(de kwaliteit van) Privescholen in Spanje
In Spanje zijn er in tegenstelling tot Nederland privéscholen. In Nederland is er op kennisniveau een hiërarchie (VWO naast gymnasium) in Spanje is er een hiërarchie op statusniveau: naast de publieksscholen zijn er privéscholen en instellingen die hier tussen in zitten. In Spanje heet deze laatste groep concertado, waar ik moet denken aan georkestreerde combinatie tussen Publiek en Prive initiatieven.
Dit is op middelbaar schoolniveau, daarnaast zijn er privé-universiteiten, naast de in meerderheid publieke universiteiten.
Hoe staat het met de kwaliteit van deze instellingen? En waar zitten nu precies de verschillen? Niet geheel zoals in Nederland worden zesde klas leerlingen getoetst voordat ze naar de universiteit kunnen. Dit toetsingsprogramma heeft de selectiviteit (la selectividad, of PAU prueba de aceso a la universidad / Pruebas de Acceso a Estudios Universitarios). Dit programma is gelijk voor iedereen die naar de publieke universiteit wil gaan, dus zowel de leerlingen van de privéscholen als de publieksscholen moeten aan deze toetsing meedoen. De uitslag echter van de PAU wordt gemiddeld met het gemiddelde cijfer van de laatste twee jaren, die in Spanje Bachillerato heten, te vergelijken met de zesjarige VWO variant in Nederland, maar in het algemeen van een lager niveau.
| Wanneer je met een PAU aankomt bij een Nederlandse universiteit dan is de kans groot dat de toelatingscommissie je afwijst. Of dit terecht is weet ik niet, maar cultuur lijkt me hier een grote rol te spelen: het Noorden is beter dan het Zuiden.|
Na het middelen komt er een eindcijfer dat gebruikt wordt bij universitaire opleiding met een numerus clausus: afhankelijk van je eindscore en het aantal toelatingen wordt je geselecteerd of niet.
Dit is een bekend fenomeen. Minder bekend is wat er gebeurt na die middelbare schooltijd, waar privéleerlingen meestal toch naar een publieksuniversiteit gaan. hoe zit het dan met de niveauverschillen?
Dan blijkt opeens dat de selectividad-score niet altijd een goede indicator blijkt van het niveau van de leerling; en wat opvalt is dat de privéschoolleerlingen het slechter doen op de universiteit. Aangezien de PAU-toest hetzelfde is voor iedereen kan het maar een ding betekenen: de schoolcijfers van de privéscholen worden opgekrikt! Om zo goed mogelijke score te hebben voor de universiteit helpen de privéscholen een handje door zo hoog mogelijke cijfers te geven. Daarmee beïnvloeden ze eindscore en veel privéscholieren bereiken dan een universitaire carrière die ze anders niet bereikt zouden hebben.
Op publieksscholen is deze incentive er niet, omdat leerlingen gewoon de competitie met elkaar aan gaan en leraren geen contact hebben met rijkere ouders. Als je namelijk invloed wil uitoefenen ga je naar een privéschool.
Een ander groot verschil tussen publiek en privé is dat netwerk dus; wanneer je een privéschool volgt krijg je automatisch de kans om een groot netwerk van invloedrijke professionals te gebruiken, iets dat bij publieksscholen nagenoeg ontbreekt.
Verder zijn privéscholen vaak breder qua curriculum, waar je bv Duits als taal kan krijgen, wat bij het publieke pakket ontbreekt.
Maar verder en in het algemeen is er geen niveauverschil volgens mij, anders dan dat het eerder genoemde verschil dat de eindcijfers vaak net iets hoger uitkomen in de privévariant.
Dit is op middelbaar schoolniveau, daarnaast zijn er privé-universiteiten, naast de in meerderheid publieke universiteiten.
Hoe staat het met de kwaliteit van deze instellingen? En waar zitten nu precies de verschillen? Niet geheel zoals in Nederland worden zesde klas leerlingen getoetst voordat ze naar de universiteit kunnen. Dit toetsingsprogramma heeft de selectiviteit (la selectividad, of PAU prueba de aceso a la universidad / Pruebas de Acceso a Estudios Universitarios). Dit programma is gelijk voor iedereen die naar de publieke universiteit wil gaan, dus zowel de leerlingen van de privéscholen als de publieksscholen moeten aan deze toetsing meedoen. De uitslag echter van de PAU wordt gemiddeld met het gemiddelde cijfer van de laatste twee jaren, die in Spanje Bachillerato heten, te vergelijken met de zesjarige VWO variant in Nederland, maar in het algemeen van een lager niveau.
| Wanneer je met een PAU aankomt bij een Nederlandse universiteit dan is de kans groot dat de toelatingscommissie je afwijst. Of dit terecht is weet ik niet, maar cultuur lijkt me hier een grote rol te spelen: het Noorden is beter dan het Zuiden.|
Na het middelen komt er een eindcijfer dat gebruikt wordt bij universitaire opleiding met een numerus clausus: afhankelijk van je eindscore en het aantal toelatingen wordt je geselecteerd of niet.
Dit is een bekend fenomeen. Minder bekend is wat er gebeurt na die middelbare schooltijd, waar privéleerlingen meestal toch naar een publieksuniversiteit gaan. hoe zit het dan met de niveauverschillen?
Dan blijkt opeens dat de selectividad-score niet altijd een goede indicator blijkt van het niveau van de leerling; en wat opvalt is dat de privéschoolleerlingen het slechter doen op de universiteit. Aangezien de PAU-toest hetzelfde is voor iedereen kan het maar een ding betekenen: de schoolcijfers van de privéscholen worden opgekrikt! Om zo goed mogelijke score te hebben voor de universiteit helpen de privéscholen een handje door zo hoog mogelijke cijfers te geven. Daarmee beïnvloeden ze eindscore en veel privéscholieren bereiken dan een universitaire carrière die ze anders niet bereikt zouden hebben.
Op publieksscholen is deze incentive er niet, omdat leerlingen gewoon de competitie met elkaar aan gaan en leraren geen contact hebben met rijkere ouders. Als je namelijk invloed wil uitoefenen ga je naar een privéschool.
Een ander groot verschil tussen publiek en privé is dat netwerk dus; wanneer je een privéschool volgt krijg je automatisch de kans om een groot netwerk van invloedrijke professionals te gebruiken, iets dat bij publieksscholen nagenoeg ontbreekt.
Verder zijn privéscholen vaak breder qua curriculum, waar je bv Duits als taal kan krijgen, wat bij het publieke pakket ontbreekt.
Maar verder en in het algemeen is er geen niveauverschil volgens mij, anders dan dat het eerder genoemde verschil dat de eindcijfers vaak net iets hoger uitkomen in de privévariant.
Reacties