Een start gemaakt met begrijpen van AI - de essentie
Sinds een week heb ik een kleine start gemaakt met AI zoals het in de markt heet, of kunstmatige intelligentie in het algemeen. De vraag, wat het nu precies is, dus een stap verder dan de headlines over Machine Learning en dergelijke.
De voorbeelden op het internet worden steeds meer alledaags, bijvoorbeeld dat je een foto kunt veranderen van drie gezichten en die laten lachen i.p.v. huilen of dat je een image laat genereren aan de hand van een tekst waarin een idee samengevat is..
Of een ander voorbeeld is het computerspel van die slang die steeds langer wordt, hoe werkt dat nu precies? [zo ver ben ik nog niet].
Mijn eerste inzicht was dat AI voornamelijk een wiskundige bezigheid is, of de kant van de informatica die dicht bij de wiskunde ligt.
Wat is nu de essentie (van AI)? Voorspellen is daarbij belangrijk. Zoals ik het nu begrijp, maar misschien nog niet helemaal correct, is Ai het voorspellen van de volgende waarde van een reeks bestaande waarden. Bij dat voorspellen gaat het niet enkel om die nieuwe waarde - gevonden door het algoritme - maar ook om de fout, de error zoals die in ict-termen genoemd wordt. Die fout moet zo klein mogelijk zijn, en dat is heel logisch.
Iedereen kan de toekomst voorspellen, maar wat we niet weten is hoe groot de fout daarbij is. E.e.a. betekent dat ik - en waarschijnlijk velen met me - al lang met kunstmatige intelligentie bezig waren, maar dat het nooit zo genoemd werd. Dat is misschien een deel van de ontwikkeling / hype. [Wel begrijp ik dat er ontwikkelingen zijn waardoor dit mechanisme effectiever is geworden en daarmee het hele AI domein.]
Maar dit is nog in algemene termen. Echt helemaal begrijpen doe ik het nog niet, maar mijn gevoel zegt dat we wel degelijk op een punt staan waar technologie nieuwe kansen gaat brengen, dat het arbeidsplaatsen gaat kosten, maar ook dat er al heel veel AI is in de wereld dat alleen nu pas grote aandacht krijgt.
En dan is er nog de fout van AI zelf. Wanneer een verzekeringsalgoritme bepaalt dat sommige klanten een hogere risicogroep toebehoren, wat is daar dan weer de fout (kans) van?
Maar goed, dit is mijn begin.
--
Intelligentie-maakt-alles-beter.html
Reacties