Jaarverslag 2017: Bam


Bam is veel meer dan Heijmans en ook meer dan VolkersWessels een gediversificeerd bouwbedrijf, maar zelfs dat is niet zonder risico's, want "de
zwakkere pond drukt op omzet," ca. de helft van de omzetdaling kan toegeschreven worden aan de invloed van de Britse Pond. Het orderboek toont (met 11,6 mrd, tov 10 mrd in 2016) wel een riant zicht op de nabije toekomst. En ook de outlook is positief.
Looking ahead we will accelerate our strategy execution to capitalise on our potential, and of course implement the key learnings from sea lock IJmuiden.
IJmuiden is het project dat met forse overschrijdingen kampt en nog steeds niet uit de problemen is. Het andere "incident" was de ingestorte parkeer garage in constructie bij Eindhoven Airport: There was a partial collapse of the P1 parking garage under construction at Eindhoven Airport on Saturday 27 May 2017. Investigations have shown that the sheer strength of the interface
between the precast concrete floor slabs was insufficient to convey the traction. As a result, the structural capacity of the floor was compromised. Further discussion among all parties 
involved will have to determine who can be held responsible for the incident. BAM and Eindhoven Airport agreed to rebuild the parking garage in 2018
Wat hierbij opvalt is toch wel een technisch jargon, waar BAM zich lijkt achter te schuilen, en waarom is nog niet duidelijk wie hier verantwoordelijk voor is. Is dat niet gewoon Bam als eindverantwoordelijke?

Dit zijn de twee negatieve zaken in het jaarverslag. Verder laat Bam een voorsprong zien op Heijmans en VolkersWessels (de twee andere echte bouwers op de beurs) als het gaat om innovatie, duurzaamheid en oog voor organisatiecultuur: Bam heeft duidelijke kernwaardes opgesteld, en dat is vaak een teken van deze laatste.

De business lines, Construction en Property, Civil engineering en Private-Public Partnership (PPP) zijn dan wel enkel dan wel in combinatie actief in diverse landen. Bam opereert in vijf thuislanden.

Bam is serieus over het thema duurzaamheid zonder dat het irriteert, iedereen weet nu wel hoe belangrijk het is, opvallend is deze stelling: BAM aims to have a net positive impact on climate change, material resources and people by 2050 ...
BAM is able to offer lifecycle solutions that use less energy and are more efficient to
manage and operate. The company uses as much materials that can be reused at the end of their current life and therefore maintain higher residual values for key assets in the built environment. In BAM’s strategy these two strands are called ‘climate positive’ and ‘resource positive’ (bv:...using off-site production)

Ook typisch voor Bam in het bijzonder en voor de constructiewereld in het algemeen is de grote afhankelijkheid van derden: More than 75 per cent of turnover is sourced from supply chain partners.
Projects may also be carried out in collaboration with other construction companies as part of a joint arrangement.

Natural, human and financial capital are typically sourced locally in BAM’s home markets. In the Netherlands, 97 per cent of BAM’s purchases were locally sourced in 2017. (net als in 2016)

Bam loopt voorop in het digitaal bouwen:
The construction sector provides services on project basis. An increasing part of the design and engineering takes place digitally according to the concept ‘make it before you make it’. A project is
virtually built using simulation techniques, ... ‘Digitalisation contributes to a culture of transparency,
honesty and accuracy’ meent James Pellatt die ook een interessant opmerking maakt over de typische cultuur in de bouw:  ... in the construction industry is the dominance of blame culture. Too many clients create a culture of fear that trickles down to the main contractor and supply chain, leading to poorer outcomes all round. (dat doet dan opeens denken aan de ingestorte Luchthaven Garage waar Bam onderzoekt wie de verantwoordelijke is).
De verandering die digitaal of virtueel bouwen en BIM o.a. met zich meebrengt is integrale controle door een centraal repository; iedere bijdrage zit in het systeem, en het is daarmee vollediger dan de 2D tekeningen en contractafspraken waar het beeld bij ontbreekt. Hoe ver de bouwwereld nu precies met digitaal bouwen is, is nog wat onduidelijk.
Blijkens het verslag is Bam hier verder mee dan anderen in Nederland. Ook met 3D-printen heeft het bedrijf ervaring.
Desondanks laat de constructie industrie een zeer beperkte (1%) productiviteitsgroei zien over de laatste tien jaar. Het verslag refereert hier aan een studie van McKinsey (*). Er is nog een hoop te doen.
En dan als laatste de (echte) visie van het bedrijf als het gaat om duurzaamheid.  Energy and emissions. ... Impact: The Group’s energy consumption contributes to a significant amount of its costs and is an indicator of the efficiency of its processes. The construction industry has a high energy consumption compared to others, therefore BAM’s energy use has a major impact on society. Buildings represent about 40 per cent of energy demand in the European Union (EU). The renovation of existing buildings represents more than 17 per cent of the estimated primary energy saving potential within the EU up to 2050. In terms of energy and emissions, BAM can create value by building energy efficient buildings and renovating buildings according to higher energy performance standards, since approximately 80 per cent of total CO2 emissions are emitted in through the building’s lifecycle.

Dus. Zolang we maar blijven renoveren komt het wel goed met de duurzaamheid, want elk nieuw gebouw is energie-efficienter. Je mag het bouwers niet kwalijk nemen dat ze willen blijven bouwen. Constructie blijft dus. Maar ook de keiharde concurrentie.

Per saldo, een zeer informatief, uitgebreid en grotendeels ook wel een eerlijk jaarverslag.

Op de beurs, is het aandeel BAM redelijk stabiel en heeft mijn voorkeur tov de andere twee spelers, maar het is maar zeer de vraag of de topjaren van 2006/07 nog terugkeren. Zie de (lange termijn) financiele informatie:


 --
* - The construction sector is one of the largest in the world economy, with about $10 trillion spent on construction-related goods and services every year. However, the industry’s productivity has trailed that of other sectors for decades, and there is a $1.6 trillion opportunity to close the gap. 
Globally, construction sector labor-productivity growth averaged 1 percent a year over the past two
decades, compared with 2.8 percent for the total world economy and 3.6 percent for manufacturing. 

  • The new MGI Construction Productivity Survey confirms many reasons for this poor performance. The industry is extensively regulated, very dependent on public-sector demand, and highly cyclical. Informality and sometimes corruption distort the market. Construction is highly fragmented. Contracts have mismatches in risk allocations and rewards, and often inexperienced owners and buyers find it hard to navigate an opaque marketplace. The result is poor project management and execution, insufficient skills, inadequate design processes, and underinvestment in skills development, R&D, and innovation. 
  • The productivity performance of global construction is not uniform. There are large regional differences, and major variations within the industry. The sector splits broadly in two: large-scale players engaged in heavy construction such as civil and industrial work and large-scale housing, and a large number of firms engaged in fragmented specialized trades such as mechanical, electrical, and plumbing work that act as subcontractors or work on smaller projects like refurbishing single-family housing. The first group tends to have 20 to 40 percent higher productivity than the second
  • Examples of innovative firms and regions suggest that acting in seven areas simultaneously could boost productivity by 50 to 60 percent. They are: reshape regulation; rewire the contractual framework to reshape industry dynamics; rethink design and engineering processes; improve procurement and supply-chain management; improve on-site execution; infuse digital technology, new materials, and advanced automation; and reskill the workforce.
  • Many barriers to higher productivity and ways of overcoming them have been known for some time, but the industry has been in deadlock. Most individual players lack both the incentives and the scale to change the system. (Bron - Mc Kinsey Global Institute, Reinventing Construction: a route to higher productivity, February 2017)


--
2017/03/jaarverslag-2016-bam

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?