Op zoek naar de nieuwe en Amerikaanse Bismarck.
EEN. Er zijn veel denkers, professionals in het algemeen, journalisten, historici, futurologen die zien dat de hegemonie van de VS eindigt. Ze verschillen in de manier waarop dit gebeurt en wat het betekent, dan wel wie dan het stokje overneemt. China is de logische opvolger.
Dit boek gaat van een ander scenario uit. Niet de VS vervalt als supermacht, maar deze wordt ingehaald door nieuwe supermachten. En dan als een machtsblok. het is niet een land, maar meerdere, vooral BRICS-landen, die het stokje overnemen.
Ik zocht dit boek - The Post American World - op aanraden van iemand die met Nassim Taleb in gesprek was (interview) en op wie het veel indruk had gemaakt. Het boek is uit ... (2014?) en niet actueel in die zin. Wat kan de VS doen, wetende dat dit nieuwe scenario zich mogelijk gaat ontwikkelen. De auteur geeft hiervoor zes richtlijnen (bron, zie TWEE):
- Zijn eerste suggestie is om te 'kiezen'. Zakaria suggereert dat Amerika gewend is geraakt aan zijn plaats als de enige overgebleven supermacht, waardoor het is gaan geloven dat het alles en nog wat kan krijgen wat het maar wil. Wanneer Amerika oproept tot nucleaire ontwapening en regimeverandering in een land als Iran, is het niet meer dan normaal dat beide eisen worden afgewezen. Waarom zou een regime zijn nucleaire programma verminderen als Amerika oproept om het te verwijderen, mogelijk met geweld? Gezien de opkomst van de rest is het voor Amerika belangrijk om te beseffen dat deze landen steeds meer hun eigen agenda's zullen krijgen. Als zodanig moet Amerika specifieker zijn in zijn doelen en de ene boven de andere kiezen. Het moet met name duidelijke benaderingen bedenken in zijn betrekkingen met China en Rusland.
- Amerika moet "brede regels op te stellen, geen beperkte belangen". Hier bespreekt Zakaria de Amerikaanse oorlog tegen terreur. Militaire conflicten kunnen op korte termijn winst opleveren, maar de echte sleutel is het creëren van stabiliteit. Zakaria suggereert dat Amerika beter gediend zou zijn door te investeren in inspanningen die zorgen voor regionale stabiliteit. De nadruk moet liggen op het opofferen van directe macht aan internationale organen. Daarom stelt Zakaria voor dat in situaties waarin de brede regels ten koste gaan van de bekrompen belangen van Amerika, prioriteit wordt gegeven aan de brede regels en langetermijnwinsten.
- “Be Bismarck, not Britain.” Hier bespreekt Zakaria hoe het afnemende Britse rijk probeerde zo sterk te worden als, of evenwicht te bieden tegen, elk van zijn rivalen. Bismarck streefde in tegenstelling, om een diplomatiek knooppunt voor Europa te zijn. Gezien de opkomst van de rest en de behoefte aan vrede en stabiliteit, stelt Zakaria voor dat Amerika zich er niet op richt om militair machtiger te worden dan alle anderen. In plaats daarvan zou het zich moeten concentreren op het optreden als arbiter voor internationale geschillen.
- “A la carte bestellen” is de vierde suggestie. Zakaria suggereert dat de opkomst van de rest nieuwe kansen creëert om stabiliteit in de wereld te brengen. Er zijn niet alleen meer ontwikkelde, verantwoord bestuurde landen dan ooit tevoren; er zijn ook meer internationale en niet-gouvernementele organisaties dan ooit tevoren. Zakaria stelt voor dat Amerika probeert deze organen te gebruiken om internationale problemen op te lossen. De Verenigde Naties zijn misschien geschikt voor het ene probleem en de NAVO beter geschikt voor het andere. De verscheidenheid aan onafhankelijke instanties zorgt voor een flexibel scala aan stabiliteitsondersteunende oplossingen.
- Zakaria roept Amerika op om "asymmetrisch te denken". Hij keert terug naar de oorlog tegen terreur en benadrukt dat ondanks het ongelooflijk machtige leger van Amerika, het te veel energie besteedt aan het vinden, onderzoeken en indammen van terreurcellen. Zakaria suggereert dat deze focus op militaire respons niet alleen duur is, maar ook precies wat Osama Bin Laden wil. Al Qaeda kan met een paar mensen een cel beginnen, die de middelen van een leger zal aanspreken. In plaats daarvan, stelt Zakaria, is het tijd dat Amerika nieuwe benaderingen gaat gebruiken, zoals de kracht van het maatschappelijk middenveld.
- “Legitimiteit is macht.” Amerika is al enige tijd de enige overgebleven supermacht ter wereld, een situatie die tot voor kort voor het grootste deel van de wereld acceptabel was. Hoewel Amerika de mogelijkheid heeft gehad om unilateraal op te treden, zoals het grootste deel van de wereld zou suggereren dat het deed tijdens de invasie van Irak in 2003, beroofde het niet om internationale steun te krijgen het van zijn legitimiteit. De idealen van Amerika zijn echter nog steeds belangrijk, en ze dienen vaak als de idealen die andere landen door hun eigen conflicten leiden. Wanneer de acties van Amerika die idealen niet vertegenwoordigen, zijn legitimiteit en de aanvaarding van zijn status als de enige overgebleven supermacht. Als het legitimiteit heeft, kan het de agenda bepalen om op problemen te reageren.
In de analyse van Zakaria zijn de politieke, economische en militaire machten van Amerika gunstig geweest voor de wereld. Hoewel krantenkoppen over terrorisme staan en mensen misschien denken dat dit gewelddadige tijden zijn, merkt Zakaria op dat de economie snel herstelt na terroristische aanslagen, soms binnen een dag. Er is misschien politieke strijd, maar de economie is gegroeid, wat duidt op stabiliteit. In feite is de economie de afgelopen decennia uitgegroeid tot een onderling verbonden wereldwijd netwerk. Met die groei en die onderlinge verbondenheid zijn echter grote risico's gepaard gegaan. Nu alles geïntegreerd is, vragen problemen vaak om internationale reacties. Een pandemische griep is tegenwoordig waarschijnlijker dan in het verleden, en het bankroet van één natie zal de economieën van meer dan één natie beïnvloeden.
Amerika moet zijn resterende macht aanwenden om stabiliteit te bieden aan deze onderling verbonden wereld. Het mag echter geen "harde kracht" gebruiken om dit doel te bereiken. De opkomst van de rest betekent dat de Amerikaanse diplomatie geavanceerder moet zijn. Het moet onder meer de diversiteit van de wereld erkennen. Zakaria waarschuwt ervoor de moderne wereld niet als een westerse wereld te beschouwen. Hij wijst erop dat de cultuur, idealen en filosofie van het Westen al duizenden jaren bestaan. De moderne wereld bestaat nog maar een paar eeuwen. Industrialisatie hoort bij de moderniteit, niet bij het Westen. Dit onderscheid is misschien moeilijk te accepteren voor Amerikaanse diplomaten, aangezien ze gewend zijn hun zin te krijgen en moderniteit vaak beschouwen als een 'westers gezicht'. Bovendien merkt Zakaria op dat Amerikanen lange tijd geïsoleerd zijn geweest van andere landen en vaak niet voorbereid zijn om met de diversiteit van taal, cultuur en politiek in de wereld om te gaan.
Om de verscheidenheid aan groei te illustreren die te zien is in de opkomst van de rest, stelt Zakaria de opkomst van China tegenover de opkomst van India. Beide landen hebben in korte tijd een fenomenale economische groei doorgemaakt, maar toch zijn ze behoorlijk verschillend. Politiek gezien heeft China een autoritaire centrale autoriteit, terwijl India een diverse democratische regering heeft. Bovendien zijn de politieke doelstellingen van de twee landen behoorlijk verschillend. De doelstellingen van China zijn gericht op groei, maar hebben ook betrekking op soevereiniteitskwesties rond Taiwan en Tibet. Ondertussen maakt de status van India als een relatief recente kernmacht het politiek verschillend van China. Zakaria waarschuwt dat Amerika voorzichtig moet zijn met hoe het op beide landen reageert, hoewel het niet per se als rivaal moet worden beschouwd. Hoewel beide supermachten kunnen worden, zal geen van beide onmiddellijk een macht worden in dezelfde orde van grootte als Amerika. Hoewel beide snel groeien, behoudt Amerika veel voordelen die niet over het hoofd mogen worden gezien.
Zakaria suggereert met name dat de grootste sterke punten van Amerika liggen in het vermogen om ideeën te genereren. Hij merkt op dat veel van de beste universiteiten ter wereld in Amerika te vinden zijn. Hij suggereert verder dat het Amerikaanse openbare onderwijs op middelbare schoolniveau eigenlijk competitiever is dan velen beseffen, vooral met zijn focus op kritisch en onafhankelijk denken. Bijgevolg heeft Amerika het vermogen om niet alleen ideeën te onderzoeken en te ontwikkelen, maar die ideeën ook te commercialiseren. Dit vermogen om onderzoek te commercialiseren spreekt tot een van de andere traditionele sterke punten van Amerika: de flexibele economie. Deze economische kracht nodigt de knapste koppen ter wereld uit om naar Amerika te komen, wat een andere grote troef van Amerika benadrukt: immigratie.
Zakaria wijst er echter op dat er in de Amerikaanse politiek trends zijn tegen zowel economische flexibiliteit als immigratie. Hij merkt op dat veel Republikeinen vijandig staan tegenover immigratie. Ondertussen steunen de Democraten vaak regelingen die de vrije handel belemmeren. Zakaria suggereert dat Amerika zich moet concentreren op het blijven van een land dat openstaat voor nieuwe ideeën, technologieën en economische strategieën. Misschien wel het grootste obstakel hiervoor is de Amerikaanse politieke sfeer, die aan het begin van de eenentwintigste eeuw vaak kortzichtig en uiterst partijdig was. Hoewel Amerika in de nabije toekomst een supermacht zal blijven, kan het zeker fouten maken die het einde van zijn dominantie zal bespoedigen.
Zakaria contrasteert de bedreigingen voor de Amerikaanse dominantie met het verval van de Britse macht. Hij suggereert dat de Britten tijdens de Eerste Wereldoorlog failliet gingen en daarna niet konden profiteren van hun zeemacht en hun koloniën. Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog waren Amerika en Rusland de nieuwe wereldmachten. Groot-Brittannië behield alleen macht en invloed omdat het slimme politici had, met name Winston Churchill. Tijdens de naoorlogse jaren had de Britse economie het echter moeilijk terwijl die van Amerika een hoge vlucht nam. Vandaag staat Amerika voor de tegenovergestelde uitdaging: zijn economie is flexibel, maar zijn politici zitten vast.
Tijdens het bewind van beide machten genoot de wereld echter algemene vrede en welvaart. Volgens Zakaria zou dit de opkomende rol van Amerika in de post-Amerikaanse wereld moeten benadrukken. Zelfs als andere landen meer macht krijgen, zal Amerika in de nabije toekomst het machtigste land ter wereld blijven. Andere landen zijn echter onafhankelijker geworden van de Amerikaanse diplomatie. Ondertussen zijn de problemen waarmee de wereld tegenwoordig wordt geconfronteerd vaak van mondiale aard. Het gevaar bestaat dat de opkomst van de rest tot grote instabiliteit leidt. De rol van Amerika zou moeten zijn om de samenwerking in de komende decennia te monitoren en op te bouwen. Zakaria sluit zijn studie af met zes richtlijnen die Amerika moet volgen als het de post-Amerikaanse wereld betreedt.
... [zie EEN]
In zijn conclusie deelt Zakaria de opwinding die hij voelde toen hij op zijn achttiende voor het eerst in Amerika begon te studeren. Hij merkt op hoe welkom hij zich altijd voelde en benadrukt hoe ongebruikelijk deze acceptatie en assimilatie van immigranten is. Tegenwoordig, merkt Zakaria op, kijken Amerikanen vaak met angst naar buitenstaanders. Ze zijn een meer bekrompen beleid gaan voeren. Zakaria suggereert dat Amerika een open en flexibel land moet blijven dat openstaat voor de toekomst als het zijn invloed wil behouden en een vreedzamere en welvarendere wereld wil bevorderen."(bron: vertaling van https://www.enotes.com/topics/the-post-american-world)
Reacties