Jaarverslag 2017: Hunter Douglas
Hunter Douglas is een uitzonderlijk beursbedrijf, want het staat genoteerd in Amsterdam (en in Frankfurt) maar heeft haar statutaire zetel in CuraƧao, omdat het niet aan alle corporate governance regels voldoet, voornamelijk dat de familie Sonnenberg 81% van de aandelen in bezit heeft, en er dus maar een free float is van ca. 19%. Het aandeel wordt dan ook weinig verhandeld.
Hunter Douglas is vooral bekend van Luxaflex dat samen met Hunter Douglas de twee wereldwijde merken zijn. Het bedrijf werd gestart in Duitsland, verplaatste zich toen naar Nederland vlak voor de oorlog en werd echt pas opgericht in de VS. Rotterdam heeft het hoofdkantoor en in Zwitserland bevindt zich het management office.
Hunter Douglas is the world market leader in window coverings and a major manufacturer of architectural products. The group is comprised of 132 companies with 50 manufacturing and 82 assembly operations and marketing organizations in more than 100 countries.
Het bestuur kent een Board of Directors en een typische one-tier corporate structure. Er is geen officiele raad van commissarissen, sommige board member hebben geen uitvoerende positie. Ralph Sonnenberg is de Executive Chairman en zijn zonen David & Marko Sonnenberg zijn
Co-Presidents & CEOs.
Het bedrijf heeft een gedecentraliseerde organisatie structuur, een
- Global network of specialized companies en als
- Guiding principle ‘Maximum accountability with minimum interference’
Oog voor stijl! Our top priorities are achieving the right balance of form and function, ...
Ever since we created the aluminium blind in 1946, we have defined our industry with products that deliver revolutionary style and functionality
De cultuur:
Many of our businesses today are still run by their founding entrepreneurs.
...We are pioneers in forming fabrics into unique designs that can trap air for superior insulation, softly diffuse incoming light, and provide privacy while preserving outside views.
We foster a highly collaborative culture among our team of over 300 engineers located in R&D centres around the world where we excel at design for manufacturability and customization.
We concentrate production of our principal materials in highly specialized global plants, while 82 fabricators (to sell, assemble, and distribute our products via their own networks of local window covering dealers.) located in our key markets ensure quick and efficient delivery of localized product ranges.
Verkoopformule. Retail Development. Hunter Douglas created the industry’s first global Retail Alliance Program. Approximately 90% of our branded products are sold through our Retail Alliance programs.
De omzetverdeling is als volgt:
. North America 49% (2016: 50%)
. Europe 38% (2016: 35%)
. Latin America 5% (2016: 6%)
. Asia 5% (2016: 6%)
. Australia 3% (2016: 3%)
Wat verder opvalt is dat naast Window Coverings, de primaire productgroep - met ca. 90% van de omzet - er ook een Architectural Products groep is. Deze maakt dus ca. 10% van de omzet uit. Echter in Latijns Amerika en AziĆØ is deze balans ten gunste van AP waar deze verdeling 30% of zelfs 50% is. In Australie daarentegen is er helemaal geen AP.
De groei van het bedrijf is deels autonoom en door zeer selectieve kleinere overnames, zoals in 2017:
›› Blaze: 49% of a fast growing Vietnamese fabricator of window coverings; mainly to markets outside Asia (January).
›› Hillarys: The market leading window covering company in the UK with 2017 total year sales of GBP 215 mln with two core businesses: Shop-at-home sales under the Hillarys® brand and the wholesale supply of blinds to dealers of blinds and shutters, under the Arena® and Custom West™ brands (July).
Bijzonder.
Hunter Douglas is vooral bekend van Luxaflex dat samen met Hunter Douglas de twee wereldwijde merken zijn. Het bedrijf werd gestart in Duitsland, verplaatste zich toen naar Nederland vlak voor de oorlog en werd echt pas opgericht in de VS. Rotterdam heeft het hoofdkantoor en in Zwitserland bevindt zich het management office.
Hunter Douglas is the world market leader in window coverings and a major manufacturer of architectural products. The group is comprised of 132 companies with 50 manufacturing and 82 assembly operations and marketing organizations in more than 100 countries.
Het bestuur kent een Board of Directors en een typische one-tier corporate structure. Er is geen officiele raad van commissarissen, sommige board member hebben geen uitvoerende positie. Ralph Sonnenberg is de Executive Chairman en zijn zonen David & Marko Sonnenberg zijn
Co-Presidents & CEOs.
- Global network of specialized companies en als
- Guiding principle ‘Maximum accountability with minimum interference’
Oog voor stijl! Our top priorities are achieving the right balance of form and function, ...
Ever since we created the aluminium blind in 1946, we have defined our industry with products that deliver revolutionary style and functionality
De cultuur:
Many of our businesses today are still run by their founding entrepreneurs.
...We are pioneers in forming fabrics into unique designs that can trap air for superior insulation, softly diffuse incoming light, and provide privacy while preserving outside views.
We foster a highly collaborative culture among our team of over 300 engineers located in R&D centres around the world where we excel at design for manufacturability and customization.
We concentrate production of our principal materials in highly specialized global plants, while 82 fabricators (to sell, assemble, and distribute our products via their own networks of local window covering dealers.) located in our key markets ensure quick and efficient delivery of localized product ranges.
Verkoopformule. Retail Development. Hunter Douglas created the industry’s first global Retail Alliance Program. Approximately 90% of our branded products are sold through our Retail Alliance programs.
De omzetverdeling is als volgt:
. North America 49% (2016: 50%)
. Europe 38% (2016: 35%)
. Latin America 5% (2016: 6%)
. Asia 5% (2016: 6%)
. Australia 3% (2016: 3%)
Wat verder opvalt is dat naast Window Coverings, de primaire productgroep - met ca. 90% van de omzet - er ook een Architectural Products groep is. Deze maakt dus ca. 10% van de omzet uit. Echter in Latijns Amerika en AziĆØ is deze balans ten gunste van AP waar deze verdeling 30% of zelfs 50% is. In Australie daarentegen is er helemaal geen AP.
De groei van het bedrijf is deels autonoom en door zeer selectieve kleinere overnames, zoals in 2017:
›› Blaze: 49% of a fast growing Vietnamese fabricator of window coverings; mainly to markets outside Asia (January).
›› Hillarys: The market leading window covering company in the UK with 2017 total year sales of GBP 215 mln with two core businesses: Shop-at-home sales under the Hillarys® brand and the wholesale supply of blinds to dealers of blinds and shutters, under the Arena® and Custom West™ brands (July).
Ook nog een detail: het bedrijf rapporteert in dollars.
Verder benadrukt het bedrijf de constante veranderingen in de markt, maar de jaarverslagen zijn altijd hetzelfde qua vorm en layout. Geen enkel verslag wijkt hier van af. Met steeds een knappe dame op de voorgrond. Oog voor stijl.
Reacties