Oriana Fallaci
Vorig jaar, het begin
Ergens vorig jaar begon ik me te verdiepen in deze journaliste Oriana Fallaci (OF), waarbij de aanleiding een artikel van een historicus was die over haar schreef, ik meen, als een soort memorandum.*
Inmiddels ben ik een jaar verder, en lees ik nog wat aantekeningen na, hier wat rommelig opgetekend:
Ze werd geroemd om haar moed, ze was een ‘raddraaier van de redelijkheid’ had kritiek op de islam. Ze was - dat is een bekend patroon - eerst Florentijnse, en dan pas Italiaanse, dat hoor je veel in Zuid-Amerikaanse landen. De achtergrond van haar leven was te zien in de oorlog en het fascisme vooral in ItaliĆ«. Ze had een goede relatie met moeder, maar schrijft niet over "Tosca", haar naam.
Dan, slaat ze - de biografe - een groot motief om te schrijven over:
- Of begon medicijnen te studeren. Haar ouders vonden schrijven onmogelijk om te overleven (om van te leven) dus begon ze medicijnen, maar ze had er te weinig mee. Dan vertelt ze over dat haar vader in de krant - die gewoon in de kiosk te kopen is - leest over Hitler en Mussolini. Dat maakte indruk. Ze is heel intelligent maar ze zet zich ook dubbel ze hard in - "want ze moet het opnemen tegen jongens" (daar blijkt later de nodige symboliek in te zitten). En ze haalt zeer hoge cijfers voor Latijn, Grieks, en dergelijke (klassieke talen), maar toch ook iets lagere cijfers voor wiskunde en natuurkunde waardoor de medicijnenstudie in een ander licht valt.
... Die klassieke talen, zouden ook goede basis vormen voor het schrijven omdat je dan de mens door en door kent. Het "compromis" journalistiek werd akkoord gevonden, thuis. Ze ziet in Jack London haar rolmodel, en de ingrediƫnten: Reizen en Schrijven.
- Ze is een briljante maar "unruly" leerling op het Liceo Classico Galileo, middelbare school, maar een ramp voor leraren. En haar filosofieleraar zei dan: Let's hear what the ball-breaker has to say or else she'll complain that we are sensoring her... [A house full of books]
- Ik denk dat succes een cadeau is dat de jongeren toevalt, schrijft ze later wanneer ze beroemd is. "Napoleon, was al napoleon toen hij 27 was, , Alexander de grote was dood op zijn 32ste. Rimbaud had zijn beste boeken geschreven toen hij 16 was. [The kid and the paper]
- Welles is de eerste de een van haar geheimen wist te ontcijferen - haar mogelijkheid om scherpe journalistieke instincten te verhullen achter haar vrouwelijke deceptieve masker. Mata Hari was ook knap / mooi. Elk van deze twee kundige spionnen hebben mannen gebruikt voor hun voordeel. [Discovering America]
- Die dag realiseerde ik me dat de problemen van mannen geboren worden uit economische, raciale en sociale omstandigheden. De problemen van vrouwen komen maar vanuit een oorsprong: hun vrouw zijn.
- ... In Pakistan, she has her first painful encounter with Islam, ... op een bruiloft gelegenheid in Karachi ..Een klein meisje huilt n Oriana probeert haar te troosten en is diep geroerd over die trieste bruid... [beide: Around de world]
- In Penelope at war, laat ze zien hoe ze haar seksualiteit zou willen hebben: ze claimt het recht op sex met wie ze maar wil, ... ze geeft toe dat ze seksuele organen en wensen heeft als een man. [Penelopes revenge]
- Alle westerse journalisten complimenteren haar met haar moed. Maar Francois (haar nieuwe vriend) zegt niks. In zijn manier om de wereld op te meten staan moedigen en lafaards tegenover elkaar, en haar handeling van moed werd geregistreerd, meer niet. [Saigon and so be it]
- In een boek dat ze leest van Blaise Pascal, stuit ze op de passage: de mens is noch een engel nog een barbaar. en diegene diehandelt als een engel is meestal de brute. het is gevaarlijk de mens met een bruut te vergelijken zonder zijn grootsheid te laten zien. [Saigon and so be it]
- Over feministen (een beweging waar ze mee breekt): feminists get angry when they see that you don't hate men as they do. Well hell, i like men a lot... [A man of few words]
- Over het boek, Interview with history: dit is een boek over macht, een libertarisch boek over macht. (het boek werd een best-seller)
- Over interviews houden: for her an interview is never neutral. It is an encounter, a collision, sometimes a lovestory...
- Ik heb een graag in eenzaamheid van de Sorbonne, heeft ze ooit een journalist gezegd. Ze houd ervan om alleen te zijn, dan is ze nooit verveeld. Pas onder mensen is ze dat wel...
- In Italie moet je dood zijn om geaccepteerd te worden... Ze schrijft met de woede die uit de actie komt die ze verbeeld en haar voorbeelden zijn Italo Calvino en Natalia Ginzberg. [allen: The great silence]
Dan, "nu." Lees ik opnieuw over haar.
- The unmasking of Oriana Fallaci (Santo Arico)
- Oriana Fallaci's eyes (Sandro Sechi)
- Brief aan een nooit geboren kind (Oriana Fallaci)
* - "Oriana Fallaci, de vrouw met het leeuwenhart," Wim Berkelaar, https://wimberkelaar.com/2015/04/03/oriana-fallaci-de-vrouw-met-het-leeuwenhart/
Reacties