Jaarverslag 2017: Kas Bank

Het jaarverslag van de Kas Bank over 2017 is inhoudelijk misschien niet zo veel veranderd maar de toon en de layout sterk gemoderniseerd. Kas Bank weet zichzelf veel beter te verkopen in dit rapport (door o.a. in een voice of the clientsectie klantuitspraken te tonen, zoals van het Grontmij pensioenfonds). Het toont vertrouwen in eigen kunnen en toont trots op haar rol. Dat is te merken aan de woordkeuze. Nieuwe begrippen of accenten die er vorig jaar nog niet waren, zoals o.a. Smart Custodian of Intellectual capital of Agility dat niet direct een term is die je bij de Kas Bank verwacht gegeven hun infrastructurele servicebenadering. Ook de term ambitie komt regelmatig terug in het verslag. 
2017 was overigens geen spectaculair jaar, mede door de aanhoudende lage rente en extra "harmonization" kosten (3 miljoen) om haar IT-organisatie te outsourcen naar Atos waardoor het bedrijf zich met meer focus en energie kan richten op haar hoofdtaken. De salariskosten dalen dan ook met 8 miljoen, echter de IT-kosten stijgen met 6 miljoen, per saldo positief zou je zeggen.
Simplifying, improving and enhancing our IT and business processes will strengthen our core business for a sustainable future.

Veranderingen en of vernieuwingen tov 2016 zijn o.a:

  • In our business model, we see a shift from transactional services towards asset and treasury services.
  • We have moved into our new head-quarters building, where we successfully launched KAS Lab; our innovation hub. 
  • Our new headquarter [niet meer in het centrum, maar in Amsterdam Zuid-Oost] visualizes our makeover. We have traded the historic traditional grandeur for a modern, open and transparent workspace. With this we have transformed our office IT-environment to full mobile working methods where all our staff can work at any location and at any time they prefer. We have invested a lot in this new way of working, where an open transparent office helps our cultural development towards better connectivity and cooperation. We now meet and see each other in all openness, and the service to our clients benefits from this.

Daarnaast investeert het bedrijf in trainingprogrammas voor leiderschap die de cultuur verder moet uitdragen. De kernwaarden  committed, connected & competent heten in het Nederlands: Verantwoordelijk, verbindend en vakmanschap. Een sluitend verhaal, want de kern verbindend is de verbinding van Kas Bank die de financiële infrastructuur biedt aan haar klant.

Op het gebied van aandelen, zijn 28% (23% kas bank nv heeft 5%) van deze in handen van grotere partijen, waaronder NN groep, met een 5% deelneming. NN is dus klant mag je verwachten.

T.o.v. de SWOT- analyse. Sterke punten zijn, Market knowledge, Client satisfaction, Independence and neutrality, Trustworthy and solid reputation. Echter Ability to offer a wide range of services vervalt.

Ook bijzonder is dat bij de opportunities het bedrijf Fintech en Blockchain heeft toegevoegd. Dat is opvallend, want in 2016 stond blockchain nog bij de risico's (en geschaard onder innovation in de materialality matrix).

In 2017, we initiated a culture awareness programme. Within this programme a great deal of attention is being paid to improving internal communication, transparent decision-making and our core values. The program is set up around four themes’: 
- leadership and change capacity / - client focus / - transparent decision making / - risk awareness & in control

Dan zijn de strategic priorities wat duidelijker uitgewerkt ook in vier thema's: client empowerment, data driven (nieuw tov 2016), unique specialist, oper excellence.

Verder gaat het in op Market & trends, zoals. de maatschappelijke beweging van: individualisering, regulering, duurzaamheid
Sikko van Katwijk (anno 2018 zonder stropdas, in 2013 nog met) zegt in een recente youtube-video dat de klant niet meer op zoek is naar de one-stop-shop, dat concept is uit de mode, maar ze willen een specialist.
De Kas Bank was van oudsher een statig bedrijf en heeft dat imago vernieuwd, zodat het beter aansluit op de huidige competitieve markt - die performance- en niet statusgericht is. Op sommige momenten klinkt echter nog de oude elitaire imago terug, zoals bij het gebruik van het begrip programme in plaats van het meer down-to-earth / normale program.

Verder zijn er de business-as-usual uitdagingen zoals de Brexit waar met iets meer detail over gesproken wordt bv. dat er 73 duizend Nederlander in het VK werken.

Ook nieuw is het thema dilemma´s. Een voorbeeld is het organisatorische dilemma van klanttevredenheid versus efficiency:
The modern technology lead to a higher degree of efficiency, and we were able to do more with less employees. But it led to the following dilemma: we achieved the efficiency before our clients saw any improvements in the quality and reliability, which lead to a decrease in client satisfaction. (Hmm). Een ander dilemma is dat het oursourcen tot nieuwe regulaire controle informatie heeft geleid (onverwacht en neveneffect van outsourcing lijkt het) en dat deze informatie (van de extra risico´s van dit beleid) naar de klant doorgesluisd moet worden.

Sommige zaken kan ik niet goed beoordelen, bijv. van het Kas Lab, waar ze bezig zijn met index tracking. Is dat een product dat moet concurreren met ETF´s denk ik dan. Of bij dezelfde sectie over blockchain technologie:
The blockchain team has developed a technology scan and a market scan. These scans delivered the back boon of the Business Opportunity Matrix. With this Business Opportunity Matrix we pointed out where blockchain has the most potential
Bedoelen ze hier echt back boon of gaat het om een onfortuinlijke schrijffout en bedoelt men: backbone?   Een technisch verhaal.

De management board bestaat (nu) uit drie rollen, de CEO, COO en de CFO/Risk-officer. De structuur van de organisatie blijft erg complex, maar dat hoort bij de financiële rol en de vele regels lijkt me.



--
2017/03/jaarverslag-2016-kas-bank

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa