De Dodelijke omhelzing van het het Kapitalisme (Berardi)
"Waarom heb ik zo'n afschuwelijk boek geschreven," vroeg de schrijver zich op een gegeven moment af. We zitten dan in het laatste hoofdstuk en ik ben geneigd om met agressief taalgebruik dit artikel te beginnen. Jezus wat een boek.
Wat moeten we doen wanneer we niks kunnen doen. Tja hoofdstuk 11, de afsluiting komt met een relativering op het eind. Dat je het allemaal niet te serieus en letterlijk moet nemen. Ironie.
Maar goed dan is het kwaad al gedaan.
Waar gaat het over? De Dodelijke omhelzing van het het Kapitalisme. Dat is het boek, de auteur is Francesco Berardi, een Italiaans communistisch filosoof.
Het eerste hoofdstuk begint over de (The) Joker. Ik heb de film niet gezien, wat die schijnt erg droevig te zijn. Al. Maar dit hoofdstuk gaat over James Holmes. Die in een bioscoopzaal begint te schieten. Dan en na het eerste hoofdstuk denk je, ok. Dat dient een doel. De mensheid wordt overgewaardeerd, is de titel van hoofdstuk twee, en dat zal wel anders zijn. Dat begint met Karlheinz Stockhausen, maar die blijkt provocerende uitspraken te doen en vervolgens komt een Finse schietpartij, wederom een terroristische aanslag aan de beurt. Het motief in het boek, zelfmoord, is dan nog niet zo helder...
Dan volgt Columbine. en "Virginia Tech" in het er opvolgende hoofdstuk. volgens de auteur hebben de woorden crime en crisis dezelfde "historische oorsprong". Niet etymologie. Ze verwijzen naar het Griekse Krisis, dat oordeel keuze en scheiding betekent.
Hoofdstuk zes gaat over Andrei Breivik. Ik ben dan al murw geslagen, maar juist dit is het hoofdstuk waar de knal komt. Breivik krijgt het woord - iets dat ik nog wel eens wil verifiëren - en dat gaat vooral over cultuur en de feminisering van de Europese gemeenschap. En dan komt het, de overtreffende trp:
Europa is een vrouw die liever verkracht wordt dan dat ze zich verzet en riskeert om ernstige verwondingen op te lopen.
Heftig. Het ooit patriarchale Europa is gefeminiseerd en de cultuur staat nu op instorten. Dat Breivik in zijn jeugd misbruikt is door een vrouw, komt wel aan de orde, maar niet duidelijk is waarom het kapitalisme toch de hoofdschuldige blijft. De Frans-Duitse as waar de verlichting (Frankrijk denk ik dan) en Romantiek (Duitsland) samengaan in een sterker en in een oorlog die zo afgezworen wordt ziet de schrijver filosoof als het probleem van de moderniteit. Alles moet samen, de grootsheid van de Europese gedachte, een politiek project. En inderdaad je gaat dan direct twijfelen waarom die interne markt er moest komen.
Het napraten van deze metafoor (Breivik) kost me moeite, maar intrigeert ook. Dat is het dilemma. We weten dan dat het over moslims gaat en "hun verovering van Europa."
Het schuldprobleem, student-loans chanteert mensen en houdt ze in gijzeling. Lijkt ook plausibel.
Veel bekender is het verhaal van France Telecom dat Orange overneemt en inderdaad een bekend verhaal van de zelfmoorden. De auteur vertelt een geloofwaardig verhaal - ook hier begon het met schuld van France Telecom door de overname van Orange. De werknemers van FT waren ambtenaren die niet ontslagen konden worden en dus werden ze weggetreiterd, door ze steeds te laten verhuizen en onmogelijke opdrachten te geven - waarom werknemers liever zelfmoord plegen dan ontslag.
Ook de zelfmoorden in de financiële wereld komen aan bod. En dat alles als schuld van het kapitalisme. Zelfmoord is niet langer een marginaal verschijnsel van geïsoleerde psychopaten, zo schrijft de filosoof, maar is een belangrijke kracht aan het worden in de politieke geschiedenis van onze tijd en waar de cultuur niets aan kan doen.
Een boek dat in je geheugen blijft gegrift.
Maar klopt het ook? De overtreffende trap van overtuiging en retoriek is zo sterk, dat je nauwelijks tijd hebt om na te denken.
Klopt het zomaar dat crisis en crime met elkaar verbonden worden, en zoals de filosoof stelt in zijn afsluiting dat we in barbaarse tijden leven? Voor een communist is dat misschien zo, maar dan ontkom je er niet aan om te denken, dat het communisme geef positiever alternatief heeft weten te fabriceren. Behalve dan misschien op het terrein van sex (sex en socialisme).
Hij sluit af met de film The Hunger Games, als symbool voor de misère in ons leven en dat de doelgroep te cynisch is geworden dat dit leven te veranderen is, en haar lot gewoon accepteert.
Dan is er nog iets met de Nederlandse vertaling: het boek is oorspronkelijk getiteld: Heroes. Mass Murder and Suicide. Dat kapitalisme in de titel verschijnt is op zich logisch, want dat is de boodschap, met de term held komt niet zo vaak voor in het boek.
Het gaat me allemaal wat ver: er is geen verzet meer tegen het kapitalisme die als absolute winnaar (Held?) uit het spel is gekomen, de democratie heeft gepasseerd. De kern zou dan zijn dat het recht van de sterkste overheerst (sociaal Darwinisme) in de mate dat het zorgt voor zelfmoorden aan de andere kant...? Desondanks wil ik nu wel meer weten over deze filosoof, en zijn andere boeken, over het thema van semio-kapitalisme. Dat semio-kapitalime is ook het concept dat in dit boek gebruikt wordt: het teken of woord dekt niet langer de lading of staat niet meer in directe relatie met de realiteit, maar hoe het precies zit... daarvoor moet je het boek minimaal nog een keer lezen, hetgeen ik ook wel van plan ben.
PS. Over zijn andere boek - The Uprising - , vond ik onderstaande recensie (van Jonathon Kyle Sturgeon):
Franco “Bifo” Berardi’s newly translated book The Uprising: On Poetry and Finance is light on two things: poetry and finance. Semio-kapitalisme is een draagbaar concept; het is gemakkelijk in te pakken en reist licht. In de vorm van een gelijkenis gaat het ongeveer als volgt:
Financialisering en virtualisatie van menselijke communicatie zijn duidelijk met elkaar verweven: dankzij de digitalisering van uitwisselingen, is financie veranderd in een sociaal virus dat zich overal verspreidt, dingen omzetten in symbolen. De symbolische spiraal van financialisering is de wereld van fysieke dingen naar beneden zuigen en opslokken, van concrete vaardigheden en kennis. De concrete rijkdom van Europeanen is verdwijnen in een zwart gat van pure financiële vernietiging.
Nu heb ik nog nooit een symbool gezien dat 'naar beneden zuigt' of iets 'opslokt' - inclusief materie, vaardigheden en kennis - maar Berardi legt wel een andere knoop tussen symbolistische poëzie en financiën: deregulering. Onder verwijzing naar Rimbauds zinsnede "dérèglement des sens et des mot", koppelt Berardi, door goochelarij, de symbolistische (of proto-symbolistische) "deregulering (of verstoring) van de zintuigen en het woord" aan het economische project van financiële deregulering dat plaats gedurende de jaren 1980, 1990 en 2000 in Europa en Amerika. Het idee is dat symboliek taal "dereguleerde" door het van de wereld te scheiden op ongeveer dezelfde manier als financiële deregulering leidde tot een ontkoppeling tussen financiële instrumenten en de waarde van arbeid.
Dit is een nette metafoor, maar daarover later meer. Het eerste probleem met Berardi's analogie tussen poëzie en financiën is dat het geen verband houdt met de realiteit van een van beide.
Financiële deregulering was niet bedoeld om geld te scheiden van materie of waarde; het doel was om de overheid uit de weg te ruimen van de financiën. Het resultaat, dat weten we van niet minder dan twee financiële crises, was niet het verlies van de verbinding tussen geld en materie, het was de wilde wildgroei van verbindingen, van speculatieve standpunten die over van alles en nog wat werden ingenomen. Of, zoals een financiële toezichthouder me ooit vertelde: "Het is niet de speculatie over 'niets' die me 's nachts wakker houdt, het is het gokken op alle dingen die er toe doen."
Er was dus niets symbolisch aan de ontwikkeling van de moderne financiële wereld. In Berardi's versie van symboliek betekent niets iets. In de wereldwijde financiële wereld wordt elke betekenaar gedwongen iets te betekenen. Elke speculatieve positie is gebonden aan een goed of een product of dienst, of een permutatie daarvan. Dit is de reden waarom financiële regelgevers proberen, en daar niet in slagen, om limieten te stellen aan het aantal posities dat speculanten kunnen innemen op grondstoffen.
Erger nog, Berardi identificeert nooit de weldadige regulator van symbolistische poëzie, de goede man die we moeten herstellen om symboliek om te keren en betekenis terug te geven aan taal. Wie was zo'n regelgever in de tijd van de symbolistische dichter? Misschien was het de burgerlijke moraal of de echte en gewelddadige regeringscensuur? Of misschien is wat we nodig hebben een algemeen intellect in hooggestemde overeenstemming, massaal gesynchroniseerd door Berardi's poëtica?
The Uprising geniet van het alledaagse dat financiële instrumenten fictief zijn, alsof ze niet echt zijn. Maar als deze contracten slechts 'fictief' of 'symbolisch' zijn, hoe zijn ze erin geslaagd de wereldeconomie te laten zinken? Als dezelfde logica zou gelden voor literatuur, zouden we leven in een wereld van vlees en bloed Hans Castorps, en zouden we ook heel weinig behoefte hebben aan romans of poëzie. Speculatie leidt tot mislukking. In een contract waarbij de ene persoon op het ene wedt en de andere persoon op het tegenovergestelde, zal iemand verliezen. Niemand verliest op deze manier in de literatuur (behalve de schrijver die door Jay McInerney is vervaagd).
Als Berardi in één ding gelijk heeft, dan is het dat het financiële kapitalisme semiotisch is. Het gedijt op interpretatieve waarde, op de betekenis die we te lang aan geld als medium hebben toegekend. Maar meer dan dat, financiën is behoorlijk esthetisch. De Franse filosoof Jacques Rancière, een vriend van symbolistische dichters als Mallarmé, heeft het 'esthetische regime van de kunst' geïdentificeerd met de periode waarin de literaire representatie instortte. Het 'esthetische regime' begon toen de massale circulatie van romans en poëzie de klassieke hiërarchie van rollen tot een schroothoop reduceerde. In het esthetische tijdperk - we zitten er nog steeds in - blijft geen bevoorrechte verbinding tussen vorm en sociale positie intact; in feite leidde de opkomst van de esthetiek ons tot een moment waarop alles, zelfs ijdele materie, kan spreken. Het onze is een tijdperk waarin een schrijver de hele geschiedenis van onderdrukking kan vinden in de stomme spraak van het Pergamon-altaar.
De donkere onderbuik van de esthetische of semiotische toestand is dat elk object hierdoor een medium kan worden, om voor iets anders te spreken. In het geval van de financiële economie is geld – zowel door de theoreticus als door de snode financier – gefetisjeerd als een medium dat beter in staat is tot ruilen dan taal. Deze mediatisering van geld is de koortsdroom van Hofmannsthals verteller in zijn grote Brief van Lord Chandos, het werk dat misschien meer dan enig ander het semiotische tijdperk van de taal aankondigde:
En het hele ding is een kind van koortsachtig denken, maar denken in a medium directer, vloeibaarder, stralender dan woorden.
The Uprising is een beknopte, zelfs krachtige uitdrukking van Lord Chandos 'nachtmerrie, van het idee dat geld hyper-inwisselbaar is, terwijl poëzie de 'taal van niet-uitwisselbaarheid' is. In die zin zouden we Berardi's theorie kunnen beschouwen als de kristallisatie van semiotische kritiek, en we zouden Berardi zelf de diamant van de theorie kunnen noemen.
Berardi's boek is bedoeld om "het algemene intellect" ertoe aan te zetten te geloven dat poëzie een niet-uitwisselbare vorm van taal is. Dit omdat Berardi (bewonderenswaardig) wil dat we in een totaal andere wereld geloven, een wereld waarnaar we worden getransporteerd door poëzie als "de overmaat aan taal, een verborgen hulpbron die ons in staat stelt van het ene paradigma naar het andere te gaan." In Berardi's werk, zoals in veel van de hedendaagse theorie, wordt literatuur een verdwijnende bemiddelaar, een wegwerpbaar wormgat dat ons naar een andere gemeenschap brengt. Maar gemeenschappen moeten worden gebouwd voordat ze worden gevonden. Poëzie kan alleen een gemeenschap opbouwen als ze wordt uitgewisseld, en uitwisselbaarheid ligt de etymologische wortel van het woord literatuur, van brieven die onder vrienden worden gedeeld. Misschien is het Berardi's eigen semiotisering die heeft geleid tot zijn vervreemde kijk op poëzie; het is ironisch dat hij Google beschouwt als een kwaadaardig algoritmisch complot gedreven door semio-kapitalisme, zelfs wanneer zijn naam meer dan twee miljoen zoekresultaten registreert.
De fouten van The Uprising wijzen op een veel grotere crisis binnen de evolutie van de theorie in het algemeen. Als hedendaagse finance analoog zijn aan iets in de literatuur, dan is het geen symbolistische poëzie, maar de theorie zelf. Gedenationaliseerd, gedecontextualiseerd, gescheiden van zijn oorsprong in filosofie en kritiek, heeft theorie volledig gedereguleerde posities ingenomen over alles, van literatuur tot politiek en daarbuiten. Met zijn ontelbare speculaties en strak gecommoditiseerde, gevatte taal, is theorie de ruilmarkt van het denken geworden.
Er is nog een verontrustende ondertoon in The Uprising, een die zich als een geheim heeft verspreid sinds het uiteenspatten van de dotcom-bubbel aan het begin van het decennium. Berardi maakt duidelijk dat het semio-kapitalisme berust op een fundament van digitale uitwisseling, en iedereen die de hedendaagse theorie leest, weet dat het digitale de boeman is geworden die achter het kapitalisme schuilgaat. In het geval van Berardi's boek is het digitale een schermwoord voor met name twee ideeën. Ten eerste vertegenwoordigt het het verlies van "indexicaliteit", of de materiële verbinding tussen een teken en de wereld. Om indexicaliteit van referentialiteit te onderscheiden, kunnen we het voorbeeld van een foto gebruiken. Er was eens een foto een object dat, door middel van een chemisch proces, een echte, materiële gebeurtenis op film of een ander lichtgevoelig stuk materie schreef. Nu, in het tijdperk van het digitale beeld, hebben we de indexicaliteit verloren. We zijn vrij om afbeeldingen ad nauseum te manipuleren of ze helemaal opnieuw uit te vinden. Het resultaat is een verlies van waarheidswaarde; waar we ooit waren aangewezen op de materiële wereld, leven we nu in een geautomatiseerde wereld, vervreemd van de materie en het lichaam.
Deze verhulde beschuldiging van automatisme moet worden gezien voor wat het is: een generatiebeschuldiging van autisme. De 'precaire' jongeren van het semio-kapitalisme, het slachtoffer van de wereldwijde financiering, zijn niet in staat om zichzelf te bevrijden van de onwerkelijke ketens van de digitale cultuur. Ze zijn duidelijk gescheiden van de materiële waarheid van het woord en de wereld. Deze minachting van generaties is het tweede idee dat het digitale in de hedendaagse theorie verhult, hoewel Berardi het zijne nauwelijks verbergt:
In 1977 schreef de Amerikaanse antropoloog Rose Khon Goldsen in The Show en Tell Machine, schreef de volgende woorden: “We fokken een nieuwe generatie mensen die meer woorden zullen leren van a machine dan van hun moeders.” Die generatie is hier. De connectieve generatie die vandaag de dag de sociale scene betreedt, lijdt volledig onder de pathogene en disempathische effecten van de automatisering van het woord.
Maar juist het onderscheid tussen indexicaliteit en referentialiteit suggereert wat we al zouden moeten weten, dat Berardi geen vertrouwen heeft in de materiële kracht van taal. Als hij dat deed, zou hij maar één concept nodig hebben. Waarom anders onderscheid maken tussen het woord en het materiële teken?
Misschien is het tijd om de positie van de theoreticus te reguleren, de mantra die zegt dat we de link tussen het woord en de wereld hebben verloren. We hebben niets verloren aan taal. We hebben eerder een versterking ervaren van dezelfde omstandigheden die ons voor het eerst 'het esthetische regime van de kunst' brachten: nieuwe, democratiserende circulatievormen en een afbraak van sociale hiërarchieën. Als dit waar is, hebben we geen literatuur nodig om op te treden als een verdwijnende bemiddelaar die ons naar een andere wereld brengt voordat we verdwijnen. We hebben woorden nodig om een andere economische operatie uit te voeren: herverdeling. Op zijn best hielp symbolistische poëzie bij het herverdelen van wat werd gezien en gezegd, weg van dode metaforen en realistische claims op representatie. Nu, meer dan ooit,
Mallarmé en Rimbaud kunnen ons helpen het geloof in medium directer, vloeibaarder, gloeiender dan woorden te doen wankelen. (bron: https://theamericanreader.com/on-theory-and-finance-review-of-berardis-the-uprising/)
Reacties