Wat zegt de Hypecycle over (de toekomst en) AI?

 Er is duidelijk een verschil in de theorie van de Hype-Cycle [een idee en trademark van Gartner, zie...] en de wat meer neutrale volwassenheidsindices. Maar beiden zijn gericht op de toekomst in de vorm dat ze proberen na te gaan wat de toekomstige impact van een bepaalde technologische ontwikkeling is.


Autonoom rijden, is te vinden op de cyclus in het deel van de "vallei van ontgoocheling," en dat is een voorbeeld waar technologie en innovatie allereerst bekend is bij een select groepje van experts en langzamerhand bij een groter publiek bekendheid krijgt.
De grote vraag is nu, wat is het effect op toekomst-denken van deze hypecyclus. 
Allereerst zal je deze grafiek niet bij alle toekomstdenkers terug zien. Maar dat innovaties en ontwikkelingen - zoals nu met AI, kunstmatige intelligentie - omringd zijn met emoties is duidelijk. Die emoties zijn nodig om het momentum hoog te houden voor die ontwikkelingen (de aanbodkant), maar zijn ook te vinden in de vraagzijde, voor vooral professionals die zich met de toekomst bezighouden.

Die emotie omtrent een ontwikkeling (of het nu AI is of autonoom rijden, of...) betekent volgens mij het signaal van de mate van onzekerheid. Veel emotie betekent dat er angst of hoop voor de toekomst is, die moeilijk concreet te maken is. Bij AI is de angst dat die technologie arbeidsplaatsen overneemt, bij hoop of illusies is de geachte dat de toekomst veel moois gaat brengen zonder precies te weten wat.

-- 28 februari 2024. Microsoft in haar jaarverslag:
"EEN NIEUW TIJDPERK VAN AI
Er komen twee doorbraken samen om dit nieuwe tijdperk van AI te definiëren. De eerste is de meest universele interface: natuurlijke taal. De lange geschiedenis van computergebruik is in veel opzichten gevormd door het streven naar steeds intuïtievere mens-computerinterfaces – toetsenborden, muizen, aanraakschermen. We geloven dat we nu bij de volgende grote stap voorwaarts zijn aangekomen – natuurlijke taal – en dat we snel verder zullen gaan om onze bedoelingen en de wereld om ons heen te zien, horen, interpreteren en begrijpen.

De tweede is de opkomst van een krachtige nieuwe redeneermachine. Jarenlang hebben we het dagelijks leven, plaatsen en dingen gedigitaliseerd en in databases georganiseerd. Maar in een wereld die rijk is aan gegevens is ons vermogen om erover te redeneren het meest schaars. Deze generatie AI helpt ons op krachtige nieuwe manieren met gegevens om te gaan – van het invullen of samenvatten van tekst tot het detecteren van afwijkingen en het herkennen van afbeeldingen – om ons te helpen patronen te identificeren en inzichten sneller dan ooit naar boven te halen.

Samen zullen deze twee doorbraken enorme nieuwe kansen bieden. En vorige maand hebben we zelfs onze visie aangekondigd voor Copilot, een dagelijkse AI-metgezel. We bouwen Copilot in al onze meest gebruikte producten en ervaringen en zorgen ervoor dat mensen de kracht ervan ook als zelfstandige app kunnen benutten. Net zoals u vandaag de dag een besturingssysteem opstart om toegang te krijgen tot applicaties of een browser gebruikt om websites te bezoeken, geloven wij dat u een Copilot zult aanroepen om al deze activiteiten en meer uit te voeren: winkelen, coderen, analyseren, leren, creëren .

Elke keer dat we als bedrijf een transitie als deze naderen, doen we dat op verantwoorde wijze. Wij zijn van mening dat AI even krachtig als krachtig moet zijn voor gemeenschappen, en we willen ervoor zorgen dat AI op verantwoorde wijze wordt gebouwd en ontworpen, waarbij vanaf het begin de veiligheid in het achterhoofd wordt gehouden." (MS AR 2023).

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa