De juiste dingen doen

Ik schrijf al heel lang niet meer over organisaties of organisatorische kwesties, laat staan management en leiderschap. Voor dat laatste ben ik ook niet geschikt, zelf zie ik me niet als leider. Maar over organisatie heb ik wel iets te vertellen, denk ik dan.
Binnen het eerste domein, organisaties hoor je vaak iets dat ook met kernwaarden te verbinden is: de juiste dingen doen, en de dingen juist doen. Een organisatieprincipe misschien.
Dat was altijd het domein van de kwaliteitsafdeling: de juiste dingen doen, niet, maar wel de dingen juist doen. Dus vond ik kwaliteit niet zo belangrijk, maar strategie veel meer: de juist dingen doen.
Maar wat is dat? IS dat voor elk bedrijf hetzelfde? OF voor elk persoon, of elke professional?

In een fictie overdrachtsgesprek probeer ik dit thema uit te werken. De dingen goed doen, kan niet zonder eerst te vinden welke dingen dat moeten zijn.

Dan kom ik toch terug op mijn stokpaardje: productiviteit en de rollen die daarbij te vinden zijn. Ik sprak lange tijd geleden al weer iemand die schoonmaakt, en die dus als een professionele schoonmaker uitgezonden wordt. Die vertelde me dat organisaties die dat zelf er een beetje bijdoen, het verkeerd doen. Die gebruiken te veel schoonmaakmiddel (meestal) of te weinig (soms), of een middel dat niet juist is. Dit laatste juist past niet bij dit verhaal.

Wat me opviel was ten eerste dat zij trots was op haar werk, ook al was het schoonmaker. Ik zie hier in Spanje altijd mensen rondlopen die ik langzamerhand ken, die hebben een stuk van de buurt als domein en legen de prullenbakken of afvalemmers, of hoe heten ze. Ik weet de naam van één, en hij drinkt dan later koffie op het terras waar wij eerder die dag waren. Een bekende in de buurt.

Maar schoonmaken is niet iets waar iedereen nu blij van wordt. Nee, je eigen huis als je geen hulp hebt. Het is meestal geen gevecht wie het toilet mag onderhouden. Moet. En zo is het met productiviteit ook, er is een wirwar van keuzes, maar er zijn te veel mensen om die keuzes te verdelen. Dus komt het neer op pure economie van het kiezen: als iedereen hetzelfde kiest wordt het een probleem. Via intuïtieve regels lost zich dit in de wereld op. Net zoals in een schoolklas niet iedereen op dezelfde jongen of meisje verliefd zal worden, zal niet iedereen dezelfde job (en in aanzet daartoe, de opleiding) kiezen. En waar komen die verschillen door? In grote mate door talent, een biografische achtergrond, en vervolgens door andere vaardigheden zoals doorzettingsvermogen. Er zijn mensen die menen dat iedereen alles kan worden, maar dat geloof ik niet. 

Maar zonder overtuiging lukt het zeker niet. Daar ergens zit volgens mij "het juiste doen" tussen. Als je niet echt overtuigd bent dat je dit werk wilt doen, dan kan je het ook niet goed doen.

Dit is duidelijk een thema dat veel plaats in neemt op het internet. De eerste zoekvraag op het web brengt met bij Medium bij iemand die allerlei quotes verweeft in zijn verhaal, of een site met losse quotes (www.quoteambition.com/do-the-right-thing-quotes/) En er is ook een film, Do the right thing. En dan is het het goede doen, wanneer niemand kijkt, maar dat heeft meer met karakter te maken. Een psychologische site, stelt dat het goede doen begint met integriteit. Maar dan verleg je de vraag naar wat dat precies is.

Ik denk dat er meer over dit thema te zeggen is. Terug naar de overtuiging van wat je qua werk wil, of qua strategie in een bedrijf, je richting dus. Je stapt de deur uit en besluit links dan wel rechts te kiezen, of wat neutraler gezegd: zoek ik het noorden op of het zuiden?
https://.

... wordt vervolg
--

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa