Bedrijf & toekomst - Stellantis

Op Youtube is er altijd wel een video te vinden die licht kan schijnen op een probleem of kwestie, in dit geval, waarom "de koers" van Stellantis aan het dalen is.*
 
 Autoproducent Stellantis kondigde vrijdag wijzigingen aan in de mondiale samenstelling van haar management.
Antonio Filosa is benoemd tot Chief Operating Officer (COO) in Amerika, als vervanger van Carlos Zarlenga, een rol die hij zal bekleden naast zijn functie van topman van Jeep.
Jean-Philippe Imparato werd COO in de regio Groot- Europa en Doug Ostermann wordt de nieuwe financiƫle topman, als opvolger van Natalie Knight, die het concern zal verlaten.
Gregoire Olivier wordt COO van China, waar hij onder meer het belang van Stellantis in het Chinese Leapmotor zal behartigen. Santo Ficili werd daarnaast benoemd tot topman van Maserati en Alfa Romeo. Topman Carlos Tavares zal nog steeds aanblijven tot begin 2026, waarna hij met pensioen zal gaan. Het opvolgingsproces is ondertussen op gang gebracht. "Tijdens deze darwinistische periode voor de auto-industrie is het onze plicht en ethische verantwoordelijkheid om ons aan te passen en ons voor te bereiden op de toekomst. Ook beter en sneller dan onze concurrenten, om schone, veilige en betaalbare mobiliteit te leveren", aldus Tavares in een toelichting. Stellantis is een mondiale autoproducent, met onder meer de merken Peugeot, CitroĆ«n, Fiat, Opel, Jeep en
RAM (ABM FN, 10 okt '24) 

Qua merken gaat het om:

  • Abarth: Founded in 1949
  • Alfa Romeo: Founded in 1910
  • Chrysler: Founded in 1925
  • CitroĆ«n: Founded in 1919
  • Dodge: Founded in 1900
  • DS Automobiles: Established in 2015 (as a standalone brand, originally part of CitroĆ«n)
  • Fiat: Founded in 1899
  • Jeep®: Founded in 1941
  • Lancia: Founded in 1906

Een aantal details, uit 2020:
Het jaar van de fusie, komt Magneti Marelli veelvoudig voor als divestment: "Fiat Chrysler Automobiles N.V. ("FCA") (NYSE: FCAU/MTA: FCA) announces that it has entered into a definitive agreement (the "Transaction") to sell its automotive components business Magneti Marelli S.p.A. ("Magneti Marelli") to CK Holdings Co., Ltd. ("CK Holdings"), "

De organisatie van de verkoop begint in 2020 als volgt, via definitie van regio's: De eerste is vanuit de oude FCA organisatie: 
  • (i) Noord-Amerika: activiteiten van de FCA ter ondersteuning van de distributie en verkoop van voertuigen op de grote markt in de Verenigde Staten Staten, Canada, Mexico en de Caribische eilanden, voornamelijk onder de Jeep, Ram, Dodge, Chrysler, Fiat, Alfa Romeo en Abarth merken;
  • ii) LATAM: activiteiten van de FCA ter ondersteuning van de distributie en verkoop van voertuigen op de grote markt in Zuid- en Centraal-Europa Amerika, voornamelijk onder de Fiat, Jeep, Dodge en Ram merken, met de grootste focus van haar bedrijf in BraziliĆ« en ArgentiniĆ«;
  • iii) APAC: activiteiten van de FCA ter ondersteuning van de distributie en verkoop van voertuigen op de massamarkt in de regio AziĆ«-Pacific (meestal in China, Japan, India, AustraliĆ« en Zuid-Korea) uitgevoerd in de regio via beide dochterondernemingen en joint ventures, voornamelijk onder de Jeep, Fiat, Alfa Romeo, Abarth, Fiat Professional, Ram en Chrysler merken;
  • (iv) EMEA: activiteiten van de FCA ter ondersteuning van de distributie en verkoop van voertuigen op de massamarkt in Europa (die omvat de 27 leden van de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk en de leden van de Europese Vrijhandelsassociatie Associatie), het Midden-Oosten en Afrika, voornamelijk onder de Fiat, Fiat Professional, Jeep, Alfa Romeo, Lancia, Abarth, Ram en Dodge merken; en 
  • (v) Maserati: ontwerp, engineering, ontwikkeling, productie, wereldwijde distributie en verkoop van luxe voertuigen onder het merk Maserati.
PSA heeft een organisatie die er dan nog zo uit ziet:
  • •the automotive division, covered the design, manufacture and sale of passenger vehicles and light commercial vehicles under the Peugeot, CitroĆ«n and DS brands (collectively, “PCD”), and Opel and Vauxhall brands (collectively, “OV”), as well as after-sales, maintenance, repair and spare parts operations;
  • •the automotive equipment division, which corresponded to the operations of the Faurecia group and comprised four business groups which included interiors (covering instrument panels, door panels and complete cockpits), seating, clean mobility (covering exhaust systems technology) and Clarion Electronics (covering cockpit electronics and low-speed advanced driver assistance systems); and 
  • •the finance division, corresponded to Banque PSA Finance (“BPF”). BPF which operated in 17 countries and provided retail financing to customers of the Peugeot, CitroĆ«n, DS, Opel and Vauxhall brands, as well as wholesale financing to the brands’ dealer networks.  
In 2023 is de eerste vorm leidend geworden met een aantal wijzigingen: 
APAC is nu China en India en Pacific, LATAM is South America, EMEA is extended Europe. Maserati blijft als afzonderlijke divisie vna het luxemerk.

Al die geografische divisies doen eigen ontwerp, ontwikkeling, fabricage en distributie van voertuigen, behalve in AziĆ« waar het enkel om verkoop van voertuigen en onderdelen gaat.

Werknemers: FCA had ongeveer 189,500 werknemers in dienst voor de fusie, PSA rond 204 duizend.

Over zelf-ontwikkeling (2021):
  • The white-collar workers are expected to prepare, with their direct manager, their self-development plan related to main skills (both technical and behavioral) to develop. An extended training offer is also available. On top of that, several functions (e.g. Engineering, Purchasing and Supply Chain Management, Industrial, Information and Communication Technology) have competency-based models in place aimed at better identifying technical skills need for both white-collar and blue-collar workers.
Overeenkomsten (2021):
  • De jaarlijkse beoordeling is een fundamentele strategie voor het beoordelen van individuele prestaties en ontwikkeling. Voor het jaar 2021 werden de twee prestatiemanagementbenaderingen van de oude bedrijven (prestatiebeoordeling voor oude PSA en prestatie- en leiderschapsmanagement voor oude FCA) uitgevoerd voor de respectievelijke voorgangers van het bedrijf. Hoewel deze twee prestatiemanagementprocessen in de loop der jaren in verschillende contexten zijn opgebouwd, waren er veel overeenkomsten die voortkomen uit twee culturen die gepassioneerd zijn over prestaties. In beide processen definiĆ«ren organisatieleiders de collectieve doelstellingen waaraan elke functie zal werken. Deze doelstellingen werden gedeeld met managers en werknemers die samenwerken om individuele doelstellingen vast te stellen die de collectieve doelen van het bedrijf ondersteunen. Managers en werknemers worden het hele jaar door aangemoedigd om prestaties te beoordelen, successen en aandachtsgebieden te identificeren om de levering te verbeteren.
  • In 2021 werd de basis gelegd voor een nieuw, uniform prestatiemanagementproces van Stellantis dat het beste van beide benaderingen overneemt en meer focus legt op het ondersteunen van de prestaties van werknemers door middel van verbeterde en continue feedback en discussies.
Solid-state (2022):
  • In 2022, Stellantis made a minority equity investment in Factorial Inc., a U.S.-based battery development company focused on the development, commercial production and deployment of solid-state battery technology that could offer up to 50 percent greater driving range than current lithium-ion technology.
Propulsie systeem (2022):
  • BEV Propulsion System Technologies Jeep introduced its first-ever BEV, the all-new Jeep Avenger, at the 2022 Paris Motor Show. The Ram 1500 Revolution BEV Concept and Peugeot Inception Concept were unveiled at the CES 2023 in Las Vegas (Nevada) in January 2023. The Peugeot Inception Concept is based on the STLA Large platform and is powered by a 100kWh battery and two electronic motors, which provides a range of approximately 497 miles and almost 680hp. The Ram Revolution Concept incorporates an efficient battery pack configuration and is powered by two EDMs, enabling the cabin to be moved forward, increasing the cabin space and configuration flexibility. Using 800-volt DC fast charging at up to 350kW, the Revolution Concept is able to add up to 100 miles of range in approximately 10 minutes.
Smartcockpit (2022)
  • In 2021, Stellantis entered into the “Mobile Drive” joint venture with Hon Hai Technology Group (“Foxconn”) and began developing the “STLA SmartCockpit” solutions. The STLA SmartCockpit is intended to be layered on top of the STLA Brain to deliver AI-based applications such as navigation, voice assistance, e-commerce, and payment services. Stellantis entered into a partnership with Amazon in early 2022 to integrate software technology into the STLA SmartCockpit. The launch of STLA SmartCockpit technology is planned for end of 2024.
Verzekeren van aanbod van basismaterialen (2022):
  • [o.a.] Non-binding MOU has been signed with Alliance Nickel Limited for the future sale of quantities of battery grade nickel and cobalt sulphate products from the NiWest Nickel-Cobalt Project in Western Australia
    • En:
  • Beyond lithium sourcing, Stellantis is paving its way to a secured sourcing of other raw materials: •Nickel and cobalt sulfate: in April 2023, Stellantis and Alliance Nickel Ltd (formerly GME Resources) announced the signing of a binding off take agreement for the supply of 170,000 tons of nickel sulfate and 12,000 tons of cobalt sulfate in total over an initial five-year period;
Powerhouse (2023):
  • Cruciaal voor onze duurzaamheid op de lange termijn, hebben we onze eerste Circular Economy Hub in ItaliĆ« geopend om een powerhouse van vaardigheden en activiteiten samen te brengen die gericht zijn op het creĆ«ren van een hoog presterend centrum van uitmuntendheid. Ons doel is om de terugwinning en het duurzame hergebruik van materialen te industrialiseren, terwijl we innovatieve technologieĆ«n en geavanceerde mogelijkheden bouwen, om onze gedeelde toekomst veilig te stellen.
Leapmotor (CHine, 2023): In November 2023, Stellantis paid €1.4 billion for an equity investment representing approximately 21 percent equity in Zhejiang Leapmotor Co. Ltd (“Leapmotor”), a Chinese new energy vehicle original equipment manufacturer (“OEM”). T

Directeuren en aanstelling door de diverse partijen, zoals door Exor (2023):
  • In accordance with Articles of Association and the combination agreement, Kevin Scott and Wan Ling Martello were nominated by FCA; Henri de Castries and Ann Frances Godbehere by PSA; John Elkann and BenoĆ®t Ribadeau-Dumas by Exor; Nicolas Dufourcq by BPI; Robert Peugeot by EPF/Peugeot Invest; and Fiona Clare Cicconi and Jacques de Saint-ExupĆ©ry in representation of FCA and PSA employees, respectively.
Gigafactory: To support our bold electrification ambition, we secured our raw materials needs through 2027 and are on the right pace in battery production. In December 2023, ACC started preliminary production for Stellantis at its Billy-Berclau Douvrin Gigafactory (France) on schedule, paving the way for further industrial developments to meet demand,

Nextstar: In 2023, Stellantis finalized the NextStar Energy joint venture with LG Energy Solution.

Als laatste een zoektocht naar de toekomst / "future":
  • The future is full of possibilities, and we are
  • ...
  • our shared future
  • ...
  • they relate to market share and our future expectations, involve risks and uncertainties and are subject to change based on
  • ...
  • Statements contained in this report, particularly those regarding possible or assumed future performance,
  • ...
  • These forward-looking statements reflect our current views with respect to future events and involve
  • ...
  • Furthermore, in light of the inherent difficulty in forecasting future results, any estimates or forecasts of particular
  • ...
  • indication of, the future results of operations or cash flows of Stellantis
  • ...
  • income approach based on the relief from royalty method, which requires an estimate of future expected cash flows
  • ...
  • Ethical responsibility is at the core of Stellantis to ensure a sustainable future of mobility for our customers, our
  • ...
  • benefit the Company in the future
  • ...
  • to produce new electric drive modules (“EDMs”) that will help power future electric vehicles assembled in
  • ...
  • SilconAuto is expected to support Stellantis’ future semiconductor needs, including
  • ...
  • sustainable future for the plants in Italy and improvements in work-life balance and wellbeing for the employees
  • ...
  • time consulting its networks on the future distribution model
  • ...
  • carryback of excess credits generated by a compliant fleet in past or future years, by the purchase of California-specific
  • ...
  • regulation in the future
  • ...
  • The EU is also likely to adopt additional, more rigorous, requirements in the future, especially in
  • ...
  • make significant investments in electrification and set aggressive targets for future low emission vehicle sales
  • ...
  • Factors - Our future performance depends on our ability to successfully manage the industry-wide transition from internal
  • ...
  • for future vehicle launches
  • ...
  • that the future economic benefits attributable to the development expenditure will flow to the entity; and (iii) that the cost of
  • ...
  • Future developments in our product portfolio could lead to significant capitalization of development assets and
  • ...
  • however, is expected to drive a challenging pricing environment in the global automotive industry for the foreseeable future
  • ...
  • materials increase and we are unable to mitigate its effects, our future profitability could be impacted
  • ...
  • We expect that our plans to converge on four platforms for future vehicle launches will allow us to deploy
  • ...
  • carryback of excess credits generated by a compliant fleet in past or future years, by the purchase of California-specific
  • ...
  • depends on future levels and mix of production and sales, as well as general market demand for BEVs, all of which are
  • ...
  • impact on our financial position and results of operations in future years
  • ...
  • which facilitate management’s ability to identify operational trends, as well as make decisions regarding future spending,
  • ...
  • partnerships Stellantis has recently engaged in, and will continue to engage in in the future, around electrification and other
  • ...
  • areas critical to the future of mobility
  • ...
  • expenditures to support our existing and future products; (ii) principal and interest payments under our financial obligations;
  • ...
  • supported by strong consumer preference for SUVs, but there is no guarantee that this trend will continue in the future,
  • ...
  • Future changes to such laws or treaties could adversely affect us and our subsidiaries and
  • ...
  • 101Our future performance depends on our ability to successfully manage the industry-wide transition from internal
  • ...
  • in the future, to dilute or eliminate supportive policies or delay electrification targets
  • ...
  • it more difficult to plan future investments
  • ...
  • 102Our future performance depends on our ability to offer innovative, attractive and relevant products
  • ...
  • See “ — Our future performance depends on our ability to successfully manage the industry-wide transition
  • ...
  • significant future technological advances by us, our partners and suppliers
  • ...
  • future work stoppages could have a material adverse effect on our business, financial condition and results of operations
  • ...
  • our vehicle sales in the future
  • ...
  • data-as-a-service strategy, it is expected that we will collect and store even more data in the future and that our systems will
  • ...
  • raw materials and components at reasonable prices in the future
  • ...
  • challenging pricing environment in the automotive industry for the foreseeable future
  • ...
  • technological costs (see “—Our future performance depends on our ability to offer innovative, attractive and fuel efficient
  • ...
  • The extent to which any future pandemic may impact our results is inherently uncertain and unpredictable, but will
  • ...
  • Current and more stringent future or incremental laws, regulations and governmental policies, including those regarding
  • ...
  • carryback of excess credits generated by a compliant fleet in past or future years, by the purchase of California-specific
  • ...
  • depends on future levels and mix of production and sales, as well as general market demand for BEVs, all of which are
  • ...
  • impact on our financial position and results of operations in future years
  • ...
  • increase significantly in the future, particularly with respect to vehicle emissions
  • ...
  • A failure to comply with such requirements, or additional requirements imposed in the future, may result in
  • ...
  • Furthermore, additional facts may come to light or we could, in the future, be subject to judgments or
  • ...
  • on acceptable terms in the future, if at all, and any such insurance may not provide adequate coverage against any such
  • ...
  • Our costs related to vehicle recalls could increase in the future
  • ...
  • be harmed and we may lose future vehicle sales
  • ...
  • 114•we may need to use a portion of our projected future cash flow from operations to pay principal and interest on
  • ...
  • contributions in future years
  • ...
  • establishment against future profits of our French permanent establishment and certain companies of the former PSA French
  • ...
  • A decision by the French tax authorities to revoke or disregard the tax rulings in the future would likely result in
  • ...
  • Moreover, we may become a PFIC in future
  • ...
  • determination is highly fact sensitive and may vary in case of future changes in our management and organizational structure
  • ...
  • Future changes to such laws or
  • ...
  • current and future annual reports
  • ...
  • aspects such as CO2 emission consequences and expected changes in the future mobility market
  • ...
  • Articles of Association, which will apply to future terms of office
  • ...
  • Shareholder”) to nominate the number of Directors mentioned below for future terms of office of the Board of Directors
  • ...
  • period and is intended to ensure that holders of Qualifying Common Shares in the future will receive their special voting
  • ...
  • that must be observed in the future or make a notification to the Company that its financial reports do not meet the applicable
  • ...
  • decisions affecting the future developments and business prospects of Stellantis and has regular access to inside information
  • ...
  • If Stellantis were to fail to qualify as a foreign private issuer in the future, Section 16(a) of the Exchange Act would
  • ...
  • bring about, or that results in, particular circumstances or a particular event, those future circumstances or that
  • ...
  • future event, and also the intermediate steps of that process which are connected with bringing about or
  • ...
  • resulting in those future circumstances or that future event, may be deemed to be information of precise nature;
  • ...
  • and proposed future changes
  • ...
  • Director’s role, level of responsibility, experience, individual performance, future potential and market value
  • ...
  • partnerships Stellantis has recently engaged in, and will continue to engage in in the future, around electrification and other
  • ...
  • areas critical to the future of mobility
  • ...
  • Failure in product quality will impact future revenues and cannot be compromised
  • ...
  • Our equity-based incentive awards are tied to Company performance and the future value of our common stock
  • ... 

  • Significance to Long-Term StrategyStellantis Sustainability and Future
  • ...
  • There are no further pre-merger legacy matters to report in the future
  • ...
  • knowing we will be accountable for them in the future
  • ...
  • expected changes in the future mobility market
  • ...
  • •The Strategy Council: its role is to look at the long-term future and potential courses of action for growth and to
  • ...
  • electrified future, aiming at selecting sustainable and responsible processes, partners and suppliers
  • ...
  • future production offtake of nickel sulfate and cobalt sulfate from Kuniko’s Norwegian exploration projects for
  • ...
  • •collecting a status report from major suppliers on their current and future CO2 emissions
  • ...
  • future needs and current resources
  • ...
  • the major ongoing and upcoming challenges together and provide economic and social performance for a sustainable future
  • ...
  • and take data driven decisions when creating future programs and developing strategies
  • ...
  • continuously develop and prepare the Company for future challenges
  • ...
  • way to a sustainable future
  • ...
  • Our objective is to build the roadmap of technical strategic skills for current employability and future transformation
  • ...
  • skills allows the organization to identify the best match between future needs and current resources
  • ...
  • •Enable the future supporting the Dare Forward 2030 strategy by providing knowledge and skills needed to
  • ...
  • solutions that will shape the future
  • ...
  • The strategy shares our diversity and inclusion aspirations in relation to our customers, our employees, our future
  • ...
  • Research and development of technologies are continued in order to develop future mobility options including
  • ...
  • This forum guides the Company on the application of future standards and
  • ...
  • regulations, and ratifies future processes and procedures concerning vehicle safety and security
  • ...
  • responsible approach to communication, and a sense of care towards future generations
  • ...
  • In 2022, the dedicated label “SUSTAINera - Circular Economy - Making a better future” was launched
  • ...
  • the Stellantis core value “We care for the future” through a responsible business entering a new era of sustainability
  • ...
  • For future risk evaluation, business as usual scenario
  • ...
  • generations into the future
  • ...
  • reflect current and future spending on electrification, including investments in our battery JVs, as set out in the Dare Forward
  • ...
  • might change in the future when presented in the comparison to prior year results
  • ...
  • definitions,may be clarified and/or amended through formal legislation or informal guidance in the future
  • ...
  • and/or guidance may impact future reporting
  • ...
  • Also, projections of any evaluation of effectiveness to future periods are subject to the risk that controls may become
  • ...
  • Stellantis has recently engaged in, and will continue to engage in in the future, around electrification and other areas critical
  • ...
  • to the future of mobility
  • ...
  • view that the development expenditure will generate future economic benefits and (iii) the intention to complete the
  • ...
  • intangible asset when it is probable that these costs will generate future economic benefits
  • ...
  • parts of an asset are capitalized only if they increased the future economic benefits embodied in that asset
  • ...
  • when there is a change in future lease payments arising from a change in an index or rate, if there is a change in the
  • ...
  • value in use of an asset or CGU, the estimated future cash flows are discounted to their present value using a discount rate
  • ...
  • future sales activity expectations;
  • ...
  • exposure at default and loss given default for each future contractual period and for each individual exposure or collective
  • ...
  • variability in future cash flows of a recognized asset or liability or a highly probable forecasted transaction and
  • ...
  • raw materials, finished goods, spare parts and other supplies based on their expected future use and realizable value
  • ...
  • value of future benefits that employees have earned and deducting the fair value of any plan assets
  • ...
  • benefits available in the form of future refunds or reductions in future contributions to the plan (asset ceiling)
  • ...
  • The Company’s obligations represent the present value of future benefits that employees have earned in return for
  • ...
  • The effects of remeasuring other long-term employee benefits to the present value of future benefits are
  • ...
  • when it is probable that this temporary difference will reverse in the foreseeable future, except when it is able to control the
  • ...
  • reverse in the foreseeable future and taxable profit will be available against which the temporary difference can be utilized
  • ...
  • deductible temporary differences, are recognized to the extent that it is probable that future profits will be available against
  • ...
  • previously unrecognized deferred tax asset to the extent that it has become probable that future taxable profit will allow the
  • ...
  • estimates are recognized in the Consolidated Income Statement in the period in which the adjustment is made, or in future
  • ...
  • Items requiring estimates for which there is a risk that a material difference could arise in the future in respect of the
  • ...
  • projected future payments to all participants by taking into consideration parameters of a financial nature such as discount
  • ...
  • rates, the rate of salary increases and the likelihood of potential future events estimated by using demographic assumptions,
  • ...
  • which may have an effect on the amount and timing of future payments, such as mortality, dismissal and retirement rates,
  • ...
  • future changes to benefit provisions beyond those to which the Company is presently committed are not made
  • ...
  • requires the use of estimates of the present value of the projected future payments to all participants, taking into consideration
  • ...
  • the likelihood of potential future events estimated by using demographic assumptions, which may have an effect on the
  • ...
  • amount and timing of future payments, such as mortality, dismissal and retirement rates, which are developed to reflect actual
  • ...
  • Assumptions regarding any potential future changes
  • ...
  • assets with definite useful lives is based on the estimated future cash flows, using the Company’s MTP of the Cash
  • ...
  • changes or in relation to any future business plans or strategies developed as part of partnerships and collaborations
  • ...
  • Company continues to assess the potential impacts of these evolving requirements, technological changes or future plans and
  • ...
  • resources, the recoverability of certain of the Company’s assets or CGUs may be impacted in future periods
  • ...
  • a discounted cash flow methodology based on estimated pre-tax future cash flows attributable to the CGUs and a pre-tax
  • ...
  • ◦The expected future cash flows covering the period from October 1, 2023 through December 31, 2026
  • ...
  • sales mix used for estimating the future cash flow are based on assumptions that are considered reasonable
  • ...
  • ◦The expected future cash flows include a normalized terminal period to estimate the future result beyond
  • ...
  • •The estimated future cash flows are discounted to their present value using a discount rate that reflects current
  • ...
  • in the estimated future cash flows
  • ...
  • on the Company’s ability to generate sufficient future taxable income in the period in which it is assumed that the deductible
  • ...
  • considers future taxable income arising based on the most recent business plan
  • ...
  • to the Company’s future performance as compared to the business plan
  • ...
  • Multiple factors are used in estimating the future incentive expense by vehicle line, including the current incentive
  • ...
  • The estimated future
  • ...
  • Estimates of the future costs of these actions are subject to numerous uncertainties, including the enactment of new
  • ...
  • are then compared with current spending rates to ensure that the balances are adequate to meet expected future obligations
  • ...
  • As such, the provisions for the Company’s legal proceedings and litigation may vary as a result of future
  • ...
  • represents tax payable or recoverable in the future
  • ...
  • future earnings and transfer of risks associated with the lease businesses transferred
  • ...
  • income approach based on the relief from royalty method, which requires an estimate of future expected cash flows
  • ...
  • relevant jurisdictions where the related temporary differences are expected to reverse in future periods
  • ...
  • tax assets were limited to the amount of deferred tax liabilities and taxable profits expected in the foreseeable future
  • ...
  • reverse in the foreseeable future
  • ...
  • future taxable income using estimates consistent with the main assumptions of the MTP
  • ...
  • recognized to the extent that it was probable that future profits would be available against which they could be utilized
  • ...
  • taxable income in the future, as well as Stellantis’ ability to implement tax planning strategies, as necessary
  • ...
  • future flows from trading activities which will occur within the following twenty-four and thirty-six months respectively
  • ...
  • tracked and the resulting credit balance can be used to satisfy minimum funding requirements in future years
  • ...
  • Future salary
  • ...
  • In particular, it required the use of estimates of the present value of the projected future payments to all
  • ...
  • participants, taking into consideration the likelihood of potential future events such as health care cost increases and
  • ...
  • The estimated future costs of actions are principally based on assumptions regarding the lifetime warranty costs of
  • ...
  • refinements to the model implemented during 2021 were made to consider new information related to expected future
  • ...
  • which the notes rank and will rank pari passu with all other present and future unsubordinated and unsecured obligations of
  • ...
  • which the Notes rank and will rank pari passu with all other present and future unsubordinated and unsecured obligations of
  • ...
  • approximation of fair value as the present value of future cash flows did not differ significantly from the carrying amount
  • ...
  • as the present value of future cash flows did not differ significantly from the carrying amount
  • ...
  • future revenue sharing opportunities
  • ...
  • 348At December 31, 2023, the maximum potential amount of future payments required to be made in accordance with
  • ...
  • Future minimum purchase obligations under these arrangements at December 31, 2023 were
  • ...
  • As of December 31, 2023, the Company had a take-or-pay commitment with Tofas with future minimum expected
  • ...
  • dependent upon future services, were primarily recognized in Cost of revenues upon ratification of the contracts
  • ...
  • do not limit potential payment and as such, it was not possible to estimate the maximum amount of potential future payments
  • ...
  • rate that resulted from the Second Circuit’s ruling to future model years
  • ...
  • carryback of excess credits generated by a compliant fleet in past or future years, by the purchase of California-specific
  • ...
  • strategy depends on future levels and mix of production and sales, as well as general market demand for battery electric
  • ...
  • partnerships Stellantis has recently engaged in, and will continue to engage in in the future, around electrification and other
  • ...
  • areas critical to the future of mobility
  • ...
  • •monitoring future liquidity on the basis of business planning
  • ...
  • currency exchange rates and interest rates as well as commodities prices connected with future cash flows and assets and
  • ...
  • Receivables, payables and future trade flows whose hedging transactions have been analyzed were not included in
  • ...
  • Future trade flows whose hedging transactions have been analyzed were not considered in this
  • ...
  • The amounts reported include all future cash outflows
  • ...
  • Therefore, the above excluded payments beyond 2024, since Stellantis could not predict with reasonable reliability the timing and amounts of future minimum funding
  • ...
  • The estimated future costs of these actions are principally based on assumptions regarding the lifetime
  • ...
  • Estimates of the future costs of these actions are subject to numerous uncertainties,
  • ...
  • Moreover, no assurance can be given that Stellantis would not become a PFIC for any future taxable year if there were
  • ...
  • continue its operations for the foreseeable future
  • ...
  • However, future events or conditions may
  • ...
  • The estimated future costs of these actions, which are recorded in cost of
  • ...
  • of the judgment required to develop assumptions around future costs to be incurred for the warranty provision
  • ...
  • estimated future costs and other factors, changes in assumptions used could materially affect the result of the
  • ...

--

*- Transcript:
Misschien heb je de naam Stellantis wel of niet gehoord; maar
je kent in ieder geval een aantal van de 14 merken; vier daarvan zijn Amerikaans.
Stellantis is de vijfde grootste autofabrikant ter wereld. Het had een topjaar in 2023; maar zes maanden later; worstelt het bedrijf. Na een hoogtepunt in maart 2024; zijn de aandelen met meer dan de helft gedaald en verliezen de aandeelhouders hun enthousiasme.
De hele discussie over Stellantis is in feite ingestort. We hebben het niet over vrije kasstromen. We hebben het niet over een EV-strategie op de lange termijn.
We hebben het niet over de marktpositie of de China LEAP Motor joint venture. We hebben het alleen over hoeveel het het bedrijf zal kosten om van de Amerikaanse
inventaris af te komen. Als gevolg van de teleurstellende Amerikaanse verkopen; zijn de winsten met bijna 50% gedaald en is het marktaandeel gedaald.
Het is een understatement om te zeggen dat de resultaten van H1 2024
teleurstellend en vernederend waren.
De dealerorganisatie en blijkbaar ook de UAW laten geloven dat we op een slecht spoor zitten.
Het was allemaal door onszelf veroorzaakt. Op 30 september 2024 verlaagde het bedrijf zijn prognoses voor de winstgevendheid en kasstroom over het hele jaar.
De aandelen daalden bijna 13% bij de sluiting. Er is toenemende druk op de CEO van Stellantis en er wordt geroepen dat hij aftreedt.
 
Dus hoe is Stellantis op deze plek terechtgekomen en kan het herstellen?
Hoe is Stellantis hier gekomen? Bekijk deze grafieken met de financiƫle
resultaten van Stellantis voor de eerste helft van 2024.
De prestaties van het aandeel over het hele jaar begin oktober;
aandelen zijn gedaald van een hoogtepunt van $ 29,51 in maart tot
iets boven de $ 13; en dat is vooral te wijten aan de slechte Amerikaanse verkoop
van zijn Amerikaanse merken.
Het is niet de enige autofabrikant die moeilijke tijden doormaakt;
maar het is er wel een die de afgelopen drie jaar aanzienlijk marktaandeel heeft verloren aan zijn rivalen.
In september stuurden verschillende functionarissen van Stellantis's
National Dealer Council een open brief naar het
bedrijf waarin ze het management ervan beschuldigden achter de
problemen te zitten. Dave Kelleher is een Dodge Jeep; Ram en
Chrysler dealer in Pennsylvania.
Drie jaar geleden; verdienden dealers als Kelleher
een winst van ongeveer 4,5% van de omzet; wat sterk is voor
de industrie. De benchmark is 4%.
Maar nu; zegt Kelleher; is het gemiddelde minder dan 1%.
Dat is bijtend.
We hebben 900 dealers in het land die daadwerkelijk
geld verliezen; en een heleboel die er heel dichtbij zitten.
In dezelfde periode; zijn de waarden van die
dealerschappen gedaald van 5 tot 5,5
keer de winst naar 1 tot 2 keer; afhankelijk van de
locatie van de dealers.
Kelleher verkoopt 100 auto's per maand; terwijl hij er
vroeger ongeveer 185 verkocht.
Half september; had hij 473 auto's op zijn terrein;
gezamenlijk goed voor ongeveer $27 miljoen.
Houd er rekening mee dat dealers hun auto's rechtstreeks van de
autofabrikant kopen. Kelleher verkoopt deze auto's al zijn
hele carriĆØre en heeft de ups en downs gezien.
Deze keer; zegt hij; zijn de problemen door Stellantis zelf veroorzaakt.
De moraal van de dealers is laag.
De moraal van het bedrijf is lager dan ooit.
Dus ik zou willen voorstellen dat dit bedrijf; ik weet niet
wat hun eindplan is, want ze vertellen het ons zeker niet. Maar gedurende tweeƫnhalf jaar; hebben we ze uitgelegd
dat we denken dat we op een slecht pad zitten en
er is niets aan gedaan.
De dealers zijn niet de enige ontevreden belanghebbenden.
De vakbond United Auto Workers heeft gedreigd om opnieuw te staken; en eerder in 2024; Stellantis-leveranciers stopten de productie vanwege prijsgeschillen. De geschillen zijn tot de rechtbanken doorgedrongen.
De Noord-Amerikaanse activiteiten waren; weet je; zeer
winstgevend en werden gezien als een beetje een melkkoe. Misschien was het idee dat het zichzelf kon runnen met weinig
invloed; maar het had nog steeds steun nodig.
Geschiedenis van Stellantis
Stellantis bestaat pas ongeveer drieĆ«nhalf jaar. Het is ontstaan ​​uit een fusie van twee grote autofabrikanten: de Franse Groupe PSA; soms bekend als
Peugeot; en Fiat Chrysler; dat zelf een fusie was
van twee andere bedrijven; de Italiaanse fabrikant Fiat en het
Amerikaanse Chrysler; een bedrijf met een lange en
tumultueuze geschiedenis.
Chrysler is altijd de zwakste van de drie grote producenten in de Verenigde Staten geweest.
Het had het kleinste marktaandeel van de Detroit Three;
de drie grote autofabrikanten gevestigd in Detroit;
Michigan. Dit zijn de volumes voor de
Detroit 3 in 2007; een jaar voor de financiƫle
crisis. In 2009; gingen Chrysler en GM allebei failliet.
Chrysler zal faillissement aanvragen nadat het er niet in is geslaagd
een deal te sluiten met een aantal van zijn schuldeisers.
Toen kwam de fusie met Fiat.
De continuĆÆteit van Chrysler stond op het spel.
Dus of u deze beslissing nu leuk vindt of niet; het is het
enige pad dat Chrysler in leven heeft gehouden.
Het heeft in mijn leven zeker meer dan Ć©Ć©n bijna-doodervaring meegemaakt.
En het is een bewijs; echt; van de hersenen en werkethiek van de mensen bij het bedrijf die Chrysler echt elke keer weer van de rand van de afgrond hebben
geduwd.
Een opleving volgde onder leiding van voormalig FCA-CEO, wijlen Sergio Marchionne; wiens ommekeer bij Chrysler soms als wonderbaarlijk werd beschouwd en soms werd gekenmerkt door controverse.
Hij ging naar binnen en begreep dat hij deze merken als supersterren moest maken.
Dus ging hij de techniek in en bouwde de hele productportfolio. Hij vond deze mensen die echt geweldig waren; zoals een Tim Kuniskis; bijvoorbeeld; die het merk Dodge... weer levendig maakte.
 
Stellantis Fusie
De merken Jeep; Dodge en Ram vestigden allemaal verkooprecords in
concurrenten; de F-150 en de Silverado.
De Dodge Challenger was een muscle car: een dalend segment; en de auto zelf zag weinig significante updates gedurende zijn levensduur.
Maar dat maakte niet uit.
Uiteindelijk verkocht hij beter dan zowel de Chevrolet Camaro als de Ford Mustang.
Ondanks al het succes; het bestuur van Fiat Chrysler was al lang bekend op zoek te zijn naar een deal; eerst met het Amerikaanse GM; daarna met de Franse fabrikant Renault; en daarna Peugeot.
 Jeep moederbedrijf Fiat Chrysler; fuseerde
met de Europese autofabrikant Peugeot om de vierde
grootste autofabrikant ter wereld te creƫren.
Peugeot had een sterke aanwezigheid in Europa.
Het bedrijf had al de merken Opel en Vauxhall van GM gekocht. In zekere zin leek het een natuurlijke match.
De twee bedrijven waren in die zin al heel
gewend om samen producten te ontwikkelen.
Ze kenden elkaars cultuur al omdat
ze al intensief samenwerken; weet je;
sinds de jaren 80 voor die bedrijfsvoertuigen.
Cultureel gezien was het dus logisch.
Maar er was ook de mogelijkheid om kosten te besparen en miljarden dollars te besparen door synergieƫn; zoals
het delen van onderdelen en platforms.
Dit zou ook de last van het investeren in
extreem dure nieuwe technologieƫn zoals elektrische voertuigen;
geautomatiseerd rijden en software; en natuurlijk; het uitbetalen van
geld aan aandeelhouders kunnen verminderen.
En in eerste instantie twijfelde de markt er nogal aan of
Stellantis de $ 5 miljard aan synergieƫn tussen de twee bedrijven die ze hadden aangekondigd, zou kunnen waarmaken. Ze slaagden er niet alleen in om de 5 miljard eruit te halen;
ze slaagden erin om er ongeveer 8 miljard uit te halen; en toen
stopten ze met tellen.
Pandemie
Midden in de fusie; de ​​coronaviruspandemie
trof de fabriekssluitingen; verstoringen in de toeleveringsketen
en materiaaltekorten beperkten de aanvoer ernstig.
Dealers compenseerden het gebrek aan voorraad door de prijzen te verhogen van de auto's die ze konden verkopen.
Klanten betaalden en dealers maakten winst.
Nu; iedereen wist dat dit een kortetermijnsituatie was; dat mensen uiteindelijk weer aan het werk zouden gaan; de toeleveringsketens zouden corrigeren en de winsten van voertuigen
zouden weer dalen naar waar ze waren.
Naarmate de pandemie voortduurde; begonnen autofabrikanten ook de prijzen te verhogen. Stellantis deed dat veel agressiever
dan anderen.
Dus een Jeep Wrangler; die vroeger een mooi; weet je;
basisvoertuig was; zeer betaalbaar voertuig; steeg met 30
plus procent tijdens de pandemie.
Dat is meer dan vergelijkbare voertuigen deden.
Het bedrijf begon ook een aantal zeer dure nieuwe
modellen uit te brengen; inclusief de Wagoneer en Grand Wagoneer twee
drie-rij SUV's; geprijsd vanaf ongeveer $ 60.000 en
oplopend tot 120.
Dat is een stratosfeer waarin Jeep nog nooit eerder is geweest. Nu concurreer je met Range Rover.
Je concurreert met Escalade.
De prijsstijgingen; samen met de interne kostenbesparingen;
zorgden ervoor dat Stellantis een jaar lang recordomzet;
winst en cashflow behaalde.
Maar de zaken begonnen al te wankelen.
In de loop van de pandemie; werden producten niet
vernieuwd. Producten begonnen een beetje te kwijnen;
maar de positionering en prijzen gingen omhoog en
consumenten stemden zeker met hun portemonnee en
gingen ergens anders heen.
Er waren problemen met de productkwaliteit; inclusief bij nieuwe en
duur geprijsde voertuigen zoals de Wagoneer-modellen.
Wil je een hogere prijs vragen voor je product?
De consument verwacht extra functies; extra
voordelen. Ze willen van dat product genieten; en als het
veel in de winkel staat; omdat de ventilator zo luid is en de
Wagoneer of de airco de derde rij niet bereikt of
andere kwaliteitsproblemen die Stellantis met zijn
producten heeft gehad; zullen ze dat voertuig niet aanbevelen
aan hun vrienden.
Eliminaties
Tegelijkertijd; heeft het bedrijf schoon schip gemaakt; modellen verwijderd die het niet langer als voldoende winstgevend
of de moeite waard vond om te produceren.
Bijvoorbeeld; de Jeep Renegade; Jeep Cherokee; en de
Chrysler 300.
Maar de Cherokee was een middelgrote SUV voor de massamarkt die
concurreerde met bestsellers als de Toyota RAV4
en Honda CR-V.
De Renegade zat in het populaire en relatief
goedkope subcompacte compacte SUV-segment.
De Chrysler 300 was een van de laatste sedans van de autofabrikant. De sleutel tot het aantrekken van klanten voor het merk en
hopelijk jarenlang of zelfs een leven lang behouden.
We hadden de beste SUV-reeks in Amerika.
We hadden een geweldige Ram-truck; we hadden bedrijfsvoertuigen;
we hadden sedans; en ik had een volledig menu.
Dat hebben we niet meer.
De Charger en Challenger werden samengevouwen in Ć©Ć©n
naamplaatje. De nauw verwante Chrysler 300 is verdwenen;
en de grote V8-motoren van het bedrijf worden vervangen door
kleinere zes-in-lijnmotoren. Wat onze Ram-klanten echt stoort.
En de turbomotor is geen slechte motor; en eigenlijk kan hij je hetzelfde vermogen en koppel geven als de Hemi; maar dat maakt onze klanten niet uit. Ik bedoel; die Hemi was legendarisch.
De Dodge Hornet; een vrij nieuwe kleine SUV gebaseerd op een Alfa Romeo product; heeft niet goed verkocht. De Hornet; zoals u weet; is een soort flop op de markt. Het heeft een van de hoogste dagvoorraad van alle voertuigen op de Amerikaanse markt op dit moment.
De prijs is niet goed.
En het is en het is te klein vergeleken met de concurrentie.
Dealers van alle merken in de VS; Stellantis merken zijn onder degenen die op dealerterreinen staan. De langste vijf van de acht merken met de meeste
dagvoorraad zijn allemaal Stellantis merken; inclusief elk Chrysler merk.
Dat betekent dat ze niet verkopen.
Dealers zoals Kelleher zeggen dat dit komt door de hoge prijzen;
over het algemeen. Hij schat dat de gemiddelde prijs van de
auto's op zijn terrein ongeveer $ 60.000 is.
De gemiddelde prijs voor alle dealers is veel lager.
De markt maakt zich echt zorgen dat Stellantis, om die auto's
die op dealerterreinen staan, te verplaatsen, hard; koud geld aan dealers moet geven om die auto's
de deur uit te krijgen.
Dealers en analisten zeggen dat het bedrijf begint met het bieden van
enige prikkels om te proberen auto's van hun terreinen
te halen en plaats te maken voor de 2025-modellen die Stellantis
hoopt te verkopen.
We waarderen het feit dat ze eindelijk naar ons hebben geluisterd en
ons wat geld hebben gegeven om ons te helpen deze auto's te verkopen; maar
het is waarschijnlijk niet genoeg.
Vanuit een aandelenperspectief; zou het veel
netter zijn geweest als ze in Q2 of op de
Capital Markets Day de boel hadden laten zinken en hadden gezegd; kijk; we gaan gewoon
een hoop geld nemen; dat in de auto's steken; we
zullen de auto's laten rijden en we zullen weer een goede
business hebben. Maar dat is niet wat ze deden.
In principe; Carlos stelde doelen voor het Noord-Amerikaanse
team; en toen het Noord-Amerikaanse team die doelen niet haalde; hij begon gewoon met het uitwisselen van
management.
Veel voormalige topmanagers van Chrysler hebben het bedrijf de afgelopen jaren verlaten; zoals voormalig Dodge CEO Tim
Kuniskis en voormalig Jeep en Ram-manager Jim
Morrison; die Kelleher de eer geeft een rol te hebben gespeeld bij
het nieuw leven inblazen van het merk Jeep.
Hij was daar een integraal onderdeel van.
Weet je; we zijn een paar jongens kwijtgeraakt die weten hoe ze auto's moeten verkopen in
Noord-Amerika; en ze vertrokken om twee redenen.
Ten eerste werden ze afgewezen bij elk initiatief
dat ze bedachten; en ten tweede toen ze niet
slaagden; ik denk dat ze; weet je;
buitengewoon emotioneel werden afgestraft.
Ze werden ertoe gebracht te denken dat ze faalden; ook al
kregen ze; weet je; een jachtgeweer met Ć©Ć©n
kogel en werd hen gevraagd om zes herten te schieten.
Nieuwe producten
Dus op de korte termijn; Stellantis moet meer
auto's verkopen en de dealerterreinen opruimen.
Langetermijncritici zeggen dat Stellantis niet genoeg
vers product en het juiste soort product heeft.
En dat is wat Marchionne begreep; dat; weet je;
je een dynamische line-up moest bouwen; en je moest
een plan hebben dat deze auto's op een regulier
regiment zou vervangen. En ik denk niet dat we dat plan nu
hebben.
Er zijn verschillende voertuigen onderweg.
Het bedrijf is van plan om de Cherokee in 2025 te vervangen door een nieuwe
SUV.
Het is een van de verschillende nieuwe producten die in de komende jaren
worden uitgebracht.
Ondanks het feit dat de merken van de Chrysler Group het momenteel moeilijk hebben in de VS; is er veel
innovatie in de pijplijn.
De Jeep Recon; een elektrische SUV die zou concurreren met
producten van bedrijven als Rivian.
De vernieuwde Charger zal naar verwachting eind 2024 bij de dealers liggen; inclusief de elektrische versie.
Zelfs Chrysler zou vanaf 2026 minstens drie nieuwe producten hebben; waaronder een elektrische
Pacifica minivan en twee elektrische crossovers.
RAM staat op het punt een volledig elektrische pick-up en
een andere truck genaamd de Ram Charger uit te brengen.
Hij is elektrisch; maar wordt geleverd met een ingebouwde generator
die de accu oplaadt.
Dit helpt bij het slepen en lange afstanden rijden.
Bereik is belangrijk en zo; en dat is een van de
dingen die veel potentiƫle
klanten van elektrische trucks ervan weerhoudt; weet je; de ​​trekker over te halen.
Er zijn al concurrerende producten in de line-up.
De 4XE hybride technologie van Jeep kan 20 of 30 mijl op
elektrische energie rijden. Stellantis plug-in hybrides; waaronder
de Wrangler 4XE; zijn topverkopers.
Meestal; worden deze gebruikt om boodschappen te doen of
de kinderen van school te halen of naar het werk te gaan.
Maar toch; dat is een technologie die
heel goed verkoopt.
Jeep is op dreef en heeft veel nieuwe producten en kan
veel interesse en opwinding genereren.
Strategie
Aankomende producten zijn te zwaar op EV's voor Kellehers
smaak.
Ik denk dat dhr. Tavares of iemand anders een agressievere strategie moet nemen over wat onze productplannen zijn en moet begrijpen dat elektrisch; als het een onmiddellijk productplan is; een complete mislukking zal zijn. Echter; Stellantis nieuwe Stella-platform kan gasverbranding; verbrandingsvoertuigen; hybrides en EV's accommoderen. Toen Stellantis de strategie introduceerde; leek de inclusie van drie verschillende aandrijflijnen een verspilling in een tijd waarin werd verwacht dat EV's de markt snel zouden overnemen. Ik denk dat die flexibiliteit om Stellantis een beetje te isoleren
van het tempo van elektrificatie; dat gaat de komende jaren echt een voordeel opleveren; en wat we nu zien is een soort tactisch probleem; iets waar ze aan moeten werken. Dus ik denk dat Stellantis op strategisch vlak; Stellantis heel goed werk heeft geleverd of zo goed als een autofabrikant kan in deze uitdagende tijden.
Maar ze hebben hun oog laten vallen op Noord-Amerika;
en het zal waarschijnlijk nog 6 tot 12 maanden duren om
dat te corrigeren.
Stellantis heeft het verzoek van CNBC voor een interview afgewezen;
maar zei dat het een actieplan heeft opgesteld om
de bocht te nemen in de tweede helft en daarna.
Stellantis zei ook in een openbare reactie op de
dealerbrief; we zijn een pad ingeslagen dat
succesvol zal blijken. We blijven samenwerken met onze dealers om publieke geschillen te voorkomen die ons vermogen om resultaten te leveren vertragen en de dealervoorraad met 100.000 voertuigen te verminderen tegen begin 2025. Het plan houdt rekening met input van onze dealerpartners en die inspanningen werpen hun vruchten af. (bron: https://www.youtube.com/watch?v=kphgNAivs9Y)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Het grootste bordeel van Europa

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?