Wat wint Rusland met Carlsberg en Danone?

 Het is oorlog.

Maar het is ook business as usual. Zo denken bedrijven vaak, soms tegen beter weten in of, onder het mom van "als wij het niet doen, doet een ander het wel."

IG Farben was een Duits bedrijf dat een groot aantal chemische bedrijven onder zich had. IG Farben was ontstaan tijdens de Eerste Wereldoorlog en had tijdens de naziperiode bijna een volledig monopolie op de chemische industrie in Duitsland (Wikipedia).

Maar deze oorlog vindt plaats in een tijd waar alles vloerbaar is, het ene gaat traploos over in het andere. En dus wat moet je dan doen als bedrijf: in februari 2022 aankondigen dat je uit Rusland vertrekt, of het even op zijn beloop laten?

Dat is een kwestie va marketing, lijkt me. Nu confiskeert Rusland Danone en Carslberg en er zijn nog de nodige bedrijven die ook dat risico lopen.

Hoe denken Dé Russen hier nu over? Los van de jongens in het Kremlin ("zitten er ook meisjes in het Kremlin," ik dacht het niet) is de vraag hoe de Rus nu over deze confiscatie denkt.

Dat kan zijn, in de vorm van: "jullie voeren oorlog met ons, dus wij nemen nu jullie Carlsberg en Danone over. En daar zijn we trots op. Wij hebben julllie in het westen niet meer nodig."

Maar het kan ook zijn dat er russen zijn die weten dat Rusland vooral goed is in productie van militaire producten, en dat er volop basismaterialen zijn in het land, maar dat klantgerichtheid niet een sterk punt is. Rusland wil nu met de confiscatie van Retail leren hoe westere bedrijven ondernemen.

Maar dat leer je natuurlijk niet zo snel. Cultuurverandering kost tijd. En Luxe heeft Rusland niet in huis, dat koopt het in. Al die luxe producten zoals van LVMH en die superjachten, die zijn van westerse makelarij.

Qua marketing heeft het Kremlin toch wel een uitdaging want na bijna twee jaar (anderhalf) oorlog voeren, verandert het imago van Rusland steeds meer in een echte puur autocratische staat (om het woord terroristische staat niet te gebruiken), waar alleen Noord-Korea zaken mee wil doen. En die heeft ook geen Carlsberg of Danone. Of LVMH of luxejachten. Oh ja, Rusland produceert Vodka, dat wel*.


De confiscatie van Russische superjachten door het westen krijgt dus nu een parallel antwoord met de confiscatie van retailbedrijven (producten zijn er niet zoveel meer) in Rusland, maar voor het westen verandert daar niet, het is een kwestie van afschrijven. Minder winst, waar zelfs de beurs geen enkele verandering laat zien, de markt weet dat Danone wel ergens anders haar producten slijt. Maar Rusland verandert wel steeds meer van enigszins open-economie naar steeds meer geslotenheid. Terwijl de reclame ook nog naar het westen gaat, want ik zie nu twee merken, gratis.
Mogelijk dat dit zelfs tot een actie leidt waar klanten in Frankrijk of Denemarken een extra biertje van Carlsberg of Toetje van Danone aanschaffen, als solidariteitsactie.
 
En daar staat geen enkel Russisch product tegenover, ja het anonieme Olie en Gas, of koper en goud waar geen Russische denominatie op te vinden is. Dat zijn commodities.

Maar dat is verder het probleem van Rusland.

Zolang dit niet verder escaleert mogen we blij zijn. Als het blijft bij een Danone en Een Heineken die daar ook nog zit, dan is de schade te overzien. Dat is wisselgeld. 

Hoe langer de oorlog op deze manier doorgaat, lijkt het me dat het Kremlin er niet sterker door wordt. Ik geloof niet dat de Russen nu staan te juichen met een Carlsberg in de hand. Wat die mensen zullen zich ook wel afvragen hoe het nu op de langere termijn verder moet. Met enkel Olie, Gas, Vodka en Koper, hoe ze daarmee tot een volledig en goed functionerende economie komen. 

Er zijn een miljoen russen gevlucht sinds het begin van de oorlog en economie begint bij mensen, die kunnen produceren en consumeren. Maar daar zie ik dat het Kremlin nog geen antwoord op heeft. Dus de echte vraag is, wat wint de russische economie met deze zet? Op korte termijn lijkt het een goede zet: gratis bier. 

[geschreven vanuit een arrogante westerse houding]
Aansluitend kwam ik bij LIDL en daar kwam ik een soortgelijke wordcloud tegen als onderstaande:


Zelf heb ik enige tijd geinvesteerd om de Russische taal te leren, en ik vroeg (een beetje naar de bekende weg) of Do Svidanya, Russisch was, voor "tot ziens," en aansluitend kan je je afvragen of het Ukraïne hetzelfde woord en schrijfwijze is. Op het antwoord moet ik nog even wachten.
Maar ik kan me voorstellen dat wanneer de oorlog voortduurt ook dit soort zaken een (marketing)probleem gaan vormen. En dan kan je je afvragen, Wat zou het effect zijn van al dit soort mini-oorlogjes (marketingoorlog) in het grotere geheel?

* - De grootste Vodka producent is trouwens Smirnoff en dat merk is onderdeel van ... Diageo. Maar de disclaimer stelt:
This year’s compilation of the world’s biggest-selling vodka brands looks a little different to previous years. As a result of the Russian war in Ukraine, the decision was taken to omit Russian brands from this year’s Brand Champions report in support of Ukraine. (https://www.thespiritsbusiness.com/2022/06/top-10-biggest-selling-vodka-brands/)

--

-- een week later komt dit bericht:
De Russische marine maakt zich mogelijk klaar om commerciële vrachtschepen te onderscheppen op de Zwarte Zee, nu Rusland gestopt is met de graandeal. Dat meldt het Britse ministerie van Defensie. Ieder commercieel schip dat zich nog op die wateren begeeft, beschouwen de Russen als militair doelwit.
(bron: https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10519681/russische-marine-wil-mogelijk-vrachtschepen-onderscheppen-op-de-zwarte-zee)
Dit lijkt een grotere impact te hebben. De Russen zijn nog lang niet klaar met de oorlog, dat is wel duidelijk.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?