Jaarverslag 2017: Volkers Wessels
Terug van weggeweest. Volkers Wessels haalde destijds in 2003 haar aandelen van de beurs omdat de eigenaar (de familie Wessels) de waarde te laag vond. Prima, maar waarom komt ze dan nu terug? Het jaarverslag spreekt hier niet over, maar de VEB geeft wat feiten, destijds voor 700 miljoen van de beurs gehaald en nu wil ze voor 1,7 en 2 miljard gewaardeerd worden. De familie houdt met 63% het meerderheidsbelang via investeringsfonds Reggeborgh. Een kwestie van vertrouwen dus voor de belegger. VW mag laten zien dat ze dit vertrouwen waard is. Overigens overleed Dik Wessels kort na de nieuwe beursintroductie.
KVW heeft haar business in zes segmenten opgedeeld:
- Constructie en Real Estate Nederland (NL) - 36% van de omzet
- Infra NL - 26%
- Energy & Telco NL - 12%
- UK (various building and infra) - 17%
- NA (o.a roads) - 6%
- Duitsland (housing, Real Estate, urban areas) - 4%
De enige smet op het jaarverslag is het OpenIJ project, waar problemen toevallig vandaag nieuwe problemen over gerapporteerd worden*. Verder nemen de huizenprijzen toe hetgeen positief is voor de constructie en Real Estate business en verbetert de economie. VW voegt als een van de weinige bedrijven nog een outlook toe aan het verslag en die is positief. De orderportefeuille is met 8 miljard iets kleiner dan het vorige jaar (8,15 mrd).
Doordat de onderneming in 2017 naar de beurs is gebracht is er aan het management team een voorzitter toegevoegd (Jan de Ruiter) en is er in mei 2017 een Raad van Commissarissen opgenomen. Het MT bestaat uit een CFO, een COO (verantwoordelijk voor de tak internationaal en TelCo en Energy) en twee leden met verantwoordelijkheid voor constructie en Real Estate in NL en de andere voor Infrastructuur in NL.
VW is een bedrijf dat de circulaire economie erg serieus neemt, en er is een verschil merkbaar met de andere bouwer Heijmans (het verslag van BAM moet nog komen).
Dat is onder andere te merken aan de contributie aan het materials pasport, via het madaster project een initiatief van Thomas Rau, wiens motto op deze site (madaster.com) prijkt: Afval is materiaal zonder identiteit. En dus een nieuwe stap in de duurzaamheidswedloop. “Een nuttig materiaal verandert in afval, een proces waarbij het zijn identiteit kwijtraakt. En omgedraaid: een materiaal krijgt weer waarde als je weet wat het is en waar het zit.”
Dat is onder andere te merken aan de contributie aan het materials pasport, via het madaster project een initiatief van Thomas Rau, wiens motto op deze site (madaster.com) prijkt: Afval is materiaal zonder identiteit. En dus een nieuwe stap in de duurzaamheidswedloop. “Een nuttig materiaal verandert in afval, een proces waarbij het zijn identiteit kwijtraakt. En omgedraaid: een materiaal krijgt weer waarde als je weet wat het is en waar het zit.”
Zeer inspirerend.
VW focust zich op de kleinere en medium-sized projects. En het verslag geeft voorbeelden van innovatieve projecten zoals de Prefabicated rotondes (protonde, van een van de dochterbedrijven, KWS) als ook smart cities technologie. Als ook van het fenomeen: Digitaal bouwen, digibase. Ook daar is het bedrijf verder dan andere bouwers.
Qua organisatie valt op dat Volker Wessels een multi-label organisatie is met wel 120 bedrijven, waar men voor de cultuur rekening moet houden.
Qua cultuur heeft het bedrijf echter nog weinig ervaring, dat blijkt uit haar kernwaarden, veiligheid, integriteit en duurzaamheid. Zowel de eerste als de laatste zijn geen echte kernwaarden. Een fout die ook Forfarmers maakt. Ook al is duurzaamheid zo essentieel en wil het bedrijf dit uitstralen, duurzaamheid is daarmee geen kernwaarde, omdat je het niet aan een persoon kan aflezen, in tegenstelling tot integriteit: ieder mens is meer of minder integer.
Waar VW wel weer een stap verder is dat ze ook qua integriteit een performance indicator heeft ontwikkeld voor het aantal malen dat een integrity breach genoteerd werd.
De structuur van het bedrijf met 120 independent companies geven meer zicht op hoe de cultuur van het bedrijf echt is, namelijk zeer competitief en decentrale verantwoordelijkheid. Maar dan is samenwerken een uitdaging, dus heeft ze een building smarter together approach bedracht. Kernwaarde: samenwerken.VW focust zich op de kleinere en medium-sized projects. En het verslag geeft voorbeelden van innovatieve projecten zoals de Prefabicated rotondes (protonde, van een van de dochterbedrijven, KWS) als ook smart cities technologie. Als ook van het fenomeen: Digitaal bouwen, digibase. Ook daar is het bedrijf verder dan andere bouwers.
Qua organisatie valt op dat Volker Wessels een multi-label organisatie is met wel 120 bedrijven, waar men voor de cultuur rekening moet houden.
Qua cultuur heeft het bedrijf echter nog weinig ervaring, dat blijkt uit haar kernwaarden, veiligheid, integriteit en duurzaamheid. Zowel de eerste als de laatste zijn geen echte kernwaarden. Een fout die ook Forfarmers maakt. Ook al is duurzaamheid zo essentieel en wil het bedrijf dit uitstralen, duurzaamheid is daarmee geen kernwaarde, omdat je het niet aan een persoon kan aflezen, in tegenstelling tot integriteit: ieder mens is meer of minder integer.
Waar VW wel weer een stap verder is dat ze ook qua integriteit een performance indicator heeft ontwikkeld voor het aantal malen dat een integrity breach genoteerd werd.
Ook focust het bedrijf of een nieuwe energievorm waar in Nederland veel heisa over is, met de gemeende afschaffing van aardgas en het gebruik van de warmtepomp, WV lijkt hier op voor te sorteren met geothermische warmte. In de uitleg staat dat deze pomp enkel warmt opneemt en gekoeld water terugvoert, maar is dat dan automatisch duurzaam?
Meer over de cultuur: responsibility and engagement are at the heart of the vw culture. Kernwaarden: betrokkenheid en responsibility.
netto winst '17: 151 |
Dan is er nog een sectie: "what still went wrong", maar extra inzicht over wat er fout ging bij het OpenIJ krijgt de lezer niet, terwijl dat juist interessant zou zijn.
--
--
* - 24 april 2018: Problemen met sluisdeuren. De bouw van de nieuwe zeesluis in IJmuiden dreigt opnieuw vertraging op te lopen. Dit schreef De Telegraaf. "Een onderaannemer van de hoofdaannemer van de sluisdeuren in Zuid-Korea heeft financiële problemen", zo zei een woordvoerster namens de twee bouwbedrijven BAM en VolkerWessels tegen de krant.
Bronnen van de krant zouden reppen van een jaar vertraging, maar de zegsvrouw van de twee Nederlandse bouwers liet weten dat er slechts sprake is van "enige vertraging" en dat wordt verwacht dat de deuren conform oorspronkelijke planning dit najaar worden ingevaren.
Zowel BAM als VolkerWessels heeft al flink afgeschreven op het project dat een totale waarde heeft van ongeveer 600 miljoen euro. Door: ABM Financial News.
Reacties