Jaarverslag 2017: Nedap

Nedap heeft het verslag over 2017 in landscape geprint, hetgeen lastiger te lezen is online. De layout is verder hetzelfde gebleven, en het verslag opent met de statement van de RvC; de opbrengsten zijn in 2017 met 12% gestegen naar 182,2 miljoen euro... Echter in 2016 was de omzet ca. 185 miljoen. De netto-omzetdaling ligt aan de verkoop van bedrijfsonderdeel/dochtermaatschappij Nsecure aan de technisch dienstverlener Unica.

De variabele beloning voor bestuurders is opgebouwd uit drie delen, een financieel deel, een organisatorisch deel en een extern deel. Uit concurrentieoverwegingen zijn de details hiervan niet openbaar, echter voor 2017 zijn de financiële doelen niet allemaal gehaald, maar dit werd gecompenseerd door organisatiedoelen die ruimschoots zijn gerealiseerd. (RvC)

De samenstelling van de RvC is gefocust op bestuurlijke ervaring, brede kennis van finance, technologie en commercie en gevoel voor:
- ondernemerschap
- hands-on management in een platte, op onderscheidend vermogen gebaseerde organisatie
- aantrekken en groei van talent
- innovatie en propositieontwikkeling
- duurzame organisatieontwikkeling met balans in kort en lange termijnfocus
- bouw van schaalbare businessmodellen
- maatschappelijke ontwikkelingen

Het bestuursverslag spreek over de verdere afbouw van de logistieke en productieactiviteiten volgens het changing gear programma (gestart in 2015).

Nedap opereert in uiteenlopende markten die weliswaar met drie trends te maken hebben:
1 - van replicatie naar creatie. Het productieproces van elektronisch oplossingen is een commodity geworden. Nedap concentreert zich minder op productie en nu meer op creatie/ontwikkeling (vooral software) en het opbouwen van kennis en vaardigheden van industrieel ontwerp, verkoop en marketing "Technologisch het beste product hebben is niet meer voldoende"
2 - van transactie naar relatie. Door "creatie" wordt het product meer softwarematig en dit leidt tot een grotere verschuiving van product naar serviceoriëntatie. Relaties zijn hierbij essentieel.
3 - Van keten naar netwerk. Traditionele producten gingen van fabrikant via logistiek naar distributeurs, nu vervallen tussen-ketens en zijn oplossingen steeds directer bij de eindklant in een netwerkoplossing. vb Light Controls ontwerpt IoT controls die door eindproducent ingebouwd worden. Dit vraagt een netwerk aan installateurs die deeloplossingen kunnen installeren en onderhouden. Zo ontstaat er een heel "ecosysteem." En het is belangrijk dat Nedap hierin een belangrijke standaard neerzet zodat haar oplossingen worden gekozen en niet die van de concurrent.

E.e.a. maakt de business van Nedap vele male complexer. Het is een grote wijziging die veel invloed heeft en zal hebben op de cultuur van het bedrijf. De Nedap cultuur wordt gekenmerkt door creativiteit, groot verantwoordelijkheidsgevoel en ondernemerschap. Kenmerken die uitstekend passen bij een start-up fase. In de scale-up fase winnen aspecten als ambitie, professionaliteit en vertrouwen in elkaars professionaliteit aan belang. onze uitdaging is dat deze verschuiving niet ten koste gaat van de kernwaarden van het bedrijf die zo belangrijk zijn voor de concurrentiekracht.... Door de groeiende reputatie van Nedap.. is willen ook meer ervaren kandidaten de overstap naar het bedrijf maken.
Met deze nieuwe focus zal Nedap aan te maken gaan krijgen met nieuwe concurrenten. Daarvoor heeft ze de overstap nodig van ervaren medewerkers. En er is een balans nodig voor korte- en lange termijn-denken:
  • het creëren en opschalen van proposities is niet eenvoudig. het kost veel energie en doorzettingsvermogen om voortdurend te blijven werken aan het bijschaven en verder ontwikkelen van de proposities en het boeken van commerciële successen...
En zijn allerlei andere elementen in het verslag die veranderingen aangeven, zoals deze toelichting op de gedragscode:
  • ook vwb onze gedragsregels hebben we een heel eenvoudig basisprincipe. Stel je altijd voor dat hetgeen wat je doet groot in de publiciteit zou komen. En stel je dan de vraag of je het dan nog steeds zou doen. Als het antwoord nee is, dan is het hoogstwaarschijnlijk niet verstandig om ermee door te gaan.
Door de verkoop van Nsecure is enkel nog Inventi een bedrijfsonderdeel dat niet het merk Nedap herbergt, verder wordt Nedap een single-brand-onderneming.

De belangrijkste (strategische) risico´s zijn: propositieontwikkeling (de markt voor de propositie is kleiner dan verwacht, ...), talentontwikkeling / recruitment en herinrichting van de supplychain. Omdat Nedap minder een product is, zal ze meer afhankelijk worden van een goed netwerk aan toeleveranciers.




Het verslag past in een reeks van duidelijke verslagen maar ik krijg de indruk dat de business van het bedrijf complexer wordt en dat er wat meer aandacht mag komen voor de organisatie van de onderneming en de veranderingen die het doorvoert. Het verslag is door de jaren heen minder geëvolueerd dan de business van Nedap.

--
2017/03/jaarverslag-2016-nedap

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?