In jaarverslagen kom je niet vaak een vraag tegen. Een jaarverslag moet vragen die lezer bezighouden zien te beantwoorden. In die zin is het hier iets anders. Als het gaat om risico's, dan stelt Forfarmers vragen in het jaarverslag. Wat is het risico? Hoe beheersen we dit? Bij Operational, Strategie, Compliance, etc... Maar ook in het begin lanceren ze een vraag:
"Onze missie. Voor de toekomst van Farming. Onze naam zegt het al: ForFarmers. Wij zijn er voor boeren, nu en in de toekomst. We delen een passie voor landbouw en spreken dezelfde taal. Wij zijn gedreven om meer te helpen en meer boeren. Ons doel is duidelijk: bijdragen aan een goed rendement en een robuuste lange termijn verdienmodel. Hoe? Door voorop te lopen met kennis, advies en producten op de boerderij. Zodat boeren kunnen inspelen op de steeds veranderende behoeften van de samenleving."
Bij het onderzoek naar wat Forfarmers uniek maakt, ben ik begonnen om te kijken wat ze schrijven over "Dieren,": daar vond ik o.a. deze voorkomens, men schrijft over:
- vogel, vee, vis, paard(en), insecten, varken, ...
Vogel (bird) komt enkel voor in combinatie met Flu, vogelgriep dus. En dat heeft consequenties voor de operatie dus verkoop van haar product (in Polen in dit geval in 2023).
Wat maakt Forfarmers nog meer uniek? Is er een specifiek Farmersjargon dat ze gebruiken?
In de verslagen komen dit soort termen voor, in aflopende frequentie:
Allereerst financieel / organisatorisch:
- assets, group, supervisory, executive profit, risk (profit is dus belangrijker dan risico? of mag je dat niet zomaar stellen) en .. remuneration, .. sustainability, management, Netherlands, market, income, ... employees, production, (the) future,...
Wat meer specifiek al voor het bedrijf:
- impairment, liability, emissions, strategy*, receipts, food, plans, corporate, climate, Poland, efficiency, Belgium, livestock, safety, focus, goodwill, participation, en heel veel gerelateerd aan het klimaat: greenhouse gas, emissiones, etc.. En deze:
- ForFarmers endorses the 2006 Amazon Soy Moratorium.
This ensures that no soy originating from land in the
Amazon region deforested after 2008 is used in European
animal feed. [Soja]
* Voor wat betreft de strategie: "Antibiotics
Reducing the use of antibiotics in the agricultural sector is
another crucial theme of the Farm to Fork strategy."
Wat ook typisch en in lijn met het vorige is voor dit bedrijf is de meer dan normale set aan regels en regulering waar het bedrijf mee te maken heeft en dat kan je als een competitief nadeel zijn. Al hebben soortgelijke bedrijven hier ook last van. Uniek in dit alles is natuurlijk de cooperating structuur (participation) in combinatie met een beursnotering die puur competitief van aard is.
De referentiegroep.
"The peer group is made up of companies
that were ranked 15 to 25 in the AMX index (mid-cap index)
and 1 to 10 in the AScX index (small-cap index) of Euronext
Amsterdam. Examples ... are Arcadis,
IMCD, TKH Group, TomTom and AScX include Heijmans,
Brunel, Wessanen and Acomo." (AR 2021).
Emoties in Bedrijf:
Welke emoties komen nu voor in het verslag? Dat verbaast nog, want emoties zijn onderdeel van de business. Hier heb ik een start gemaakt in de zoektocht naar emoties in bedrijf, want ik als algemeen topic ga verdiepen, te beginnen met de bedrijven zelf. Zie je bij een staal-, of telefoonbedrijf minder emoties dan bij bijvoorbeeld een entertainmentbedrijf (zoals Netflix, of Meta)?
De emoties hebben soms relatie met de organisatie, soms met de omgeving, zoals "boze boeren:"
Acceptance - voorbeeld: "Het risicoprofiel en de risicoacceptatie worden periodiek beoordeeld door de Raad van Bestuur en risicomanagers," [passief geformuleerd]
Boosheid (Anger - komt enkel in 2022 voor): "2022: keerpunt in de Europese geschiedenis Niemand zal 2022 vergeten. Het jaar waarin Rusland Oekraïne plotseling binnenviel, waardoor de beschikbaarheid van grondstoffen ineens niet meer vanzelfsprekend was. En waarin Europese consumenten te maken kregen met de hoogste inflatie sinds de invoering van de euro. Toen Nederlandse boeren de nationale vlag ondersteboven hingen om hun woede en bezorgdheid over de stikstofplannen van de overheid te uiten. En een jaar met een hele lange, droge zomer."
Confident (vertrouwen) komt enkel in 2022 voor: " - “Ik ben onlangs als CEO bij ForFarmers begonnen. Tijdens gesprekken en bijeenkomsten in de afgelopen twee maanden is mij de kennis, ervaring, toewijding en passie die in het bedrijf aanwezig zijn, opgevallen. Gezien de veranderingen waar onze sector voor staat, is dit een solide basis. Er is namelijk op dit moment een gebrek aan een duidelijke visie in de sector op hoe we de sector op een goede en passende manier kunnen verduurzamen. Dat moet veranderen en ik wil daar met ForFarmers actief aan bijdragen. Zodat alle spelers in de keten weten waar ze aan toe zijn en ernaar kunnen handelen.
Ik heb er vertrouwen in dat we dit kunnen. We hebben een goed team en onze strategie en focus zijn helder. Daarnaast hebben we recent de kernwaarden aangescherpt, voortbouwend op de al bestaande bedrijfscultuur. Deze cultuur helpt ons de organisatie aan te passen die nodig is om de strategie goed te kunnen uitvoeren." (CEO, Theo Spierings)
Delighted (verheugd) - komt ook in 2022 voor: We zijn verheugd dat we snel een nieuwe CEO hebben kunnen vinden (RvC)
Driven (Gedreven): Dit komt vaak voor: "Onze naam zegt het al: ForFarmers. Wij zijn er voor boeren, vandaag en in de toekomst. We delen een passie voor boeren en spreken dezelfde taal. We zijn gedreven om steeds meer boeren te helpen. Ons doel is duidelijk: bijdragen aan een goed rendement en een robuust verdienmodel op de lange termijn. Hoe? Door voorop te lopen met kennis, advies en producten op de boerderij. Zodat boeren kunnen inspelen op de steeds veranderende behoeften van de maatschappij" (missie).
Ook passion en passionate is in deze sfeer terug te vinden (zie bij de kernwaarden).
Doubt (Twijfel - geen enkel bedrijf wil twijfelen, zeker niet openbaar): "De Raad van Bestuur moet gebeurtenissen en omstandigheden die gerede twijfel kunnen doen ontstaan over het vermogen van de Vennootschap om haar activiteiten voort te zetten, in de jaarrekening bekendmaken."
Tevredenheid (Satisfaction). Komt terug bij klanten en bij medewerkers. Het modernere (Employee) Engagement komt ook voor. In het Nederlands zou je dat kunnen vertalen met betrokkenheid. Ergens bij willen horen, ligt in de buurt van trots. Deze laatste is - zie foto - duidelijk een emotie die bij het bedrijf uitgedragen wordt. Proud to be a (for)farmer.
Kwetsbaar (Vulnerable - enkel in 2022): "ForFarmers erkent echter dat cybercriminaliteit uit alle richtingen kan komen, waarvan sommige nog niet bekend zijn. Bedrijven als ForFarmers zullen altijd kwetsbaar zijn voor bepaalde aanvallen."
Optimistisch (optimistic - komt enkel in 2019 voor): "Brexit. The ultimate effects of Brexit remain uncertain, although with a transition period now in place at least an orderly exit from the EU should be possible and ForFarmers remains optimistic that there will ultimately be an expansion of UK pig and poultry output."
Encourage / aanmoedigen: "Employees are hired based on desired competencies, regardless of gender, age, race or religion and this is woven into the culture of the organisation. We encourage a corporate culture in which the power of difference is valued and everyone has equal opportunities"
Daarnaast komt het begrip terug bij de Whistleblower en bij het Executive management in negatieve betekenis: "We moedigen management aan om niet teveel risico te nemen."
Uitdagingen (Challenges) komen vaak voor. De uitdagingen voor de industrie in transitie, 2023 was een uitdagend jaar, uitdagingen op het gebied van integratie (M&A), en o.a. de toename van regulatie in verband met Climate Change:
- In 2022, there were climate change challenges, such as a shortage of
rainfall and supply disruptions. While the impact of these challenges
was less in 2023, they are expected to become more prevalent in the
future.
Wensen (Want): Bij de kernwaarden - passionate, responsible, open-minded, united and
delivering staat bij deze laatste, de wens om iets af te maken en te leveren..
De maatschappij - schrijft men in het verslag - Wil voedsel dat duurzaam maar ook betaalbaar!
EN: "Wij willen weten wat onze stakeholders willen" (!!)
Voorkeuren (preferences). Dit is een breed gebied. Ik kwam deze tegen bij de kernwaarden:
- We are clear about our
intentions and expectations
and prefer listening to
talking (boerenverstand of boerenwijsheid?)
Bezorgd (Worried): "Shareholders
were, understandably, worried about the share price and
the impact this will have on the further implementation of
the strategy" (enkel in 2021 - wanneer er nog maar een derde van de hoogste koers van 12 euro over is... En de koers nu wederom bijna gehalveerd is geweest, maar zich nu pas lijkt te herstellen.)
Ten slotte (maar niet in volledigheid), suspicious: "Both on the intranet and in group meetings attention was
once again focused on the dangers of
suspicious emails. In
addition a mandatory e-learning on cyber security was
introduced for all employees." Echter dan blijkt er een groter probleem te zijn:
- Wat ging er mis in 2019 - In 2019 werd duidelijk dat het risicomanagementbeleid niet op alle punten voldoende helder of strak was. ... Eind 2018 volgde ForFarmers de bestaande procedures bij het innemen van een inkooppositie (in grondstoffen) die achteraf gezien te lang bleek te zijn in een markt die gekenmerkt werd door dalende grondstofprijzen. Dit resulteerde in een daling van de brutowinst en onderliggende EBITDA in de eerste helft van 2019.
Dit is het eerste verslag over emoties in bedrijf. Ik heb hiervoor nog geen standaard formaat, en ben nog zoekend hoe dit thema van emoties in bedrijf goed vorm te geven. Dit is nog wat summier.
Reacties