De leiderschapspil

De leiderschapspil, als vertaling, is een verhaal, een parabel over leiderschap in de organisatorische wereld. De producent van de leiderschapspil is een bedrijf dat met alle bijbehorende marketingtechnieken haar product commercialiseert en daarbij zeer succesvol is: een pil die voor leiderschap zorgt.
Door de media aandacht komt deze kennis van bij ervaren leider terecht en die durft het effect van de pil te betwijfelen. In wat volgt is een verslag van de twee rivaliserende leiderschapsstijlen die het in een wedstrijd tegen elkaar opnemen. Het proces levert een winnaar op.

De vertellende vorm als fictieve wedstrijd is aardig, maar dat doet er niet aan af dat de inhoud op zichzelf niet heel erg diepgaand is. Het is geschreven voor leiders die weinig tijd hebben en dus is het verhaal in een na-middag te lezen. In het verhaal zitten een aantal statements waarvan ik verwacht dat leiders en managers in de vorm van afdelingshoofden, teamleiders, etc. deze onliners boven hun bed hangen of ergens in hun agenda noteren: Door iemand deelgenoot te maken van ... zorg je ervoor dat ...
Voor het boek is geen vooropleiding nodig, iedereen kan het verhaal lezen en je ontvangt geen certificaat wanneer je het boek uit hebt. Maar wordt je er een betere leider door? In die zin is organisatiekunde net zo moeilijk als economie, er kunnen nauwelijks experimenten gedaan worden. Daarvoor staat het experiment met de leiderschapspil misschien wel symbool voor.

Het is een kort verhaal en op Amazon lees ik dat deze bestseller als snel tot 150 duizend exemplaren verkocht en in achttien talen is uitgebracht. Die kennis is misschien wel belangrijker maar in ieder geval interessanter qua cultuur. Voor het thema leiderschap is veel vraag. Als tweede zie ik een belangrijke oorzaak voor het succes, namelijk dat de auteurs bekende personen zijn. Blanchard is een doorgewinterde organisatie- en motivatieexpert, Muchnick is een professor, coach en consultant.

In het verhaal komt een van de succesfactoren van leiderschap naar voren en dat is partnership. En vandaar ook een duaal schrijverschap!

Ken Blanchard heeft meer boeken geschreven, waaronder de Orka Award. Een soortgelijk fictief verhaal over een Orka-trainer en een organisatieadviseur die aan de hand van de metafoor van het tainen van Orka's overrbengt hoe je vertrouwen uitstraalt onder andere door nadruk te leggen op positieve elementen van menselijk handelen en het negatieve niet direct aan de orde stelt, maar via een handig mechanisme probeert te wenden. Ook hier worden via een fictief schoolbord allerlei boodschappen opgeschreven aan de lezer, als belangrijke lessen.
De link tussen beide boeken zit in dit geval bij integriteit. "Een Orka weet het wanneer je niet oprecht bent." Een van de boodschappen in dit boek is dan ook: De orka-award werkt alleen als je eerlijk en oprecht bent."

--
2018/08/wooden-over-leiderschap

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa