Jaarverslag 2017: Basic-Fit

De grootste verandering van Basic-Fit tov vorig jaar is de distributie van centra's. Frankrijk was de snelst groeiende markt, en bepaalt nu al 20% van de omzet (vorig jaar 10%). Nederland en Belgie maken nu 34 en 36% uit Vorig jaar 40 en 40%. Echter like-for-like - dus de situatie van bestaande centra - is de groei slechts 1%.
Op de beurs, het aandeel stijgt ca. 20% in 2018 en van 15 euro introductieprijs naar 24 euro nu, prijst de belegger vooral de groeimogelijkheden, van de formule van het bedrijf in landen waar de penetratiegraad laag is (zoals in Spanje). Het bedrijf zoekt geen nieuwe landen, maar wil groeien in het gebied dat het nu heeft geselecteerd (Frankrijk en Spanje).
 Zelf kwam ik vorig jaar (dec 2017) - helemaal - in Jerez en zag daar inderdaad de aankondiging van een nieuw centrum. Op de website is deze site echter nog niet helemaal opgenomen.

De combinatie van virtueel (internet, technologie - voornamelijk het GXR-systeem van virtual group classes) en fysiek (centra's) meent het bedrijf als edge te vinden in deze competitieve markt. Virtueel biedt het diverse informatie over gezondheid en fitness en promoot de fitness-gedachte. Ook kunnen nieuwe members sneller getriggerd worden op deze manier door bij introductie van nieuwe leden kennissen of prospects aan te melden.

Once we open a club, it generally takes 24 months for a club to mature. In this period, the club ramps up membership to an average of around 3,300 members, after which it will remain relatively stable. This means that even if we were not to open any new clubs Basic-Fit would still see considerable revenue and profit growth over the next two years.

De gemiddele opbrengst per lidmaatschap neemt vooralsnog wat af, en was nu 19,41 euro. (19,46 in 2016, 18,84 in 2015).

Medium-term objectives
By pursuing our strategy, and assuming normal macroeconomic conditions and market circumstances, and no material changes to the current regulatory or tax framework in our industry or our business, our mediumterm goal is to (i) add around 100 clubs to our network each year; (ii) achieve an average annual revenue growth of at least 20% with operating leverage; (iii) achieve
modest like-for-like revenue growth; and (iv) achieve a minimum return on invested capital of 30% on mature clubs.

Ten opzichte van 2015 heeft het bedrijf meer nagedacht over kernwaarden:
At Basic-Fit we foster four values that our employees should live by: 1) action-oriented - we are driven by an insatiable urge to get things done, going further and faster than anyone thinks possible; 2) down to earth - what you see is what you get. We don’t hide behind big words or empty promises; 3) open - we tell it like it is, we are completely transparent in everything we do and 4) friendly - we are all on the same team, always eager to help and bring a smile.
Verder is er weinig informatie over de organisatie. De overheadcount is ca. 15%. er zijn meer vrouwen (53%) dan mannen (47%) in dienst.

Als strategische risico's zijn er vier gebieden, de problemen met aantrekken en behoud van leden, expansie in buitenland, competitie en economische ontwikkelingen. Fitness is een zeer competitieve markt, maar door focus op value for money en door schaalvoordelen denkt het bedrijf winstgevend te blijven.

Dit business model is als retailmodel aan de ene kant gericht op een persoonlijke aanpak, maar heeft daarnaast kenmerken in zich (te vergelijken met hele andere bedrijven) om het individu in een meer sociale context op te nemen. Ik moet dan denken aan een business als beleggen, waar dit een puur individuele business kan zijn, maar ook steeds meer sociaal wordt; beleggers en traders die in team en clubjes samenwerken. Maar in essentie blijft het een individueel lidmaatschapmodel.

Tenslotte. Is het (me) onduidelijk hoe het bedrijf omgaat met huur versus koop (van fitnesscentra's) en hoe gekochte / overgenomen bedrijven worden geadministreerd. Het heeft vier posten op de balans bij intangibles: goodwill (onveranderd t.o.v. 2016), trademark (jaarlijkse afschrijving) en customer relations, de post van klanten die het bedrijf overgenomen heeft van andere zaken (acquisitie). Totaal maken deze intangibles ca.. 30% uit van de total assets. de rest, ca. 60% bestaat uit vastgoed en equipment. Maar de winstbijdrage kan met deze intangibles behoorlijk beïnvloed worden.


2017/03/jaarverslag-2016-basic-fit

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?