Klantvriendelijkheid Microsoft - extra afschrijvingen voor particulier
Een, levensduur producten daalt continue
"Onderzoekers van Canalys waarschuwen dat als Windows 10 in oktober 2025 zijn end-of-lifestatus bereikt, dat kan leiden tot een enorme hoeveelheid e-waste. Door de strikte hardwarevereisten voor Windows 11 zou dat namelijk betekenen dat naar schatting een vijfde van alle Windows-pc's, ofwel 240 miljoen computers, onbruikbaar worden en bij het grofvuil gezet moeten worden. Volgens Reuters komt dat overeen met 480 miljoen kilogram aan e-waste, of circa 320.000 auto's."
Dat bedrijven investeren in nieuwe technologie en dus oude systemen eerder moeten afschrijven kan logisch en economisch zijn, omdat nieuwe hardware btere presteert. Maar particulieren gebruiken slechts een fractie van wat de echte capaciteit van een computer bieden.
Dus bij de klantvriendelijkheid van Microsoft zou je vragen kunnen stellen. Dit is niet iets van nu, maar speelt al jaren - niet de klantvriendelijkheid, maar de extra afschrijvingen voor particulieren die niet mee willen gaan met de hype, die weinig extra functionaliteit biedt maar wel meer kosten - maar n u is er eindelijk iemand die er eenmilieukwestie van maakt.
Bron:
https://www.canalys.com/insights/end-of-windows-10-support-could-turn-240-million-pcs-into-e-waste
via
https://nl.hardware.info/nieuws/88073/onderzoekers-waarschuwen-dat-strenge-windows-11-hardwarevereisten-van-240-miljoen-computers-e-waste-maken
Twee, uitfaseren producten voor duurdere en periodieke service
Een tweede punt waar Microsoft, een van de grootste bedrijven ter wereld, gebruik maakt van haar marktmacht en niet meer klantvriendelijk is, is op het gebied dat ze steeds meer services wil verlenen, en geen producten wil verkopen.
Microsoft Office 365 is een service die je als gebruiken kan aanschaffen voor een jaarlijks abonnement. Dat abonnement kost iets minder dan het fysieke product, waar Office 2021, waarschijnlijk de laatste versie van is. Klanten die liever een product kopen, worden benadeeld: Microsoft heeft alle macht in handen om te doen wat het wil en dus worden die producten uit-gefaseerd. Office 2021 koop je voor iets meer (ca. 20%) dan de jaarlijkse office 365 fee, en dus zijn de inkomsten van het bedrijf periodiek en levenslang. Je komt er niet meer onderuit.
Dit is overigens niet uniek voor MS, ook ASML wil meer services verkopen, omdat daar natuurlijk de meeste winstgevendheid en de hoogste marges zijn te vinden.
Maar het is niet klantvriendelijk.
Een derde, nieuwe producten die vooral MS helpen
Zoals dit jaar de overgang naar het nieuwe & gratis Outlook, in vervanging van het oude Mail, waar je niks mee kon doen. Nu is dat outlook geintegreerd met een commerciele toepassing zodat er advertenties kunnen worden getoond en dan is het wel mogelijk om een "decent" programma / software te bieden. Als het hun uitkomt...?!
Reacties