Jaarverslag 2017: BeterBed
Qua jaarverslag is 2017 een overgangsjaar. Het verslag is een exacte kopie van 2016, hier en daar met wat accenten zoals bij personeel en organisatie (2016) dat nu de titel heeft: Staff, organisation and culture. Cultuur komt iets prominenter op de agenda. Maar verder lijkt het erop alsof de CFO heeft gewacht op de nieuwe eisen en wensen van de komende CEO.
De CFO, Bart Koops opent het verslag met een uiteenzetting van de belangrijkste ontwikkelingen. Hij neemt afscheid van de vorige CEO (zeven jaar Beter Bed, nu naar Accell) en laat ruimte aan de nieuwe CEO John Kruijssen, die 1 April begon aan zijn taak.
Het belangrijkste qua business is het afscheid van Frankrijk waar de Literie Concorde niet renderend te krijgen is, er werd een winkel nog geopend dat jaar, en zes gesloten, met een totaal op nul. Daarmee ontstaat er een gat richting Spanje, waar de business wel werkt. hoe komt het dat Beter Bed in Frankrijk geen ruimte krijgt om in het segment value-for-money te groeien?
In retailtrends lees ik:
Beter Bed startte in 2014 met een pilot in Frankrijk en breidde die in 2016 nog uit. Het Nederlandse concern heeft vorig jaar echter moeten vaststellen dat de aanwezige concurrentie daar te groot is om succes te hebben, zegt Koops. Hij wijst onder meer op Steinhoff-dochter Conforama en verschillende franchiseformules. Voor succes in het land zijn volgens hem ‘een lange adem en diepe zakken’ noodzakelijk. “Gezien wat wij verder als groep doen, zouden we daar te veel geld en energie in moeten steken”, aldus de cfo.
Zwitserland is het enige land waar netto meer winkels geopend werden in 2017. Een andere uitdaging voor het bedrijf is de grote afhankelijkheid van twee markten, Duitsland met 49% van de omzet en Nederland met 36%. In Spanje is de organisatorische structuur volgens het verslag één bedrijf en merk (El Gigante del colchon), maar in de praktijk is het een veelvoud van kleinere formules en bedrijven in Madrid en Barcelona.
De problemen in het vierde kwartaal doet de CFO af als supplier problemen (de matrassen bevatten giftige stoffen - een duidelijk verhoogde concentratie dichloorbenzeen. De supplier is BASF).
De organisatie van Beter Bed is business unit gestructureerd:
Matratzen concord (de, au, sw)
Beter bed (nl, be)
Beddenreus (nl)
Gigante colchon (sp)
DBC (wholesale, europa)
Sanj Jatten (zweden)
Het plan om meer aan e-commerce te doen is nog niet zichtbaar in deze structuur. Wel krijgen ecommerce een verantwoordelijkheid in het hoger management.
De top6 value driver initiatives, zijn ook ongewijzigd:
drive like-for-like sales / expansion / online sales / improve margins / cost reduction / cash generation
De CFO legt wat meer nadruk op cultuur. Er zijn nu kernwaarden gedefinieerd:
The Management Board expressly attaches importance to open and honest communications within the group. The 'tone at the top' is crucial in this regard. The organisation's current structure guarantees short lines of communication and transparency. The core values of the culture have been established in the Code of Conduct and can be described by the terms customer focus (internal and external), experimentation, ownership and collaboration.
Op de beurs noteert het aandeel op een negenjarig dieptepunt. Maar de business van het bedrijf is altijd al cyclisch geweest. Wat nu meetelt is dat retailbedrijven het extra moeilijk hebben door de komst van internetgiganten. Is er nog meer online te doen of zijn matrassen en bedden daar nog te kostbaar voor?
--
2017/04/jaarverslag-2016-beterbed
De CFO, Bart Koops opent het verslag met een uiteenzetting van de belangrijkste ontwikkelingen. Hij neemt afscheid van de vorige CEO (zeven jaar Beter Bed, nu naar Accell) en laat ruimte aan de nieuwe CEO John Kruijssen, die 1 April begon aan zijn taak.
Het belangrijkste qua business is het afscheid van Frankrijk waar de Literie Concorde niet renderend te krijgen is, er werd een winkel nog geopend dat jaar, en zes gesloten, met een totaal op nul. Daarmee ontstaat er een gat richting Spanje, waar de business wel werkt. hoe komt het dat Beter Bed in Frankrijk geen ruimte krijgt om in het segment value-for-money te groeien?
In retailtrends lees ik:
Beter Bed startte in 2014 met een pilot in Frankrijk en breidde die in 2016 nog uit. Het Nederlandse concern heeft vorig jaar echter moeten vaststellen dat de aanwezige concurrentie daar te groot is om succes te hebben, zegt Koops. Hij wijst onder meer op Steinhoff-dochter Conforama en verschillende franchiseformules. Voor succes in het land zijn volgens hem ‘een lange adem en diepe zakken’ noodzakelijk. “Gezien wat wij verder als groep doen, zouden we daar te veel geld en energie in moeten steken”, aldus de cfo.
De problemen in het vierde kwartaal doet de CFO af als supplier problemen (de matrassen bevatten giftige stoffen - een duidelijk verhoogde concentratie dichloorbenzeen. De supplier is BASF).
De organisatie van Beter Bed is business unit gestructureerd:
Matratzen concord (de, au, sw)
Beter bed (nl, be)
Beddenreus (nl)
Gigante colchon (sp)
DBC (wholesale, europa)
Sanj Jatten (zweden)
Het plan om meer aan e-commerce te doen is nog niet zichtbaar in deze structuur. Wel krijgen ecommerce een verantwoordelijkheid in het hoger management.
De top6 value driver initiatives, zijn ook ongewijzigd:
drive like-for-like sales / expansion / online sales / improve margins / cost reduction / cash generation
De CFO legt wat meer nadruk op cultuur. Er zijn nu kernwaarden gedefinieerd:
The Management Board expressly attaches importance to open and honest communications within the group. The 'tone at the top' is crucial in this regard. The organisation's current structure guarantees short lines of communication and transparency. The core values of the culture have been established in the Code of Conduct and can be described by the terms customer focus (internal and external), experimentation, ownership and collaboration.
--
2017/04/jaarverslag-2016-beterbed
--
29 mei 2018. Online matrassen bedrijf Emma is het snelst groeiende bedrijf in Europa, ... Beddenleverancier Beter Bed worstelt met online concurrentie en moet naarstig toezien hoe internet start-ups grote delen van de afzetmarkt veroveren. Vooral een paar Duitse internetbedrijfjes doen ernstig van zich spreken. (bron : IEX)
29 mei 2018. Online matrassen bedrijf Emma is het snelst groeiende bedrijf in Europa, ... Beddenleverancier Beter Bed worstelt met online concurrentie en moet naarstig toezien hoe internet start-ups grote delen van de afzetmarkt veroveren. Vooral een paar Duitse internetbedrijfjes doen ernstig van zich spreken. (bron : IEX)
Reacties