Be fearless
Be fearless, gaat toch wel wat verder dan "durf te leiden." Op Amazon.com zijn er twee boeken met deze zelfde titel. Dit boek is uit 2019 en van schrijver Jean Case. Zij was een van de internet pioniers, en was betrokken bij de oprichting van America Online.
Jean was at the forefront of the emergence of the interactive technology field, starting as a marketing manager with online information services Source Telecomputing Corporation (The Source) and joining a General Electric “team trying to drive disruptive innovation within a big company” at General Electric Information Services(GEnie). Jean then joined America Online when it was a small startup and was at the table as it grew into the company that provided Internet services to about half of all U.S. homes with Internet access, serving as Director of Marketing (1988), then Vice President, Marketing (1989) and Vice President, Corporate Communications (1993). She left AOL in 1996. (bron: Wikipedia)
Sinds 1997 is ze eigenaar van een goedendoelen- / filantropenstichting en lettend op dit profiel vraag ik me af waar die interesse voor fearless vandaan komt. niet uit haar eigen ervaring, zo lijkt het gegeven de posities die ze had bij AOL. Maar dat komt omdat op Wikipedia juist het meest interessant van haar curriculum buiten beeld blijft, haar / een verblijf in Afrika en een studie van chimpansees.
In het boek biedt ze vijf principes (die achtereenvolgens in vijf delen aan bod komen) die ze gedestilleerd heeft na onderzoek van een aantal grootheden uit de zakelijke wereld, zoals... in navolging duidelijk wordt.
1. Achter elke grote verandering zit vaak een grote weddenschap. Een big bet, en dat kan komen uit onverwachte hoek. Het eerste voorbeeld hiervan is de landing op de maan en niet zozeer dat feit als wel de "weddenschap" die daar achter zat van John F. Kennedy, een stoutmoedige belofte op de nationale TV dat binnen een decade er iemand op de maan zou landen. Een ander voorbeeld is dat van Elon Musk, met zijn belofte dat hij de marslanding voor het jaar 2030 inzet. Dat leek een loze belofte, maar inmiddels heeft hij wel al een raket gelanceerd. Een kleinere weddenschap is die van Rachel Sumekh een UCLA studente die het hongerprobleem onder studenten wilde aanpakken en na attentie van Obama een bedrijf leidt dat meer dan een miljoen maaltijden serveert.
De kracht van stoutmoedige ondernemingen zit in het feit dat mensen door vastgeroeste aannames heen kunnen prikken, in de zin van (mijn vertaling) "dit moet toch anders kunnen... wedden dat me dat lukt." Zo gaat het verhaal van de goedkope oog-lenzenmaker, die een voorbeeld van een Afrikaanse vinding commercialiseerde tot wat uiteindelijk Warby Parker ging heten. "Je moet - dan wel - zaken echt kunnen doorgronden en verder kijken dan een straatlengte."
De auteur spreekt over haar eigen betrokkenheid bij AOL... (vind ik persoonlijk wat minder geloofwaardig, in ieder geval als bold bet, zij was een van de, en man van...)
2. Be bold (dus) en neem dus risico's. Een bekend fenomeen: treedt uit je comfortzone. Ook hier gaat de auteur in op een eigen ervaring als voorzitter van de National Geography society, maar die stap werd gemotiveerd door Eliza Scidmore die een dergelijke move al in 1892 maakte als alleenstaande moeder aan het einde van de negentiende eeuw. Case let uit dat anderen - zoals Eliza - je weg kunnen voorbereiden waar je gebruik van kan maken. In het geval van Edison weet ze over dit publiek icoon de informatie toe te voegen dat hij als en spons was en zeer goed op de hoogte was van de innovaties van anderen om hem heen. [dat deze case speciaal voor Case belangrijk is wordt duidelijk wanneer je weet dat haar moeder gescheiden was en haar kinderen al vroeg meehielpen met het organiseren van zaken...]
Door dingen anders te doen neem je een risico. Maar door het niet te doen neem je het risico dat je voorbij gestreefd wordt. Zoals in het geval van Kodak. Ook dit voorbeeld vind ik minder overtuigend, want er moeten gewoon verliezers zijn in de wereld van actoren die Be Bold als filosofie uitdragen.
3. Falen is belangrijk. Ook dit is als enkelvoudig punt niet nieuw of uniek. Falen leidt tot ervaring. Case refereert aan Watson van IBM, als je succes wilt, dan moet je je mislukkingen verdubbelen. Zet je zicht ook op het grotere plaatje. Buffet is als laatbloeier misschien daar weer een voorbeeld van. Zijn rijkdom kwam pas na zijn vijftigste (echt) op gang.
4. Reach beyond your bubble, dat je kan vertalen met kom uit je schulp. De wereld is groter dan je denkt. Maak gebruik van partners en prik door trends een mode verschijnselen heen. Misschien zit de beste kans wel in een stad als Detroit waarvan je op het eerste gezicht denkt dat die failliet is gegaan na de recessie en de neergang van de automobielindustrie.
5. Het laatste principe om zonder vrees te zijn zit erin om urgentie de boventoon boven je angst te laten. Daarbij kan het helpen wanneer je met je rug naar de muur staat. Iedereen kan dit doen, maar pas wanneer je het overdenken los weet te laten, gewoon doen dus! (met dank aan blinkist)
--
Jean was at the forefront of the emergence of the interactive technology field, starting as a marketing manager with online information services Source Telecomputing Corporation (The Source) and joining a General Electric “team trying to drive disruptive innovation within a big company” at General Electric Information Services(GEnie). Jean then joined America Online when it was a small startup and was at the table as it grew into the company that provided Internet services to about half of all U.S. homes with Internet access, serving as Director of Marketing (1988), then Vice President, Marketing (1989) and Vice President, Corporate Communications (1993). She left AOL in 1996. (bron: Wikipedia)
In het boek biedt ze vijf principes (die achtereenvolgens in vijf delen aan bod komen) die ze gedestilleerd heeft na onderzoek van een aantal grootheden uit de zakelijke wereld, zoals... in navolging duidelijk wordt.
1. Achter elke grote verandering zit vaak een grote weddenschap. Een big bet, en dat kan komen uit onverwachte hoek. Het eerste voorbeeld hiervan is de landing op de maan en niet zozeer dat feit als wel de "weddenschap" die daar achter zat van John F. Kennedy, een stoutmoedige belofte op de nationale TV dat binnen een decade er iemand op de maan zou landen. Een ander voorbeeld is dat van Elon Musk, met zijn belofte dat hij de marslanding voor het jaar 2030 inzet. Dat leek een loze belofte, maar inmiddels heeft hij wel al een raket gelanceerd. Een kleinere weddenschap is die van Rachel Sumekh een UCLA studente die het hongerprobleem onder studenten wilde aanpakken en na attentie van Obama een bedrijf leidt dat meer dan een miljoen maaltijden serveert.
De kracht van stoutmoedige ondernemingen zit in het feit dat mensen door vastgeroeste aannames heen kunnen prikken, in de zin van (mijn vertaling) "dit moet toch anders kunnen... wedden dat me dat lukt." Zo gaat het verhaal van de goedkope oog-lenzenmaker, die een voorbeeld van een Afrikaanse vinding commercialiseerde tot wat uiteindelijk Warby Parker ging heten. "Je moet - dan wel - zaken echt kunnen doorgronden en verder kijken dan een straatlengte."
De auteur spreekt over haar eigen betrokkenheid bij AOL... (vind ik persoonlijk wat minder geloofwaardig, in ieder geval als bold bet, zij was een van de, en man van...)
2. Be bold (dus) en neem dus risico's. Een bekend fenomeen: treedt uit je comfortzone. Ook hier gaat de auteur in op een eigen ervaring als voorzitter van de National Geography society, maar die stap werd gemotiveerd door Eliza Scidmore die een dergelijke move al in 1892 maakte als alleenstaande moeder aan het einde van de negentiende eeuw. Case let uit dat anderen - zoals Eliza - je weg kunnen voorbereiden waar je gebruik van kan maken. In het geval van Edison weet ze over dit publiek icoon de informatie toe te voegen dat hij als en spons was en zeer goed op de hoogte was van de innovaties van anderen om hem heen. [dat deze case speciaal voor Case belangrijk is wordt duidelijk wanneer je weet dat haar moeder gescheiden was en haar kinderen al vroeg meehielpen met het organiseren van zaken...]
Door dingen anders te doen neem je een risico. Maar door het niet te doen neem je het risico dat je voorbij gestreefd wordt. Zoals in het geval van Kodak. Ook dit voorbeeld vind ik minder overtuigend, want er moeten gewoon verliezers zijn in de wereld van actoren die Be Bold als filosofie uitdragen.
3. Falen is belangrijk. Ook dit is als enkelvoudig punt niet nieuw of uniek. Falen leidt tot ervaring. Case refereert aan Watson van IBM, als je succes wilt, dan moet je je mislukkingen verdubbelen. Zet je zicht ook op het grotere plaatje. Buffet is als laatbloeier misschien daar weer een voorbeeld van. Zijn rijkdom kwam pas na zijn vijftigste (echt) op gang.
4. Reach beyond your bubble, dat je kan vertalen met kom uit je schulp. De wereld is groter dan je denkt. Maak gebruik van partners en prik door trends een mode verschijnselen heen. Misschien zit de beste kans wel in een stad als Detroit waarvan je op het eerste gezicht denkt dat die failliet is gegaan na de recessie en de neergang van de automobielindustrie.
5. Het laatste principe om zonder vrees te zijn zit erin om urgentie de boventoon boven je angst te laten. Daarbij kan het helpen wanneer je met je rug naar de muur staat. Iedereen kan dit doen, maar pas wanneer je het overdenken los weet te laten, gewoon doen dus! (met dank aan blinkist)
--
Reacties