Jaarverslag 2016: Philips

Er is het nodige veranderd bij Philips gedurende het jaar 2016, het bedrijf heeft nu nagenoeg haar focus - en vooral haar brand of uitstraling - gefocust op Healthcare. In essentie is dat door de personal  life style te rebranden naar personal health en deze als een brug naar de andere business units van healthcare te slaan. Dit past bij een trend die het bedrijf ziet:
Transforming the delivery of care. As consumers take a more active role in managing their health, we see professional healthcare and consumer health converging.
This provides a tremendous opportunity for technology to play a role in data-enabled healthcare delivery, also supporting the shift from hospital care and acute reactive care to more proactive ambulatory and home care.
Van Personal lifestyle ging men naar het promoten van "healthy lifestyles."

Het motto van 2016 is: A focused leader in health technology (2015: creating two companies with a bright future, 2014: innovations for a healthier more sustainable world, 2013: innovations that matter to you)

In the hospital we are leading in integrated diagnostic solutions across various disciplines including radiology, pathology and genomics
HealthSuite, our secure yet open healthcare Internet of Things cloud platform, connects patients and millions of devices with care providers, supported by powerful artificial intelligence. It ‘connects the dots’, enabling the flow of data needed to support first-time-right precision diagnoses and to deliver personalized treatments.
Het jaarverslag benoemt de geopolitieke ontwikkelingen als risico-factor:
We do need to navigate carefully the many potential geo-political risks that we see today. Given that we have a balanced footprint across the world, we believe this is manageable
De researchkosten stijgen, en bedragen ongeveer 8% van de omzet, voor healthcare ligt dat percentage tegen de 10% terwijl voor personal health dit ca. 6% is.

Er waren in 2016 weinig restructuringsposten, voornamelijk die voor de afscheiding van Philips Lighting en een aantal voor HealthTech other. Gestopt zijn de activiteiten op het gebied van The combined Lumileds and Automotive businesses

De grootste acquisitie in 2016 is Wellcentive. Er was ook sprake van een valutaeffect, die de omzet negatief beinvloed heeft (er was 4% omzetgroei maar door valutaeffect werd dit netto 1%). De omzet in Europa was stabiel in de VS groeide deze licht.

Over Cultuur: We take great pride in our Philips culture, which is rooted in innovation, R&D and entrepreneurship. We strive to hire employees with backgrounds and perspectives that can mirror the diversity of our markets and customers, fueling insight and innovation across our business.
Er is een Lives improved metric, die meet hoeveel Philips bijdraagt aan het verbeteren van de (sociale en ecologische) levensstandaard in landen.

De omzet per medewerker neemt af, de omzet van het gehele bedrijf bleef gelijk, het aantal medewerkers ging omhoog.. (Compared to 2015, the number of employees in
continuing operations increased by 1,019. The increase reflects insourced manufacturing for products with critical process capability requirements, increased resources in digital innovation across marketing and software, and growth through acquisition. This targeted growth was partially offset by industrial footprint rationalization at Lighting, a reduction of traditional sales roles, and a decrease in operational headcount in central functions)
.

Philips University. In 2016, Philips University began implementing a targeted approach to delivering learning, focusing on strategic needs, identified through strategic plans of the business, strategic workforce planning, and talent reviews. These plans help ensure the effectiveness of our learning budget. Also, innovative learning techniques including gamification, video and microlearning were infused into learning offerings.

Het chapter environmental performance, green innovation. Circular Economy (concept dat geïntroduceerd werd in 2014) The transition from a linear to a circular economy is essential to create a sustainable world. ... a target to generate 15% of our revenues in 2020 from Circular Products and Solutions.

Organisatiestructuur:
- At the end of 2016, Philips had 82 production sites in 22 countries, sales and service outlets in approximately 100 countries, and 105,223 employees. (2015: 95, 25, 100 en 112,959. DIT LAATSTE CIJFER KLOPT NIET zie de figuur bovenaan!)

Nieuw is de introductie van de Chief Business Leader, voor de drie business units
1.Personal Health businesses. The Chief Business Leader* of the Personal Health businesses segment and Chief Marketing Officer, Pieter Nota, joined Philips in 2010 as CEO of Philips Consumer
Lifestyle
2.Diagnosis & Treatment businesses ... Rob Cascella, joined Philips in April 2015. (op linkedin is hij verbonden met Hologic in de VS en niet met Philips)
3.Connected Care & Health Informatics businesses, Chief Business leader: Jeroen Tas, maar sinds januari 2017, Chief Innovation & Strategy Officer at Philips



Het management is uitgebreid van zeven (7) managers naar 12! Nieuw zijn de rollen:
- SB, Born 1960, French/American Executive Vice President
Responsibilities: Chief of Operations, Order to Cash Excellence, Procurement, Global Services, Quality and Regulatory
- JB, Born 1957, French Executive Vice President
Responsibilities: Chief Innovation and Strategy officer, Innovation, Strategy & Alliances, Design, Intellectual Property, Sustainability, Medical Affairs, Innovation-to-Market Excellence
- RC, Born 1954, American Executive Vice President
Responsibilities: Diagnosis & Treatment Businesses
- AH, Born 1961, Chinese Executive Vice President
Responsibilities: Greater China Market
- BS, Born 1957, American Executive Vice President
Responsibilities: North American Market
- JT,Born 1959, Dutch Executive Vice President
Responsibilities: Connected Care & Health Informatics Businesses


Een van de posities die gelijkgebleven is is die van hoofd HR: Denise Haylor Born 1964, English/American Executive Vice President Responsibilities: Chief Human Resources Officer, Culture
Zij kwam bij Philips in 2014 voor het Accelerate programma. De cultuur bij Philips is dus in Brits-Amerikaanse handen hetgeen duidelijk richting geeft aan het karakter dat men zoekt (performance oriented). Wel vreemd is (dan) de aparte benoeming voor een manager voor de Noord Amerikaanse markt en de Chinese markt, hetgeen duidt dat er drie culturen zijn binnen Philips!

Eric Rondolat left the Executive Committee in view of the listing of Philips Lighting.

Specifiek qua productiviteit zijn ontwikkelingen;
- meer sales via partnerships (zoals met Walmart maar deze staat niet letterlijk genoemd)
- meer / shift naar solutionprovider ipv productverkoper.

Al met al een duidelijk verslag, met weinig wijzigingen in het formaat tov 2015, lijkt op business as usual maar toch wel met een heel andere focus dan een of twee jaar geleden. Philips is nu Philips Healthcare. Daarmee heeft het een streep voor op een bedrijf als Unilever dat twee divisies heeft waar niemand van begrijpt wat die binnen één holding doen. Ook de benchmark van de Amerikaanse cultuur als basis geeft duidelijk richting aan stakeholders / aandeelhouders, we doen er alles aan om de aandeelhouderswaarde te maximaliseren.

--
* - Chief business leader, is toch een vreemde titel als dat het is. "Chief" geeft een soort hoofd aan of manager, en leader maakt hiervan een duale functie: manager en leader. Misschien is dat wel de oplossing van de controverse of een manager of een leider beter past bij een moderne organisatie; management-leider...
--

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?