KraftHeinz - Unilever & de (strijd om de) globale voedingsmerken

Elk bedrijf is op zoek naar hoge marges. En de inter- of multinationale corporations zijn dat nog meer. Sinds het bod door Inversterings fonds 3G Capital en Warren Buffett als vertegenwoordigers van Heinz Kraft weten we dat bij dit bedrijf de marges tweee keer zo hoog zijn dan bij overnameprooi Unilever.

De koers van Unilever is sindsdien sterk gestegen omdat men nu denkt dat er andere kopers / kapers in onze Brits-Hollandse kustwateren varen.
De (Angelsaksische) Amerikaanse jacht op (Rijnlandse) Europese degelijkheid is geopend. Een cultuurverschil.

Op BNR radio vertelt General Manager Roger Loo van Heinz Kraft Benelux hoe de voedingsmarkt in elkaar zit. Ik hoor over de trends, meer gezondheid (1) en meer zelfmaken (2) in het licht van de algemene drijfveer en dat is Gemak. En... "uiteindelijk gaat het om de smaak!" Heinz Kraft is wel een global company, maar kan lokaal denken.

Maar de schaalvoordelen met Unilever, waar zitten die nu precies? Hij verteld dat 30% van de merken globaal zijn en 70% van de merken zijn lokaal. Er zijn grote verschillen in cultuur qua verschillende landen, want neem nu Belgiƫ dat meer tijd uittrekt voor eten als voor de bereiding, terwijl in Nederland de typische pakjescultuur kent. Honig heeft ca. 40% marktaandeel en staat voorop tegenover de andere twee en drie Knorr en Nestle.

De organisatie wordt van bovenaan streng aangestuurd d.m.v. targets, want winst-maken is essentieel, dat ontkent de Manager niet. Hij kwam n 2015 bij de organisatie en had daarvoor bij Procter & Gamble gewerkt, acht jaar. Ook een multinational. Soort zoekt soort. Een cultuurkenmerk van Kraft Heinz is trots.
De afgelopen drie jaar is het bedrijf sterk veranderd, na een transitieperiode, waar men de receptuur heeft aangepast (en E621 soms niet meer volgt) en zout- en suiker-reductie heeft toegepast om eerder genoemde gezondheidstrend beter te volgen.

In het nieuws na het bod lees je dat vooral het Unilever onder Paul Polman duurzamer is dan Kraft Heinz. En dat Unilever zich nu beraadt hoe de waarde van het bedrijf kan verhogen richting aandeelhouders.

Dat is een verhaal dus wat nog vervolgd wordt.

NYT: structuur Unilever, complicerende factor
Bij mij blijft vooral de 70/30%-verhouding hangen. Ik moet nog uitzoeken hoe hoog deze ratio bij Unilever ligt. Maar als strategie lijkt er geen ontkomen aan: die 30% moet omhoog. Dit is globalisering ten voeten uit: de lokale merken moeten lijden onder de opmars van de global brands. Anders zijn de marketingbudgetten niet meer te houden. Over tien jaar zijn 70% van de brands globaal (van deze multinationals - misschien is de verpakking dan nog wel uniek/lokaal, maar de inhoud globaal hetzelfde), en dertig procent nog lokaal. Dat verwacht ik. Een soortgelijke ontwikkeling zie je bij verfproducten zoals Akzo Nobel.

--
Cultuurelementen. Ik denk dat het geen toeval is dat een Nederlander aan het hoofdstaat aan de Benelux-organisatie en niet een Belg; de Hollandse cultuur staat dichter bij de Global brands, terwijl de Belgische cultuur vooral op culinair gebied meer lokaal is.

--
2012/09/op-zoek-naar-hoge-marges

-- 27 feb
Toch gaat het nu enkel nog maar om geld en de macht van Hedge- of investeringsfondsen die de extra waarde van het bedrijf te gelden willlen maken. De geest is uit de fles. En misschien speelt ook #Brexit mee, met de cultuurverschillen tussen de Britse en Nederlandse tak van het bedrijf. De VK vandaag, schrijft over een machtsstrijd:
http://www.volkskrant.nl/economie/unilever-staat-nu-voor-brits-nederlandse-machtsstrijd~a4467595/

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa