Software als "service" - Windows 10
Microsoft wil met Windows 10 het fenomeen software als een service experimenteren. OF dat ooit met een operating system de bedoeling zal worden moet nog blijken. Zonder internet heb je dan geen systeem. Wat de bedoeling dan ook precies is van Windows 10 om meer richting het service-model te promoten is niet duidelijk. Maar toch moeten we het in die richting zoeken: de software als service. het verschil in die richting merk je met Windows 8 maar vooral met windows 7 of andere voorgangers.
Een van de grootste problemen die windows heeft, en die past bij de strategie van Microsoft is om nieuwe software zo complex en omvangrijk te maken dat het al snel niet meer compatible is met oudere hardware. En dat probleem blijkt nu meer dan prominent boven water te komen. Ik heb windows 10 op twee oudere laptops geinstalleerd - beide als upgrade van voorgaande OS'en en in beide gevallen krijg ik sinds begin dit jaar deze melding:
Er is een website waar je kan proberen de fout zelf te achterhalen, door het zoeken van de code 000xetcetc, of je kan de support-afdeling bellen van microsoft. Ook dit heb ik beide geprobeerd. In het eerste geval kwam ik niet verder, na lang updaten en herstarten en steeds opnieuw het hele systeem downloaden, bleef ik steeds een andere variant van de error ontvangen.
In het geval van het contact met MS, was de ervaring niet eenvoudiger. De jongen aan de telefoon vroeg allerlei details die tot maar een ultieme vraag leidde: accepteer dit formulier en dan belt een van onze technici in op uw computer en lost hij het probleem om. Dat wilde ik niet. Wanneer ze niet kunnen uitleggen wat het probleem is. Daar is toch juist die code voor die 000700E, etc??
Van techniek kan je dan al snel de link maken met de cultuur van het bedrijf, dat is een expertcultuur die je weinig vertelt en veel vraagt, en het probleem op hun manier zal oplossen. product gericht dus.
Voor een organisatie die zich meer wil toeleggen op clouds en service-verlening is dat een verkeerde mindset. Je neemt als klant een service af en dan wil je niet horen of lezen dat JIJ een probleem hebt, want JIJ hebt een oud notebook. Hoezo de klant is koning?
Het essentiele verschil tussen een product- en een servicefocus is dat bij deze laatste de klant centraal staat. Bij een productfocus mag je nog uitgaan van het idee dat een product hetzelfde is, en dat de klant zich daar een moet adapteren. Maar nu heb je windows 10 - as a service - maar die kan niet met specifieke "oudere" klanten (hardware) omgaan.
Het verbaast met niet van MS.
Maar we leven wel al ver in de 21ste-eeuw waar menig een bang begint te worden van de ontwikkeling van AI en robotisering die ons werk zal overnemen. Als ik die visie spiegel aan dit soort kleine details die anno 2018 nog niet opgelost kunnen worden denk ik dat het wel niets zo'n vaart zal lopen met die nieuwe technologie. Maar dat is natuurlijk een vergelijking die enigzins mank gaat. Maar toch.
Een van de grootste problemen die windows heeft, en die past bij de strategie van Microsoft is om nieuwe software zo complex en omvangrijk te maken dat het al snel niet meer compatible is met oudere hardware. En dat probleem blijkt nu meer dan prominent boven water te komen. Ik heb windows 10 op twee oudere laptops geinstalleerd - beide als upgrade van voorgaande OS'en en in beide gevallen krijg ik sinds begin dit jaar deze melding:
Er is een website waar je kan proberen de fout zelf te achterhalen, door het zoeken van de code 000xetcetc, of je kan de support-afdeling bellen van microsoft. Ook dit heb ik beide geprobeerd. In het eerste geval kwam ik niet verder, na lang updaten en herstarten en steeds opnieuw het hele systeem downloaden, bleef ik steeds een andere variant van de error ontvangen.
In het geval van het contact met MS, was de ervaring niet eenvoudiger. De jongen aan de telefoon vroeg allerlei details die tot maar een ultieme vraag leidde: accepteer dit formulier en dan belt een van onze technici in op uw computer en lost hij het probleem om. Dat wilde ik niet. Wanneer ze niet kunnen uitleggen wat het probleem is. Daar is toch juist die code voor die 000700E, etc??
Van techniek kan je dan al snel de link maken met de cultuur van het bedrijf, dat is een expertcultuur die je weinig vertelt en veel vraagt, en het probleem op hun manier zal oplossen. product gericht dus.
Voor een organisatie die zich meer wil toeleggen op clouds en service-verlening is dat een verkeerde mindset. Je neemt als klant een service af en dan wil je niet horen of lezen dat JIJ een probleem hebt, want JIJ hebt een oud notebook. Hoezo de klant is koning?
Het essentiele verschil tussen een product- en een servicefocus is dat bij deze laatste de klant centraal staat. Bij een productfocus mag je nog uitgaan van het idee dat een product hetzelfde is, en dat de klant zich daar een moet adapteren. Maar nu heb je windows 10 - as a service - maar die kan niet met specifieke "oudere" klanten (hardware) omgaan.
Het verbaast met niet van MS.
Maar we leven wel al ver in de 21ste-eeuw waar menig een bang begint te worden van de ontwikkeling van AI en robotisering die ons werk zal overnemen. Als ik die visie spiegel aan dit soort kleine details die anno 2018 nog niet opgelost kunnen worden denk ik dat het wel niets zo'n vaart zal lopen met die nieuwe technologie. Maar dat is natuurlijk een vergelijking die enigzins mank gaat. Maar toch.
Reacties