Dit is geheel aan mij voorbijgegaan en met verbazing kijk ik naar zowel het succes als het falen van dit bedrijf. Wat me direct opviel was dat het een Amsterdams bedrijfs was. Amsterdam!
Als Rotterdammer was ik benieuwd wat dan het onderscheidende kenmerk was en voor Amsterdammers dacht ik hardop, ging het niet om efficiency of kostenvoordeel maar om Design. Natuurlijk. Uitstraling. Rotetrdam verdient het geld, Amsterdam geeft het uit. In Amsterdam zie je de glamour.
Dat soort beelden spoelden door mijn hoofd. Puur intuitief.
Taco en Ties Carlier, zijn ook geen puur NEderlandse namen, hun namen klinken Frans. Niet dat het uitmaakt, maar ik zocht naar aanknopingspunten zowel voor het succes als voor het falen. Waren het misschien buitenlandse ontwerpers die de hele fietsmarkt op hun kop wilden zetten?
Maar de achtregrond van de oprichters was meer dan gewoon en to-the-point, twee ingenieurs. De ene industrieel ontwerp, de ander autotechniek. Betere formatie kan je niet indenken. De een is meer de architect de ander echte ingenieur. Zoiets.
Het bijzondere van het ontwerp is het idee van minimalisme en het jaar van de start in 2009 zal je als een keerpunt kunnen zien waar de financiele crisis noopt tot anders denken. Minimalisme zou daar bij kunnen passen. De fiets oogt bijzonder en alles eromheen van een eigen productiefaciliteit tot marketing wordt uitgedacht en uitgewerkt.
Wanneer je let op de specifieke details in het ontwerp, het futuristische dan lijkt het op Tesla (waar de goegemeente nog niet over uit is of het nu de automarkt zal blijven revolutioneren en voorop blijft lopen of dat het bedrijf ook failliet zal gaan). Een kickslot en andere features die passen bij het gehele idee.
In hele korte tijd groeit het bedrijf en in nog kortere tijd gaat het failliet, in feite omdat men het merk niet meer vertrouwd. De belofte valt tegen. Hoe is het mogelijk dat een fietsfabrikant fietsen ontwerpt en bouwt voor steden, in de hele wereld haar intrede doet en dan toch failliet gaat?
En hoe is het mogelijk dat ik er nog nooit van gehoord had?
Sommigen, zo lees ik prijzen het verdienmodel (maandelijks abonnementen) van het bedrijf en ongetwijfeld is het laatste zowel van het succes als van het falen nog niet gezegd (dat investeerders graag geldschieten voor een belofte van vernieuwing bijvoorbeeld). Maar wat wil je als ondernemer? Je hebt naam gemaakt. Hoe het verder gaat met de twee broers lijkt me ook wel interessant. Wat is hun volgende stap?
Op Marktplaats is een vloedgolf aan vanMoofs te vinden, lees ik ook. Wat een verhaal, waar de concurrentie natuurlijk blij mee is.
--
Vooropgesteld, ken Van Moof niet door en door en bedrijfeconomie is niet mijn expertise. Maar, als macro-econoom valt het me wel op dat een bedrijf dat opgericht werd in 2008/2009- toen de rentes naar 0% gingen - nooit winstgevend was, in acute problemen komt de eerste de beste (https://twitter.com/edinmujagic/status/1679520523737346050)
-- 18 juli.
De Amsterdamse rechtbank heeft VanMoof failliet verklaard. Vorige week kreeg de maker van hippe e-bikes al uitstel van betaling. Vorig jaar leed VanMoof een verlies van bijna 80 mln euro. Tevergeefs werd de afgelopen maanden gezocht naar nieuwe geldschieters. De winkels bleven vorige week plots dicht en toen werd duidelijk dat het bedrijf op omvallen stond. (FD - Telegraaf)
-- 19 juli. Thijs Broekhuizen, schrijft dat vooral het gesloten systeem van VanMoof nadelig heeft gewerkt waar het bij de start juist voordelen gaf:
"Bij mij als innovatieonderzoeker roept het de vraag op of het redelijk 'gesloten' systeem van VanMoof (unieke onderdelen, eigen fabriek, eigen software, eigen design) heeft bijgedragen aan de ondergang van VanMoof. Een sterk beschermde merkomgeving kan investeerders aantrekken die hopen op een winstgevend ecosysteem zoals Apple met haar Apple Store. Echter, dit vereist voldoende innovatiekracht van het platform en een product van hoge kwaliteit. De gadgets en accessoires van VanMoof - zoals de kick lock, boost, fietsalarmgeluiden, en service om je gestolen fiets terug te krijgen - hadden een zekere aantrekkingskracht, maar een meer open strategie en het gebruik van industriestandaarden hadden kunnen leiden tot snellere acceptatie, snellere reparaties en lagere kosten. Dit zou echter wel afbreuk doen aan het hippe imago. "
(bron: https://www.linkedin.com/posts/thijs-broekhuizen-076558_het-faillissement-van-vanmoof-was-activity-7087159387177263104-tXRV/)
Je ziet hier ook de weerstand van andere bedrijven en de omgeving van het succesvolle bedrijf. Een eigen proprietary systeem zoals Apple kan alleen als het bedrijf als Apple beter en groter is dan de rest van de markt.
--2 aug.
Een handvol gegadigden wil #vanmoof weer op de rit te krijgen. Enkele investeerders willen alleen de technologie van de VanMoof-app en e-bike. Een groep investeerders ziet kans op een volledige doorstart. @theobesteman https://twitter.com/dft/status/1686615205432655872
-- 31 aug. Is het bedrijf verkocht, alle medewerkers op 50 of 60 na worden ontslagen, de productie gaat anders en er komen veel wijzigingen.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/fietsfabrikant-vanmoof-is-verkocht-ruim-600-medewerkers-verliezen-baan-inclusief-oprichters~b3211bac/
-- 21 sept.
"Na het faillissement van VanMoof is opnieuw een grote Europese e-bike-fabrikant in de problemen gekomen. Het Zwitserse Flyer, ... moet bij een grote bezuinigingsoperatie zo'n 80 van zijn ruim 300 medewerkers ontslaan, melden Zwitserse media. De leiding van de e-bike-fabrikant wil meer 'kostenbesparende maatregelen’ doorvoeren. Het bedrijf zegt in een verklaring hiermee te reageren op de 'moeilijke marktsituatie in de fietsindustrie'.
Bij Flyer daalde de verkoop de afgelopen twee jaar drastisch. Volgens een bericht aan het personeel zou de omzet nog maar de helft zijn van wat er was gepland. Flyer, dat sinds 2017 onderdeel uitmaakt van het Duitse moederbedrijf ZEG, verkoopt elektrische stadsfietsen, toerfietsen en mountainbike."
(Bron: https://www.bright.nl/nieuws/1152867/e-bike-elektrische-fiets-flyer-ebike-vanmoof.html)
Reacties