Maand van de filosofie: terug naar school

Deze maand besteed ik aan filosofie en school, of filosofie op een schoolse manier. Ik heb een schoolboek gepakt en negen filosofen uitgewerkt die daarin voorkwamen in een soort van uittreksel gemaakt. Filosofie is hot

Dat heeft me twee dingen geleerd:

- het systeem van leren op school is een soort van interpretatie (in het geval van de menswetenschappen). De stof wordt natuurlijk zo objectief mogelijk gepresenteerd, maar wanneer je het opneemt - als oudere jongere / leerling - dan merk je dat er veel voorgekauwd wordt, wat je anders zelf zou moeten uitzoeken. En als je het zelf uitzoekt, dan is het geen onderwijs, maar zelfstudie.

Categorieën* zijn belangrijk bij het begrip van kennis en vooral bij filosofie.

- ten tweede is terug naar de schoolbanken een huiselijk gebeuren. Schools. Het is veilig en je loopt geen gevaar. Het leren is leuk (voor diegene die van kennis en boeken houden) maar je merkt ook dat het ver van de werkelijkheid en de praktijk af staat. Het is een beetje zoals het domesticeren van huisdieren, het felle van het wilde / silvestre (ongerepte, wilde, rustieke) is er af...

Dan is er het fenomeen als een maand bezig zijn met een topic zoals hier filosofie. Voor mij staat het al langer op mijn verlanglijstje en voor iedereen is dit anders. Niet iedereen is geïnteresseerd in filosofie maar dan zou je daar iets anders voor kunnen bedenken, een maand lang bestuderen hoe een auto werkt of een maand lang al dan niet fictief reizen. Het is een soort reis, een soort van vakantie. werkvakantie.

...

In wat komen gaat dus een selectie van negen (mogelijk tien) filosofen in eerste instantie vanuit het schoolboek, en vervolgens een duik in hun werk, a.d.h.v. een specifiek boek.

...

* - In de filosofie zijn er filosofische categorieën: kwantiteit, kwaliteit, relatie en hoedanigheid (modus?). Filosofie leert je denken en denken is onderscheid maken.

--

Helen Beebee (en Michael Rush) schreven een boekje (76 pagina's) over analytische filosofie, met als belangrijkste vraag: Why it Matters. Dat splitsen zij op in vier thema's

  1. Om onszelf beter te begrijpen
  2. Om het publieke debat (stikstof, asielzoekers, oorlog, ...?) beter te begrijpen
  3. Om de wereld beter te begrijpen
  4. Weten hoe we ons moeten gedragen.

Veel begrip, weten en kennis dus. Dat ten eerste. En nu terugdenkend: heeft filosofie hier enige invloed op gehad. Begrijpen we de wereld of onszelf nu beter_ Of vinden we steeds weer het wiel uit, en beginnen we van voren af aan? Is begrip en kennis buiten de (meer exacte) wetenschappelijke wereld, relevant?

Wanneer je filosofie wilt leren moet je kunnen omgaan met onzekerheid, schrijft de filosofe in het eerste hoofdstuk.

-- 6 februari. Een andere gedachte die in me opkomt bij deze exercitie is dat de schoolgaande generatie vele voordelen heeft qua leren, want er zijn zoveel resources die er in mijn tijd niet waren. Om iets over Aristoteles of Plato te leren moest je naar de bibliotheek. Wordt de mens nu dan ook slimmer?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?