Emoties in bedrijf - LVMH: verlangen
Er zijn weinig bedrijven die zo'n stabiel imago voortgebracht hebben - bij mijn weten - als LVMH. Alle jaarverslagen van 2002 tot op heden hebben hetzelfde lemma:
- Passionate about creativity
Punt.
Als het gaat om emoties, dan staat er een centraal, zoals je onder aan kunt zien in het interview: Verlangen.
Aangestuurd door een x-video, luisterde ik naar een interview uit 2016 waarin de bestuursvoorzitter en oprichter van het bedrijf door de Oxford universiteit werd uitgenodigd, en daar zegt hij dat het bedrijf niet aan marketing doet, omdat - en maakt er een mooi verhaal van, omdat - dat marketing achter klanten aanloopt, terwijl LVMH wil dat klanten achter hun creaties aanlopen. Een stap verder vertelt hij over de president van Frankrijk uit die tijd George Pompidou en Christian Dior. Waar deze eerste niemand kende, maar toen al iedereen de naam onthield van de tweede. Namen, en later merknamen, zijn dus belangrijk - powerful, machtig... Maar verder denkend dan kom je toch uit bij marketing om die naamsbekendheid een zwaai mee te geven. Dat dat geen productmarketing is, klopt natuurlijk, maar het blijft (merk)marketing. Die naam ontstaat niet voor niets uit het niets.
- Benefit’s sales were boosted by the launch of its They’re Real! Magnet mascara and the global “Love Your Brows” campaign (LVMH 2002).
Bij zo'n machtig concern mag je wel wat tegengeluiden laten horen. En als eerste moet ik erkennen dat deze oprichter een geweldige staat van dienst heeft om een dergelijk imperium (Wikipedia) op te bouwen. Hoeveel oprichters maken dat van hun eigen bedrijf mee?
Maar het blijft luxe, en dan mag de leider vinden dat hun business niet luxe is, maar het verkopen van creativiteit en innovatie. Maar misschien moet je hier denken: what's in a name?
Nu, wat valt me op in het jaarverslag. Allereerst de "naam" Frankrijk en die is snel te verklaren, daar zetelt het bedrijf en werd het opgericht en Frankrijk is een land waar stijl (allure, trant, chic, zijn van oorsprong allemaal Franse woorden) belangrijk is. Stijl en Luxe dus.
Maar dan, vervolgens is bekend dat LVMH veel in het verre oosten verkoopt, maar welk land wordt nu als tweede veel genoemd?
Dat is niet China, maar Japan. En Dat past ook bij de stijl van het bedrijf, want ondanks de opkomst van rijkdom in China, is Japan een land met een cultuur waar luxe en kwaliteit en imago belangrijk zijn. Dat heeft een hele eenvoudige verklaring als het gaat om de rivaliteit tussen Japan en China, in het feit dat Japan kleiner is en minder inwoners heeft. Japan is unieker. Qua belang in termen van kwantiteit dus hoe vaak een naam gebruik wordt, staat Tokyo bovenaan, dan volgt Singapore, en komt Taipei nog voor Beijng.
Creativiteit en innovatie is ongetwijfeld belangrijk. Maar voor een goede naam en het opbouwen van een brand (marketing) is er meer nodig: de sfeer van mythes en royalty in de oorspronkelijke zin. Dat is te vinden bij een nieuwe soort wol: The Gift of Kings (registered)
- "is een ultrafijne merinowol afkomstig uit Australië en Nieuw-Zeeland, met een gemiddelde diameter van 12 micron. De naam is geïnspireerd op de vroegere gewoonte van de Spaanse koninklijke familie om paren merino-schapen te schenken aan andere heersers om bondgenootschappen te smeden. Zo werd de soort in de 18de-eeuw geïntroduceerd op het zuidelijk halfrond, waar de habitat ideaal bleek. Sindsdien hebben generaties boeren deze schapen met de grootst mogelijke zorg verzorgd, waardoor hun wol een verbazingwekkend niveau van kwaliteit en fijnheid bereikte. TGoK®-garen en -stoffen zijn van nature rekbaar en soepel. De wolvezels zijn vederlicht en ademend en passen zich aan veranderingen in lichaamstemperatuur aan. Loro Piana heeft langdurige, exclusieve relaties opgebouwd met zorgvuldig geselecteerde boeren in Australië en Nieuw-Zeeland, waardoor het Maison hun fijnste wol kan kopen. Loro Piana heeft ook een digitale certificeringsservice met het Aura Blockchain Consortium. Wanneer klanten de QR-code scannen op de labels van artikelen gemaakt van TGoK®-wol, kunnen ze verifiëren dat het kledingstuk authentiek is en de unieke reis ervan traceren, van kostbare vezel tot afgewerkt kledingstuk."
Verder zie je het idee van kwaliteit uit de business, terug in de organisatie door de nadruk die het bedrijf legt op certificeringen (FSC, BEEAM, etc).
De merknamen zoals Tiffany Blue (registered, JV 2021) zijn bijna nooit creatief gekozen, maar puur gevonden en gewaardeerd door hun symbolische lading.
Emoties, die expliciet aan bod komen, zijn o.a.:
- driven, passion, desire
- love(s) (is al een keer aan bod gekomen)
- pride, pleasure, joy, surprise,
- depressed (in 2002, ondanks de aanhoudende crisis, functioneerde LVMH zeer goed):
- HOW DID THE SELECTIVE RETAILING OPERATIONS MANAGE TO STAY ON TRACK, GIVEN THE VERY DEPRESSED BUSINESS CLIMATE IN 2002?
- Sales for DFS were down in 2002 despite a slight increase in the fourth quarter due to a favorable basis effect because of the extremely depressed period for travel retail at the end of 2001.
- Despite the depressed international situation, Krug posted strong growth in 2002
- optimistic, enthusiasm, confident, suffering, satisfaction,
- attentiveness (zie verderop)
- , trust, kind, worthy, insightful, curiosity, pleased, vulnerable, vigilance, bliss, patience, courage, fascination,
- excitement:
- Dom Pérignon – in a first for the industry – launched several exceptional vintages, all of which achieved critical acclaim, and used the excitement surrounding these remarkable launches as an opportunity to organize exclusive events celebrating Dom Pérignon’s prestigious heritage, which stretches all the way back to the seventeenth century (2010).
- , paranoid, worrying (2002),
- thrilled: First, we are thrilled Tiffany has joined us as one of our highly prized Maisons, and we are excited at the prospect of starting to write a new chapter in this iconic jewelry house’s history alongside its existing teams in 2021 (what's the group's mindset going into 2020)
- stuck, relieved, admiration, anticipating, assertive, carefree, longing, delighted, doubt, comfortable, fondness, gratitude, enchanted
- Wines & Spirits
- Fashion & Leather Goods
- Perfumes & Cosmetics
- Watches & Jewelry
- Selective Retailing
- Culture & Lifestyle
* - Oxford Interview 2016 [WERK IN UITVOERING]:
Heel erg bedankt dat je hier vanmiddag bij ons bent, ik begin met het stellen van vragen en daarna, nadat ik dat heb gedaan, gaan we open voor vragen van het publiek, waarvan ik zeker weet dat er genoeg zijn, dus ik begin met een vraag over je achtergrond. Ik vroeg me af of het waar is dat je eerste carrièrekeuze was om professioneel pianist te worden. Dat is niet helemaal waar, nee, nee. Ik ben een goede pianist, ik hou erg van muziek, maar ik realiseerde me al vrij vroeg dat ik ondanks dat ik behoorlijk goed speelde, niet het niveau had om een echte professional te worden, vooral heb ik veel vrienden die erg goede pianisten zijn en dat weet ik.
Een paar weken geleden ontving je mijn vriend Long Long, ja, ik had hij kwam, ik zie hem elke keer dat hij in Parijs is, want weet je, we hebben een stichting Louis Vuitton Foundation en hij gaf daar het eerste concert en vorige week gaf hij een masterclass, die was fantastisch. Hij kwam met jonge kinderen van tussen de 10 en 15 die we zijn, ze spelen geweldig. En de manier waarop hij het uitlegt en de interpretatie is ongelooflijk, maar oké nee ik kon niet echt professioneel worden, dus...
- Hoe kwam het dan dat je in de luxe sector terechtkwam?
Ik kwam in de luxe-sector voor ik zou zeggen familie reden omdat toen ik het familiebedrijf leidde dat in een andere sector zat ik toevallig in contact kwam met een groep in Frankrijk die problemen had bedrijfsproblemen en in deze groep was er Christian Dior en ik was geïnteresseerd in zaken en ik wil dat je deze groep omdraaien en voortbouwt op wat ik denk dat op dat moment het beste bezit (asset) was en het beste bezit was Christian Dior en en ik was geïnteresseerd in Christian Dior voor een lange tijd de eerste keer weet je, je bent erg jong maar de eerste keer dat ik in New York was. Dat was in '71 en ik herinner me de eerste keer dat ik aankwam op Kennedy Airport ik nam een taxi en op dat moment was Richard Nixon de president van de VS en ze devalueerden de dollar tijdens de zomer waar ik was kocht ik dollars en mijn dollars gingen naar beneden maar ik kwam aan op het vliegveld en ik begon te praten met de chauffeur en hij hield van Frankrijk en hij was geïnteresseerd in politiek. Dus ik vroeg het hem en hij hield niet van Nixon dus hij had het erover dat zei je houdt van Frankrijk dus wat weet je in Frankrijk weet je de Franse president het was meneer Pompidou destijds niemand hier herinnert zich maar hij zei nee ik ken de Franse president niet maar ik ken Christian Dior. En het liet me meteen vast en liet zien dat de naam van Christian Dior een van de, zo niet de meest bekende is over de hele wereld in veel landen als ik naar China ga als ik overal naartoe ga is het de naam die het meest bekend is dus al in 71 begreep ik de kracht van een naam. Het is niet genoeg maar ik denk dat het ook een reden is toen ik toevallig in contact kwam met het echte bedrijf ik denk dat het was toen ik het idee kreeg om dit te doen en natuurlijk omvat de luxesector zoveel verschillende producten.
- Wat denk je dat de definitie van luxe is?
Ten eerste ik hou niet van heel veel van de wereld luxe omdat je er iets aan hebt gekoppeld wat betekent pronken wat betekent iets van onbelangrijkheid iets dat nutteloos is en ik denk dat een betere definitie is: een combinatie van kwaliteit en creativiteit. Het is hoe ik definieer wat we doen uiteraard deze producten vanwege van de zeer hoge kwaliteit die ze hebben vanwege het hoge niveau van innovatie ze zijn duur maar de realiteit is echt achter het uiterlijk achter de prijs is het de kwaliteit en de innovatie waar mensen naar op zoek zijn dus voor mij is het een definitie en in de groep zijn we echt geconcentreerd op dit hoe kunnen we de meest innovatieve producten creëren en en de makers of de wetenschappers die met ons werken in de vele laboratoria die we hebben hebben ze volledige vrijheid om nieuwe ideeën te uiten en daarna moeten we ze omzetten in realiteit overal over de hele wereld maar dit is echt luxe en als je dat vaak doet als een vraag hoe breng je het product op de markt ik weet niet of je in deze kamer studenten marketing hebt maar ik ontmoet vaak studenten in marketing en ondanks dat de groep nummer één is met de studenten in Frankrijk in wenselijk om in de groep te werken, vertel ik ze altijd dat we geen marketing doen omdat marketing tegen is wat een bedrijf als het onze zou moeten doen, omdat marketing, wat marketing is is analyseren wat de klant wil en dan proberen te volgen wat de klant zoekt en testen wat je creëert deze trends volgen en proberen het te doen.
Wij doen het compleet anders,
we creëren nieuwe producten en soms mislukt het, maar als het succesvol is, volgen de klanten, dus de marketing is voor ons geen onderdeel van de productcreatie, dus marketing is na de marketing is wanneer we deze producten hebben, hoe met deze producten die mensen willen, de verlangen maximaliseren, omdat ons bedrijf je een vraag stelt over luxe luxe voor mij is hoe kun je verlangen creëren, het belangrijkste woord in ons bedrijf is verlangen, hoe je verlangen creëert en als je het product hebt, moet je een goede omgeving creëren in de winkels en je moet het goed presenteren, je moet goede films maken als het een parfum is goede reclame, hetzij in een tijdschrift of op internet ... dat is de manier waarop ik het zie: wij zien in mijn groep de manier om het product in contact te brengen met de consumenten.
- Dus aansluitend op wat je zei over hoe je hoe je dat verlangen naar een product creëert ongetwijfeld het internet en die soorten mediastreams hebben zoveel industrieën beïnvloed ik vroeg me af of technologie, technologie en het gebruik van internet universeel een goede zaak is in jouw bedrijfstak of zijn er merken die je doelbewust offline probeert te houden?
Internet wordt steeds belangrijker en als ik afga op het budget dat we uitgeven in de media verminderen we geleidelijk het bedrag dat wordt uitgegeven in tijdschriften om de uitgaven op internet te verhogen alle internetmedia dus het wordt steeds belangrijker en wat ook belangrijk is, is het feit dat nu steeds meer de klant als eerste wil als ze een product willen, gaan ze meteen naar hun computer op hun telefoon en controleren ze het product, dus de manier waarop een merk aan de wereld wordt gepresenteerd, wordt enorm beïnvloed door het internet, wat verklaart waarom wanneer je op de site van een merk bent, je niet alleen het product ziet, maar ook de geschiedenis van het merk, je ziet het vakmanschap dat erachter zit en steeds meer klanten kijken daarnaar en ze willen begrijpen wat er echt achter het merk zit en ze vinden het product leuk, maar ze willen meer zien en met internet is het extreem gemakkelijk en en ze willen ook het product gemakkelijk kunnen kopen, we hebben het nu in veel landen inclusief de oké, je kunt je product kopen en het heel snel in een winkel krijgen of als je op internet gaat, zie je wat er beschikbaar is in de winkel in het centrum van Londen als je zo'n of zo'n product wilt, kun je de beschikbaarheid van het product vinden, die steeds sneller groeit en en we investeren steeds meer in de manier waarop we werken met internetbedrijven, het probleem is dat ze zoals je ziet steeds winstgevender omdat ze nu steeds slimmer worden om hun inkomsten te beheren. Bijvoorbeeld in het begin op Facebook toen een merk een bericht stuurde naar zijn volgers, kon je ze meteen krijgen, vandaag is dat niet het geval wanneer je een bericht stuurt, kun je misschien een of 2% van je volgers krijgen, zelfs een merk als het jouwe dat miljoenen volgers heeft, krijgt het bericht niet tenzij je iets betaalt aan Facebook en dan kun je veel volgers krijgen en je kunt zelfs op de volgers van de concurrenten komen als je betaalt, dus als je Dior bent en als je Facebook betaalt, kun je je producten sturen naar de volgers van Channel en voor Facebook is het een goede mijn omdat veel merken dit doen en en is een reden waarom ze zo winstgevend zijn, niet allemaal doen ze dat nog, maar steeds meer gaan het doen.
- En denk je dat de mainstream platforms zoals Instagram en Facebook de kansen van nieuwe merken en jonge ontwerpers om zichzelf te vestigen verbeteren of is het moeilijk omdat ze worden verdrongen door grotere bedrijven die veel veel duurdere marketingcampagnes veroorloven zoals Louis Vuitton, en Dior?
Ja zoals ik net uitlegde is het steeds belangrijker omdat steeds meer mensen ernaar kijken dus Instagram bijvoorbeeld Instagram is nog niet je zou nog niet moeten betalen om je bericht te verspreiden maar het zal komen denk ik binnenkort dus als je dit doet is het echt extreem efficiënt het wordt extreem duur en duidelijk voor kleinere bedrijven is het moeilijker maar het is niet iets waar je absoluut mee kunt leven bijvoorbeeld in een groep hebben we een klein bedrijf dat geen reclame maakt dat tot nu toe niet doet wat ik beschreef op Facebook of internet of Instagram of iets anders of SnapChat of zoiets en dit bedrijf klein maar groeit 50 het verdubbelt elk jaar omdat het product iets is dat we hebben gecreëerd en dat groot succes heeft en we kunnen niet genoeg produceren het is klein maar we zijn hier vanaf nul mee begonnen wat 3 jaar geleden vier jaar geleden en dit jaar zal het 50 miljoen doen en en volgend jaar vorig jaar was het 25 volgend jaar wordt het 100 het is klein winstgevend. Dus je moet niet generaliseren. Dit is erg belangrijk maar je kunt tenminste slagen in een redelijke omvang in het begin zonder het als het product echt niet alleen marketing is als je als je marketing doet als een echte consumentengroep denk ik dat dat niet mogelijk is maar als je iets produceert dat echt uniek is is het mogelijk.
- En zou je zeggen dat Apple nu een luxe is of jouw definitie jouw verbeterde definitie van luxe?
Apple is een fantastisch bedrijf. En ik ik ken toevallig Steve Jobs en toen hij begon de winkels kwam hij naar ons toe om advies te vragen en je kunt zien is veel van deze winkels zijn niet ver van Louis Vuitton voor de vertelde me dat ik zou graag advies willen en ik zou graag kijken of we Apple-winkels kunnen plaatsen in hetzelfde gebied als Louis Vuitton en op dat moment werd hij enorm bekritiseerd iedereen vond het helemaal gek om Apple-producten te verkopen in een winkel omdat hij op dat moment Apple-producten alleen via een groothandel verkocht, zoals bijvoorbeeld en ik herinner me dat Michael Dell destijds zei dat het volkomen gek was dat het nooit zou werken, dus dat is een voorbeeld van tegendraads denken weet je dat dat werkt dus ik hielp niet maar adviseerde een beetje en ik moet zeggen dat ik zelf een beetje twijfelde om te verkopen op dat moment was het geen iPhone, het was een iPod-product in de winkels maar het werkte en we bespraken de toekomst en ik vroeg hem of je denkt Steve dat je telefoon is om je vraag over luxe te beantwoorden je telefoon zal over 20 jaar nog steeds even succesvol werken. En hij zei dat ik het niet weet omdat er wat evolutie en wat nieuwigheid is enzovoort en gewoon om met hem te lachen vertelde ik hem dat je weet dat dat het verschil is tussen ons ... ik je kan garanderen dat het over 20 jaar verkocht en succesvol zal zijn en dat is ook een luxe specificiteit luxe een deel van de producten moet tijdloos zijn dat is een paradox om succesvol te zijn moet je de combinatie hebben tussen moditeit en tijdloosheid dat is een combinatie die we proberen te behouden en om een product van Louis Vuitton te hebben dat was een gestart in het midden van de 19e eeuw sommige producten zijn vele jaren hetzelfde maar ze moeten ook de ultieme moderniteit vertegenwoordigen dat is de combinatie. En nou dat is wat leuk is en een sleutel tot succes en dus Apple ik denk niet dat je het in dezelfde categorie kunt plaatsen ondanks dat het een fantastisch absoluut fantastisch bedrijf is.
- Bedankt heel erg met de wereld die constant globaliseert hoe pas je producten een luxe producten aan verschillende gemeenschappen over de hele wereld aan bijvoorbeeld hoe doe je en Dolce & Gabana heeft onlangs een collectie hijabs uitgebracht is dit iets waarvan je denkt dat je eigen merken dat in de nabije toekomst zullen doen?
We hebben de neiging om overal dezelfde producten te houden we we denken niet mensen kijken naar onze producten om anders te worden gedaan in een land dan in een ander land ik denk dat ze een deel van de Europese ariv willen kopen en we proberen dat te houden we proberen te laten zien wat we doen in de creativiteit van ons atelier in Frankrijk en we we denken niet dat we moeten aanpassen en uiteraard zijn sommige producten succesvoller in Europa in de VS of of in het Verre Oosten maar we we proberen dezelfde producten te houden dank u en over een ander onderwerp enigszins gerelateerd er wordt natuurlijk veel aandacht besteed aan gegeven aan China als een opkomende opkomende markt en een zeer gevestigde markt en ik vroeg me af hoe je China als een markt benadert nou China is een van de belangrijkste markten nu en het is erg snel geëvolueerd ik herinner me de eerste keer dat ik in China was het was in '91 het is niet zo ver en de eerste keer in '91 Ik kwam aan in Beijing was er geen auto en alleen fietsen en we openden de eerste Louis Vuitton winkel en ik herinner me dat ik mijn team belde en zei: zijn jullie er zeker van dat we succesvol zullen zijn en ze zeiden twee dingen: één Louis Vuitton en de groep, we zijn een pioniersgroep, dus het is goed om te beginnen in een land waar we geen concurrenten hebben, we waren de eersten en twee vreemd genoeg, sinds een paar weken was de winkel open, we verkopen de duurste producten in een land waar iedereen met de fiets ging, dus we begonnen daar en toen gebeurde wat iedereen weet en vandaag de dag is China heel erg groot, heel ontwikkeld economisch en we hebben ongeveer 30 Louis Vuitton-winkels veel anderen en de markt is is goed er zijn nu wat U-vragen over China vanwege de groei en vanwege het probleem dat je hebt gezien op de aandelenmarkt daar en de in de in de valuta, maar ik denk dat de analisten waarnemers de echte fundamenten van de Chinese economie onderschatten I I denk dat het nog steeds groeit met 6 7% wat vrij hoog is de consumptie gaat goed het groeit en de staat heeft echt de leiding om een veel redenen die je misschien niet leuk vindt maar hij is verantwoordelijk voor het maken van de economie het volgen van een pad dat gericht is op groei en ze hebben veel van Reserve dus ik heb er alle vertrouwen in dat China een nummer twee wereldeconomie zal blijven en voor ons zal het echt machtig blijven je hebt er veel hier in het VK bijvoorbeeld niet veel reizigers die uit China komen dus ik maak me niet echt zorgen. Maar er zijn veranderingen een paar jaar geleden toen je je je je naar Japan bijvoorbeeld ging zag je geen Chinezen. Als je vandaag als je naar Japan gaat vanwege de lage Japanse valuta en vanwege de sterke un heb je veel van Chinezen en je hebt steeds meer Chinezen die over de hele wereld reizen en de economie is denk ik gericht op voortdurende groei misschien niet 10% zoals het in het verleden was maar tussen de vijf en zeven wat vrij substantieel is dus zo Ik ben ik ben zelfverzekerd en en de Chinezen om te antwoorden een vraag over het product op de markt is steeds meer in het begin opgeleid veel merken waren relatief gemakkelijk succesvol omdat het nieuw was maar de Chinezen hebben het heel snel geleerd en nu zijn ze net als de Amerikaanse consument zijn ze heel erg goed geïnformeerd en heel selectief dus het is een uitdagende markt markt maar voor sterke merken zit het vol met potentieel.
- Welke andere markten zie je in de komende in de komende paar jaar, denk je dat luxe groepen om zullen vechten?
Voor de economie je hebt twee grote motoren namelijk de VS en China maar in de ontwikkelde markt zal de economie goed blijven zoals een vriend van mij me vertelde uh een paar maanden geleden toen ik hem vroeg wat denk je van de toekomst van de economie hij is erg zelfverzekerd maar hij zei voor de komende 20 jaar denk ik dat we 80% goede jaren zullen hebben we zullen 20% slechte jaren hebben en in de 20 hebben we 10 heel slechte en 10 gewoon slecht maar ik kan je niet precies vertellen wanneer de slechte [jaren] zullen komen. Dus ik ben geneigd om het daarmee eens te zijn omdat de wereld vandaag de dag wereldwijd gr relatief goed is maar je hebt deze onzekerheid over de hoeveelheid geld die beschikbaar is en het geld dat gecreëerd wordt door de banken de Europese Bank de Federal Reserve ze drukken tonnen geld dus wat zal er gebeuren als dit drukken van geld niet voldoende is om de economie echt te stimuleren en voorlopig is het wat we zien de economie in Europa is zo zo ondanks de negatieve rentetarieven en ondanks de grote instroom van van geld dus wat zal het gevolg zijn zal het de volgende crisis creëren persoonlijk denk ik dat het niet onwaarschijnlijk is dat er binnen de komende paar jaar een nieuwe crisis is van een ander type vanwege deze hoeveelheid geld die ongelooflijk hoog is en vanwege het niveau van de schulden van veel van veel landen dus we moeten ons aanpassen maar ook als je een crisis hebt hebben we geprobeerd als businesssmanager van van de groep van er voordeel uit te halen omdat we heel weinig schulden hebben en wanneer de markt minder goed wordt, kunnen we we in het verleden veel crises hebben doorgemaakt, we kunnen sneller groeien dan de concurrentie en soms is het ook een goede periode om kansen te vinden, maar je moet geduld hebben en proberen te voorkomen dat je investeert wanneer alles te veel groeit, omdat je mensen op de aandelenmarkt ziet wanneer deze snel gaat groeien, proberen ze te kopen en aan de andere kant wanneer hij daalt, proberen de mensen sneller te verkopen en sneller, wat vreemd is maar het is goed om soms te zijn, contrair te daarmee is het niet gemakkelijk, het is niet gemakkelijk.
- Heel erg bedankt, er zijn nog maar een paar vragen voor mij voordat ik verder ga met vragen uit het publiek Verenigd door Prins Charles in 2012 voor uw diensten aan Groot-Brittannië en ik vroeg me af wat uw mening is over wat verschil het zal maken voor [ons bedrijf] als Groot-Brittannië besluit om te blijven of te vertrekken de Europese Unie?
Ik denk dat het voor de groep, economisch gezien zal het geen groot verschil maken als waarnemer van de situatie zou ik me er niet mee bemoeien omdat ik geen Brits staatsburger ben met een politieke beslissing van het VK, maar van buitenaf kan ik me niet voorstellen dat het VK economisch voordeel haalt uit een beweging als deze ik denk dat een beweging als deze het VK economisch niet ten goede zou komen omdat het uw land zal scheiden van de rest van Europa met alle handel die betrokken is bij alle uitwisseling die moeilijker zou zijn, dus het zal creëren denk ik en nogmaals, het wordt van buitenaf gezien en ik wil niet deelnemen aan het debat, maar het zou economisch negatief moeten zijn voor het VK, dus het is alles wat ik kan zeggen, maar we hebben dezelfde mensen in Frankrijk die ook willen dat Frankrijk niet alleen Europa creëert, maar ook de munteenheid het is vreemd voor mij om te zien dat weet je in de politiek als ik het Franse voorbeeld neem gebruiken we als een argument dingen en logica die iedereen weet dat het niet gaat werken. Maar het is goed in termen van retoriek en en macht omdat het anders. Als politici in Frankrijk zeggen dat we de Frontiers moeten stoppen het is stom maar het heeft enige macht op de media en en en en meestal weet iemand die dat zegt dat het volledig irrealistisch is maar het geeft er wat publiek. Het is anders met zaken weet je in zaken zie je het resultaat politiek nou het kan gewoon ideeën zijn en wie weet waar deze ideeën nodig zullen zijn.
- Nou we zullen het resultaat zien de laatste vraag voor mij voordat ik verder ga is gewoon dat de Financial Times onlangs meldde dat u misschien geïnteresseerd bent in het overnemen van Burberry en ik vroeg me gewoon af of u hierop zou kunnen reageren?
Nou ik zal heel open zijn ik ben niet erg geïnteresseerd het is een geweldig bedrijf maar het staat niet op onze agenda.
- Heel erg bedankt. Daarmee ga ik over op vragen uit het publiek dus steek alsjeblieft je hand op als je een vraag wilt stellen zal ik ga eerst naar de lid op de eerste rij in het glas oh daar zijn jullie beiden in glazen degene die het dichtst bij mij is.
VRAGEN
- Bedankt voor jouw opmerkingen gefeliciteerd met de nieuwe Foundation Louis Vuitton's huis in Parijs Ik vraag me af of u wat kunt vertellen over zowel de foundation als uw persoonlijke verzamelgewoontes en of u specifiek de vraag kunt beantwoorden wat een geweldige kunstcollectie maakt?
Ah de kunstcollectie ... weet u in de foundation die we hebben we hebben een collectie die deel uitmaakt van collectie van de foundation deel mijn eigen collectie en we hebben ook tijdelijke tentoonstelling twee keer per jaar met associatie met museum bijvoorbeeld dit jaar hebben we aangekondigd dat we een fantastische tentoonstelling hebben met de collectie die aan het begin van de 20e eeuw werd gekocht door deze Russische magneet stukin en die nu in Rusland is in het museum in Moskou en in Sint-Petersburg en daar meesterwerken van schilders uit die tijd die niemand wilde kopen ze hebben meesterwerken van matis Monet Goan we zullen 150 schilderijen naar Parijs brengen het zal in oktober dit jaar worden geopend het zal duren drie of vier maanden dus je zou kom en en en kijk ik denk dat het vier maanden zal duren en we wachten we we verwachten 1 miljoen bezoekers in het museum dus dit is echt iets dat we proberen twee keer per jaar te doen en voor de selectie van de kunst die we bezitten we doen het misschien 20 25 jaar en we proberen we hebben advies we hebben een heel erg goede curator die de managing de artistiek directeur van het museum was The Muse La erg erg deskundig en dat helpt omdat ze de kunstenaar kent en ze kent ook de goede collectie en ze helpt ons om te kopen maar ik kan niet het hele proces beschrijven zij is het die echt de kunstenaar kent en de levende kunstenaar en die ons in contact brengt met hen we we geven ook opdracht sommige van de kunstenaars om dingen te doen specifiek voor de stichting het is heel erg interessant om met hen te werken en dat is een lang proces. bedankt voor je vraag
- Je noemde net kwantitatieve versoepeling en je noemde de dreiging van geld printen en de mogelijkheid van een andere crisis aan de horizon wat zijn de twee of drie dingen waar u zich het meest zorgen over maakt voor de toekomst van uw bedrijf maakt u zich zorgen over de kosten van de materialen die u gebruikt om uw goederen te maken maakt u zich zorgen over de consumentenhonger naar luxe uitgaven als u een lange termijnvisie neemt als u denkt aan 10 of 20 jaar wat zijn de dingen die u het meest zorgen voor de toekomst van uw bedrijf?
Ten eerste denk ik in een bedrijf dat succesvol is zoals is zijn bedrijf zeg ik altijd tegen mijn team dat u zou moeten denken dat het ergste komt en u zou nooit u zou nooit tevreden moeten zijn en u zou altijd bang moeten zijn en onder op een manier Gemoedstoestand is om positief paranoïde te zijn en altijd in de situatie te denken aan wat er mis kan gaan en u altijd in twijfel te trekken is wat we doen echt genoeg doen we het goede Innovaties beheren we in de goede richting wat er slecht kan gaan en in ons bedrijf wat echt belangrijk is, is om het niveau van innovatie te behouden, dus op de lange termijn denk ik dat we de teams hebben die ons verzekeren om genoeg nieuwe uitvindingen en nieuwe producten te creëren om de groei van de markt bij te houden maar het is een constante zoektocht we zien misschien elk jaar 20 tussen de 20 en 25% van de nieuwe producten en we moeten ze in elk detail bekijken om ervoor te zorgen dat het niveau van innovatie echt voldoende is, omdat de neiging in een groep die goed werkt soms* is en we proberen het te vermijden een of andere vorm van Autos tevredenheid en als je de resultaten van de pers ziet, heb ik eerlijk gezegd liever wat critici dan wat we hadden tijdens de laatste release van de cijfers, mensen overal zeggen oh het is fantastisch, de cijfers zijn geweldig en blah blah blah wat niet goed is voor de gemoedstoestand weet je in het begin toen ik de groep begon, hebben we een ommekeer gemaakt en ik denk dat je op de lange termijn echt goed moet zijn houd diezelfde gemoedstoestand [State of mind] als een bedrijf, zelfs als het succesvol is, moet worden beheerd op een manier alsof het ten onder kan gaan binnen de komende 12 maanden en dus geeft het je een ander perspectief ander perspectief in termen van investeringen in termen van het aannemen van mensen in termen van nieuwe overname dus dat is de gemoedstoestand dus hiermee die we echt proberen te behouden en we proberen te zien wat de toekomstige grote problemen kunnen zijn en ik zie zoals ik al zei misschien een grote crisis zoals die van 2008 komen binnen de komende vijf tot tien jaar maar een crisis als deze voor ons type activiteiten die verband houden met consumptie is iets dat we kunnen beheersen en niet alleen kunnen we beheren, maar we kunnen in sommige gevallen ook ADV voordeel halen uit het hebt u gezien tijdens de laatste crisis sommige investeerders uh zouden wat Amerikaanse investeerders moeten nemen zoals War Buffett ze deden op een moment dat iedereen dacht de wereld zou instorten in feite deden ze het beste mogelijke investering dus op onze schaal in de onze markt hebben we de [dezelfde] ik en we kochten aandelen in andere bedrijven toen iedereen dacht dat het einde van de luxe-industrie aan het einde van bijna alles de beurs daalde ik herinner me in 2009 kocht ik voor de Groep aandelen van [ons bedrijf] voor 39 vandaag is het wat 150 dus en en mensen verkochten vanwege de algemene mentaliteit als je de krant openslaat je zag dat is echt het einde iedereen was depressief. Dus aan de ene kant proberen we aan het ergste te denken maar aan de andere kant zijn we optimistisch. Ik probeer optimistisch te zijn op de lange termijn maar pessimistisch op de korte termijn en dat is een goede gemoedstoestand ik.
- Bedankt voor je vraag we gaan nu naar de vraag aan de achterkant
- welk merk champagne gemaakt door jouw groep is jouw favoriete merk jouw favoriete merk champagne ah mijn favoriete merk Don Perignon.
Heel erg bedankt we gaan nu naar een vraag van het lid daar bedankt voor je komst naar Oxford Union
- Mijn naam is Penny Pan en ik zijn student aan een business school en ik kom uit China, dus je noemde China als een belangrijke strategische markt voor je merk, dat is het geweest en dat zal het ook blijven, maar het is vrij duidelijk dat het merk het de laatste jaren slecht heeft gedaan op je belangrijkste markt, China. Er zijn veel uitdagingen, waaronder ik er een paar zou noemen: het enorme probleem van namaakproducten [counterfeiting], het veranderende overheidsbeleid voor corruptie, de stijgende trend voor betaalbare luxe, waar je zult zien dat concurrerende merken zoals Kevin zoals Coach B het heel goed doen Nou, LV wordt gezien als iets dat we niet meer kopen, wordt wakker worden omdat we ze alleen kopen bij mensen die rijk zijn, maar laag opgeleid, dus het lijkt erop dat de wens in China is verdwenen, iets dat je noemde, is erg belangrijk voor een productontwerp, je marketingstrategie, dus hoe zal het merk in jouw ogen die uitdagingen in de komende jaren op de Chinese markt?
Oké, China, is een belangrijke markt en er zijn uitdagingen, we proberen ons te houden aan de regels in elk land waar we actief zijn en in China zijn we dat niet iets produceren dus we vermijden in dat doen sommige problemen die kunnen gebeuren in sommige Factor waar onafhankelijk van de overheid misschien ze gebruiken te jonge werknemers en dingen als dat dat we een duidelijk beleid in de groep hebben om echt uh niets te doen dat niet voldoet aan de beste praktijk voor de namaak het is duidelijk dat China een van de belangrijkste bronnen van de namaak is en we proberen te vechten, maar het is extreem moeilijk het is extreem moeilijk omdat het een enorme markt is en het is een winstgevende markt die uiteindelijk het grootste deel van de tijd van de georganiseerde misdaad is dus zelfs als de Chinese overheid officieel wil helpen, zelfs voor hen is het moeilijk, zelfs in China waar er een duidelijke Richting is, is het moeilijk en voor onze teams is het moeilijk ook omdat we onze teams niet rechtstreeks willen blootstellen aan mensen die echt kunnen doen, kunnen ze echt kwaad doen dus hebben we de hulp van de overheid en soms zijn we succesvol Ik heb veel voorbeelden van hele fabrieken die namaak produceren dat met met de hulp van de Chinese overheid vernietigen we maar het probleem is wanneer we vernietigen wanneer we een fabriek vernietigen herbouwen ze hem een paar kilometer verder dus is het niet erg efficiënt en met internet is het nog ingewikkelder omdat je veel sites hebt kun je met de naam van een merk gaan en je denkt dat je het echte product koopt maar in werkelijkheid koop je een nep en daar vechten we ook tegen maar je hebt er een heleboel en als we er een paar succesvol laten verdwijnen nieuwe een verschijnen dus het is een permanente een constante strijd we hebben in de groep ongeveer 100 miljoen per jaar uitgegeven om dat wereldwijd te bestrijden het is het is het is echt een groot groot probleem weet je voor georganiseerde misdaad is de tweede bron na drugshandel namaak is dus een enorm [grote markt] en daarom is het zo moeilijk om te bestrijden en in sommige landen is de overheid efficiënter bijvoorbeeld in Frankrijk was het efficiënt jaren geleden als je naar de ging omdat ze interessante manieren vinden jaren geleden als je naar de stranden ging in het zuiden van Frankrijk had je mensen die werkten met namaak toen je Sun baseerde en producten aanbood en jarenlang arresteerden ze de man gewoon en na twee dagen was de man vrij dus hij kwam terug en ze vonden iets veel efficiënter nu als iemand als dat werkt omdat ze een wet hebben aangenomen om het te doen nemen ze de producten in beslag en vernietigen ze ze en en nu was de namaak verkopen op de stranden in het zuiden van FR bijna verdwenen. Maar als je naar het volgende land in Italië gaat deden ze het niet omdat er enkele oude banden zijn tussen Counter Fitters en een deel van de autoriteiten. Ik geef je een voorbeeld ik was in Venetië de andere dag voor onze Louis Vuitton winkel heb je namaak geïnstalleerd verkopen de producten en dus wat doen we we bellen de politie en de politie komt maar voordat ze komen maken ze 15 minuten lang veel lawaai dus de jongens pakken de producten in ze gaan en als de politie arriveert is er niemand wat kunnen we doen. En twee uur later zijn ze terug en dus bellen we de politie en zij komen terug en het is volkomen inefficiënt dus het hangt af van het land. Maar het is het is een groot het is een groot groot probleem.
-Bedankt voor je vraag
- Gezien de verbeterde relatie tussen Iran en het westen en de opheffing van sancties, met name tussen banken en financiële tussenpersonen zou je kijken naar het aanboren van de Iraanse markt en daar formele vertegenwoordigers hebben gezien de enorme vraag die er is naar luxe merken en de behoefte van de Iraniërs om grote bedragen uit te geven aan dergelijke luxe producten?
Nee ik weet ik weet dat het Iraanse volk erg van onze producten houdt. Ja en ik ging zelf jaren geleden in Iran voor de revolutie het was een andere tijd en vandaag hebben we al veel contacten en ik denk dat we gaan beginnen met een van onze merken wat in feite een merk dat andere merken verkoopt maar je ziet Sephora, dat is een schoonheidsketen is het is erg succesvol en we staan op het punt om hiermee te beginnen misschien volgend jaar in in maar ik ben me er terdege van bewust dat de Iraanse mensen een hele goede smaak hebben. En ik weet dat er een hele goede markt is en we zijn gewoon we zijn er klaar voor als alles mogelijk is volgens de regels van onze verschillende landen maar uh we we zouden heel graag willen gaan en en als we gaan, gaat het team van mijn groep met me mee en we we we zouden het geweldig vinden om terug te gaan.
... (bron: https://www.youtube.com/watch?v=EhNKy5yNIgs)
Reacties