Cultuurprobleem Spanje: inflatie
Een cultuurprobleem is een probleem dat specifiek met de cultuur van een bedrijf of in dit geval maatschappij heeft te maken, en komt door de typische natuur van dat bedrijf of die maatschappij. Zoals in Spanje waar het toerisme zo'n belangrijke rol speelt.
Drie berichten in het nieuws volgen hieromtrent elkaar in korte tijd op:
Constructie en Toerisme zijn economisch de twee grootste bedrijfssectoren in Spanje, maar de bovenstaande observatie in achting nemend kan je zeggen dat 50% van constructie ook te maken heeft met het toerisme.
Toerisme is dus de overheersende sector en toerisme, net als het grootste deel van de Spaanse economie is sterk consument-gericht. Spanje heeft een netto-spaartekort (1) en al deze feiten samen leiden tot een andere conclusie: de Spaanse economie is snel geneigd tot prijsstijgingen.
Dit lijkt me een typische cultuurprobleem: een economie waar verkoopprocessen overheersen zijn eerder geneigd om prijzen te laten stijgen dan een economie die moet (blijven) concurreren met productie uit andere landen. Veel lokale bedrijven merken niet dat klanten weglopen wanneer ze hun prijzen iets verhogen. Dit geldt vooral voor de horeca-sector. De lokale-focus van de zaken hebben alles met dit probleem te maken. Als je buurman de prijzen verhoogt is de wens om mee te doen groot, wanneer je concurrent - een andere autoproducent - in een andere stad werkt is mechanisme minder sterk.
Recent berichten in Spanje omtrent dit cultuurprobleem, laten zien dat er toch wat verandert hier:
Of het café op de hoek. De energieprijzen stijgen, en de koffie gaat van 1,10 naar 1,20. Nog geen tien procent. De huren in de stad gaan omhoog. De ene verhuurder verhoogt de huur en de andere volgt.
Er is vaak een ongekend vertrouwen in het feit dat de toerist toch wel zijn portemonnee trekt. Het aantal voor-boekingen kan een indicatie geven dat er een goed seizoen aankomt en de statistieken over het afgelopen jaar laten zien dat het een topjaar was.
Tegelijkertijd weet men intuïtief - denk ik soms - dat men beter kan profiteren van goede jaren omdat een recessie zo om de hoek staat. Helaas is de prijselasticiteit naar beneden toe minder flexibel maar dat is een ander verhaal.
Nu is er volop vertrouwen, en dat de inflatie stijg zie ik voor mijn ogen gebeuren. En ik vraag me echt af of het tijdelijk is. We zullen het zien.
Drie berichten in het nieuws volgen hieromtrent elkaar in korte tijd op:
- Inflatie in Spanje sterk gestegen, sterker dan in elk ander euro-land
- Draghi meldt in ECB-meeting dat inflatie in eurozone nog geen dreiging vormt, en de toename van Spanje is als incidenteel te beschouwen
- Nederlanders boeken hun vakanties naar Spanje, Italië en Griekenland al zeer vroeg dit jaar
Constructie en Toerisme zijn economisch de twee grootste bedrijfssectoren in Spanje, maar de bovenstaande observatie in achting nemend kan je zeggen dat 50% van constructie ook te maken heeft met het toerisme.
Toerisme is dus de overheersende sector en toerisme, net als het grootste deel van de Spaanse economie is sterk consument-gericht. Spanje heeft een netto-spaartekort (1) en al deze feiten samen leiden tot een andere conclusie: de Spaanse economie is snel geneigd tot prijsstijgingen.
Dit lijkt me een typische cultuurprobleem: een economie waar verkoopprocessen overheersen zijn eerder geneigd om prijzen te laten stijgen dan een economie die moet (blijven) concurreren met productie uit andere landen. Veel lokale bedrijven merken niet dat klanten weglopen wanneer ze hun prijzen iets verhogen. Dit geldt vooral voor de horeca-sector. De lokale-focus van de zaken hebben alles met dit probleem te maken. Als je buurman de prijzen verhoogt is de wens om mee te doen groot, wanneer je concurrent - een andere autoproducent - in een andere stad werkt is mechanisme minder sterk.
Recent berichten in Spanje omtrent dit cultuurprobleem, laten zien dat er toch wat verandert hier:
- de overheid in Spanje koppelt zich los van indexering. Dit betekent dat de kosten van de overheidsdiensten niet automatisch stijgen wanneer de prijsindex oploopt (jan / feb 2017)
Of het café op de hoek. De energieprijzen stijgen, en de koffie gaat van 1,10 naar 1,20. Nog geen tien procent. De huren in de stad gaan omhoog. De ene verhuurder verhoogt de huur en de andere volgt.
Er is vaak een ongekend vertrouwen in het feit dat de toerist toch wel zijn portemonnee trekt. Het aantal voor-boekingen kan een indicatie geven dat er een goed seizoen aankomt en de statistieken over het afgelopen jaar laten zien dat het een topjaar was.
Tegelijkertijd weet men intuïtief - denk ik soms - dat men beter kan profiteren van goede jaren omdat een recessie zo om de hoek staat. Helaas is de prijselasticiteit naar beneden toe minder flexibel maar dat is een ander verhaal.
Nu is er volop vertrouwen, en dat de inflatie stijg zie ik voor mijn ogen gebeuren. En ik vraag me echt af of het tijdelijk is. We zullen het zien.
Reacties