Frederique Constant - precisie en efficiency
Bij een bedrijfsonderzoek begin ik altijd met de kernwaarden. In dit geval, zien die er zo uit:
- DESIGN. We pay particular attention to design. We like our watches to be classical and traditional whilst remaining timeless. Every timepiece is created with a genuine passion for details.
- INNOVATION. is continuously innovating and invests massively in this domain to offer creativity and outstanding technical features in its timepieces.
- PASSION. The passionate young watchmakers from Geneva. FC watches are defined by their high quality, differentiation and precision in design and manufacture. We have a passion for design of our beautiful watches.
- QUALITY. Each watch is hand-assembled and each watch is checked and controlled over a long period of time by both human beings as well as special equipment to ensure optimal quality. Making no compromises in terms of quality is a strict priority .
Een artikel gaat in hoe de twee Nederlanders die horlogemerk Frederique Constant tot een wereldsucces maakten, zelf omgaan met de tijd (bron: Jeroen de Boer, 20 okt 2017):
“Op een display van 60 tot 80 centimeter in de winkel leggen wij 25 klassieke horloges. Als je zoiets gaat mengen met bijvoorbeeld sporthorloges … dan ben je op een gegeven moment niet meer herkenbaar.” De aandacht voor ordening en details zit diep bij Peter Stas, topman van het Zwitserse horlogemerk Frederique Constant. “We hebben altijd een bijna religieuze behoefte gehad om consistent te zijn en het merk klassiek te houden.”
Als twintiger begon de als bedrijfseconoom geschoolde Stas, wiens overgrootvader wijzerplaten maakte voor Friese staande klokken, samen met zijn vrouw Aletta Stas-Bax een eigen horlogebedrijf in Zwitserland: Frederique Constant, een verwijzing naar hun middelste namen (Aletta FranƧoise Frederique en Peter Constant). Dat was in 1988.
Aletta Stas was in Leiden opgeleid als juriste en werkte na haar afstuderen enkele jaren voor ING. Van jongs af aan had ze een fascinatie voor horloges ontwikkeld: “Sinds ik van mijn vader op zesjarige leeftijd m’n eerste horloge kreeg, een Timex, was ik geboeid door het miniatuurwerk en design van horloges”, zegt ze tegen Business Insider tijdens een kort bezoek aan Amsterdam.
Zwitserse precisie, Hollandse efficiĆ«ntie. Eind jaren tachtig van de vorige eeuw viel het Peter en Aletta tijdens een vakantie in GenĆØve op dat horloges meestal Ć³f mooi en extreem duur waren, Ć³f goedkoop en lelijk. Ze zagen een gat in de markt: mooie en kwalitatief hoogwaardige horloges voor een scherpe prijs. Of wat stijlvoller gezegd: affordable luxury. Met dat idee begonnen ze samen horloges te ontwerpen, die ze aanvankelijk in beperkte series in Zwitserland lieten maken.
Zwitserse techniek en precisie, met een Hollandse bedrijfsvoering: het bleek een gouden combinatie.
“Onze Nederlandse inbreng is zeker een van de redenen voor het succes geweest”, beaamt Aletta Stas. “Die Hollandse aanpak hebben we erin gehamerd in Zwitserland. Bijvoorbeeld bij onderhandelingen over de inkoop van onderdelen. Dat je constant bedenkt hoe iets op een goedkopere manier kan, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit. Veel mensen kiezen de makkelijke weg. Maar zo kom je er niet.”
In 2004 was het ondernemersduo zover dat ze in GenĆØve het gehele productieproces in een eigen manufacture onderbrachten. Anno 2017 verkoopt Frederique Constant zo’n 160 duizend horloges per jaar in de prijsklasse tussen de duizend en vijfduizend euro, via ruim 2.800 verkooppunten in meer dan honderd landen.
Andere spelers in het middensegment van de horlogemarkt, zoals Raymond Weil en Maurice Lacroix, werden in de loop der jaren voorbij gestreefd. “We groeien ten koste van andere merken”, zegt Peter Stas. “Alleen Longines, dat onderdeel is van Swatch, is nog groter in ons deel van de markt.”
Van startup tot mondiaal horlogemerk. Het succes van Frederique Constant bleef niet onopgemerkt bij het selecte gezelschap van bedrijven dat de mondiale horlogemarkt domineert. In 2015 werden Peter en Aletta Stas benaderd door twee strategische partijen voor een overname. “Uiteindelijk hebben we gekozen voor het Japanse Citizen, met een omzet van zo’n 3 miljard euro een van de top 3-spelers in de wereld. Dat had te maken met de distributiekracht, maar ook met het feit dat de Japanners ons zelfstandig lieten opereren. Ons managementteam bleef ongewijzigd, er kwamen geen directeuren uit Japan bij.”
Over de overnameprijs willen de twee ondernemers geen mededelingen doen, net zomin als over omzet- of winstcijfers. “Dat is zo afgesproken met de Japanners”, aldus CEO Peter Stas.
De afronding van de overname in 2016 markeerde op zakelijk Ć©n persoonlijk vlak een belangrijk omslagpunt: van directeur-eigenaar werden Peter en Aletta Stas topmanagers, ofwel hoge werknemers. Ze legden zich wel voor nog eens vijf jaar vast bij Frederique Constant, maar daarna ligt de toekomst in beginsel open.
Als ondernemers die een eigen startup uitbouwden tot een mondiaal horlogemerk, hebben Peter en Aletta Stas een schat aan ervaring opgedaan. Uiteraard ook op het gebied van time management. Wat is het geheim van hun succes en welke lessen hebben ze in de loop der jaren geleerd?
1. Opereren als team: eigen rollen en verantwoordelijkheid
“Peter is mede door z’n economie-opleiding degene geweest die zich op de marketing en verkoop heeft toegelegd; mijn terrein is het management van de productieketen. Design hebben we altijd samen gedaan.” (Aletta Stas)
“Ondanks dat je de hele dag met elkaar werkt, heb je toch gescheiden werkgebieden. Daarin hebben we elkaar altijd redelijk vrij gelaten en dat is essentieel geweest.” (Peter Stas)
“Als chief executive en chief operating officer moet je eigenlijk alles met elkaar kunnen doorspreken. Onze karakters verschillen van elkaar, maar zijn ook aanvullend. Zonder al te veel te generaliseren: mannen willen soms sneller grote stappen zetten. Ik ben soms iets terughoudender. Misschien komt dat ook door m’n rechtenachtergrond, waardoor je bepaalde risico’s graag wil kunnen overzien. Het mooie is dat je elkaar een spiegel kunt voorhouden.” (Aletta Stas)
2. Groeien is ook delegeren
“In het begin nam je je werk mee naar huis. Aan de keukentafel namen we grote strategische beslissingen. Maar als je groeit en meer buitenlandse vestigingen krijgt, dan wordt het op een gegeven moment een stuk complexer.” (Peter Stas)
“De beslissing om een compleet managementteam op te zetten, is heel belangrijke stap geweest. Dat betekent ook dat je niet meer alles zelf doet, dat je dingen bewust moet loslaten. PrivĆ© is het belangrijk om op een gegeven moment te beperken wat je thuis doet. Daarin moet je ook grenzen stellen.” (Aletta Stas)
3. Ieder z’n dagritme
“Ik probeer rond zes uur ‘s ochtends op te staan. Dan mediteer ik eerst twintig minuten, ontbijt en werk een reeks mails af. In de korte periode dat het ’s ochtends stil is, kun je veel doen. Eenmaal op kantoor, zo rond negen uur, loop je bij mensen binnen en beginnen de eerste besprekingen. Het managementteam komt in de ochtend wel altijd bijeen voor een kort rondje, om te kijken welke problemen er spelen die dezelfde dag nog aangepakt moeten worden. ’s Middags gaat het dan verder met meetings. Ik probeer wel vaak rond zes uur af te sluiten op kantoor. ’s Avonds na het eten bekijk ik vaak nog wat mails, maar doe meestal niet al te veel meer.” (Peter Stas)
“De horlogemakers op de fabriek in GenĆØve beginnen doorgaans om zes uur ’s ochtends, in de zomer soms nog eerder. Die werken dan tot drie, vier uur ’s middags en hebben nog een heel leven daarnaast. Zelf ben ik niet zo’n ochtendmens. Ik sta meestal tussen zeven en half acht op. Net als Peter begin ik wel om negen uur, al heb ik niet altijd fulltime op kantoor gewerkt. In Ć©Ć©n opzicht ben ik altijd erg Nederlands gebleven: in Zwitserland hecht men aan de lange middaglunch, maar dat vind ik echt zonde van de tijd. Liever eet ik een sandwich achter m’n bureau, al vinden Zwitsers dat een doodzonde. ’s Avonds kan ik nog bergen werk verzetten tussen negen en elf uur. Dan komen vaak ook de beste ideeĆ«n voor nieuwe ontwerpen van horloges. Want momenten van inspiratie en creativiteit ... dat is iets wat je juist niet goed kunt plannen.” (Aletta Stas, https://www.businessinsider.nl/hoe-de-twee-nederlanders-die-horlogemerk-frederique-constant-tot-een-wereldsucces-maakten-zelf-omgaan-met-de-tijd/)
--
Aletta and Peter Stas sell their watch brands to Citizen. The co-founders of the FrƩdƩrique Constant group yesterday announced that they have sold their three brands to the Japanese. Why? 27 May 2016
https://en.worldtempus.com/article/industry-news/business/frederique-constant-aletta-and-peter-stas-sell-their-watch-brands-to-citizen-21772.html
...
In 1994, Aletta and Peter Stas were obsessed by one idea. In their view, there were only two kinds of watch on sale: superb but unaffordable timepieces and shoddily-made models. And so they dreamed of producing watches that were innovative, high-quality – and reasonably-priced. That led to them launching the first Frederique Constant watch: the Heart Beat, soon to become the firm’s signature piece. In 2004, they moved to Geneva and joined the select circle of Manufactures, presenting the first Frederique Constant to be fully designed and assembled in-house. Naturally, this took the brand upmarket, but the couple’s conviction remained unchanged: the pleasure of luxury should be made more widely available.
*On the occasion of GMT Magazine and WorldTempus' 20th anniversary, we have embarked on the ambitious project of summarising the last 20 years in watchmaking in The Millennium Watch Book, a big, beautifully laid out coffee table book. This article is an extract. The Millennium Watch Book is available on www.the-watch-book.com, in French and English, with a 10% discount if you use the following code: WT2021.
https://en.worldtempus.com/article/industry-news/people-and-interviews/frederique-constant-aletta-et-peter-stas-29469.html
--
Hoe twee Nederlandse horlogemakers cashen met Frederique Constant. De enige Nederlandse horloge-CEO in Zwitserland, Peter Stas, blijft opzien baren met zijn Frederique Constant. Hij verkoopt het merk dat hij samen met vrouw Aletta exploiteert nu aan de Japanse horlogegigant Citizen!
... ‘Laten we direct beginnen.’ Peter Stas (52) spreekt gepolijst en vlot. Met een zinsbouw die doet vermoeden dat hij alles wat hij tegen je zegt, drie jaar geleden al wist. En waarschijnlijk is dat ook zo. Er is dus geen enkele reden om te twijfelen aan zijn woorden wanneer hij zegt: ‘Over een paar jaar zullen we 180.000 horloges per jaar maken. Volgend jaar misschien 160.000. De groei zal zo met stapjes vooruitgaan.’
Een kraakheldere visie en kleine stapjes; dat zijn de managementwapens waarmee Aletta en Peter Stas de conservatieve horlogemarkt veroverden. ‘Accessible luxury was de basis van wat we deden’, zegt Stas. ‘En dat zal het blijven. Mooie, klassieke, kwalitatief hoogstaande horloges voor een scherpe prijs.’
Die uitspraken zijn geen holle marketingretoriek. Ze vormen het bestaansrecht van zijn bedrijf. Gezeten in een grote meeting room, omringd door horlogevitrines in zijn eigen manufactuur in GenĆØve, vertelt de geboren Gouwenaar zijn verhaal met opmerkelijke, bijna Zwitserse kalmte.
‘We wilden een mooi horloge, maar hadden niet het geld om daar vijfduizend gulden voor te betalen. Daar zat ons gat in de markt. We wilden zĆ©lf dat horloge maken. Ook beseften we dat klassieke schoonheid minder snel zou vergaan dan modieuze designs.’ Accessible luxury bleek de juiste keuze. Inmiddels is het merk het op een na grootste in het segment van €500 tot 3.000.
Frederique Constant opereert daarmee in misschien wel het meest competitieve horlogesegment, waar veel grote merken hun bread and butter verdienen. De productie bedraagt op dit moment zo’n 150.000 stuks, waarmee het alleen Longines voor zich moet dulden. By far, dat wel, maar toch.
De dwingend rustige toon waarop Stas spreekt, camoufleert ternauwernood de gedrevenheid die zich in hemzelf afspeelt. In zijn woorden dreunen de ambities door die hem brachten waar hun nu staat. ‘Het verschil tussen de nummer Ć©Ć©n en de nummer twee is veel te groot. Dat gat mĆ³eten we verkleinen.’ Stas is niet tevreden met de tweede plek.
‘Die drijfveer om verder te komen... Die is er zeker, anders zou ik dit niet doen. Ik had altijd een sterke drive om onafhankelijk te zijn. Zou je diep graven, dan kom je waarschijnlijk uit bij familieomstandigheden, en misschien niet altijd de meest positieve. Daardoor heb ik ook altijd geprobeerd een bepaalde onafhankelijkheid te creĆ«ren. Maar dat is niet het enige. Ik denk dat we zo’n tien jaar geleden al financieel onafhankelijk waren. We zijn daarna net zo hard doorgegaan. Het is vooral ook de drive om iets te creĆ«ren. Dat zit er gewoon in. Ik zou niet weten of dat ook psychisch te verklaren is. Sommige mensen hebben dat, die willen iets neerzetten.
Al in mijn tienerjaren richtte ik kleine bedrijfjes op. Een klein database-softwarebedrijfje bijvoorbeeld. Een andere interessante onderneming was om met heliumballonnen huizen te fotograferen vanuit de lucht. Maar dat werkte niet; die ballonnen bleven niet stil hangen en de camera’s waren niet bepaald zo klein als nu. Ook heb ik nog eens een psychologisch testprogramma op de markt gebracht, dat ik uiteindelijk voor vijftigduizend gulden heb verkocht.’
Na zijn studie Bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit werd Stas aanvankelijk consultant bij Loyens & Loeff in New York en later product marketing manager bij Philips. Daarvoor werkte hij op verschillende plekken in de wereld. ‘In mijn Philips-tijd heb ik zeker het meeste geleerd. In die tijd ontstond ook het idee voor Frederique Constant. Samen met Aletta woonde ik toen in AziĆ«. Daar zag je veel horloges die weliswaar kwalitatief prima waren, maar vrijwel zonder uitzondering afschuwelijk lelijk. Hier in Zwitserland was de hele industrie ingezakt, maar waren de designs veel mooier. Wij vroegen ons af: waarom zijn die goedkope horloges toch zo lelijk? Het idee achter accessible luxury was om de kwaliteit van het een te combineren met de schoonheid van het ander.’
Toen hij 26 was, richtte Stas het bedrijf officieel op. ‘Let wel: in 1988 hebben we alleen de naam en de legale structuur vastgelegd. Met de echte activiteiten zijn we pas in 1991 begonnen. In die tussentijd hebben we research gedaan, hebben we goed om ons heen gekeken en ons georiĆ«nteerd op de markt. In 1992 kwamen onze eerste horloges op de markt.
We ontwikkelen alles stap voor stap. Geen businessplannen die verkondigen: hier staan we over twintig jaar. Binnen de grote strategie die altijd hetzelfde gebleven is, zijn er wel veel veranderingen geweest. In 1994 introduceerden we ons eerste mechanische horloge, terwijl we vooraf niet hadden gedacht dat we dat zouden gaan maken. We werkten indertijd met een partner die de horloges assembleerde, uitleverde, et cetera. Daarna zijn we naar Zwitserland verhuisd. Een belangrijke stap in 2001 was een eigen in-huis uurwerkontwikkeling. Die mondde uit in onze eigen manufactuur. Allemaal schijnbaar losse stappen, die in retrospectief een heel uitgedokterde strategie lijken.’
Achter Stas breekt de Zwitserse nazomerzon door die zijn leefomgeving is in een helder licht zet: het Geneefse industrieterrein Plan-les-Ouates. Zijn buren vormen letterlijk de bakermat van de Zwitserse horlogerie: Vacheron Constantin, Patek Philippe en Rolex.
‘In eerste instantie werden we Ć¼berhaupt niet serieus genomen. We werden ontvangen met een gevoel van: ach, dat merkje verdwijnt wel weer. Toen wij hier deze manufactuur bouwden, werd er al met meer interesse gekeken naar wat we eigenlijk aan het doen waren. Maar nog steeds zien onze directe buren ons niet echt als concurrentie. Ze zien ons meer als een merk dat mensen hun eerste horloge geeft, mensen die op een later moment wel hun horloges zullen kopen.’ Zelfs toen Frederique Constant het oude merk Alpina (uit 1883) opkocht om het aanbod te diversifiĆ«ren, keken de buren louter toe.
De eerste keer dat de Zwitserse horlogerie echt te maken kreeg met het karakter van Peter Stas, was in 2011. De machtige Swatch Group was met zijn dochteronderneming ETA tot dat moment de belangrijkste leverancier van mechanische uurwerken voor zo’n beetje de hele horlogerie, waaronder ook Frederique Constant. Maar Swatch Group wilde die leveringen aan externe partijen stoppen, waardoor de kleinere horlogemerken in de problemen kwamen. Het ontwikkelen en kunnen produceren van eigen uurwerken is immers een zeer kostbare en tijdsintensieve bezigheid.
https://www.quotenet.nl/lifestyle/a179172/hoe-twee-nederlandse-horlogemakers-cashen-met-frederique-constant-179172/
// ACCESSIBLE LUXURY. LIVE YOUR PASSION
-- 4 juni:
Op de wachtlijst voor een Nederlands horloge van 155.000 euro. Horlogemakers In het universum van het mechanische horloge is ‘Swiss made’ de norm. Maar het Nederlandse horloge is in opkomst. De wereld van de CVDK Planetarium, de 1941 Grƶnograaf en de PreLiminality, waar alles geruststellend klopt, zolang je het opwindt (https://www.nrc.nl/nieuws/2023/06/01/seconden-minuten-uren-planeten-a4165108)
Reacties