Het bedrijf & de toekomst - Philips

Een. Halverwege 2024:

 Het laatste jaarverslag van Philips op dit blog dateert van 2016. Sindsdien is er veel gebeurd, qua impact op de koers, voornamelijk de apneu-affaire:

Dit zorgde in oktober 2022 voor het vroegtijdige vertrek van Frans van Houten die tot dan toe bijna 12 jaar bestuursvoorzitter was. [Roy] Jakobs is de jongste bestuursvoorzitter van Philips ooit. Beleggers steunen Jakobs' benoeming, al zijn er ook zorgen. Gerichter innoveren, open en transparante communicatie moet het tij keren in plaats van het etaleren van wat er goed gaat bij Philips. De bekende vermogensbeheerder en beursanalist Corné van Zeijl vond de promotie van Jakobs strijdig met de normale gang van zaken, wegens Jakobs' betrokkenheid bij de apneu-affaire (Wikipedia).

Jakobs is ca. 10 jaar bij Philips, en werd in 2018 in het executive committee opgenomen als chief business leader van de Personal Health Business. De CFO Abhijit Bhattacharya kwam al in 1987 bij het bedrijf. Andere executives zijn nagenoeg allemaal ouder dan de CEO.

De boodschap van de nieuwe CEO, nu ca. 49 jaar, is als volgt: "2022 was a very disappointing year for Philips and its stakeholders, and we are taking firm action to strengthen patient safety and quality, improve our execution and step up performance with urgency in 2023."

Hij moet uitleggen dat een bedrijf met...  een sterke marktpositie, grote customer base, sterke innovatie portefeuille, talentvolle medewerkers, en  een global purpose-driven brand, zo in moeilijkheden is gekomen door de respironics apparatuur. De consultancytremen als agile en competitiviteit vallen en dat de manier van werken eenvoudiger moet. Is dit niet het verhaal van altijd? De reputatie van kwaliteit en veiligheid is beschadigd. Wat kost zoiets?

De focus is op organische groei (overnames met een lage beurskoers zijn onmogelijk geworden), via onderstaande focuspunten:
• Focusing investments to accelerate growth in Image Guided Therapy, Ultrasound and Monitoring, where we have strong #1 or #2 positions, and expand our leadership position in Personal Health
• Scaling our new Enterprise Informatics business
• Driving margin improvement in Diagnostic Imaging
• Restoring the Sleep & Respiratory Care business.

Een van de focuspunten is dus Enterprise Informatics door het HealthSuite platform dat via de cloud Imaging toepassingen in zorginstellingen integreert.
De omzet is onder te verdelen in :
  • Diagnosis & Treatment  (D&T) 51%
  • Connected Care (CC) 25%
  • Personal Health (PH) 20%
  • anders 4%
CC is waar als enige business unit de (comparable) omzet is gedaald (met ongeveer 10%). Die daling is vooral voor Europa en China (Covid) geweest.

Nieuw in de organisatiestructuur is o.a. de verandering van:
- Enterprise diagnostic informatics (verdwijnt bij D&T)
- Enterprise informatics (naar CC)

De vereenvoudiging in de organisatiestructuur is ook dat personal Health de voormalige opdeling moeder en kind en Orale gezondheid omvat, en niet meer expliciet genoemd worden. Van de ca. 77 duizend werknemers worden bij deze verandering ca. 4 duizend overbodig.

De omzet van CC zou met de focus op dit enterprise systeem omhoog kunnen. Philips gaat daarmee meer horizontaal (Software, SW) de competitie aan, en minder met pure technologie (HW). Overigens wilde Philips vanuit haar historie nooit op SW focussen.

Philips maakt 4,5 miljard minder winst, tot een verlies, dat komt door voorzieningen van 15, mrd en de verkoop van in 2021 van domestic appliences die 2,5 opleverde.

De risico's zijn dat de transformatie tot een health solution provider niet gaat werken: "Met de focus van Philips op gezondheidstechnologie verandert ons bedrijfsmodel van
transactionele, productgerichte bedrijfsmodellen naar resultaatgerichte, meerjarige klant
partnerschappen mogelijk gemaakt door oplossingen en diensten met toegevoegde waarde..."

Ook kan het zo zijn dat ze geen leiderschapspositie krijgt in Health Informatics:
"Nieuwe digitale technologieën en manieren van zakendoen veranderen de wereld fundamenteel gezondheidstechnologie-industrie, en daarmee onze concurrerende zakelijke omgeving. Een belangrijke tendens,
begonnen in de radiologie, is de toepassing van kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning
(ML) om kwaliteit en efficiëntie in klinische en operationele workflows te stimuleren. Een andere trend, versneld door de pandemie, is de verschuiving naar cloudgebaseerde Software as a Service (SaaS) bedrijfsmodellen en op afstand te upgraden en te onderhouden systemen met suites met apps.
Deze nieuwe soorten aanbiedingen worden mogelijk gemaakt door hybride cloud/on-premise digitale platforms. Ons informatica- en systeembedrijven kunnen achterlopen op gevestigde en nieuwe 'digitale geborenen' concurrenten als Philips er niet in slaagt om tijdig de vereiste capaciteiten te ontwikkelen, zijn bedrijfsmodellen en manieren vinden om nieuwe producten en diensten wereldwijd op grote schaal te commercialiseren. Dit kan ertoe leiden dat niet aan de behoeften van de klant en de patiënt kan worden voldaan, waardoor er iets misloopt mogelijkheden voor omzet- en margegroei, die een wezenlijk nadelige invloed kunnen hebben op De activiteiten, financiële toestand en bedrijfsresultaten van Philips."

Per saldo stagneert de omzet van Philips over de afgelopen drie jaar en nemen de marges af. De voorraad is dit jaar sterk toegenomen door producten die niet afgezet konden worden, de liquiditeit en cashflow positie heb ik niet onderzocht, de solvabiliteit is nog geen probleem, meer dan 40%.

... 

Een aantal vragen: allereerst over de Respironics case. Dat bedrijf werd in 2007 overgenomen, en is verantwoordelijk als producent van een product waar problemen mee waren in 2020, die problemen waren al in 2015 bekend, bleek uit onderzoek van het FD, en met die informatie werd niets gedaan. in hoeverre is dit nu een geïsoleerde case, of is dit iets waar Philips in haar complexe bedrijfsmodel (dat men nu wil vereenvoudigen) geen overzicht en inzicht heeft in het management?

Waar zit nu precies het probleem bij Philips? In de cultuur en dus bij de organisatie die een business moet uitvoeren of bij een business strategie die niet past bij de cultuur van het bedrijf? En wat is die cultuur. Philips was ooit een electronica-gigant die samen met ASM het succesvolle en nu vele male grotere ASML heeft mogelijk gemaakt, maar wat is de richting waar het bedrijf nu zelf naar toe gaat? Is informatics nu de toepassing waar de focus op komt, als een soort healthcare integrator?

- Wat waren nu precies de problemen met ...?

--

2017/02/jaarverslag-2016-philips

-- 28 nov 2023.
FDA waarschuwt voor nieuw probleem beademingsapparaat Philips. Toename van meldingen die wijzen op oververhitting.
De Amerikaanse toezichthouder FDA heeft dinsdag gewaarschuwd voor een nieuw probleem met beademingsapparaten van Philips, die oververhit lijken te kunnen raken.
De DreamStation 2 van Philips Respironics, die gebruikt worden om vormen van slaapapneu te behandelen, lijkt oververhit kunnen raken, stelde de FDA in de waarschuwing, die patiënten aanraadt om hun apparatuur goed in de gaten te houden.
Er zijn meldingen binnengekomen van vuur, rook, verbranding en andere tekenen van oververhitting, volgens de FDA. De toezichthouder is in overleg met Philips over strategieën om het probleem aan te pakken.

Het aantal meldingen over deze apparaten is tussen 1 augustus en 15 november sterk gestegen, stelde de FDA.

De toezichthouder blijft intussen letten op de afhandeling door Philips van een terugroepactie van slaaptherapie- en beademingsapparaten in juni 2021, die gerelateerd was aan het schuimrubber dat in bepaalde producten was gebruikt.

De FDA gelooft niet dat het oververhittingsprobleem iets te make heeft met het gebruikte schuimrubber in de DreamStation 2. (Bron: November 28, 2023 (c) 2023 ABM Financial News)

Er blijven problemen komen over de apparatuur van Philips, onlangs weer. Hier een kort overzicht van het laatste nieuws over het bedrijf:
  • Philips reorganiseert afdeling voor innovatie 90 banen weg (nu)
  • Hartpleister van Philips faalt: twee sterfgevallen in VS en meer dan honderd problemen gemeld
  • 2024-11-06, NRC, Philips daagt Amerikaans testlab voor de rechter wegens ‘ernstige fouten’ in apneu-kwestie
    • (idem) NRC, Philips en Ahold doneerden geld aan antidemocratische politici in de VS
    • (idem) NRC, Philips herstelt dankzij toenemende vraag VS en verzekeringsgeld
  • NRC, Patiëntveiligheid? Philips ‘wil iedereen uit de weg hebben’
Deze laatste titel is ook terug te vinden bij de (de speciale) vereniging voor apneupatiënten:
  • Er zijn vermoedelijk een paar honderdduizend mensen in Nederland die de diagnose apneu hebben en behandeld worden. Maar ook een paar honderdduizend  mensen die ook apneu hebben maar dat nog niet weten. Er is dus nog heel veel werk aan de winkel voor ons.
  • ... er is ook een volledig "Philipsdossier (in het nieuws)
     https://apneuvereniging.nl/de-vereniging/

TWEE. De toekomst.

Expliciet komt de "toekomst" relatief veel voor in het jaarverslag:
  • In January 2023, we announced our multi-year plan to create value with sustainable impact. Throughout the year, Philips teams around the world worked relentlessly, in a volatile environment, to deliver on the first phase of that plan, laying a strong foundation for sustained future success.
  • ... vertrouwen in ons plan, ..en in de toekomst
  • We see a future where it is also easier for people everywhere to look after their health and
    • well-being. For example, with solutions helping more parents and babies in the first 1,000 days and supporting the connection between good oral care and good overall health. Recognizing that human health and environmental health go hand in hand, we are collaborating with our customers and suppliers to decarbonize healthcare and so create a more sustainable and resilient industry.
  • There is a lot of work to be done, but we see the potential for a future where health systems
    • run smoothly, efficiently and sustainably, with doctors and nurses seeing the patient at the
    • right time and at the right point of care. Where they can be confident that the right choice is
    • also the easy choice, with simpler workflows enabling them to give patients the best care and best experience.
  • Innovatie en strategie:... 
    • Research helps to define the future of healthcare by unlocking opportunities that have the potential to disrupt the healthcare industry. Breakthrough Innovation Teams (BRITE) and Exploratory Innovations Teams (XITE) are two ways Philips nurtures long-term ‘big bets’ in innovation and enables the growth of an overarching entrepreneurial mindset across all of Philips.
  • Internationaal... To
    • support this vision we have made great progress on leveling up our go-to-market model, developing scalable solutions and software, expanding fit-for-future capabilities, reinvesting revenue to enable new business models, and establishing new partnerships.
  • Cupply-Chain & procurement: ... 
    • We continue to deploy our strategy for a more regional vs global approach to our end-to-end network design, taking into account factors such as customer proximity, leveraging manufacturing capabilities, our environmental footprint, and efficiency. We are using our multi-modality sites, in combination with contract manufacturing partners, to regionally ‘multi-source’ many of our products. This is intended to increase the resilience of our supply chain to manage future, unplanned disruptions and to ensure access to public healthcare investment where ‘local’ requirements exist in our largest markets.
  • Onroerend Goed... 
    • Philips is present in 75 countries globally and has its corporate headquarters in Amsterdam,
    • Netherlands. Our real estate locations are spread around the globe, with key manufacturing
    • and R&D sites in Europe, the Americas and Asia.
    • In 2023, we consolidated five different R&D locations into a new R&D Hub in Bangalore,
    • India, which will host some 5,000 employees. We continued our right-sizing program
    • through our Future of Work concepts to support hybrid working. The project to move
    • Philips’ headquarters to a new location in Amsterdam in 2025 is progressing as planned... / ... 
    • Over 75% of our locations are leased properties, and we manage vacancy closely to ensure
    • the right level of space efficiency and flexibility to support our business dynamic. Our current facilities are adequate to meet the requirements of our present and foreseeable future operations.
  • Inkoop van aandelen... 
    • Historically, Philips uses different methods to repurchase shares in its own capital: (i) share buyback repurchases in the open market via an intermediary; (ii) repurchase of shares via forward contracts for future delivery of shares; and (iii) the unwinding of call options on own shares. During 2023, Philips used method (ii) to repurchase shares for capital reduction purposes and share-based compensation plans.
  • Contractuele geldverplichtingen... The following table presents a summary of the Group's fixed contractual cash obligations
    • and commitments as of December 31, 2023. These amounts are an estimate of future payments, which could change as a result of various factors such as a change in interest rates, foreign exchange, contractual provisions, as well as changes in our business strategy and needs. Therefore, the actual payments made in future periods may differ from those presented in the following table:
  • Milieu prestaties... The EP&L account is based on LCA methodology, in which the environmental impacts are expressed in monetary terms using conversion factors developed by CE Delft. These conversion factors are subject to further refinement and are expected to change over time. We used expert opinions and estimates for some parts of the calculations. The figures reported are Philips’ best possible estimates. As we gain new insights and retrieve more and better data, we will enhance the methodology, use-cases and accuracy of results in the future. For more information and details we refer to our methodology document.
  • Vermindering Co2 uitstoot: .... Designing energy-efficient products and collaborating with our customers to reduce
    • emissions during the use-phase More and more, customers – both in healthcare and retail – are seeking solutions that are less impactful on the environment. To address that demand, we are continuously reducing the climate impact of our products by increasing the energy efficiency of our existing installed base and future product introductions. We see improving energy efficiency as a huge lever to deliver on our value chain emission reductions. More information can be found on our sustainability website.
  • Biodiversiteit en ecosystemen: ... 
    • In 2022, our manufacturing sites delivered some 80 potential measures to enhance biodiversity on-site. Philips implemented 30% of the biodiversity improvement measures selected for the short term at a number of sites in 2023, e.g. planting native trees in India, creating flower gardens in China, and creating habitats for endangered bee species in Central America. Furthermore, we have published our first Taskforce on Nature-related Financial Disclosures (TNFD) report and aim to set ourselves Science Based Targets for Nature (SBTN) in the future.
  • Personal Health ... 
    • As part of our Fit for Future Packaging program, we have
    • launched additional paper-based, mailbox-ready packaging solutions in our Grooming &
    • Beauty portfolio, including OneBlades and hairdryers.
  • Workforce van de toekomst... 5.3.3 Workforce of the Future
    • Through 2023, our Strategic Priority recruitment team continued to focus on delivery of the roles most critical to the delivery of our strategy. Together, the Strategic Priority team delivered 1,427 hires within R&D, Q&R and Clinical roles at Corporate Grade 70 and above, and all Informatics roles. To further enhance our workforce of the future, Talent Acquisition delivered 20.2% of external candidates with MedTech experience.
  • Employee resource groups... Philips currently has 11 ERGs globally, with over 10,000 employees participating: 
    • Able &Allies; Asian Employee Resource Group; Black Employee Resource Group; Future Leaders and Rising Employees; Latinx Employee Resource Group; Middle Eastern Employee Resource Group; Philips Empowering Parents; Philips Women Lead; Pride Network; Veterans and Family Coalition; and Neurodiversity Network.
  • Employee engagement... future direction i.r.m. patients needs and customers direction...
  • Ongelijke salaris (M/V) ... wil zorgdragen dat deze verschillen verdwijnen in de toekomst
  • Consent degree (o.a. respironics) we kunnen de toekomst niet voorspellen op dit punt... 
    • We cannot predict the outcome of this matter, and the consent decree authorizes the FDA, in the event of any violations in the future, to order us to cease manufacturing and distributing Emergency Care or Hospital Patient Monitoring devices, recall products, pay liquidated damages, and take other actions. 
  • UK, Healthcare engagement... Philips continues to champion health system transformation,
    • engaging with the government, AXREM and the NHS to help create a health system fit for the future through medical innovations with sustainable impact. Relations are maintained with the Association of British Health Technology Industries and Office of Life Sciences, and partnerships established with key academic institutions. In October, Philips UKI was named 'Company of the Year' at the Better Society National Sustainability Awards.
  • Strategische risico's:
    • pandemies die niet te voorspellen zijn ook qua impact en overheid [belangrijke klant] acties toegenomen onzekerheid door oorlog Rusland, Oekraïne supplychain-risico en toekomstige aanbod-issues risico's in  het vereenvoudigen van de manier van werken risicos in rivalserinen van voldoende en juiste toekomstig talent en beste werknemers aantrekken toekomstie cyberaanvallen kapitaal markten kunnen kapitaalkosten voor leningen doen stijgen  aandeleninkoop kan hoeveelheid benodigde cash beinvloeden waardoor toekomstige kansen misgelopen kunnen worden
  • En...
    • Supervisory board, blijft volledig committed voor toekomstige waarde creatie en minimale duurzaamheidsinmpact TSR incentive een peer groepen. Door overname van cerner door Oracle verdwijnt er een peer-referent.
    • Accounting principes: Actuarial assumptions of future events that are used in calculating post-employment benefit expenses and liabilities (Post-employment benefits, starting on page 192)
    • Afstoten van business (ap) en 15 commitment om toekomstige (philips) merk-afspraken te houden
    • Aquisities en desinvesterngen...  To determine the fair value of intangible assets at the acquisition date, estimates and assumptions are required. The valuation of the identifiable intangible assets involves estimates of expected sales, earnings and/or future cash flows and require use of key assumptions such as discount rate, royalty rate and growth rates.
    • ... contabiliseren van toekomstige verwachte cashflows
    • Verkoopgerelateerde kosten...  Sales-related accruals
      • The company has sales promotions-related agreements with distributors and retailers designed to promote the sale of products. Among the programs are arrangements under which rebates and discounts can be earned by the distributors and retailers by attaining agreed upon sales levels, or for participating in specific marketing programs. Management estimates the sales-related accruals associated with these arrangements based on a combination of historical patterns and future expectations regarding which promotional targets are expected to be met by distributors and retailers. Accrued customer rebates are presented as other current liabilities, unless there is a right to offset against the respective accounts receivable.
    • Inkomsten belasting heeft impact op toekomstige ontwikkelingen en te settlen bedragen
    • ...


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Het grootste bordeel van Europa

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?