Als er zoiets als een leider bestaat, bestaat er dan ook een afleider? De eerste leidt je ergens heen, de tweede leidt je ergens vanaf.
Dit is natuurlijk pure onzin.
Ik was vroeger snel afgeleid. En, ... ik leidde andere af. Daar ben je op dat moment niet van bewust. Dat is vaak met disfunctioneel gedrag. Maar als dit zo is, dan zitten de leider en de afleider misschien toch wel dicht bij elkaar.
Wanneer je mensen kan afleiden, dan is dat vaak voor een kort moment. Maar je hebt wel even hun aandacht. Wat het probleem met afleiders is dat ze geen verhaal hebben. Ze krijgen wel aandacht, maar op een gegeven moment wordt het saai.
Wat leiders moeten doen is die aandacht geven of trekken, en dan is de volgende stap dat ze die aandacht vast moeten houden. Dat kan nooit wanneer je alles in een keer vertelt.
Flow heeft alles met niet afleiden te maken. Mensen komen in een flow wanneer ze ergens een doel zien waar ze heen kunnen werken. Een leider moet dus iets van dat doel kunnen laten zien.
In MCenV:
- Concentratie denk ik. Ik laat me niet snel afleiden.
- Laat je niet door kleine irritaties van je pad afleiden. (JP)
--
De eerste auto in de file zorgt voor al het oponthoud. Betrokkenen willen kijken of er iets is gebeurd aan de andere kant. Maar is dat nu juist geen leidend gedrag? Is er ook zoiets als een anti-leider, of niet-leider?
Al schrijvende vraag ik me af, uit welk taalgebied deze vergelijking afkomstig is. Leider en leiden en afleiden. In het Engels is het to lead, hetgeen gidsen betekent, go before as a guide. In het Spaans is het woord, lider afgeleid van het Engels, maar in het Duits / Germaans is het leiden. Dat (vooral leidenschaft) is verbonden met het Franse, Griekse passie. Of dit nog met to lead verwant is vraag ik me af. Leiden betekent pijn, Die leiden des jungen Werther. [In het Duits is leiden natuurlijk (an)führen, maar ook "leiten".]
...
Maar het ging om afleiding. Wanneer je afgeleid wordt, dan ben je niet bezig met je eigenlijke taak. En die taak is doelgericht. Je wilt ergens heen, maar er zijn obstakels te overwinnen. Hoe meer je naar de TV kijkt, als afleiding, hoe minder je echt bezig bent te leiden.
Qua synoniemen (synoniemen.net) kom je op: "amusement, ontspanning, vermaak, verpozing, verstrooiing, vertier, verzet, verzetje..." of bij "Omleiding."
Bij omleiding gaat het om het thema mobiliteit en transport. De weg, het doel ergens heen. Een afleiding hoeft niet te betekenen dat je van je doel wordt weggehouden, enkel tijdsmatig, de reis duurt langer.
De vraag is hoe strak of breed de weg is die je naar je doel neemt. Hoeveel vrijheid houd je om een toeristische route te nemen. met als risico, dat je snel afgeleid wordt en nooit om je bestemming aankomt.
Ik vraag me af of ik met dit schrijven niet afgeleid ben, van mijn oorspronkelijke route.
--
Reacties