Kernwaarden BravisZiekenhuis
"De manier waarop wij denken en handelen hebben we vertaald in vier kernwaarden:"
Deskundig... Dat is ons bestaansrecht. En als elke zorgtaak wordt uitgevoerd door degene die daarvoor het beste is toegerust, ontstaat bovendien ruimte voor meer specialisatie, dus nog meer deskundigheid. Maar deskundigheid is ook: op elk moment herkennen bij welke deskundigheid de patiënt het meest gebaat is. En dan indien nodig zelf een stapje terug doen.
Maar professionals werken niet geïsoleerd, dus dan kan je aangeven hoe je met relaties omgaat: onafhankelijkheid, agiliteit (flexibiliteit, wendbaarheid), authentiek, fair, teamwerk of samenwerken, etc. "Verbindend," kan ook:
Verbindend... We zijn verbonden met elkaar en met onze patiënten. We verbinden op een laagdrempelige manier iedereen die betrokken is bij de zorg voor onze patiënten, zodat de patiënt altijd de beste behandeling krijgt.
In deze en veel kernwaarden zie je vaak een mix van waarden en focus. Hier zie je dat de klant belangrijk is. De beste behandeling is juist een thema dat ook weer bij deskundigheid hoort of te vinden is.
Dan is er een basis gelegd. De organisatie werkt, met professionals en relaties en netwerken. Maar hier voldoet zo'n beetje elk bedrijf aan.
Passie en vergelijkende waarden zijn vaak toevoegend omdat ze iets aan de manier waarop communiceren. Iedereen is deskundig zou je kunnen zeggen, maar als je alles tegelijk wilt doen en overal de beste in wil zijn kan je al niet meer deskundig zijn. Een stapje terug doen zoals het boven staan kan helpen. Maar passie ook, om te laten zien dat je op een gebied echt alles doet en geeft. De wereld verandert en ook daar moet je iets op vinden. Je bent deskundig maar het gebied waarop valt buiten de markt en nieuwe ontwikkelingen. je moet dus ook groeien. Creativiteit hoor je hier vaak, of moed om andere horizonnen te verkennen. Maar de volgende is bijzonder. Die werkt wel voor een kleine aantal organisaties, ik denk zelf bij een brandweer:
Lef... De zorg is altijd in beweging. Dat vraagt van ons lef om van de veranderingen die op ons afkomen, verbeteringen te maken. Om het oude los te kunnen laten en om het goede in het nieuwe te zien. Om het lef te tonen nieuwe initiatieven te ontplooien en tot uitvoering te brengen.
Lef in de zorg? Ik denk dat ze hier moed bedoelen. Een moedige beslissing. Maar lef zit teveel aan de kant van het risico-nemen en dat wil je niet in en ziekenhuis. Daar staat alles gericht op veiligheid. Dat zou op zich een goede kernwaarde zijn, maar die is moeilijk te verkopen bij het personeel. Infecties verlagen de effectiviteit van het hele ziekenhuis. Dat wil je ten alle tijden voorkomen.
Competitief gericht, klantfocus of ... in dit geval:
Vrij... Wij voelen ons vrij om de beste oplossing te kiezen. We voelen ons vrij om vragen te stellen, ons uit te spreken en elkaar aan te spreken. Want alleen zo verbeteren we onszelf én elkaar, in het belang van de patiënt.
Dat kan ook. We zijn verbonden, maar dat betekent niet dat we alles accepteren.
- Focus op kwaliteit: Het Bravis Ziekenhuis scoort bovengemiddeld op het gebied van kwaliteit van zorg. Dit blijkt uit verschillende rankings,...
- Specialisatie: Het Bravis Ziekenhuis heeft een aantal specialismen die niet in alle streekziekenhuizen te vinden zijn, zoals neurochirurgie, cardiothoracale chirurgie en neonatologie.
- Samenwerking: Het Bravis Ziekenhuis werkt intensief samen met andere ziekenhuizen in de regio, zoals het Amphia Ziekenhuis in Breda en het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg.
- Innovatie: Het Bravis Ziekenhuis investeert in innovatieve technologieën en behandelmethoden. Zo is het ziekenhuis een van de eerste in Nederland die robots inzet voor operaties.
- Financiën: Het Bravis Ziekenhuis is een van de weinige streekziekenhuizen die financieel gezond is.
Reacties