Bekende merken zoals de onze lopen het risico om het doelwit te worden van dergelijke groepen en er is een risico dat als een gebruiker ontevreden is over onze gegevensverwerkingspraktijken,
hij de steun van dergelijke privacyactivistengroepen kan inroepen om juridische stappen te ondernemen, een regelgevend onderzoek te starten of publiciteit te krijgen voor hun zaak. Er is een risico dat deze groepen onze praktijken zullen aanvechten, met name met betrekking tot gerichte reclame of internationale gegevensoverdracht. Een dergelijke campagne kan aanzienlijke middelen vergen om een
reactie op te zetten en kan leiden tot negatieve publiciteit en mogelijk onderzoek door toezichthouders, wat allemaal een wezenlijk negatief effect kan hebben op onze activiteiten, financiële toestand en bedrijfsresultaten".

Wat ook opvalt is "liefde" of "houden van" of zijn dol op zoals Google het vertaalt (love):
"De DL-leerervaring - De DL-leerervaring bevindt zich op het zeldzame kruispunt van plezier en zelfverbetering. Leerlingen zijn dol op DL omdat:
  • • Het leuk is. DL voelt meer als een mobiel spel dan als een educatief product. Onze korte lessen en gamification-functies motiveren leerlingen om elke dag terug te komen om door te leren. In december 2023 waren er ongeveer 20 miljoen dagelijkse actieve gebruikers met een reeks van 7 dagen of langer, en ongeveer 5 miljoen dagelijkse actieve gebruikers met een reeks van 365 dagen of langer. Een reeks geeft het aantal dagen achter elkaar aan dat een les is voltooid.
  • • Het is effectief. Leerlingen blijven in eerste instantie bij DL omdat het leuk is, en na verloop van tijd ook omdat ze merken dat het werkt. Onze door experts ontworpen cursussen in talen, wiskunde en muziek helpen leerlingen om robuuste vaardigheden op te bouwen, en onze AI-technologieën zorgen voor personalisatie die leidt tot superieure leerresultaten.
  • • Het is gratis. Elke cursus op DL is gratis toegankelijk. Cursisten kunnen zoveel tijd besteden aan leren als ze willen en elke cursus afronden zonder te betalen. Dit verlaagt de drempel om te beginnen met leren en te blijven leren.
In een wereld waarin mensen steeds meer betrokken zijn bij meeslepende, hapklare, mobiele ervaringen, bieden wij een dergelijke ervaring die ook resulteert in het leren van waardevolle vaardigheden. Veel van onze cursisten geven er inderdaad de voorkeur aan om tijd te besteden aan DL in plaats van aan sociale media of mobiele games, omdat ze kunnen leren terwijl ze zich nog steeds vermaakt voelen."

en bij Verkoop en Marketing:
"Al bijna tien jaar groeit de leerlingencommunity van DL organisch door mond-tot-mondreclame. De afgelopen jaren hebben we geïnvesteerd in marketing om ons organische model aan te vullen en de stemmen van onze bestaande gebruikers te versterken. Belangrijke elementen van onze verkoop- en marketingstrategie zijn:
...
Eigen mediamarketing. Onze eigen mediamarketing betrekt onze leerlingencommunity en creëert miljoenen merkambassadeurs die mond-tot-mondreclame stimuleren door hun liefde voor DL ​​binnen hun netwerken te delen. We sturen onze leerlingen gepersonaliseerde e-mails en pushmeldingen met voortgangsrapporten, lesherinneringen en soms een eenvoudig positief bericht om hen aan te moedigen betrokken te blijven."

-- WSJ heeft op Youtube een visie ontwikkeld*:  How Duolingo Turned a Free Language App Into a $7.7B Business | WSJ The Economics Of...:
https://www.youtube.com/watch?v=9KqrnBiyBQ8

--


* - Vertaling transscript

- [Verslaggever] Dit is DL. Ongeveer 34 miljoen mensen gebruiken de taal-leer-app elke dag, sommigen al meer dan een decennium, waarmee het bedrijf jaarlijks ongeveer $ 500 miljoen verdient en het de afgelopen tien jaar een van de beste educatieve apps in de App Store van Apple is geworden.
En toch.
- De meeste mensen die DL gebruiken, betalen niet.
- [Verslaggever] Alle lessen zijn volledig gratis toegankelijk.
Slechts ongeveer 9% van de gebruikers betaalt en minder dan 8% van de inkomsten komt uit advertenties.
Dus hoe kan een gratis educatieve app ook een waardering van $ 7,7 miljard hebben?
En is de strategie van het bedrijf duurzaam?
Het antwoord ligt in AI, A/B-testen en deze kleine groene uil.

Dit is de economie van DL... Groei en gamification. Als je DL ooit hebt gebruikt, zul je hebben gemerkt dat het minder op een traditionele taalles lijkt en veel meer op een spel. Gebruikers hebben levens. Als je vijf antwoorden op een dag fout hebt, heb je geen levens meer voor die dag. Lessen hebben voortgangsbalken en zijn ingedeeld in een reis. Spelers krijgen ervaringspunten en "streaks" moedigen gebruikers aan om elke dag te spelen. Het bedrijf zegt dat dit een van de redenen is dat het de eerste paar jaar zo'n drie miljoen gebruikers heeft aangetrokken.
- Toen we lanceerden, hadden we iets dat mobiel, gratis en leuk was, en daardoor werd het al snel alle methoden om talen te leren voorbijgestreefd.
- [Verslaggever] Maar al snel liep DL tegen een probleem aan met zijn missie om gratis taallessen te bieden.
- Een van onze bestuursleden die net in DL had geïnvesteerd, zei: Kijk, je kunt dit niet blijven doen.
Je moet inkomsten genereren.
- We hadden onszelf geen toestemming gegeven om geld te verdienen met onze app. Het is moeilijk om nieuwe mogelijkheden op te bouwen in een organisatie.
- We zaten in een lastig parket omdat we wilden dat DL een gratis manier zou zijn om talen te leren. - [Verslaggever] Dus in 2017 introduceerde het bedrijf reclame, wat nu goed is voor minder dan 8% van de omzet. Het lanceerde ook een abonnementsniveau waarbij gebruikers $ 10 per maand konden betalen
om advertenties te verwijderen en onbeperkte levens te krijgen. Het bedrijf ging in de zomer van 2021 naar de beurs en zag een opleving tijdens de pandemie toen gebruikers talen oefenden terwijl reizen beperkt was. Tegenwoordig zeggen analisten dat DL ongeveer 12 keer groter is dan zijn belangrijkste rivaal Babble qua downloads met ongeveer acht miljoen gebruikers die nu voor de app betalen.

En hoewel dat slechts een klein deel is van de totale gebruikersbasis.
- Het grootste deel van het geld wordt hiermee verdiend, weet je, minder dan 10% van de actieve gebruikers. Ze geven ons ongeveer 80% van onze omzet.
- [Verslaggever] Maar hoewel de groei van DL door gamification en abonnementen vrij eenvoudig lijkt,
is er achter de schermen veel meer aan de hand. Elke beweging die het bedrijf maakt, is minutieus uitgewerkt tot op de pixel, getest op onbekende gebruikers en verfijnd met behulp van AI, rigoureuze A/B-testen en constante aanpassingen aan de app.

Hoe de app werkt
- Wanneer mensen de app gebruiken, meten we hoe lang ze hem gebruiken, komen ze de volgende dag terug, enzovoort. En we proberen veel dingen. We proberen, wanneer sturen we je een melding,
wat zeggen we in de melding? Maken we de lessen iets moeilijker? Maken we ze iets makkelijker, iets langer, iets korter?
- [Verslaggever] Neem de pushmeldingen van DL. Als je vergeet je lessen te doen en het risico loopt dat je streak eindigt, krijg je een kleine melding van Duo, de mascotte van het bedrijf, die je eraan herinnert om terug te keren naar de app. De berichten op de pushmeldingen begonnen eenvoudig genoeg,
maar evolueerden al snel tot het spul van memes, waaronder een bijzonder effectieve schuldtrip.
- We besloten dat de laatste melding die we je zouden sturen, je zou vertellen:
Hé, deze meldingen lijken niet te werken. We stoppen ze voorlopig met versturen. Dat versturen zorgde ervoor dat mensen vaak terugkwamen omdat ze zich schuldig voelden. Het is alsof je moeder tegen je zegt: Oké, ik stop met je schuldgevoel aan te praten.
- [Verslaggever] DL zegt dat dit leidde tot een stijging van 3% in retentie.
Maar cruciaal is dat de berichten die je ontvangt niet hetzelfde zijn als die van iedereen.
- AI wordt gebruikt om erachter te komen welke hiervan effectiever zijn voor bepaalde gebruikers of op bepaalde tijden van de dag of wat dan ook en de effectievere berichten bovenaan te laten komen en vervolgens naar meer mensen te sturen.
- [Verslaggever] Om erachter te komen welke berichten het beste werken, bouwde DL iets dat een bandit-algoritme wordt genoemd, genoemd naar een verwijzing naar een eenarmige bandiet, een term voor een gokautomaat in een casino.
- Stel dat er, weet je, verschillende gokautomaten zijn. In dit geval, zie ze als verschillende meldingen die we mensen kunnen sturen. En we hebben ze allemaal een aantal keer geprobeerd en gezien wat het elke keer opleverde. Dus we hebben beperkte informatie over al deze verschillende opties. En dus moet het algoritme uitzoeken, ga ik gewoon terug naar degene die me tot nu toe het meeste geld heeft opgeleverd en ga ik gewoon elke keer terug naar die ene? Of hoe breng ik dat in evenwicht met het verkennen van verschillende opties om te zien of ze misschien eigenlijk beter zijn, maar ik gewoon eerder een beetje pech heb gehad? En elke keer sturen we een notificatie, we volgen, werkte het? Kwamen ze eigenlijk terug naar DL, deden ze hun dagelijkse oefening?
- [Verslaggever] Het algoritme ontdekte bijvoorbeeld dat de meldingstijd voor de taal die je leert beter werkte bij Chinese leerlingen dan bij Engelse leerlingen.
- Het wordt meestal gekozen door AI. We moeten ongeveer honderd verschillende dingen hebben die we je kunnen sturen. Ze zijn geschreven door mensen die behoorlijk grappig zijn en sommige zijn ook geschreven door AI.
- [Verslaggever] En dat zou een deel van het geheim van DL's succes kunnen zijn.
Het bedrijf krijgt zoveel gegevens terug van degenen die zijn gratis lessen proberen,
dat het een enorme database met informatie heeft die het aan zijn AI-algoritmen kan doorgeven.
- Ze doen elke week ongeveer 13 miljard oefeningen. We gooien al die gegevens naar AI en gebruiken die om de leerervaring voor iedereen te personaliseren om ervoor te zorgen dat mensen effectief leren en betrokken blijven.
- [Verslaggever] Op elk willekeurig moment voert het bedrijf honderden A/B-tests uit zoals deze
waarbij de ene gebruiker een andere ervaring krijgt dan de andere om te zien wie wint. Sommige tests worden aangestuurd door AI, andere niet. En voor de meeste tests fungeert ongeveer 5% van de gebruikersbasis als onwetende proefkonijnen.
-Ik weet niet hoeveel A/B-tests we tot nu toe hebben uitgevoerd. Het zijn er waarschijnlijk meer dan 10.000. We hebben A/B-tests uitgevoerd om meer mensen te laten betalen, om meer mensen DL te laten gebruiken, om meer mensen het aan te bevelen bij hun vrienden, enzovoort. Dus zonder die tests zouden we geen succesvol bedrijf zijn. Daar ben ik zeker van. Waarom de app gratis is
- [Verslaggever] Dus als de algoritmes en A/B-tests van DL betekenen dat het bedrijf precies weet wat zijn gebruikers drijft, waarom zijn abonnementen dan slechts 8% en zouden ze hoger kunnen zijn? Hoewel het bedrijf misschien wel 12 keer meer downloads heeft dan Babble, zeggen analisten dat de omzet slechts twee tot drie keer zo hoog is als die van zijn rivaal.
- We zouden morgen het aantal abonnees enorm kunnen vergroten door bepaalde dingen te doen.
Bijvoorbeeld, nu krijg je één advertentie aan het einde van een les. We zouden vijf advertenties aan het einde van een les kunnen afspelen. Dat zou veel meer mensen ertoe aanzetten om zich te abonneren. We zouden mensen misschien zelfs kunnen dwingen om zich te abonneren. En het is waar, we zouden een geweldig volgend kwartaal hebben. Dat zou echter ook onze groei belemmeren.
- [Verslaggever] Maar analisten zeggen dat hoewel DL's leidende marktpositie
misschien is bereikt door veel van zijn lessen gratis weg te geven, die groeistrategie mogelijk zal vertragen, vooral omdat sommige gebruikers de app verlaten nadat ze een taal onder de knie hebben of ermee zijn gestopt. En dat kan ertoe leiden dat DL probeert het aantal betalende klanten te vergroten. Dus het bedrijf onderzoekt een aantal nieuwe manieren om gebruikers ertoe te bewegen hun geld uit te geven. De nieuwe AI-aangedreven DL Max-laag kost ongeveer $ 30 per maand en stelt spelers in staat om rollenspellen te spelen met AI-aangedreven bots, iets wat het bedrijf eerder had geprobeerd aan te bieden met mensen.
- We zouden zeggen, Oké, dus je vertelt me ​​dat als je op DL op een knop zou kunnen drukken
en je een andere mens aan de andere kant zou kunnen hebben, die zou kunnen oefenen, je het zou gebruiken? En ze zouden zeggen, Natuurlijk, ik zou het gebruiken. We vroegen zelfs, Zou je ervoor betalen? Zoals, Oh, natuurlijk, ik zou ervoor betalen.
En toen kwam de zeer onthullende vraag. We zouden zeggen, Oké, wil je het nu meteen doen?
100% van de mensen zou zeggen, Nee, nee, nee, niet nu. Wat ik zo leuk vind aan AI is dat mensen niet het gevoel hebben dat de AI hen beoordeelt, ook al beoordeelt het hen wel. Maar wie maalt erom, toch? Het is een AI.
Het is geen andere mens.
- [Verslaggever] Maar DL zegt dat het voorlopig tenminste het grootste deel van zijn product gratis zal blijven weggeven (Automatische vertaling van het transcript van de Engelstalige WSJ-video)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa