Missie: minder vloeken

Nooit van gehoord, maar dan opeens hoor je reclame. Ik meende eerste band tegen het vloeken gehoord te hebben, maar dat was het niet precies. "Weet wat je zegt," hoorde ik aansluitend.

Why?

De geschiedenis van de bond gaat terug tot 1917:

  • De Bond tegen vloeken werd op 6 maart 1917 opgericht. Initiatiefnemer was de heer J. Baas uit Den Helder. Hij werd de eerste “propagandist”. Leden leverden een financiĆ«le bijdrage, waardoor hij betaald kon worden. Met lezingen en stationsreclames werden mensen aan het denken gezet over vloeken.

 De initiatiefnemer was een lezer van de krant, de Standaard en die wilde een vereniging oprichten. "Reden", zo begrijp ik "was dat het vloeken een volkszonde geworden was." Vloeken was een zonde in die tijd voor de seculiere maatschappij, omdat de naam van God in het geding was.

Posters werden het marketing mechanisme van / sinds de jaren 80:

  • Vloeken is aangeleerd, word geen naprater
  • Don't be a parrot, don't swear
  • Trein gemist, vloek niet!
  • Een vloek mist ieder doel
  • Uw Naam worde geheiligd
  • Vloeken, daar krijg ik het koud van
  • Met vloeken kom je nergens
  • Vloeken.. in geen geval!
  • Als er een vloek valt, breekt er iets
  • Praat liever met elkaar
  • Ik, ik ben tegen vloeken (1)
  • En, opgelucht?
  • Een vloek raakt vooral anderen
  • Grof is niet grappig

Vloekend is kwetsend:

  • Vloeken en schelden is onfatsoenlijk, maar kan ook kwetsend zijn. Veel Nederlanders vinden ‘kanker’ het ergste scheldwoord, juist omdat bijvoorbeeld familieleden de ziekte gehad hebben. Ook andere woorden kunnen mensen, bedoeld of onbedoeld, kwetsen (denk aan ‘homo’ of ‘mongool’). Wat voor de ƩƩn een stopwoord is, kan voor de ander kwetsend zijn. Vooral als mensen geconfronteerd worden met iets wat hen persoonlijk raakt (ziekte, geloof, geaardheid, etc.).

Zoals een echt bedrijf, heeft de bond een missie (en kernwaarden):

  • Het nadenken, bewustmaken en bevorderen van respectvol taalgebruik en het terugdringen van vloeken en schelden bij kinderen, jongeren en jongvolwassenen, zodat zij op een verantwoorde manier deelnemen aan het huis van de samenleving.

Het huis van de samenleving?

Kernwaarden zijn: 

  • Respect (schepsel van God, van waarde, gedrag, de ander..."Luisteren, vragen en begrijpen komen vóór spreken, antwoorden en duiden."
  •  Betrokkenheid ... liefde en echte aandacht ... voor de leerling / student als mens
  • Veiligheid ... waar mensen tot hun recht komen en zich tegelijkertijd geborgen weten.
  • Didactische en pedagogische aanpak ... niet in termen van goed versus fout, normaal versus abnormaal, toelaatbaar versus ontoelaatbaar. Elke mening telt ... (deze staat los en hoort waarschijnlijk niet bij de kernwaarden, dit is meer een functie, maar ik noem hem toch even)

"Taal is een prachtig communicatiemiddel" Ja, als je het zo leest: Natuurlijk. Maar waarom wordt er dan gevloekt? Waarom zijn er zendelingen en waarom zijn er terroristen? En waarom zit er de gewone mens tussen die af en toe gvd zegt.

...

 

bron: https://www.bondtegenvloeken.nl/wat-doen-wij/de-bond-tegen-vloeken/geschiedenis

--

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Het grootste bordeel van Europa

Homerus (Illias) versus Vergilius (Aeneis)