Het bedrijf en haar toekomst - Altria
Als er een bedrijf is dat met de toekomst bezig is, dan is het Altria (en haar peers) wel. Want roken - nicotinegebruik - staat onder druk, niet als sociaal fenomeen, maar als medisch verhaal: roken is slecht voor de gezondheid, weet iedereen en wordt door anti-reclame [met die mooie ziekteafbeeldingen / ziekmakende beelden op elk pakje] van de overheid afgeraden. Als business is het juist een van de mest winstgevende industrieën gebleken, juist door het neveneffect van het product: verslaving.
Wat en hoe was Altria in 2010 en andere jaren voor 2023?
Altria zag er in 2010 zo uit:- Investeer in leiderschap, afstemming met de maatschappij en (drie). aandeelhouderswaarde waren de drie pijlers destijds.
Als Altria operating bedrijven, ging het om.
- Philip Morris USA Inc. (PM USA)
- Philip Morris USA is the largest tobacco company in the U.S. and
- has about half of the U.S. cigarette market’s retail share.
- U.S. Smokeless Tobacco Company LLC (USSTC)
- U.S. Smokeless Tobacco Company is the world’s largest
- smokeless tobacco manufacturer.
- John Middleton Co. (Middleton)
- John Middleton is a leading manufacturer of machine-made
- large cigars and pipe tobacco.
- Ste. Michelle Wine Estates Ltd. (Ste. Michelle)
- Ste. Michelle Wine Estates ranks among the top-ten producers
- of premium wines in the United States.
- Philip Morris Capital Corporation (PMCC - een investeringsbedrijf in directe en financial lease investments).
Altria bestond toen uit drie Servicebedrijven:
- Altria Sales & Distribution Inc. (ALS&D - provides centralized sales, merchandising and distribution services to Altria’s tobacco companies).
- Altria Client Services Inc. (ALCS - provides Altria and its subsidiaries with services in areas including compliance, external affairs, finance, human resources, information services, law, procurement, research, development & engineering, and tobacco regulatory affairs & health sciences).
- Altria Consumer Engagement Services Inc. (ALCES - provides marketing and promotion solutions to Altria’s tobacco companies).
In de aandeelhoudersbrief, richt de Voorzitter (Michael E. Szymanczyk) op reguleringsissues en rechtszaken (litigation - is een woord dat veel voorkomt in de ARs, net als: claims, pursuant (overeenkomstig met ...), plaintiffs (eiser), damages (schade), settlements (schikkingen), ...)
In 2019 is Howard A. Willard III de nieuwe voorzitter en CEO. In 2018 deed het bedrijf een acquisitie om de toekomst zeker te stellen: een 35% aandelenbezit in JUUL, een e-vapor marktleider. Tevens gingen ze zich richten op Cannabis door 45% stake in Cronos, die ook buiten de VS sterk groeit.
Op het web stond destijds het bericht dat "Today, over 20 million U.S. adult smokers seek less harmful alternatives to cigarettes."
In 2020 verandert het allemaal. Toen begon het - From tobacco company to tobacco harm reduction company. Thomas F. Farrell II, werd voorzitter en William F. Gifford, Jr., CEO. Er komt dan ook een nieuwe functie (Jennifer Hunter):
- Senior Vice President / Corporate Citizenship & / Chief Sustainability Officer [wanneer begint deze functie zijn intrede te doen in de corporate wereld??]/ Altria Client Services LLC
Op de website, is er een presentatie te vinden over "25 jaar jongeren rookpreventie. Going back to 1998…" Daar volgt een interview met de CSO:
Jennifer: “Destijds was het Philip Morris USA die een afdeling Rookpreventie voor jongeren oprichtte. We maakten deel uit van een groter bedrijf en we wisten dat we, om onze licentie om te opereren, echt het probleem van het roken onder jongeren moesten aanpakken. En als je ook aan het landschap denkt, was het een tijd waarin de marketing van sigaretten behoorlijk gangbaar was en sigaretten overal verkrijgbaar waren.
Dave: “Tot de jaren negentig waren er substantiële rokers geweest, en toen was er een grote opleving in het roken onder jongeren. Eén les daaruit is dat wat naar beneden gaat, ook omhoog kan gaan en dat het overheidsbeleid een belangrijk onderdeel zal zijn van het zien wat er gebeurt.”
Jennifer: “Toen eind jaren negentig het aantal rokers onder jongeren een piek bereikte, bedroeg het percentage rokers 28,3%. Volgens het Monitoring the Future-onderzoek uit 20221 liggen ze op 2,1%. Er is dus veel veranderd in de afgelopen 25 jaar, maar ik denk dat 1998 een significante verandering was in de manier waarop tabak in de Verenigde Staten op de markt werd gebracht en op een manier die de jeugd ten goede is gekomen bij het voorkomen van het gebruik van tabaksproducten door minderjarigen in het algemeen.”
Toen het rookniveau onder jongeren een historisch dieptepunt bereikte van 2,1%...
Jennifer: “Het is een van die dingen waarbij je zegt dat je wist dat het plafond 28,3% goed was, maar ik denk dat niemand van ons wist waar de vloer zou zijn. “We wisten gewoon dat we ons allemaal moesten inzetten om die tarieven zo snel mogelijk omlaag te brengen.”
Dave: “Mijn veronderstelling was altijd dat als we onder de 10% konden komen, dat een realistische plek was om te zijn en dat als we het onder de 10% konden houden en, zie de variatie onder dat plafond, het een overwinning zou zijn voor het roken van sigaretten onder jongeren. . Ik ben niet de enige die dat dacht. Als je kijkt naar de Healthy People-doelen voor 20202, was de uitgangswaarde toen ze die doelen stelden 19,5% voor gebruik door adolescenten en het doel was 16%. “We zitten op 2%.”
De stappen die Altria en de industrie hebben genomen om tabaksgebruik door minderjarigen te bestrijden...
Jennifer: “De Master Settlement Agreement bepaalt hoe een passende marketing- en retailomgeving eruit ziet. Voor Altria ging dit vervolgens over op steun voor de FDA-regulering van de industrie. Hoewel de FDA-regelgeving pas in 2009 in de wet werd omgezet, begonnen de inspanningen om dit te ondersteunen pas in de vroege jaren 2000. Opnieuw bracht dit extra mogelijkheden met zich mee om ervoor te zorgen dat je op een verantwoorde manier tabaksproducten kunt verkopen in de Verenigde Staten, producten met een potentieel verlaagd risico op de markt kunt brengen en ervoor kunt zorgen dat jonge mensen onze producten niet gebruiken.”
Dave: “Eén ding waarvan ik denk dat je jezelf de eer moet geven – en ik zeg dit tegen Philip Morris USA – is dat je proactief was. Jullie waren leiders bij de onderhandelingen over de Master Settlement Agreement en jullie tekenden voor een deal die uiteindelijk veel restrictiever was. “Je speelde een leidende rol door te begrijpen dat dingen moesten veranderen en dat er regels moesten zijn die iedereen volgde.”
Jennifer: “Samenwerken met onze ruim 200.000 detailhandelaren om ervoor te zorgen dat we op een verantwoorde manier verkopen op het moment van aankoop, is een van de krachtigste dingen die we hebben gedaan, omdat het de toegang in de detailhandel beperkt – de evolutie van dat werk ging van zelfbedieningsdisplays tot niet-zelfbedieningsdisplays; van bewegwijzering overal in de winkel tot bewegwijzering het dichtst bij de sigaret – het tabaksverkoopgebied. “We hebben ons ook gericht op We Card en leeftijdsvalidatietechnologie in de detailhandel, om mensen te helpen begrijpen dat dampproducten tabaksproducten zijn en vervolgens de verhoging van de wettelijke aankoopleeftijd van 18 naar 21 jaar te ondersteunen.”
Wat ze onderweg hebben geleerd...
Jennifer: “Een van de lessen die ik in de loop van de tijd dat ik dit werk leidde, heb geleerd, is dat je niet twee keer dezelfde uitdaging hoeft te ervaren. Je moet ervoor zorgen dat de hele industrie de geschiedenis echt begrijpt van waar we zijn geweest, waar we zijn en waar we naartoe proberen te gaan. Je kunt dus echt de schade aanpakken die gepaard gaat met tabaksgebruik en er tegelijkertijd voor zorgen dat jonge mensen onze producten niet gebruiken.”
Dave: “Ik denk dat het heel interessant is dat de evolutie van deze reis gaat over het begrijpen van de impuls om de jeugdproblematiek aan te pakken. Het luistert. Het evolueert. Het is uitzoeken – gezien de sociale en maatschappelijke constructie rond sigaretten – waar je mag spelen en waar niet, en gezien die beperkingen, en wat zijn de beste dingen die je kunt doen? Dat is verstandig en ik denk dat het zo belangrijk is om altijd een houding van leren en herzien te hebben.”
Jennifer: “Wat ik ook heb geleerd, is dat het gaat om begrijpen wat stakeholders kunnen doen. Zelfs als we binnen ons bedrijf kijken, zijn dit de verschillende hefbomen die we kunnen gebruiken, waaronder het ondersteunen van toonaangevende organisaties die de jeugd dienen, die zich elke dag richten op het ondersteunen van de gezonde ontwikkeling van jongeren. Dat zegt ook hoe belangrijk het is om de hele organisatie, van uw merkmanagers en uw verkoopleiders tot uw organisatie voor regelgevende zaken en overheidszaken, te benutten om het overheidsbeleid echt te kunnen ondersteunen.”
Dave: “Je werkt waar je kunt samen met het maatschappelijk middenveld en de regelgeving. Je kunt het begrijpen en dat je met een holistische omgeving echt geweldige dingen kunt bereiken, en we weten dat we dat kunnen omdat we dat hebben gedaan.
Wat staat ons te wachten als we de tarieven steeds dichter bij nul brengen...
Jennifer: “Ik weet niet of je onder de 2,1% kunt komen, maar de realiteit is dat als het laag en dalend of laag en stabiel is – hoe blijven we naar vapen kijken om er zeker van te zijn dat we een vergelijkbare ervaring hebben? Dat is waar ik denk dat we vandaag de dag gefocust moeten blijven en opnieuw moeten al die belanghebbenden weten wat de unieke rol is die we moeten spelen en die kan bijdragen aan de achteruitgang van vapen onder jongeren. De FDA beschikt tegenwoordig over veel instrumenten die ze kunnen inzetten, maar de industrie heeft ook een rol te spelen.”
Dave: “Ik ben onder de indruk van de mentaliteit en ik denk dat je zo moet denken. Ik hoop dat dit iets is dat zich voortzet in de cultuur van Altria. Of je er nu bij bent of dat het iemand anders is die echt het holistische standpunt begrijpt, omdat het gewoon niet anders kan. “Je kunt in deze baan niet de enige boswachter zijn.”
- 2025-01-03, 'Nederland moet de verkoop van wegwerpvapes verbieden' - NU.nl
- 2025-01-03, De Volkskrant, Als deze moeder ontdekt hoeveel haar zoon vapet bedenkt ze een onorthodox alternatief
- 2025-01-02, NU.nl, België is eerste EU-land waar verkoop van wegwerpvapes verboden is
- 2024-12-12, Trouw, Een verbod op de verkoop van tabak en vapes aan jongeren is niet voldoende
- 2024-12-09, NRC Handelsblad, Longpatholoog Danielle Cohen waarschuwt voor de gevaren van vapen: ‘Als roken niet bestond had ik geen baan’
- 2024-12-18, De Volkskrant, Ouders pak vapes af! Dat is makkelijk gezegd van de verantwoordelijke staatssecretaris
- 2025-02-02, De Volkskrant, Twitter inruilen voor Bluesky is als stoppen met roken om vervolgens te beginnen met vapen
-- 2024-12-09, NRC Handelsblad, Longpatholoog Danielle Cohen waarschuwt voor de gevaren van vapen: ‘Als roken niet bestond had ik geen baan’
Reacties